Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 92

Ämne: Räkningarna tar aldrig slut!

  1. #61
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Jag får inte upp nån bild på den länken men absolut att det låter på beskrivningen som en fin bil. Tycker att du hamnat i en svärm av åtgärder som kommer efter en tid och sen dröjer det väldigt länge tills det är dags göra om just dem. Men en bil som är 13 år gammal innebär att en del saker når slutet på sin livstid och bilen måste repareras. Själv tycker jag Saab är lättmekad och okomplicerad att jobba med och reservdelar är inte speciellt dyra.

    Som du beskriver är du ingen som håller på och skruvar bilar. Då är förslaget att du letar upp en pålitlig Saab mekaniker som du årligen låter serva bilen hos. En kunnig mek gör snabbt koll på vanligaste detaljerna och ser eller hör vad som behöver göras. Då görs de flesta åtgärder när du planerat lämna in den och de görs innan bilen havererar eller ställer dig inför akuta problem.

  2. #62
    Låt han tycka att sin peugot är bästa och billigaste bilen att äga i världen Personligen så tycker jag att det är en helt annan klass på båda bilarna, 308 tillhör C sigmenten(Liten familjebil) medans 9-5an tillhör E(Executive car) och allt som tillkommer med det.

    Sen nämns förbrukning men aldrig motor eller motorstorlek ? 1.6-2HDI kan jag förstå att den ifall den når 0.5 men det gör även Alfa/Fiat/SAAB/GM Diselen.

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    53
    Mmm so, Benny900 nämnde så har jag hittat Ekelunds i Vinslöv som kan Saab utan och innan, nackdelen är bara att det är ett par mil och ingen lånebil, men duktiga är dom! (Inte hört ngt av lokala verkstaden idag,suck).
    Saab 9-5 Aero -07 SC

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Är verkstadsbesöken gratis på Peugeot? Om inte så haltar jämförelsen. Alla bilar går sönder, särskilt över en period på fem år
    Självklart inte! Men en bil som är 0-5 år gammal besöker verkstaden klart mer sällan än en som är 12-17 år.

  5. #65
    Då har du inte kört en nyare tysk

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Låt han tycka att sin peugot är bästa och billigaste bilen att äga i världen Personligen så tycker jag att det är en helt annan klass på båda bilarna, 308 tillhör C sigmenten(Liten familjebil) medans 9-5an tillhör E(Executive car) och allt som tillkommer med det.

    Sen nämns förbrukning men aldrig motor eller motorstorlek ? 1.6-2HDI kan jag förstå att den ifall den når 0.5 men det gör även Alfa/Fiat/SAAB/GM Diselen.
    Bäst och billigast har jag väl aldrig sagt? Jag vänder mig bara emot påståendet att 9-5 skulle vara mer ekonomisk än en ny bil i alla lägen. Går man ned i storlek så kan äga en ny bil till ungefär samma kostnad.

    Låter som något för TS eftersom han är missnöjd med att bilen går sönder så ofta.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Då har du inte kört en nyare tysk
    De flesta tyska bilar fungerar nog utmärkt. Även om jag är den första att hålla med om att särskilt VAGs produkter har ett oförtjänt fint rykte.

  7. #67
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Man ska nog ha väldig otur med sin 9-5:a om det blir billigare med en ny bil istället räknat på årsbasis. Just ekonomiargumentet för en ny bil håller väldigt dåligt. Biltillverkarna är inte i välgörenhetsbranchen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Vad är det som inte stämmer i min kalkyl menar du?

  9. #69
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Självklart inte! Men en bil som är 0-5 år gammal besöker verkstaden klart mer sällan än en som är 12-17 år.
    Inte alls givet, såvitt jag sett med vänner som köpt nya bilar. Åtminstone för 5-10 år sedan så hade vänner med nya bilar betydligt fler reparationer än de som åkte äldre. Barnsjukdomar eller avlusning, jag vet inte, men de nya bilarna hade färre reparationer efter några års ägande.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  10. #70
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Vad är det som inte stämmer i min kalkyl menar du?
    Jag vill veta motorn som du får dina förbrukningsiffror ifrån? Själv har jag kört en bensinare med 1.6T 125hk peugot 308 från 2015 och min förbrukning GBG-Sthlm var 6,7l. blandad körning låg på 8.3.

    1.6HDI går billigt och snittar runt 0.5 motorväg, polaren tjej har C4 med samma motor

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  11. #71
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    1,6 BlueHdi 100 har jag i min bil. Den är specad till 0,47 blandad körning enligt WLTP. Den siffran går utan problem att köra bilen på.

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Du menar en diesel med 115hk i "Golf" klassen?
    Ska man inte jämföra bilar av samma kaliber för att få en bättre jämförbarhet?

  13. #73
    Att jämföra en liten Peugeot 308 med sina klena bromsar, milda ljudisolering, mindre stereo och krockskydd osv med en 9-5 är inte korrekt.

    Sedan finns det alltid måndagsexemplar, vissa bilar har mer "otur" då de tillverkats. Antalet 9-5 som är i trafik är talande för att det fortfarande är en driftsäker och ekonomisk stor bil med högt bruksvärde.

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Jag har aldrig jämfört bilarna i sig. Jag säger att för min körning är en ny 308 lika ekonomisk som en 9-5. Det förnekas av många, men ingen kan peka på vilken av punkterna ini kalkyl som är fel i så fall..

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Nej.....
    Du påstår att det är billigare/bättre......
    Kanske för att få ser fördelarna att analysera en kalkyl för en nyare liten dieseldriven bil i jämförelse med en gammal stor bensindriven?

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #76
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Det är det nog många som gör. För de flesta är bilen trots allt ett transportmedel.

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Det är sant.
    Min 9-5 är ett transportmedel, jag skulle aldrig få in familj med skidor/pjäxor/cyklar i en liten bil.
    Men även om det är transportmedel så vill jag ha koll.
    Jag tror inte på "otur".
    Och en gammal bil med ägare som har koll är betydligt bättre affär än en ny.
    Jag jobbar förresten med produktionsekonomi och räknar till förbannelse på allt, spinoffen till mitt privata liv är att jag bla kör en gammal bil.

    http://www.peugeotverkarvaradetbästa...körpeugeot.fr

    3 användare gillar detta inlägg



  18. #78
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Problemet är ju att kalkylen talar emot dig...

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Varför skriver du genomgående med massa punkter..........?
    Har du sett min kalkyl?
    Starta en ny tråd och samla allt det här.
    https://it-ord.idg.se/ord/troll/

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Nej jag har inte sett din kalkyl. Redovisa den gärna

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •