Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Strömförsörjning till bränslepump OG9-3 T5

  1. #1
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483

    Strömförsörjning till bränslepump OG9-3 T5

    Min gamla 9-3a började spöka i Tisdags, bilen gick kanon påvägen till jobbet men när jag skulle ut och åka vid lunch ville den inte starta.

    Lokaliserade felet rätt fort till att bränslepumpen inte gick, kikade över säkring, kontakt och läckage men allt såg bra ut. Bilen fick sig en Walbro 255lph pump i våras efter haveri av dåvarande pump (vilket jag hade räknat med efter en E85-konvertering) och har gått bra tills nu.

    Körde bort till Biltema och köpte mig en till Walbro (kopia), rev isär allt och monterade ihop igen. Fungerar fortfarande inte.. Provar att mata den gamla Walbro pumpen direkt med 12v från batteri och den snurrar igång utan bekymmer. Börjar skruva bort armaturen i bilen för att inspektera så att allt ser rätt ut och lyckas givetvis ha av en nippel till bränsleledningarna och får lägga ner för kvällen.

    Igår (Onsdag) efter jobbet ger jag mig på problemet igen, skarvar på ny nippel och smörjer upp lite kontakter samt provar rycka batteriet till bilen. Nu startar bilen och går fint, kör ett par mil med lite på och avstängningar för att se så att allt verkar lira, inga bekymmer.

    Nu på morgonen när jag skulle till jobbet så vrider jag tändningen till ON, hör att pumpen börjar surra och vrider igång bilen. Allt funkar fint i cirka 10-15sekunder, sen tystnar pumpen och bilen dör. Försöker starta igen men pumpen är tvärdöd. Nu sitter jag i vardagsrumssoffan lagom förbannad över gamla bilar som vägrar fungera..

    Min huvudmisstänkte är bränslepumpsarmaturen, jag har en orörd armatur hemma som jag skulle kunna ge mig på men som sannolikt behövs byggas om en del för att "walbro" pumpen ska passa.

    Har någon koll på hur det är med bränslepumpsrelä till OG9-3, sitter det under ratten/ovanför pedalerna? Kan inte hitta någonting om att någon skulle haft problem med detta tidigare..

    Gäller alltså en OG9-3 MY99 154hk med E85 steg1.

    Alla tips är välkommna!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Nästa steg i felsökningen borde ju vara om du kunde koppla in någon typ av Amperemätare i serie med matningen till pumpen. Då ser du ju direkt om bilen stannar på grund av att det är problem med strömförsörjningen.
    Dock gäller det nog att du placerar den väl synligt för jag tror att motorstyrningen är snabb att stänga av matningen till pumpen per automatik så fort den känner av att motorn har stannat.
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    - Har någon koll på hur det är med bränslepumpsrelä till OG9-3, sitter det under ratten/ovanför pedalerna
    Det er relé "I" som er lokalisert i sentralen 22b i instrumentpanelet, bak dekselet over "venstre kne".

    Så er det kanskje en tanke å ta ut/sette inn sikring #32 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet - OM det skulle være kontaktsvikt (glapp) der. Eller skifte sikringen uansett.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Nästa steg i felsökningen borde ju vara om du kunde koppla in någon typ av Amperemätare i serie med matningen till pumpen. Då ser du ju direkt om bilen stannar på grund av att det är problem med strömförsörjningen.
    Dock gäller det nog att du placerar den väl synligt för jag tror att motorstyrningen är snabb att stänga av matningen till pumpen per automatik så fort den känner av att motorn har stannat.
    Hm, jag får 12v på kabeln som ansluts till själva armaturen precis när jag vrider på tändningen en snabb stund, jag vill tro att den känner av att det saknas motstånd eller liknande och således klipper kretsen.

    Någon som har koll på hur det fungerar i Trionic 5?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er relé "I" som er lokalisert i sentralen 22b i instrumentpanelet, bak dekselet over "venstre kne".

    Så er det kanskje en tanke å ta ut/sette inn sikring #32 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet - OM det skulle være kontaktsvikt (glapp) der. Eller skifte sikringen uansett.
    Tack!

    Säkring har jag provat å byta, även kollat med multimeter så att allt är i sin ordning.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Vevaxelgivaren möjligtvis, har för mig att den måste ge impulser innan pumpen triggas.
    När man vrider på tändningen så ska pumpen gå någon sekund för att bygga upp tryck i railen.

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    - Någon som har koll på hur det fungerar i Trionic 5?
    EPC har kontroll: Om tenningsnøkkelen ikke har vært tilkoblet i >15 minutter styrer T5 ut pumpen i 2 sekunder for oppbygging av trykk. Så vil T5 igjen styre ut reléet NÅR den får pulser fra veivakselgiveren.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2019-10-31 klockan 15:27. Anledning: ECM - ikke EPC!
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Hm okej, noterar att varvräknaren rör på sig varje gång jag kör startmotorn iallafall, indikerar det att den är okej?

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det burde i alle fall være et godt tegn.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Inga andra skumma fenomen i bilen? Tändningslåset skulle kunna vara en kandidat, men då borde ju inte varvräknaren röra på sig.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Inga andra skumma fenomen i bilen? Tändningslåset skulle kunna vara en kandidat, men då borde ju inte varvräknaren röra på sig.
    Nja inte vad jag sett, tror startspärren är bortprogrammerad t.o.m. PM

  11. #11
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Nu är felkällan funnen och problemet är löst (åtminstone för stunden)

    Det var slangen mellan pumpen och toppen till armaturen som hade hoppat ur. Första gången trodde jag att den hade släppt när jag försökte få ut armaturen ur tanken men vid närmare kik så har tidigare ägare inte använt slang med korrekt mått (skönt att kunna skylla ifrån sig )

    Tog en extra slangklämma och drog åt allt vad jag orka så får jag hålla tummarna att det sitter ihop tills jag hinner fixa en permanent lösning.

    Tack för alla tips!

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Bränslepump till etanoldriven 900
    Av pinkie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •