Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Metodbilen en sliten 9-5 Aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    69

    Metodbilen en sliten 9-5 Aero

    Jag letade efter en billig pendlarbil för något år sedan för att åka fram och tillbaka från jobbet i, då dök det upp en väl använd 9-5 Aero (Ägd av många yngre förmågor) som inte är allt för rostig för en billig peng... Varför inte! Jag slog till och köpte bilen! den var obesiktad så det fanns lite defekter att göra iordning, kraftigt oljeläckage från motor och växellåda, felkoder i växellådan några av felen!

    Bilen är en Midnightblue 9-5 Aero MY2002 "Tillverkad i juli 2001" som är sparsamt utrustad med standard Aero utrustning samt AS3, skinnklädsel och automat!


    Säljarens bild!

    Det första som var tvunget att ta tag i att göra för att inte köra sönder bilen! Ta ner tråget och göra rent silen som hade koksat igen fullständigt , sätta dit en ny uppgraderad vevhusventilation och dra runt en ny kamkedja (Sträckaren var ute 18-19mm) för att ens våga starta motorn byta ut alla koksade vacumslangar.



    Även byta det läckande och sönderrostade röret till växellådan!



    Äntligen så vart bilen besiktigad med rent papper och laglig för att köra på allmän väg!




    Nu kan det roliga börja, efter att ha jobbat som metodingenjör (Skapa förutsättningar och reparationsmetoder för mekaniker "Verkstadslitteratur") under några år då fordonsel är mitt expertområde så varför inte utrusta blien med all tänkbar extrautrustning som!

    Orginal Xenonstålkastare med allt vad det innebär, montera nivågivare.
    Växlingsfunktion i ratten byta sid, knappar i ratten, huvudinstrument, spakställ, växellådsstyrenhet och Aero 05 växellåda.
    Elinfällbara och automatiskt avbländbara sidospeglar.
    Sportstolar med fläktar.
    Densonavigator med CD växlare.
    Byta tak till ett med taklucka.
    Full US spec.

    Med mina installationer så tänkte dela med mig av mina metodbeskrivningarna som inte finns i VIS:en för eftermontering av orginalutrustning! Jag hoppas att det gör så att fler kan eftermontera orginalutrustning.

    Som första åtgärd var att byta ut den tråkiga silvriga panelen mot en panel, växelspaksknopp och ratt till den ljusare ARC panelen, jag monterade även en helt ny innerspegel med kompass!





    Det vart även en ny snorkel!



    Som första metod blir det att montera Xenonstrålkastare, lägligt nu när det blir mörkare ute!

    Bilen före:


    Bilen efter:


    En beskrivning kommer att göras så fler kan utföra en installation som är plug and play så det är en reservdelsprogramering som saknas för att få detta fungera klockrent!

    Jag hämtade en komplett kabelstam "Donerat" från en Saab 9-5 MY2005 som jag ska para ihop med kabelstamen från min bil. Det hade varit väldigt smidigt att bara byta kablaget rakt av, eftersom ESP systemet inte är samma så vart det lite extra pyssel med kablaget för att koppa om och anpassa detta.









    Det färdiga resultatet tog ungefär 20 timmar att göra från start till mål!



    Allt för denna gång!

    14 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000 CDE T ordningställand till Nyskick
    Saab 9-5 Aero "Metodbilen"

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    839
    Jäklar vad Nice bra jobbat

  3. #3
    Snyggt jobbat!

    Ska du byta huvudinstrument och Sid så rekommenderar jag att montera 06-10. Miu och siu PM mig så kan jag guide dig hur man gör
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  4. #4
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    1 850
    Detta kan bli spännande

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    69
    I ett nästa steg efter att installationen av Xenonstrålkastare så är det dax att leta delar till nästa ombyggnation "Metod", växlingsfunktion i ratten. En sumering av xenoninstallationen som jag håller på att färdigställa, en steg för steg installation inte helt lätt att få den tekniskt och pedagogiskt riktig, kostnaden för strålkastarombyggnationen landade på Ca:1400:-.







    Lite av delarna till ombyggnationen som behövs, spakstället och styrenhet är från en Aero 04a, SID2 och rattknapparna från en 05a och centralinstrumentet är från en Aero 05. Så det är en FA57 C04 växellåda som inte är införskaffad än för att jag ska kunna gör en ny installation. Det kommer säkert bli massa andra detaljer som behöver bytas när subframen demonteras typ bussningar osv... inför vårens byte (ombyggnation).

    Det som är det roliga med att gör ombygganationer "Metoder" är att hålla kostnadena nere och visa att inget är omöjligt att utföra även för den som är nybörjare!

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000 CDE T ordningställand till Nyskick
    Saab 9-5 Aero "Metodbilen"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    198
    Du verkar ha fått tag på en Amerika instrument, vet inte om det skiljer mer än milesgraderingen.
    Opel Insignia -14 Country Tourer

Liknande ämnen

  1. Sliten bakvagn 9-5 Aero
    Av lzs i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 17:44
  2. sliten turbo 9000 aero (nästan nytt agg)
    Av hall112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 15:22
  3. Sliten strålkastare
    Av BonoVox i forum Utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 13:26
  4. Sliten turbo - annan olja?? 9-5 aero -00
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 19:01
  5. Trött och sliten dämpning bak 9-5 Aero Kombi
    Av Quattro-mannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •