Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur byter jag säkerhetsbälte OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    24

    Hur byter jag säkerhetsbälte OG9-5

    Hej alla.

    Jag fick en 2´a på besiktningen gällande bältet på förarsidan, jag har fått tag i ett "nytt" bälte men jag undrar om det är någon vänlig själ som har tips gällande hur jag ska få bort inredningen utan att ha sönder den. Samt om någon har en manual eller dylikt gällande själva bältes bytet.
    Bilen är en Saab 9-5
    2007

    MVH: Peter
    Saab 9-5 2.0 02´a original

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det är egentligen ganska enkelt att byta. Men tänk på att detta är delar som man skall vara 100% säker på att det blir rätt! Rätt del och rätt monterat.

    VARNING
    Säkerhetsbältet ingår i airbag-systemet. Det är en enhet med bälte och sträckare (som innehåller en krutladdning).

    Jag vill verkligen inte vara taskig. Tvärtom! Som jag ser det skulle jag inte rekommendera att någon som måste ställa de här frågorna ger sig på att byta själv.

    Eftersom det gäller din och andras säkerhet:
    • Tänk om du eller dina kära skadas för du gjort fel.
    • Skulle du själv vilja köpa en bil där någon som inte har koll har bytt ut delar i airbag-systemet?

    Det är faktiskt det saken gäller!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    24
    Tackar för varningen Mr.O förstår att det inte blir bra om man gör det fel... Men jag skulle vilja testa själv, som jag förstår så sitter plasten med clips som jag misstänker är lätt att ha sönder tips på verktyg att få bort dessa. Sen om jag ser att jag har tagit vatten över huvudet är det någon som har mellan tummen och pekfingret vad det kan kosta att byta på verkstan?
    Saab 9-5 2.0 02´a original

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Är det fram eller bak du skall byta? om det är bak, är det en sedan eller kombi?

  5. #5
    Jag gjorde det där för ett par år sen eftersom jag råkade ut för samma sak. Det hade fransat sig för mycket.
    Du behöver lossa bältet från stolen.
    Ta loss panelen som klär B-stolpen. Sen ser du hur det sitter skruvat.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    24
    Tackar för alla svar!
    Det är fram på förarsidan i en kombi. Det är inte någon som har en skiss på hur monteringen ser ut?
    Saab 9-5 2.0 02´a original

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Jag skall förklara hur jag ser på saken och varför jag (och kanske även andra) inte gärna svarar:

    Personligen tycker jag inte du skall byta SÄKERHETSbältet själv, för jag är övertygad om att du inte vet hur man gör. Så jag tror att det blir fel gjort.

    Det finns mycket väl definierat exakt vad som skall göras och hur det skall göras. Det är ett antal åtgärder i Saabs lista av saker som skall göras. T.ex får vissa muttrar inte återmonteras utan skall ersättas av nya. Man skall också använda Tech2. Har du skaffat Tech2 och nya muttrar (vet du vilka och har du kollat att det är rätt sort)? Har du kollat att det är exakt rätt bältesenhet du fått (det finns olika, som ser lika ut)? Har du en kalibrerad momentnyckel? Om inte är det meningslöst att börja skruva om man aldrig gjort detta innan.

    Vad gör du om varningslampan för airbag tänds efter bytet?

    Det du fokuserar på och frågar om är en liten del i mitten av listan av det som skall göras.

    Jag vet precis hur det ser ut och hur det skall göras. Det gör alldeles säkert många här på forumet. Jag svarar väldigt gärna på denna typ av frågor när jag kan. Men det gäller ett system som skall skydda mot personskador och dessutom ett system som innehåller explosiva laddningar, ett system som kan skada och tom döda människor. Då ser jag det som ren omtanke att inte svara.

    Mitt förslag är att du hör med en verkstad. Det är ett snabbt jobb för den som kan, så det kostar nog inte så mycket. Och du VET att det blir rätt!

    Tips: Säg att du vill vara med och se hur det går till/kolla att de gör rätt/lära dig hur din bil fungerar. Det är ett bättre sätt att lära sig detta än av okända människor på ett forum på nätet...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    För mig är det mest att det är ganska lätt att byta, inte så spännande att säga "skruva lossa den gamla och skruva dit den nya", bättre att gå och kolla på bilen och börja plocka isär det systematiskt så kommer det vara uppenbart hur det sitter fast.

    Koppla bort batteriet!

    hur du kommer åt bältet på stolen skiljer om du har elsäten eller manuella.

    Du kommer se cirklar i plasten med ett litet hack för att föra in mejsel, gör det och bänd ut locket, där under sitter det skruv. har för mig det är typ torx t25. sitter även en skruv nerifrån fram, men det kommer du märka.

    elsäten har ibland en extra plastbit innanför, sitter även den med torx.

    Bältet sen sitter med en skruv med väldigt låg skalle och sitter ganska tajt mot tröskeln, i värsta fall får du lossa stolen för att komma åt, men kör upp sättet och fram så mycket du kan för att ge det bästa chansen. Använd inte öppen nyckel, då kommer du antagligen skada skruven.

    Sen skall du loss med plasten vid b-stolpen. Kan underlätta att lossa dörrlisten.

    Rätt länge sen jag skruvade bälte, men du kommer se sen vart rullen sitter, glöm inte lossa elkontakten.

    Bältesförspänningen är inte i närheten lika läskig som en airbag, "röret" man ser som smalnar av utåt är en cylinder med en kolv i, kolven är kopplad med en vajer till bältesrullen. Dess funktion är att rycka i bältet en bit och låsa det. "laddningen" eller "gasgeneratorn" är den lilla delen med kontakten som sitter 90 grader till cylindern.

    När den utlöser så är det inte speciellt våldsamt och alla såna här airbaggrejer kortsluter sig själv när man kopplar ur kontakten. I det läget är de väldigt säkra. om man stöter på en airbag med avklippta kablar så skall man vara mera rädd, för då är kablarna kopplade till laddningen, man säger att de kan utlösas av statisk elektricitet i värsta fall.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    12
    Medlem#
    12800
    Citat Ursprungligen postat av Draco Visa inlägg
    Samt om någon har en manual eller dylikt gällande själva bältes bytet.
    Bilen är en Saab 9-5
    2007
    Manualer till din bils säkerhetsbältssystem finns här:
    https://saabwisonline.com/c10/wis/9-...t-belt-system/


    Sen håller jag ej med en föregående skribent om att vi tar ansvar för varandras säkerhet genom att underlåta att berätta hur något går till. Om vi gör valet att reparera själv, tar vi också eventuella risker och ansvar själv.

    Dessutom: Är vi inställda på att göra en reparation själv, kommer vi förmodligen skrida till verket och göra den själv (vi är sällan gjorda av pengar...), och då är det bättre att vi har tagit del av detaljerade instruktioner, snarare än att vi höftar till med någon hemmasnickrad improvisation (vilket i praktiken är vad som kommer bli fallet), bara för att ingen ville delge oss information om hur det ska göras på korrekt och säkert sätt. Så med andras säkerhet i åtanke (omtänksamhet = bra) är det därför feltänkt när vi inte delar med oss av kunskap om hur reparationsarbeten går till.
    Senast redigerat av Jätt i Spett den 2019-10-31 klockan 20:06. Anledning: ett par småändringar, jag är språkpedant

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Bältet sitter fast med snäppfunktion i själva stolen faktiskt, behöver alltså inte skruva något på stolen utan man sticker ner en skruvmejsel och trycker på spärren bara så delar sig bältesfästet där.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    24
    Grymt tack för all info, nu känner jag att jag har betydligt bättre koll. Jag ska testa i helgen och om det inte vill sig så måste jag lämna in den.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.0 02´a original

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    24
    Hej alla. Ville bara meddela att det gick kanon att byta bältet! Var enkelt att göra själv, jag tackar så otroligt mycket för alla tips och länkar!

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.0 02´a original

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Bra jobbat!
    Ville inte vara taskig förut. Men vet man inte vad man ger sig in på och har dålig koll på hur man skruvar på bilar är risken alltid större att man missar något. Så är man tveksam kan det vara lika bra att låta bli i så fall. Det är inte så lätt att veta om den som frågar inte har en susning eller bara vill fråga för att vara 100% säker på att inte ha missat något. Nu vet jag!

    Vad jag förstått är genomföringen, kallad "Genomföring" i EPC, något som slits till dess att den blir som en vass kant/kniv som i sin tur sliter sönder bältets kant. Ett byte av denna eller en utjämning av kanten kan vara att rekommendera. Det finns flera olika versioner, varav en på saab webshop
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    24
    Mr.O: Lugnt så förstår fullständigt, det är inte så bra om det inte fungerar som det ska! Ska absolut kolla på genomföringen, kanske går att slipa till så den blir rundare?
    Tackar igen alla!
    Saab 9-5 2.0 02´a original

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det har jag gjort, slipat till den vassa kanten på en 02:a alltså. Fungerade bra tyckte jag. Testa det.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Byte av säkerhetsbälte NG9-3 -04
    Av GoliatZ i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-01, 10:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •