Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
Fast jag håller inte riktigt med dig där. 25000 kr i värdeminskning per år finns det många nyare bilar som klarar sig med. Mest jämförbart med en 9-5 är väl en kombi i golfklassen. T.ex. en Ceed, i30, 308, Leon osv.

En ny sådan kan du köpa för under 200 000. Har du den i 5 år och sedan säljer den för 75000 kr, så har du just 25000 kr/år i värdeminskning.

Då har du i princip obefintlig reparationskostnad. Vill du vara helt säker på detta kan du dessutom välja en bil med minst 5 års nybilsgaranti.

Lägg därtill lägre skatt, lägre förbrukning. Endast två besiktningar, tre års vagnskada för flera av bilarna.

Nej enda gången det är ekonomiskt vettigt att äga en 9-5 idag är om du gör precis alla reparationer själv, för delarna är billiga.

Sedan kan man naturligtvis ha andra skäl att välja 9-5. T.ex. för att man har ett Saabintresse. Det är något som inte kan mätas i pengar.
Jag tror det absolut billigaste är att köpa en bil för 5-10 tusen och köra den till skroten när den dagen kommer och sen göra om det igen och igen.

De saker som TS bytt och åtgärdat är saker som behöver åtgärdas, men inte alla varje år, så för att komma upp i 25 KKR varje år behöver väldigt långa mil tillryggaläggas varje år.

Jag klämmer ca 3000 mil/år i en av mina bilar (och ett par tusen i de andra) och på 14000 mil är avgasrör, 2 uppsättningar däck, servorör, ac, bromsrör, vattenpump, soppapump, bromsskivor och bromsklossar åtgärdade - allt utom bromsarna och soppapumpen på verkstad faktiskt - den hade gått 12600 mil då jag köpte den, för 13 KKR. Det är långt under 25 KKR per år i reparationer och service. Bränsleförbrukningen är blygsamma 0,72 l/mil jämfört med min fars Clio som drar 0,58

Men det är kanske inte rätt jämförelse, en stor 9-5a ska kanske jämföras med en annan stor bil, en Passat kanske.