Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 66 av 66

Ämne: Värt att kosta på min OG9-5

  1. #61
    Nu diskuteras allt annat än amatormek OG9-5, andra bilar för gärna diskuteras men det hör nog mer hemma under Motor- och trafikrelaterat


    Där finns ju t.ex. redan trådarna Vad ska jag ha när og9-5an har gjort sitt? eller Om inte SAAB, vad hade ni då kört?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #62
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Vad jag ville säga sammanfattas i första meningen. Nej, jag har aldrig ägt någon Volvo. Tycker att det är trist att Volvo har försämrat bilarna rejält sedan dom låg på topp. Rostbetyg är nu 3 mot tidigare som bäst 5. Massor av problem med elektronik och mycket annat. Tidigare såg jag Volvo som ett möjligt alternativ när jag inte orkar hålla Saabarna vid liv längre men tyvärr så ser det inte ut så längre.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #63
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Det finns tyvärr mycket skräp ute på marknaden.
    Trist att även Volvo PV är på väg ner i kvalitetsligan.
    Den nya S60 Sedanen ser annars ganska snygg ut.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  4. #64
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Cool

    Va sugen på en ny V60 i vintras /höstas. Men tyckte dom va så överprisade så jag kollade vidare och det slutade med en Cupra Ateca istället. Det kostar men det har vi råd med.

    Sambon och dottern kör vidare på sina NG9-3 08 och 09 som är riktigt fräscha och går bra samt att Maptun är nära.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #65
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Va sugen på en ny V60 i vintras /höstas. Men tyckte dom va så överprisade så jag kollade vidare och det slutade med en Cupra Ateca istället. Det kostar men det har vi råd med.

    Sambon och dottern kör vidare på sina NG9-3 08 och 09 som är riktigt fräscha och går bra samt att Maptun är nära.
    Jag var bra nära också.
    VEA motorerna verkar inte vara guds gåva direkt.

    Spruckna motorblock, hög oljeförbrukning, vinande balansaxlar, sänk kamremsintervall från 24 000 mil til 15 000 mil över en natt...

    Jag vågar nog säga att det är svårt att åka så billigt som man gör i OG9-5/NG9-3 idag. Många på jobbet tjatar om när jag ska byta.
    Men min 9-3 TTid knallar på bra med låga utgifter (förutom skatt) och sköter den väl.

  6. #66
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Hittade tillbaka hit. Hoppas amatormek fått svar.
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Vad som är slut och inte är ju en definitionsfråga. En stötdämpare med lättare läckage är i någon mening ”slut”. Men den kan ändå ha fullgod funktion och gå igenom besiktningen i många år till.

    Under tiden hinner kanske motorn rasa och du väljer att skrota bilen. Livet med en 15 år gammal bil kan ta slut när som helst.

    Nog för att delar till Saabar är billiga. Problemet är att arbete inte är det. Låt oss säga att du hittar en bra utbytesmotor för 5000 kr. En verkstad som monterar i den på en arbetsdag har gjort ett snabbt jobb. 1250 kr timmen under en arbetsdag blir 10000 kr. När du sedan har loss motorn från växellådan och lägger ut så mycket pengar lär du även byta koppling, svänghjul och slavcylinder. Ett sådant kit får du knappast för under 5000 kr.

    Då är vi uppe i 20000 kr reparation på en bil värd kanske 3000 kr och som du inte har en aning om hur länge den håller. Inte ens efter motorbytet. Det enda vettiga är tyvärr att skrota bilen i detta läge.

    Missförstå mig rätt: Jag hatar konsumtionssamhället och att skrota saker som går att laga. Men när politikerna skapat ett sådant system så är det tyvärr inte mycket annat att göra än att rätta in sig i ledet.

    Man kan åka billigt med gamla bilar, men det gäller att hålla hårt i pengarna och inte vara rädd för att skrota vid alltför kostsamma fel.
    I min värld är inte gammal en synonym med dåligt skick.
    I min värld är inte nyare en synonym med bättre.
    I min värld är inte dyrare en synonym med bättre.
    I min värld är inte billigare en synonym med sämre.
    Många gånger kan det dock stämma. Men inte alltid. Här gäller det en "gammal" bil som är i "bättre" skick än normalt tom för aningen nyare bilar. En "billig" bil eftersom det är en gåva, men som kostade 3-400000kr när den var ny. Vad är värdet på den? Knappast varken 0kr eller 300000kr, snarare 3000kr? 30000kr? Tja enda gången värdet är intressant är om bilen skall säljas. Och tror någon att man skall göra en speciellt bra affär om man passar på att sälja den precis när den står inför en akut kostsam reparation och inte är körduglig? Då tror man fel. Att reparera en trasig bil som är värd 0-3000kr för 15-20000kr kan mycket väl resultera i en bil värd 3-40000kr.

    Och för övrigt om verkstaden tar 1250kr/h i arbetskostnad och inte kan byta en Saab 9-5-motor på en förmiddag bör man starkt överväga att byta verkstad!
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Sedan har jag väl aldrig sagt att min bil är överlägsen en 9-5:a? Det enda jag säger är att så som jag kör, så kostar min bil mindre än en 9-5:a att äga. Det tillsammans med driftsäkerheten väger tungt för mig.
    Bra för dig! Duger 308:an, håll di till den. Så som du kör skall du nog inte fundera på bilar i Saab 9-5-klassen (de versioner de som skriver här och äger själva kostade nya ca 400000kr, för 10-15år sedan) kostar väl 4gånger vad en 308 gör. Jämför 308:an med BMW 5-serien eller Audi A6, Q5 osv så begriper man vad det är för bilar.
    Trådskaparen har en 9-5:a. Om du har en 308:a eller en Aston Martin är knappast relevant i sammanhanget.
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt vart du vill komma heller? Alla kanske inte vill åka i 10-15 år gamla bilar utan tycker det är trevligare med något nyare?
    Jag beundrar verkligen alla som håller liv i gamla Saabar och håller dessa på vägarna , men förståelsen för dom som väljer nått annat är verkligen noll här inne.
    Alla vill inte ligga och skruva själv eller åka fram och tillbaka till verkstaden , visst bilen kanske fungerar jättebra om man har tur ,har man otur så gör den inte det , men folk kanske inte är sugna på att chansa.
    Vissa lägger hellre lite mer pengar per månad för att åka något modernare och för enkelhetens skull , vad är det för fel med det?

    OG9-5 är en jättefin och trevlig bil men den är tyvärr gammal jämfört med dagens bilar.
    Det var en av dom säkraste bilarna som fanns 1997 när 9-5an släpptes , tyvärr är den omsprungen av många konkurrenter idag.
    Gammal drivlina (5vxl manuell eller 5vxl automat) , det enda stödsystemet som finns är ABS/ESP , ingen autobroms , ingen döda vinkeln varning , ingen adaptiv farthållare , ingen "city saftey" , visst dessa saker är inget måste men är "nice to have" etc...

    Nyaste exemplaret av OG9-5 är idag 10 år gammalt och det har hänt en hel del sedan dess.
    Absolut är det så. Den som påstår att Saab är bäst på allt, har inte koll. Men de som hänger här har koll på Saab.

    Den som väljer en 308:a har antagligen inte valt mellan en 9-5 i Hirsch utförande med 2000mil på mätaren och i perfekt (Ja PERFEKT) skick samt dessutom uppgraderad. Nej man jämför nog med en så dåligt underhållen 9-5 att reparationskostnaderna överstiger 50000kr för att komma i närheten av en nyare bil, som en 308:a. Klart att det blir lite olika...
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Att hitta en 10 år gammal bil utan någon form av defekt är nästan omöjligt. Det man kan räkna med är att undvika exemplar som har dålig koppling, dålig växellåda, missljud i motorn etc. Ingen av mina bilar har haft sådana problem.

    Stötdämpare, fjäderbenslagringar, bromsar, hjullager osv går ofta sönder på så gamla bilar. Det är oundvikligt.
    På vilket sätt har jag inte koll menar du? Jag har presenterat en kalkyl som visar att min bil inte är dyrare att äga än en 9-5. Ingen har ännu ifrågasatt någon punkt i den.
    Ja det är svårt att hitta 10år gamla bilar i bra skick. Av någon konstig anledning slutar folk sköta sina bilar när de når en viss ålder. Men sina barn och hus sköter de minutiöst i 18år resp >100år. De man missköter blir inte bra, oavsett vad det är. Det man sköter kan bli väldigt bra.

    Bromsar slits pga körsträcka, inte ålder. Underhåll & rep av bromsar är dyrare ju nyare bilen är.

    Nej du har faktiskt inte presenterat någon kalkyl alls.
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Wait what? Så du menar att ALLA bilar äldre än 10år har dålig kopplingen, växellådan och missljud? Jag kan ge dig flera bilar som har rullat 30K+ UTAN Några av dessa fel!
    Din kalkyl är helt orealistisk, du utgår från bränslekostnaden och inget annat, det är helt olika bilar, helt olika ålder och om du vill basera allt på bränsle kostnaden så kan man lika gärna köra en Nissan Micra. Ska du jämnföra bilar så tar du bilar i samma klass och prestanda...

    Jag kan presentera kalkyl på mitt ägarskap med en 14 år gammal bil där både Försäkring, reservdel, arbetskostanden kommer vara billigare än din 308an.
    Sedan ska vi prata billig bil så kan du man lika gärna köra en Nissan micra eller en Auris...
    Utöver det så är INTE det monitära värdet allt, jag betalar gärna 0.3dl milen för bättre prestanda,ergonomi,ljudisolering,lädersäten och premiumkänslan genemot 308 som känns äckligt billig på insidan med all plast

    Så helt enkelt du trollar
    Exakt!
    Bränslekostnaden är ointressant. Alla bilar drar bränsle. Priser och skatter går upp och ner. Det avgörande är hur man kör bilen. Att jämföra ägandekostnader baserat på bränslekostnader, egna, uppgivna, hypotetiska, osv... det ger inget. I slutänden är skillnaden inte så stor.

    Att jämföra småbilar, som 308:an med en topp utrustad stor kombi som liksom 9-5:an kan lasta över 2000liter blir inte rätt någon dag i veckan. Det ger inget alls annat än ren kuriosa.
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Visst går det att åka billigare än i en ny 308. Men en 9-5 är inte billigare om man som jag kör 300 mil i månaden. Det visar min kalkyl.
    Trådskaparens bil kostade 0kr i inköp. Hittills 0kr i service och reparationer. Jag har svårt att tro att någon ger bort nya 308:or...
    Om man sedan, som du föreslog, skrotar istället för att reparera efter säg 2år blir totala kostnaden, ingen tvätt och sånt strunt, bränsle & olja(filter behövde ju inte bytas enl dig) undantaget, inklusive värdeminskning 0kr...
    Trådskaparen kör under 1000mil per år. Det är det saken gäller. Att veta hur långt du kör eller om du har en Moskwitch eller en Trabant hjälper knappast trådskaparen.
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Lagar du själv så blir det givetvis billigare. Men delar är inte heller gratis. Att du skulle komma undan med 2000 kr extra i reparationer per år jämfört med en ny bil är en illusion. Bara en uppsättning bromsar så har du eldat upp flera års reparationsbudget.
    Rätt tänkt, fast fel! Reservdelar är visserligen mycket billigare till en gammal 9-5 än till en ny bil. Men den stora skillnaden är att arbetskostnaden är väsentligt mycket lägre för en Saab. "Alla" bilmekaninker kan byta bromsar på en Saab och har antagligen gjort det både i skolan, privat och på jobbet många gånger. Det går väldigt snabbt. Men en ny bil? Ju nyare ju färre har erfarenhet och kunskap. Det är färre verkstäder som åtar sig jobbet, som tar längre tid till högre timkostnad.

    För något år sedan bytte jag belägg runt om på min 9-5:a. Kompisen betalade 10gånger så mycket för att byta beläggen fram på sin Audi A6... Att älder bilar är billigare i underhåll är en realitet.
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Nyckeln till det resonemanget är väl att man kan skrota bilen och köpa en annan med fungerande koppling till ett lägre pris.
    Nej man kan aldrig köpa en bil med fungerande (= skapligt ny) koppling än vad det kostar att byta koppling på en Saab 9-5. För det är faktiskt relativt enkelt och billigt. En annan Audi-kompis fick betala 35000kr för att byta koppling på en ett par år gammal Audi A4...
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Nu diskuteras allt annat än amatormek OG9-5, andra bilar för gärna diskuteras men det hör nog mer hemma under Motor- och trafikrelaterat
    Ja, Verkligen. amatormek kanske inte behöver reparationsråd om bilen funkar bra? Men efter att ha läst igenom tråden är det nog ändå lättare för amatormek att bedöma om och i så fall vad som skall göras med 9-5:an för 0kr. Så en viss relevans har det allt trots att det verkligen är mycket OT. Men vad amatormek blir hjälpt av att blanda in en 308:a i saken begrep jag aldrig.

    Helt oavsett skulle det vara intressant att veta hur livet som 308-ägare ter sig. Att Husknuten är nöjd är ju klart. Vi skall ju många byta Saaben till något annat. Kanske skulle en egen projekttråd vara en grej. Moderator kanske tom fixar en kategori för sådant. Min "X-o-mobil" jämfört med Saaben, typ. Det finns redan trådar att flytta dit.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. AGM batterier. Värt att kosta på?
    Av Heinz_Keller i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 22:03
  2. Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?
    Av viktor89 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 21:25
  3. Vad ska en 9000 Cse 2,0t -97 kosta
    Av *aero* i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •