Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Ryckig körning och nu startvägran NG9-3 1,8i Z18XE

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Ryckig körning och nu startvägran NG9-3 1,8i Z18XE

    Tjena,

    Jag har en Saab 9-3 2007 SportCombi Linear 1.8i (Z18XE-motor). Den har gått 14500 mil och jag köpte den nyligen begagnad för runt 20 dagar sedan. Då var det 10-15 grader varmare än nu då det är runt 5 grader, och provkörningen gick väldigt bra utan problem. Sedan dess har den stått i väntan på verkstadsbesök eftersom kamremmen är ganska akut (9000 mil sedan senaste bytet, och för de förra ägarna pajade den redan efter 5000 mil).

    Provkörde igen lite igår, mest för att ladda batteriet och säkerställa att den kommer att gå att köra idag då den skulle till kamremsbytet, och upptäckte då detta problem jag inte märkte alls på provkörningen. Första körrundan nu innan jag stängde av och tände igen varade i 15 minuter minst och då hände det mest i början, då temperaturen var mycket låg, att hela bilen började rycka kring 1000-1500 varv och trots full gas så ökade inte varvtalen. Lösningen då var att växla ned och ge mycket gas och hoppas på det bästa. Sedan flöt det på väldigt bra faktiskt, tills jag stannade igen och stängde av motorn ett par minuter. Då vägrade den starta igen först t.o.m. med startmotorn igång i kanske 5 sekunder, men efter en minuts uppehåll så gick det med en gång. Men återigen ryckig körning kring 1000-1500 varv. Och tomgång gick inget vidare heller - efter körrundorna testade jag det och den stallade efter några sekunder i neutralläge.

    Bytte tändstift efter att den svalnat i några timmar, men kunde inte starta längre (startmotorn tuggade på men inget hände). De gamla tändstiften hade dock en del bensin (eller olja) på sina gängor, så antagligen har vi att göra med misständning? Deras "krokar" var rätt svarta också (så kanske kol från bensin?). Deras gap var rätt små, från 0.4 mm till kanske 0.9 mm, och kunde variera på samma stift (varje stift har två "krokar"). Ett av dem hade brännmärken i keramiken (inte den vanliga missfärgningen utan små mörkbruna prickar), se bilder nedan. Bytte tillbaka till de gamla tändstiften, fortfarande vägrade den starta. Testade jumpstarta men ändå ingen framgång, så det var nog inte batteriet. Märkte att fjädrarna i tändkassetten var lösa och jag testade trycka dem mot elektroden (men har hört sedan dess att det inte ska var några problem så länge de inte faller ut ur tändkassetten), drog jag på gummisulorna igen, men samma sak igen (startmotorn bara tuggar men inget händer). Testade "pedaltest" också genom att hålla in broms och gas och vrida till "ON", och koden var då 0501 (tror det har att göra med fartsensorn, så det är nog inte relaterat). Testade starta igen men inte ens startmotorn pallade längre. Såg dock att ett av rören i tändkassetten saknade en liten bit plast (så en stor spricka i plasten) när jag tog av gummisulan på röret, men sprickan täcks helt av gummisulan.

    Jag har även testat en ELM 327-skanner med Torque i och med körningen och såg inget konstigt vare sig då eller nu (men jag är nybörjare där och har inte lagt in egna koder och så, men ingen check engine-lampa tändes under körningen eller så).

    Vad tror ni? Har jag tolkat symptomen korrekt? Och kan det vara tändkassetten som plötsligt börjat strula efter detta långa uppehåll och kallare temperaturer?

    Bilder på tändstiften: https://pasteboard.co/IEvAZl5.jpg https://pasteboard.co/IEvCTj2.jpg
    "Sprickan" (ursäkta bildens mörker): https://pasteboard.co/IEvDvse.jpg

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

    (Löste det senare, det visade sig vara bränslepumpen. Krävdes egentligen bara att vara medveten om att den ska ge ifrån sig ett surr, vilket den inte gjorde, när den försöker bygga upp trycket för att höra att den inte var igång, något jag inte hade en aning om i början. Sedan mätte jag att spänningen vid pumpen var batterispänning, så signalen gick ju fram, men en mätning med ampereklämma på kabeln till pumpen (kan för enkelhetens skull mätas vid t.ex. passagerarsätet) visade att ingen ström gick genom pumpen så kretsen var alltså bruten i den trasiga pumpen.)
    Senast redigerat av Ulfheden den 2022-01-27 klockan 13:00.

Liknande ämnen

  1. Ryckig körning, motor dör 9-3 YS3D 2.0 Turbo 154HK År 2000
    Av Ioannis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2022-03-04, 21:54
  2. Köpråd NG9-3 1,8i Z18XE
    Av Joni1988 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2021-10-27, 16:26
  3. 9-5 dog under körning
    Av skinnari i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-01-02, 18:03
  4. ryckig körning, check engine blinkar 9-5 03
    Av Tommmmyy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 21:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •