Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 92

Ämne: Räkningarna tar aldrig slut!

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 155
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Fast jag håller inte riktigt med dig där. 25000 kr i värdeminskning per år finns det många nyare bilar som klarar sig med. Mest jämförbart med en 9-5 är väl en kombi i golfklassen. T.ex. en Ceed, i30, 308, Leon osv.

    En ny sådan kan du köpa för under 200 000. Har du den i 5 år och sedan säljer den för 75000 kr, så har du just 25000 kr/år i värdeminskning.

    Då har du i princip obefintlig reparationskostnad. Vill du vara helt säker på detta kan du dessutom välja en bil med minst 5 års nybilsgaranti.

    Lägg därtill lägre skatt, lägre förbrukning. Endast två besiktningar, tre års vagnskada för flera av bilarna.

    Nej enda gången det är ekonomiskt vettigt att äga en 9-5 idag är om du gör precis alla reparationer själv, för delarna är billiga.

    Sedan kan man naturligtvis ha andra skäl att välja 9-5. T.ex. för att man har ett Saabintresse. Det är något som inte kan mätas i pengar.
    Jag tror det absolut billigaste är att köpa en bil för 5-10 tusen och köra den till skroten när den dagen kommer och sen göra om det igen och igen.

    De saker som TS bytt och åtgärdat är saker som behöver åtgärdas, men inte alla varje år, så för att komma upp i 25 KKR varje år behöver väldigt långa mil tillryggaläggas varje år.

    Jag klämmer ca 3000 mil/år i en av mina bilar (och ett par tusen i de andra) och på 14000 mil är avgasrör, 2 uppsättningar däck, servorör, ac, bromsrör, vattenpump, soppapump, bromsskivor och bromsklossar åtgärdade - allt utom bromsarna och soppapumpen på verkstad faktiskt - den hade gått 12600 mil då jag köpte den, för 13 KKR. Det är långt under 25 KKR per år i reparationer och service. Bränsleförbrukningen är blygsamma 0,72 l/mil jämfört med min fars Clio som drar 0,58

    Men det är kanske inte rätt jämförelse, en stor 9-5a ska kanske jämföras med en annan stor bil, en Passat kanske.
    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    Tidigare: V40 T4 |9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  2. #22
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 736
    Medlem#
    6901
    Men har sett många uträkningar på sista tiden där folk här spyr galla över att andra åker nyare bilar och att leasing och värdeminskning är värdelöst.

    Jag förstår att detta är ett Saab forum och eftersom märket inte finns längre så måste man om man vill åka Saab ha en äldre bil med ofta många mil på mätaren.

    Men alla kanske inte vill skruva varannan helg eller åka fram och tillbaka till verkstaden när bilen går sönder? Vissa kanske tycker det är värt att betala lite mer för att åka nytt , visst kan det gå sönder också men sannolikheten är betydligt mindre.

    Jag själv tycker det är kul att skruva på cabben ibland och åker förmånsbil till vardags , men jag förstår verkligen dom som köper sig nått nyare och åker även om det blir dyrare i pengar.

    Bilägandet kan inte bara mätas i pengar hela tiden.
    Volvo V60 D3 AWD Automat -20


    Saab 9-3 Aero Cab -07

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Mest jämförbart med en 9-5 är väl en kombi i golfklassen. T.ex. en Ceed, i30, 308, Leon osv.
    Det låter som att du aldrig sett en og9-5a i verkligheten? Den är 4,95m lång och väger ca 1,7 ton. Bilarna du nämner mäter in på 4,3-4,6 meter och väger 1,2-1,4 ton. De är påtagligt mindre, även saabs mindre syskon ng9-3 SC är större och tyngre än bilarna du namedroppar.

    När og9-5 SC var ny var den storleksmässigt och prismässigt jämförbar med V70, Passat Variant, A6 Avant - det är bilar som normalutrustade idag (i Volvos fall V90) kostar runt 400kkr.

    Men jag förstår varför du (och många andra) kör en nästan ny 308SW, den gör jobbet att flytta familjerumpor. Jag vill att min bil gör mer än så därför fortsätter jag att köra min driftsäkra (aldrig ett driftstopp på 9 år som ägare, aldrig en besiktningsanmärkning) og9-5 aero för ungefär samma pengar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Men alla kanske inte vill skruva varannan helg eller åka fram och tillbaka till verkstaden när bilen går sönder?
    Inte gör jag det med min og9-5a (23500k mil). Varje rad i excelbladet jag delade ovan är ett "fixatillfälle" på min bil. Som ni ser blir det service på märkesverkstad 1 gång per år, vissa år hittar de då något som de inte hinner fixa samma dag så då får man komma tillbaka någon vecka senare. Ett extra oljebyte på GDS-macken mellan servicetillfällena samt ett, max två "handpåläggningsarbeten" utöver det per år. Så "värsta värsta" året (2018 ) har det blivit totalt 5 ompysslingar av bilen varav 2 var service/oljebyte.

    1 användare gillar detta inlägg


    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Jag tror det absolut billigaste är att köpa en bil för 5-10 tusen och köra den till skroten när den dagen kommer och sen göra om det igen och igen.
    Förmodligen. Men jag skulle inte inte trivas med att köra runt i en bil som knarrar och klonkar, drar snett och med estetiska skador här och där. Det känns för "white trash"...

    Jag har en kollega som gör ungefär så (dock satsar han lite högre prismässigt, typiskt 15-20kkr) - han brukar kalla sig för "slutanvändare" av bilar. Han kör, byter olja som man ska och ser sedan besiktningsprotokollet som en reparationsinstruktion. När bilen är skrotningsfärdig köper han nästa bil. Han är inte särskilt märkestrogen, men han är ändå inne på sin tredje og9-5a på ca 12 år nu och de har samtliga rullat på bra, de två första skrotades p.g.a. krock och inte driftproblem... Han hade jämförbar fransk bil (Citroën C5 kombi) ett tag, men den strulade rejält och åkte ut fort...
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 155
    Medlem#
    2226
    Jo, slutanvändare har nog lägsta kostnaden - gott betyg till og9-5 som rullar på både som beg bruksbil och slutanvändning utan högre kostnader.

    Det är ibland en fördel med att modeller levt kvar under för många år. Min og900 rullade snällt på från 13600 mil till 47300 mil utan större problem, det var då jag insåg att det går att köra en beg bil för mindre än 5 kr/mil + soppa.

    EDIT: långa produktionscykler på modeller ger förhoppningsvis bilar där barnsjukdomar är borta och produktionen justerats för att ge få garantiärenden i slutet av produktionscyklen

    Spännande läsning om milkostnader och värdeminskning

    https://teknikensvarld.se/sa-mycket-...g-forbrukning/

    # Modell kr/mil
    1 Volkswagen Polo 1,0 TSI 95 hk 29,16
    2 Seat Ibiza 1,0 TSI 95 29,39
    3 Nissan Micra IG-T 90 29,49
    4 Suzuki Swift 1,2 Mildhybrid 29,75
    5 Citroën C3 PureTech 82 30,19
    6 Kia Niro Plug-In Hybrid 1,6 DCT 30,49
    7 Renault Zoe R110 (elbil) 30,80
    8 Toyota Yaris 1,5 Hybrid 101 hk 31,15
    9 Renault Clio Energy TCe 90 31,60
    10 Seat Arona 1,0 TSI 115 31,77



    # Modell kr/år
    1 Dacia Duster 1,2 TCe 4×4 24 233
    2 Citroën C3 PureTech 82 25 967
    3 Toyota Yaris 1,5 Elhybrid 101 hk 26 067
    4 Seat Arona 1,0 TSI 115 26 233
    5 Volkswagen Polo 1,0 TSI 95 hk 26 767
    6 Seat Ibiza 1,0 TSI 95 26 833
    7 Nissan Micra IG-T 90 27 067
    8 Kia Stonic 1,0 T-GDI 28 967
    9 Renault Clio Energy TCe 90 29 067
    10 Ford Fiesta 1,0T EcoBoost 100 hk 29 233
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2019-11-03 klockan 21:49.
    /arne 2226
    95 2.3t bio -07|95 2.0t|9-3 2.0t|9000 CSE 2.3t|Säker H -72
    Tidigare: V40 T4 |9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  6. #26
    Grundladd jonascdts avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    117
    Kul diskussion.
    Jag och hustrun har 2st 9-5 or. årsm 2005 150 hk
    Jag skriver upp allt jag gör med dom och vi ligger på 23,45 kr /mil inkl värdeminskning och soppa.
    Det enda jag gör själv är enklare service, småfix å tvätt.
    Jag har svårt att se hur vi skulle kunna få den bekvämligheten och säkerheten på ett annat billigare sätt.
    Vi kör ca 3000 mil / år
    Trollhättebo

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 X3, Mercedes 300 ce å en gräsklippare

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 087
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Men har sett många uträkningar på sista tiden där folk här spyr galla över att andra åker nyare bilar och att leasing och värdeminskning är värdelöst.

    Jag förstår att detta är ett Saab forum och eftersom märket inte finns längre så måste man om man vill åka Saab ha en äldre bil med ofta många mil på mätaren.

    Men alla kanske inte vill skruva varannan helg eller åka fram och tillbaka till verkstaden när bilen går sönder? Vissa kanske tycker det är värt att betala lite mer för att åka nytt , visst kan det gå sönder också men sannolikheten är betydligt mindre.

    Jag själv tycker det är kul att skruva på cabben ibland och åker förmånsbil till vardags , men jag förstår verkligen dom som köper sig nått nyare och åker även om det blir dyrare i pengar.

    Bilägandet kan inte bara mätas i pengar hela tiden.
    Därför leasar jag, en Passat. Trotts att jag inte gillar märket så var det det som gav mest för pengarna och man åker skönt i den.
    Planen var/är att köpa en og9-5 kombi för runt 50t när passaten ska lämnas tillbaka senare i år, men efter att ha läst lite så känns leasingen ganska behaglig även om det kostar.
    9-3 SS Vector -04, VW Passat SC -18

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Det här är ett internetforum, historiskt så har ingen någonsin ändrat uppfattning baserat på argument i ett sådant :-)
    Jag köpte en ny XC90 som under de två år bilen ägdes (efter 1.5 tröttnade jag och köpte en 9-5) var 7 gånger på verkstad varav en med bärgare.
    Jag skruvar själv och har ett väldigt bekymmerslöst ägande med min 9-5, noterar de områden/saker som ska åtgärdas för att bilen ska hållas i ordning.
    Det som stör mig är att jag inte gjorde ett preventivt byte av bränslepumpen (17000 mil) vilket resulterade i en veckas stillestånd i Frankrike.
    Jag skulle aldrig rekommendera någon som inte skruvar själv att skaffa en 10-15 år gammal bil, ett visst eget arbete är en förutsättning för att hålla kostnader nere samt bygga upp kunskap.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2019-11-04 klockan 08:36.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det låter som att du aldrig sett en og9-5a i verkligheten? Den är 4,95m lång och väger ca 1,7 ton. Bilarna du nämner mäter in på 4,3-4,6 meter och väger 1,2-1,4 ton. De är påtagligt mindre, även saabs mindre syskon ng9-3 SC är större och tyngre än bilarna du namedroppar.

    När og9-5 SC var ny var den storleksmässigt och prismässigt jämförbar med V70, Passat Variant, A6 Avant - det är bilar som normalutrustade idag (i Volvos fall V90) kostar runt 400kkr.

    Men jag förstår varför du (och många andra) kör en nästan ny 308SW, den gör jobbet att flytta familjerumpor. Jag vill att min bil gör mer än så därför fortsätter jag att köra min driftsäkra (aldrig ett driftstopp på 9 år som ägare, aldrig en besiktningsanmärkning) og9-5 aero för ungefär samma pengar.

    - - - Uppdaterad - - -



    Inte gör jag det med min og9-5a (23500k mil). Varje rad i excelbladet jag delade ovan är ett "fixatillfälle" på min bil. Som ni ser blir det service på märkesverkstad 1 gång per år, vissa år hittar de då något som de inte hinner fixa samma dag så då får man komma tillbaka någon vecka senare. Ett extra oljebyte på GDS-macken mellan servicetillfällena samt ett, max två "handpåläggningsarbeten" utöver det per år. Så "värsta värsta" året (2018 ) har det blivit totalt 5 ompysslingar av bilen varav 2 var service/oljebyte.
    Mindre yttermått absolut. Men skillnaden i utrymmen är inte stor. Min 308 SW har t.ex. större lastutrymme än en 9-5 kombi. Kupén är väl något mindre. Men det mesta av längdskillnaden sitter i motorhuven. Den är säkert dubbelt så lång på 9-5...

    Visst har man olika krav och preferenser. Det som stör mig är bara när folk kör en gammal 9-5 och hävdar att det är så ekonomiskt jämfört med en ny bil. Det stämmer knappast..

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg

    Visst har man olika krav och preferenser. Det som stör mig är bara när folk kör en gammal 9-5 och hävdar att det är så ekonomiskt jämfört med en ny bil. Det stämmer knappast..
    Kul! Då har vi något gemensamt, jag stör mig på de som hävdar att det är mer ekonomiskt med en ny bil. Det stämmer knappast.....

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Vfr den 2019-11-04 klockan 18:53. Anledning: Rättatde citattaggar

  11. #31
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    644
    För begagnat gäller det att nypa ett ex som vårdats av tidigare ägare.
    Litet mer TLC än bara dom stipulerade servicetillfällena. Glöm inte att
    bilföretagen räknar stenhårt med att bilen skall vara "förbrukad" efter
    en viss sträcka. I Tyskland ca 10.000 mil. Därefter är fordonen
    inte intressanta för de auktoriserade verkstäderna.

    Mina bästa köp (=minst usla) är dom bilar som varit såpass nya
    att man hann ta tag i dom med preventiva åtgärder innan korrosion
    och "ointresse" hos tidigare ägare hunnit sätta sina spår.

    På samma sätt har dom värsta (tyvärr några stycken) varit
    dom där jag handlat med hjärtat och inte med hjärnan...

    Det är nog tyvärr så idag när utvecklingen accellererat
    med sjunkande kvalitet att vill man någorlunda försäkra
    sig mot nattliga ångestattacker bör man inte välja något
    av prestigemärkena där garantierna har gått ut.

    En välvårdad OG SAAB någonting som man känner
    till eventuella brister och kan pyssla med om det behövs
    kan knappast vara ett bättre bilval. Värdet går ändå mot noll
    och varje problemfri mil är bara bonus.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Kul! Då har vi något gemensamt, jag stör mig på de som hävdar att det är mer ekonomiskt med en ny bil. Det stämmer knappast.....
    Det beror förstås på vilken bil du jämför med. En V90 är mycket dyrare än en gammal 9-5. Men om du jämför med min Peugeot 308 som jag köpte för 135 000 kr så blir kalkylen en annan.

    Räknar vi med att den tappar 100 000 kr i värde på 5 år så är värdeminskningen 1667 kr/mån. Om man som jag kör ca 300 mil i månaden så är det i princip intjänat redan på bränslet. Då har vi inte ens börjat laga 9-5:an...

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Om du söker här så hittar du en sammanställning över de kostnader jag haft för min 9-5......
    Har du haft någon SAAB?
    Det kan vara som så att du kämpar i en väldigt brant uppförsbacke om du försöker intala alla här att en Peugot 308 är det bästa valet........

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    204
    Bästa valet har jag aldrig sagt. Jag säger bara att ekonomiskt så är det likvärdigt. Då väljer jag personligen en nyare och driftsäkrare bil.

    Jag har personligen aldrig ägt någon Saab. Men jag är i princip uppväxt i 9-5:or och har även kört dem mycket. Absolut inga dåliga bilar. Men de nyaste exemplaren är snart 10 år gamla. Alla gamla bilar kräver reparationer.

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Du har en uppfattning baserat på just en uppfattning.
    Jag baserar min på egen erfarenhet.

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 245
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Jag har personligen aldrig ägt någon Saab.
    Mycket intressant i sammanhanget...

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Du har en uppfattning baserat på just en uppfattning.
    Jag baserar min på egen erfarenhet.
    Att bränslekostnaden för en 9-5 kontra min 308 i princip äter upp värdeminskningen i mitt fall är väl rätt odiskutabelt? Jag har kört 9-5:or tillräckligt mycket för att veta att man svårligen kör dem under 0,8 liter per mil. Min Peugeot kör jag på 0,5 liter milen. En skillnad i förbrukning på 0,3 liter per mil ger en merkostnad på 4,50 kr/mil om bensinen kostar 15 kr/liter. 300 mil * 450 kr är 1350 kr mer i bränslekostnad.

    Det ska jämföras med 1667 kr/mån i värdeminskning om man räknar med ett tapp på 100 000 kr på fem år.

    Att 9-5:an inte skulle kosta 317 kr/mån extra i reparationer verkar mindre troligt..

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Vad baserar du ditt antagande/påstående på angående driftkostnader för en SAAB på?
    Har du haft en bil som är äldre än 10 år?
    Jag har även en BMW 1 serie från 2007, den kräver vanligt underhåll, en strikt ekonomisk jämförelsen mot en 2017 års 1 serie hade varit helt brutal.....
    Gissar att du tittat på min kalkyl.....

  19. #39
    Bortser man från trim så har min 9-5a kostat mig runt 3000kr på 5 år i extra reperationer 3 vevaxelgivare varav 2 kopior och mässing bussningar för växellänkaget.

    Så 62.5kr i månaden i extra reparationer. Bilen har rullat runt 8K mil på dessa 5 år (14 0000mil när jag köpte den och nu är den på 22 500)
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  20. #40
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 736
    Medlem#
    6901
    Jag gillar att kunna styra värmaren med telefonen , ha inbyggd körjournal , döda vinkeln varnare , adaptiv farthållare , Apple CarPlay osv och även om Saabarna är säkra är en modern bil t.ex en Volvo överlägsen även där.

    Missförstå mig inte , jag tycker fortfarande att det är roligt att trycka på gasen i min Saab , och Saabarna kommer alltid att ha en stor plats i mitt bilhjärta men för att köras till vardags är Saabarna väldigt uråldriga. (Enligt mig).

    Allt går inte att mäta i pengar!
    Volvo V60 D3 AWD Automat -20


    Saab 9-3 Aero Cab -07

Liknande ämnen

  1. Oljeläcka topp som aldrig tar slut!
    Av ulfdanielsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •