Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Alla dess billiga bilhandlare, vad är lurt?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Alla dess billiga bilhandlare, vad är lurt?

    Hej,

    Exakt vad är det som är skumt med alla dessa bilfirmor som säljer bilar billigare än privatannonserna? Gäller nog alla märken.

    Jag gissar att det inte prutas särskilt framgångsrikt på bilar som ligger ute på blocket om priset är rimligt, annonserna försvinner ju snabbt.

    Ändå finns det oftast mycket god tillgång på bilar som ligger 5-15000 kr under de snabbsålda privatannonsörernas priser (jag har kollat på bilar i prisklassen 30-80 000 kr). I mitt sinne borde bilhandlarna ha utgifter för bland annat

    -lagerhållning
    -moms på vinsten de gör
    -rekond
    -arbete

    Varför har då dessa bilar ett påtagligt lägre pris eller färre mil på mätaren? Är det krockade bilar, bilar som består av 99% spackel eller är det skruvade mätare (går det ens)? Det är sådana mängder av dessa annonser att det måste finnas en bra förklaring.

    Frågan borde ha varit uppe tidigare men jag kunde inte hitta något vid sökning.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Det finns ganska många som livnär sig på att köpa t.ex. KVD-bilar och sedan sälja vidare.
    En typisk gammal tjänstebil på KVD kan ju ha ganska många anmärkningar, stort som smått som därmed blir ganska billiga.
    Dessa bilar kommer sedan ut på Blocket utan samma lista med fel och till ett högre pris. Vissa fel och skador åtgärdas med många lämnas orörda.

    En annan sak när du kollar annonser på t.ex. Blocket. Dom du hittar är dom som inte blir sålda.
    Bilar som är billiga och säljs direkt hittar man inte när man scannar blocket efter prisläget på en viss bilmodell.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    717
    FWIW; Jag hade en kollega som handlade bil av KVD och var nöjd med köpet.
    Kan inte säga något om alla deras produkter men det kan vara idé att kolla
    och naturligtvis exvis "car.info" för att kolla mätarställningar mm.

    Idag med alla risker att bli antingen lurad eller tom rånad av privatsäljare
    eller köpare kan det vara värt kostnaden att handla via KVD eller
    annan bilfirma. En koll på "Allabolag.se", "namn" + "merinfo" och
    andra söksajter borde ge en hel del svar.

    Dessutom finns ju detta forum.

    Mer än en gång jag kollat på Blocket har jag sett icke registrerade
    mobilnummer, "lånad mail" eller namn som är något helt annat
    än i annonserna.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Absolut, man får kolla både bil och säljare så gott man kan. Att ägaren haft bilen ett tag, och inte äger en massa andra bilar, är mitt första filter.

    Jag är såklart medveten om att en enstaka sökning inte visar rätt prisbild (borde väl isf gälla både handlare och privatnnonser iofs). Jag tycker ändå handlarna är billigare än snabbsålda privatannonser. Då är de ju rekondade och med typ tre månaders garanti (men att den garantin är vatten värd det förstår jag med)

    Det är nog sant om KVD, att köpa en bil där och sälja vidare utan ärlig varudeklaration borde ju vara en marknad som finns.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Finns ju även gott om filurer som ägnar sig åt att fusklaga bilar och sälja vidare.

    Det finns ju hur mycket bilar som helst som står med fel som inte är lönt att reparera på verkstad.
    Köp loss för småpengar, fixa eller dölj felet på billigast möjliga sätt och sälj vidare billigt.

    Sen om man livnär sig på bilförsäljning är det kanske bättra att sälja 4 bilar/vecka med 10000kr vinst/bil än att bara sälja en med 20000 kr vinst
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Ja det var det enda sättet som jag kunde se att det kunde röra sig om ärlighet, att man kommer över bilar billigt genom t ex inbyte och bara vill bli av med dem.

  7. #7
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    717
    Tidigare var det så att de "litet finare" bilhandlarna inte ville veta av inbytesbilar äldre än 3 år.
    Dessa ställde man på bakgården och när man fått ihop en "klump" parade man ihop dom med något finare
    objekt och handlade inofficiellt mellan de handlare som handlade med äldre bilar. Den finare bilen var lockbetet
    och bland resten fanns det sådant som kunde vara rent skrot eller i alla fall "GDS" Handlarna fick bjuda
    på partiet och sedan hämta och betala.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 402
    Medlem#
    6935
    Givetvis finns det oseriösa bilhandlare som backar mätarställning, spacklar ihop krockade bilar, säljer bilar med dolda fel osv.
    Dock tror jag att en stor anledning till fenomenet du beskriver är att dom privatannonser du ser på blocket är bilar som aldrig blir sålda då dom ligger för högt i pris. Vissa verkar ju tro att deras gamla skrothögar är gjorda av guld, jag förvånas ofta över vilka fantasipriser folk begär för sina bilar.

    Jag hjälpte nyligen en bekant att leta en billig slit-och-släng skåpbil av mindre modell. Jag vet inte hur många sönderrostade Caddys och Berlingos jag tittat på med mätarställningar långt över 30k och en lista med besiktningsanmärkningar som är längre än ett Ullared kvitto. Likförbannat hävdade folk att just deras bil var väldigt välvårdad och hade inga fel alls, och trodde dom skulle få 20-30 och till och med 40 tusen för sina skrothögar.
    Valet föll till slut på en välvårdad Peugeot Partner med 18.000 på mätaren, i princip rostfri, skattad och nyligen besiktad, för 7000:-, köpt på en mindre bilfirma.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Sen beror det ju helt på vad alla dessa handlare har sålt för något för att få just dessa inbyten. Ligger de plus 40k på försäljningen trots att de kanske gett kunden 10k för inbytet så är ju 10-15k för nästa försäljning ganska okej ändå även om de får spendera nån krona på tillsnyggning.
    Kommer ihåg när jag bodde utanför Falun och jobbade på gummiverkstad. Vi sålde alla däck till Mats Bilar och han var inte utan deg utan kunde själv beställa hem typ 100 st nybilar och slanta "kontant" Marginalerna var visst jättestora så han var känd för att betala typ 10-20k för gammalt skit och kunderna var ju som tokiga för de gjorde ju en kanonaffär tyckte dem. Sålde enorma mängder bilar tydligen och då spelar det nog ingen roll att en eller flera bilar kostar lite mer att snygga till eller att man inte tjänar nåt alls kanske rent av. Det blir ändå plus i slutändan och flöde på fordonen.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Jag tycker som sagt att bilhandlarna ligger en del under även de snabbt försvinnande privatannonserna. Men jag kan väl ha fel antar jag. Antar också som sagt att de snabbt försvinnande annonserna inte prutas på nämnvärt.

    KVD hamnar oftast en bit över nämnda privatannonser tycker jag.

    Men det verkar alltså som att flera tror att dessa handlare är seriösa. Det är ju bra i så fall.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    537
    Många av dessa sk mindre handlare, där står bilens ägare av ngn privat person ej av själva firman.
    Mao så säljer man bilen "svart" och lämnar inga garantier överhuvudtaget. Har själv kollat 3 bilar denna veckan som annonseras av bilhandlare men stått
    med privat person som ägare.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 och alla dess motorer, vad är skillnaden?
    Av Agilljam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-09, 09:48
  2. Har jeg blitt lurt av en i sverige?
    Av Rambraut i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-13, 22:47
  3. Köpare från England, har för mig att det kunde va nåt lurt
    Av Frogfoot i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 20:20
  4. Avgassystem AB och dess rör?
    Av NiX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-02, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •