Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: AUX/USB funkar ej NG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    AUX/USB funkar ej NG9-5

    God eftermiddag! Tänkte kolla med er om det finns någon som vet varför AUX/USB inte funkar i bilen?
    Jag har en NG9-5 2010 TID4 Automat.

    Bilen har varit nere på Mannesbilservice på en AUX/USB montering samt blåtand.
    Blåtanden funkar utan problem men verken USB eller AUX fungerar.

    Bilen har inte Infotainment skärm utan bara monterad AUX/USB kontakthus.

    Jag har testat olika telefoner som iphone och android. Har testat USB sticka men inget funkar.
    När jag kopplar in AUX i bilen och trycker på knappen "AUX" vid stereon händer ingenting.
    Samma sak när jag kopplar USB till telefonen så reagerar inte telefonen.

    Har läst infotainmentmanualen och jag har gjort precis som nämnts där utan att lyckas.

    Någon som vet vad som är fel, eller om jag behöver göra något själv får att få igång AUX/USB

    / Mvh

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Det enklaste är väl att prata med Manne som har gjort jobbet.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Låter som att konfigurationen med Tech2:an inte blev korrekt utförd..?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Uppsala 2 mil Norr
    Inlägg
    58
    Tror inte att Tech 2an funkar på ngn Man behöver Gm mdi med kopplad data till ngn (Synd att Mannes Håller till Ner i Sölvesborg dom verkar ha full koll på ng9-5 )
    Mina intressen 9-
    9-5 ng 2011 2,8 xwd aero Gm gdi tech2 9000cs 98 A50 9-3 Cab 00 + en massa 9000 9-5 Seda 01

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Hade du alltså inte usb/aux innan? I så fall måste din bil få en så kallad PDIM också. Det är den styrenheten som sköter kommunikationen mellan aux/USB och själva huvudenheten. Jag har dock svårt att Manne's skulle ha missat en sån sak.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    17
    Medlem#
    10694
    Hej.
    Blir lite förvånad att hitta din tråd här och att du inte har hört av dig till oss istället.
    AUX/USB är standard på NG 9-5 så de är inget vi har eftermonterat, Blåtand är dock tillval och de kan vi ha eftermonterat.
    Vore tacksam om du hörde av dig till oss så vi kan hjälpa dig med ditt problem och vi får reda på vilken bil de rör sig om.
    //Oskar på Mannes

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hej Oskar! Vet att ni har väldigt mycket att göra så jag tänkte kolla forum istället. Jag köpte bilen för två veckor sedan och ägaren sa att den varit nere hos er för AUX/USB, blåtand montering.
    Förre ägaren sade att det var ni som monterat USB/AUX. Detta stämmer ju inte. Det är inte ert fel.

    Alltså fanns ju USB/AUX redan monterat i bilen från början. Frågan är då varför dem inte funkar. När jag kopplar in AUX så tystas mobilen.
    Alltså skickar den iväg signal till stereo men stereo reagerar inte.
    Aux knappen som finns under höj/sänk funkar inte alls när jag trycker in den.
    Har som tidigare nämnt testat sticka/android/iphone.

    Det var inte alls min mening att på något sätt klandra er utan jag vet att ni är Sveriges bästa SAAB verkstad och att detta inte är något som ni skulle ha missat.

    Mvh,
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-15 klockan 22:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Hur ser stereon ut i bilen?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    17
    Medlem#
    10694
    Låter som att din PDIM har gått sönder, de sitter i panelen o har gått sönder på vissa bilar vi har haft inne, de är som bollman skriver den som tar emot ifrån uttaget i mittkonsolen och skickar vidare till radion (om man har grönskärmen) .

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Det är som sagt den vanliga gröna original stereon. Ja men då så då verkar det som om det rör sig om PDIM. Tänkte om det var något jag behövde göra för att det skulle funka. Dit går jag inte ner och mekar,
    Får väl boka in en tid hos er på Mannes! Tack för alla svar!

    Mvh,
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-15 klockan 22:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Hur gör man för att komma åt PDIM?

    - - - Uppdaterad - - -

    Har en 9-5 NG från 2010.

    Varken USB (varken ljud eller laddar tele) eller AUX fungerar...

    Vad kan vara fel?
    9-3 SS 2.0t BioPower -08

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det beror på om du har navigation eller inte.
    Jag gissar på att du inte har navi och då sitter PDIM bakom handskfacket. Svårt att ta fel, det står uttryckligen PDIM på lådan.
    Om du däremot har navi så finns det ingen PDIM, då går sladdarna från USB/AUX direkt in i navi-enheten.

  13. #13
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Tack, jo har den gröna displayen. Bytte precis kupéfilter. Fungerar det med PDIM från t ex en Opel Insignia? Verkar vara samma artikelnummer.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Är det samma funkar det. Men eh, inte så att du kommit åt någon kabel till PDIM då? Om du kan trycka på AUX-knappen och den växlar över så har stereon kontakt med PDIM, men om det inte kommer nått ljud så låter det som stt PDIM inte har kontakt med uttaget.

  15. #15
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    104
    Medlem#
    -
    Precis köpt bilen och var så här innan jag bytte kupéfilter.

    Men, efter ha skruvat bort PDIM, dragit ut kablarna (inget löst vad jag såg) och sprayat elektronikspray och satt tillbaka allt fungerar AUX & USB fint.

    Tack för tipset. Tog väl 5 min att fixa.


    Skärmavbild 2023-05-16 kl. 11.42.20.jpg
    9-3 SS 2.0t BioPower -08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •