Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 92

Ämne: Räkningarna tar aldrig slut!

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    53
    Till vardags har vi en XC70 -15 med dyrt men smidigt serviceavtal som rullar uppemot 4k mil per år, kostar en hel del men det är det värt med tanke på hur mkt tid som (frugan) ägnas i bilen/antal mil. Men bor man lite avsides och är i behov av en extra bil typ 1 gång i veckan så blir det jobbigt!

    Ingen bil gillar ju såklart att stå still en stor del av tiden, men lägga 2k på en leasingbil för att köra MAX 1000 mil per år känns inte rätt.. bästs bilen i det läget kanske är en 945 som verkstaden kan underhålla snorbilligt, eller en swift/civic för 50k utan turbo tex..
    Saab 9-5 Aero -07 SC

  2. #42
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    En uppriktigt menad eloge till Husknuten, som aldrig ägt en Saab men hänger här lika entusiastiskt som hela gänget med nördar!

    Jag har läst hela tråden. Det är mycket fakta. Jag kan bara säga att av alla de olika alternativ til 9-5SC som varit uppe hittar jag inget som slår den på alla punkter rent tekniskt när man bortser från kostnaderna.

    De flesta här har nog 9-5:or med >250hk så prestanda kan vi skippa
    De flesta här har nog 9-5:or med i princip all utrustning man kan få, och lite till
    Sådana bilar kostade typ 400000kr för typ 10-15 år sedan
    De flesta här struntar nog i bränsleförbrukningen. Men jag kan ha fel där...

    Vi kan ta en sak. Bagageutrymme. Jag tycker det är ganska OK i 9-5:an men vill gärna ha lite större när jag så småningom skall byta ut den. Jag har letat och letat efter en nyare motsvarande bil, som har lika stort eller större bagageutrymme än mina 9-5or.
    Jag har inte hittat någon vettig ännu. (Tips mottas gärna) I denna tråd finns ingen som ens kommer i närheten av 9-5ans 890/2067liter.

    Vad jag kan se på car.info lastar 308SW 2017 610/1660lit, V90 2017 560/1526lit, Passat GTE 2015-19 650/1780lit För en som är van vid 9-5 undrar man om det verkligen stämmer. Att folk tycker de är stora alltså?

    Att 9-5 inte kan konkurrera med dagens bilar vad gäller bränsleförbrukning vet väl alla.
    Men att 9-5 är betydligt billigare att äga än motsvarande av dagens bilar tror jag en del har missat.
    Även när man jämför med betydligt mindre och sämre utrustade nyare bilar, som 308SW , Passat, V90 osv förblir 9-5:an billigare.

    4 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    9-5 kombi har 416 liter enligt car.info. Vad kommer 890 ifrån?

    https://www.car.info/sv-se/saab/9-5/...-7871861/specs

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av Remus Visa inlägg
    Ingen bil gillar ju såklart att stå still en stor del av tiden, men lägga 2k på en leasingbil för att köra MAX 1000 mil per år känns inte rätt.. bästs bilen i det läget kanske är en 945 som verkstaden kan underhålla snorbilligt, eller en swift/civic för 50k utan turbo tex..
    Köpte en Suzuki swift 2007 för 4000kr åt farsan i helgen

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #45
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag gillar att kunna styra värmaren med telefonen , ha inbyggd körjournal , döda vinkeln varnare , adaptiv farthållare , Apple CarPlay osv och även om Saabarna är säkra är en modern bil t.ex en Volvo överlägsen även där.
    Jo, 10-20års utveckling märks.
    Fjärrstyrd motorvärmare är/var tillval/extra till 9-5, men finns. Annars kostar det inte mycket att installera. Resten saknas. Finesser är ju bra att de finns även om man inte "behöver" dem eller använder dem, så är det ett plus.

    Själv skulle jag nog bara använda adaptiv farthållare i någon större omfattning. Möjligen dödavinkelnvarnare.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Missförstå mig inte , jag tycker fortfarande att det är roligt att trycka på gasen i min Saab , och Saabarna kommer alltid att ha en stor plats i mitt bilhjärta men för att köras till vardags är Saabarna väldigt uråldriga. (Enligt mig).
    Det uråldriga (enl mig) är det du pekar på. Dvs infotainment osv. Dagens snabba utveckling kombinerat med att alla sådana här system integreras mer och mer i bilen resulterar i två saker. Det ger snabbt ett föråldrat uttryck och det går inte att göra något annat åt det än att byta bil. Det tråkiga är att det går allt snabbare och snabbare för nya bilar att bli gamla.

    Men som sagt visst känns stereon i 9-5:an riktigt gammal, speciellt de med navigation. Ljudet hänger nog med, men den ser gammal ut. Den stora fördelen med gamla hederliga 9-5 är att det faktiskt enkelt går att uppgradera den för en rimlig peng. En Androidbaserad dubbel-DIN huvudenhet ger allt man kan ha i en telefon. Navigation, spotify, torque, mm. Samt dessutom radio, DAB+, backkamera och ett modernt utseende.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Allt går inte att mäta i pengar!
    Nä, om alla prioriterade ekonomi, hade det nog inte sålts lika många nya bilar, lika ofta.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #46
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det där med bagagevolym är svårt.

    VDA-definitionen (den som brukar användas i Europa) går ut på att fylla bagaget med 1L-klossar av standardiserat format. Antalet klossar man får in under insynsskyddet inklusive reservhjulsbaljan utgör bagagevolymen. En helt värdelös standard då hela poängen med en kombi är att kunna packa upp till taket vid behov och man normalt inte använder reservhjulsbaljan.

    Jag känner inte igen siffran 890L för og9-5SC, men med tanke på att bagageutrymmet lite grovt är 1,1×0,9×0,8m låter det som volymen från golv upp till tak. VDA-siffran är betydligt lägre med den lilla reserhjulsbaljan, der höga golvet och det låga insynsskyddet. 9-5an har ett bra bagageutrymme, men nog har t.ex. V70 och V90 större.

    Jänkarna har någon annan standard som är mer användbar, svåra där är att hitta siffror för europeiska bilar.

    Nu har jag inte inspekterat bagageutrymmet på en 308SW, men av internetbilder att döma verkar den ha rejält tilltagen reservhjulsbalja och väldigt lite utrymme ovanför insynsskyddet, vilket talar för en bra VDA-siffra.
    Senast redigerat av jellybear den 2019-11-04 klockan 23:34.

  7. #47
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Du har hittat ett fel! Tror det är siffrorna för någon annan Saab, kanske. Men fel är det!
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    9-5 kombi har 416 liter enligt car.info. Vad kommer 890 ifrån?
    https://www.car.info/sv-se/saab/9-5/...-7871861/specs
    Härifrån:
    https://www.car.info/sv-se/saab/9-5/...-7872285/specs Valde den modell som TS har...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    9-5 kombi har 416 liter enligt car.info. Vad kommer 890 ifrån?

    https://www.car.info/sv-se/saab/9-5/...-7871861/specs
    416 är för sedan...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Du har hittat ett fel! Tror det är siffrorna för någon annan Saab, kanske. Men fel är det!Härifrån:
    https://www.car.info/sv-se/saab/9-5/...-7872285/specs Valde den modell som TS har...
    416 liter VDA enligt denna artikel. 890 är något annat värde. Kanske upp till taket?

    https://www.expressen.se/motor/12-sa...portkombi-23t/

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    416 är för sedan...
    Nope. Det är för kombin. Sedanen har större VDA-volym:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...9-3SC-vs-9-5SC!

    (Det är därför VDA-volymen är ett dassigt mått)

    - - - Uppdaterad - - -

    Lite googlande antyder att og9-5 SC har 36.8 cft bagagevolym med uppfällda säten enligt den amerikanska standarden. Det är drygt 1100 liter.

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Köpte en Suzuki swift 2007 för 4000kr åt farsan i helgen
    En som förstår att dom lägsta kostnaderna får man med japanskt.
    Jag tillhör nog dom som tycker att dom gamla bilarna är mycket roligare att köra p.g.a enkelheten.
    Dom nya finesserna använder jag inte.
    Om man kör väldigt långt varje dag så har jag full förståelse för dom som vill ha en modernare bil, resandet tar en hel del vardagstid så tiden för mekandet minskar.
    En sak som inte framkommit i tråden är bara för att man kan meka med sina bilar så kan det också vara av ondo, risken finns att man glömmer dom ekonomiska aspekterna och bara fortsätter att laga.
    För en amatör så ligger saabarna rätt högt upp i komplexitivitet när det gäller mekandet.

  12. #52
    Lite därför jag köpte den åt honom, Han kör knappt och när han gör så kör han sin gamla skoda fabia. Denna är på sina sista ben och då kändes det bättre köpa något modernare Tänkte köpa en 9-5 eller 9-3 men han gillar små bränslesnåla bilar

    Finns två fel, Vacuumläckage någonstans och 5ans växel hoppar ut ibland men de känns som bara oljan behövs bytas

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    En som förstår att dom lägsta kostnaderna får man med japanskt.
    Jag tillhör nog dom som tycker att dom gamla bilarna är mycket roligare att köra p.g.a enkelheten.
    Dom nya finesserna använder jag inte.
    Om man kör väldigt långt varje dag så har jag full förståelse för dom som vill ha en modernare bil, resandet tar en hel del vardagstid så tiden för mekandet minskar.
    En sak som inte framkommit i tråden är bara för att man kan meka med sina bilar så kan det också vara av ondo, risken finns att man glömmer dom ekonomiska aspekterna och bara fortsätter att laga.
    För en amatör så ligger saabarna rätt högt upp i komplexitivitet när det gäller mekandet.
    Japanska bilar är väl knappast unika längre? Många av dem är ju till och med syskon med europeiska modeller. Ta exempelvis Toyota Aygo/Pro Ace osv..

    Sedan är bilbranschen mer underleverantörsdriven än någonsin. Ett antal stora komponenttillverkare levererar det mesta och alla har tillgång till ungefär samma saker.

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Du har säkert rätt, jag har inte så mycket erfarenhet av dom nya modellerna.
    Har dock alltid haft ett gott öga till Honda, mycket p.g.a tekniskt nytänkande.

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    53
    På väg till verkstaden, Saaben äntligen klar.. Väl framme är bilen på väg upp på lyften.. visar sig vara ”något oljeläckage i framkanten på bilen”. Ngn metalldel/nedre kant på en kylare var lite oljig. Upptäcktes efter att dom provkört bilen.. suck.. bad dom såklart behålla fanskapet och felsöka.. ”får se hur många tusen detta hamnar på” sade han.. Kul..
    Saab 9-5 Aero -07 SC

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Styrservots kylslinga, den som ibland misstas för bogserkrok av sådana som inte läser instruktionsboken, kanske?

    Tittade verkstaden igenom underdelen av motorrummet efter rostiga oljerör?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    En besiktningsman sa en gång dessa tänkvärda ord till mig:

    "Alla bilar går sönder. Det är bara en fråga om när och hur mycket."

    Det är ju först när man sålt/skrotat bilen som man faktiskt vet kostnaden. Det är en svårt att veta om man ska laga en gammal bil som kan rasa av ett ett annat fel en vecka senare eller rulla 2 år till. Det bästa inför ett bilköp, vare sig man skruvar själv eller inte, är väl att läsa på ordentligt om olika bilars kostnader (skatt, försäkring, beräknade servicekostnader, reservdelskostnader m.m.) samt bilda sig en uppfattning om byggkvalitén på olika modeller.

    För egen del kör jag en nästan 20 år gammal Corolla med c:a 37000 mil på mätaren. Den rullar klanderfritt och är den billigaste bil jag ägt. Jag kör också en ng 9-3 vilket är den roligaste bil jag ägt.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  18. #58
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Ett trevligt tips är denna kombination:
    Saab 9-5 2.3t(TD04) m/10 Griffin, aut+taklucka, Maptun 280 hk Biopower, 345 mm bromsar, Pioneer Z810DAB (Backkamera, wifi, Android auto, appar, 2 st kameraingångar, RSE, navigation, röststyrning med rattknappar osv. osv. ljudet blev mycket bättre på AS3 med ny HU) samt extra ljudisolering i kupé blir en trevlig och lite modernare lösning.

    Reperationer ny TK på 10K mil.
    Övrigt kan man ha tur med en bil och få reperationer, vissa bilar "står på verkstaden"

    Mvh
    Johan S
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    En uppriktigt menad eloge till Husknuten, som aldrig ägt en Saab men hänger här lika entusiastiskt som hela gänget med nördar!

    Jag har läst hela tråden. Det är mycket fakta. Jag kan bara säga att av alla de olika alternativ til 9-5SC som varit uppe hittar jag inget som slår den på alla punkter rent tekniskt när man bortser från kostnaderna.

    De flesta här har nog 9-5:or med >250hk så prestanda kan vi skippa
    De flesta här har nog 9-5:or med i princip all utrustning man kan få, och lite till
    Sådana bilar kostade typ 400000kr för typ 10-15 år sedan
    De flesta här struntar nog i bränsleförbrukningen. Men jag kan ha fel där...

    Vi kan ta en sak. Bagageutrymme. Jag tycker det är ganska OK i 9-5:an men vill gärna ha lite större när jag så småningom skall byta ut den. Jag har letat och letat efter en nyare motsvarande bil, som har lika stort eller större bagageutrymme än mina 9-5or.
    Jag har inte hittat någon vettig ännu. (Tips mottas gärna) I denna tråd finns ingen som ens kommer i närheten av 9-5ans 890/2067liter.

    Vad jag kan se på car.info lastar 308SW 2017 610/1660lit, V90 2017 560/1526lit, Passat GTE 2015-19 650/1780lit För en som är van vid 9-5 undrar man om det verkligen stämmer. Att folk tycker de är stora alltså?

    Att 9-5 inte kan konkurrera med dagens bilar vad gäller bränsleförbrukning vet väl alla.
    Men att 9-5 är betydligt billigare att äga än motsvarande av dagens bilar tror jag en del har missat.
    Även när man jämför med betydligt mindre och sämre utrustade nyare bilar, som 308SW , Passat, V90 osv förblir 9-5:an billigare.
    På vilket sätt skulle en 9-5 vara billigare för mig att äga? Jag kör som sagt ca 300 mil i månaden med min 308 SW som drar 0,5 liter milen. En 9-5 drar inte under 0,8 liter milen.

    0,3*30 = 90

    9-5:an skulle förbruka 90 liter mer bränsle i månaden, vilket blir 90*15 = 1350 kr i månaden om bränslet kostar 15 kr/litern.

    Peugeoten köpte jag för 135 000 kr för två år sedan. Ett rimligt antagande kan vara att den är värd 35 000 kr om tre år. Då har jag på 60 månader (5 år) en värdeminskning på 100 000/60 = 1667 kr/mån

    Skillnaden är nu bara 317 kr/mån. Det blir 317*12=3804 kr/år. Bara skatten äter nästan upp den skillnaden om du väljer en bensindriven 9-5. Min bil är fortfarande skattebefriad. Väljer du en som går på E85 så sparar du kanske 2000 kr/år på 9-5:an

    2000*5= 10000 kr över att reparera för under 5 års tid. Tre verkstadsbesök, sen är 9-5:an en förlust rent ekonomiskt.

  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Är verkstadsbesöken gratis på Peugeot? Om inte så haltar jämförelsen. Alla bilar går sönder, särskilt över en period på fem år
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •