Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Metodbilen en sliten 9-5 Aero

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    88

    Metodbilen en sliten 9-5 Aero

    Jag letade efter en billig pendlarbil för något år sedan för att åka fram och tillbaka från jobbet i, då dök det upp en väl använd 9-5 Aero (Ägd av många yngre förmågor) som inte är allt för rostig för en billig peng... Varför inte! Jag slog till och köpte bilen! den var obesiktad så det fanns lite defekter att göra iordning, kraftigt oljeläckage från motor och växellåda, felkoder i växellådan några av felen!

    Bilen är en Midnightblue 9-5 Aero MY2002 "Tillverkad i juli 2001" som är sparsamt utrustad med standard Aero utrustning samt AS3, skinnklädsel och automat!


    Säljarens bild!

    Det första som var tvunget att ta tag i att göra för att inte köra sönder bilen! Ta ner tråget och göra rent silen som hade koksat igen fullständigt , sätta dit en ny uppgraderad vevhusventilation och dra runt en ny kamkedja (Sträckaren var ute 18-19mm) för att ens våga starta motorn byta ut alla koksade vacumslangar.



    Även byta det läckande och sönderrostade röret till växellådan!



    Äntligen så vart bilen besiktigad med rent papper och laglig för att köra på allmän väg!




    Nu kan det roliga börja, efter att ha jobbat som metodingenjör (Skapa förutsättningar och reparationsmetoder för mekaniker "Verkstadslitteratur") under några år då fordonsel är mitt expertområde så varför inte utrusta blien med all tänkbar extrautrustning som!

    Orginal Xenonstålkastare med allt vad det innebär, montera nivågivare.
    Växlingsfunktion i ratten byta sid, knappar i ratten, huvudinstrument, spakställ, växellådsstyrenhet och Aero 05 växellåda.
    Elinfällbara och automatiskt avbländbara sidospeglar.
    Sportstolar med fläktar.
    Densonavigator med CD växlare.
    Byta tak till ett med taklucka.
    Full US spec.

    Med mina installationer så tänkte dela med mig av mina metodbeskrivningarna som inte finns i VIS:en för eftermontering av orginalutrustning! Jag hoppas att det gör så att fler kan eftermontera orginalutrustning.

    Som första åtgärd var att byta ut den tråkiga silvriga panelen mot en panel, växelspaksknopp och ratt till den ljusare ARC panelen, jag monterade även en helt ny innerspegel med kompass!





    Det vart även en ny snorkel!



    Som första metod blir det att montera Xenonstrålkastare, lägligt nu när det blir mörkare ute!

    Bilen före:


    Bilen efter:


    En beskrivning kommer att göras så fler kan utföra en installation som är plug and play så det är en reservdelsprogramering som saknas för att få detta fungera klockrent!

    Jag hämtade en komplett kabelstam "Donerat" från en Saab 9-5 MY2005 som jag ska para ihop med kabelstamen från min bil. Det hade varit väldigt smidigt att bara byta kablaget rakt av, eftersom ESP systemet inte är samma så vart det lite extra pyssel med kablaget för att koppa om och anpassa detta.









    Det färdiga resultatet tog ungefär 20 timmar att göra från start till mål!



    Allt för denna gång!

    Saab 9000 CDE T ordningställand till Nyskick
    Saab 9-5 Aero "Metodbilen"
    Saab 9-5 Aero "Övningsbilen"

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •