Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 66

Ämne: Värt att kosta på min OG9-5

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Nyckeln till det resonemanget är väl att man kan skrota bilen och köpa en annan med fungerande koppling till ett lägre pris.
    Ditt trollande behöver vässas till, det är för uppenbart.......

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Nyckeln till det resonemanget är väl att man kan skrota bilen och köpa en annan med fungerande koppling till ett lägre pris.
    Ja och nej.

    Finns ett bra uttryck som använts mycket här på forumet: "Man vet vad man har men man vet inte vad man får". Så är det många och mycket med begagnatköp.

    Frågan man ska ställa sig vid ett sådant tillfälle är:

    Är det bättre att köpa en bil med fungerande koppling och vara beredd på andra överaskningar? Känner man att sin bil är i bra skick för övrigt så kan det vara värt kopplingsbytet även om själva värdet på bilen är lågt (BRUKSVÄRDET på bilen är i detta fallet HÖGT). Håller motorn på att rasa så kanske det inte är värt att byta kopplingen och då är det kanske billigare att köpa en annan bil (LÅGT BRUKSVÄRDE).
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Lagar du själv så blir det givetvis billigare. Men delar är inte heller gratis. Att du skulle komma undan med 2000 kr extra i reparationer per år jämfört med en ny bil är en illusion. Bara en uppsättning bromsar så har du eldat upp flera års reparationsbudget.
    Oj, vad kostar bromsar i din värld?
    Behöver inte bromsar bytas på en nyare men ändå begagnad Peugeot?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2019-11-08 klockan 16:26.

  4. #44
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Visst går det att åka billigare än i en ny 308. Men en 9-5 är inte billigare om man som jag kör 300 mil i månaden. Det visar min kalkyl.
    Jag kör 300 mil i månaden - med min og9-5 kostar det 8,5 plus soppa /mil. Värdeminskning till restvärde 0 kr, försäkring,däck, service själv och reparationer på verkstad.

    Vid vilket soppapris är min og9-5 dyrare/mil än din 308?

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #45
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Jag kör också cirka 300 mil per månad i främst pendling till jobbet.
    En sak jag tycker är viktig när man spenderar så mycket tid i/med bilen är att man trivs med den.
    T.ex vill jag ha sköna stolar samt ett bra ljudsystem. Vilket gör att priset drar iväg snabbt på nyare bilar då snikversionerna går bort direkt med de preferenserna.

  6. #46
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Jag förstår precis hur du tänker och känner.

    jag tycker att husknuten ska räkna på fler saker som inte är jämförbara

    http://peugeot-motocycles.com/en/

    https://www.bicycling.se/artiklar/pe...yklar-igen.htm

    http://www.elfixarnab.se/Peugeot-adi...ljning/p_2633/


    Räknar jag på husknutens uppgifter så är det kostnader som i mycket liknar mina kostnader under förutsättning att inget mer än en standard service behöver göras på 308an -så fort vattenpump eller bromsar eller annat ska bytas på 308an så sticker priset/mil upp över min og9-5. Jag har räknat på faktiska kostnader på 10 000 mil på min og9-5 för att komma fram till 8,50 kr/mil + soppa.

    Ska jag räkna på 18000 mil så kommer jag nog ner till 6 kr/mil + soppa.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Oj, vad kostar bromsar i din värld?
    Behöver inte bromsar bytas på en nyare men ändå begagnad Peugeot?
    Absolut.

    Men på en nyare bil räcker det oftast med nya belägg fram efter 10000 mil.

    På en bil som badat i saltslask i 10-20 år så behöver man oftast byta skivor, ok och belägg runt om.

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Jag förstår precis hur du tänker och känner.

    jag tycker att husknuten ska räkna på fler saker som inte är jämförbara

    http://peugeot-motocycles.com/en/

    https://www.bicycling.se/artiklar/pe...yklar-igen.htm

    http://www.elfixarnab.se/Peugeot-adi...ljning/p_2633/


    Räknar jag på husknutens uppgifter så är det kostnader som i mycket liknar mina kostnader under förutsättning att inget mer än en standard service behöver göras på 308an -så fort vattenpump eller bromsar eller annat ska bytas på 308an så sticker priset/mil upp över min og9-5. Jag har räknat på faktiska kostnader på 10 000 mil på min og9-5 för att komma fram till 8,50 kr/mil + soppa.

    Ska jag räkna på 18000 mil så kommer jag nog ner till 6 kr/mil + soppa.

    Jag kör 2000 mil/år, ligger på €0.56/milen men då är den största posten nedskrivning.

  9. #49
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Motormännen och andra har väl räknat på vilka kostnader en bilägare har - om jag kommer ihåg rätt så är det i fallande storleksordning:

    nedskrivning/värdeminskning
    kapitalkostnader ( kanske inte aktuellt längre med tanke på räntenivån)
    Bränsle
    service
    reparationer

    Det är naturligtvis inte lika för alla bilar.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Motormännen och andra har väl räknat på vilka kostnader en bilägare har - om jag kommer ihåg rätt så är det i fallande storleksordning:

    nedskrivning/värdeminskning
    Jepp, den absolut största kostnaden är värdeminskning, det är något som glöms/förträngs för att få köpet av den nya bilen att framstå som en bra affär.
    Min bror köpte en 4 år gammal BMW X3 för 170 tkr, ca 9000 mil, nypris runt 450 tkr, det blir en rätt saftig milkostnad.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #51
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Absolut.

    Men på en nyare bil räcker det oftast med nya belägg fram efter 10000 mil.

    På en bil som badat i saltslask i 10-20 år så behöver man oftast byta skivor, ok och belägg runt om.
    Jag har bytt massor med skivor på peugeoter som inte har varit 5 år ens..............Problemet är att det inte görs nån service på bromsar längre utan allt rostar fast och skivorna rostar och sedermera även oken. Bromsservice idag är bara en visuell koll att det finns belägg och så länge det ser okej ut görs inget mer om inte kunden ber specifikt om det. Bromsbelägg skulle behöva demonteras och byglar rengöras en gång per år typ.

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jepp, den absolut största kostnaden är värdeminskning, det är något som glöms/förträngs för att få köpet av den nya bilen att framstå som en bra affär.
    Min bror köpte en 4 år gammal BMW X3 för 170 tkr, ca 9000 mil, nypris runt 450 tkr, det blir en rätt saftig milkostnad.
    Fast det är ju inte sant i alla sammanhang. Du kan köpa en sprillans ny bil för 100 000 kr. Om vi räknar med en bränslekostnad på 10 kr/mil (rimligt för en liten bensinbil) så har bränslekostnaden överstigit hela den möjliga värdeminskningen på bara 10 000 mil.

  13. #53
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Appropå skivor... Min springare har rullat ~11.000 mil (den är 10 år gammal) och skivorna är "aningen" skeva.
    Luftkanalerna är fullständigt igensatta med rost och eftersom dom är bågformade och inte raka går det inte
    att få in en fil för att rensa dom så även det är ett skäl till att det blir byte runt om
    (ventillerade även bak) + belägg + olja. Ca 9 papp

    Rabatt får jag då bytet görs i samband med årsservicen.

    Nypriset var 650 papp (vilket jag inte betalt då jag köpte den vid 8000 mil). Den står i ... kanske 150 nu = 45 kronor/mil.

    De sista två åren har varit litet sura. NOx sensorer, 15 papp, jalusiet, 10 papp utöver ordinarie service.
    NOx-sensorerna är förvisso förbrukningsvara och jag har en del i skulden då jag kör en del ganska korta
    sträckor. Om inte annat blir servicekostnaderna/mil ganska höga iochmed att service av minst olja/filter
    behöver göras en gång om året. Många skippar det och då motorerna är så optimerade slits dom
    fort. Det är väl en av dom stora riskerna om man letar begbil. Stämplar är en sak
    men man vet inte hur/om bilen rullat i daglig trafik och hur många kallstarter den har.

    Jalusiet hade jag kunnat byta själv men att stå mer eller mindre ute i en hel arbetsdag
    för att få ner takstrukturen (vinter, metall, tung, knöligt som %&! - orkade inte).

    45 kr/mil, + bensin ~ 15kr/mil + servicekostnader 6 kr/mil = 66 kr/mil

    "som hittat"...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Fast det är ju inte sant i alla sammanhang. Du kan köpa en sprillans ny bil för 100 000 kr. Om vi räknar med en bränslekostnad på 10 kr/mil (rimligt för en liten bensinbil) så har bränslekostnaden överstigit hela den möjliga värdeminskningen på bara 10 000 mil.
    Du är inte den som ska använda dig av uttrycket "sant i alla sammanhang".
    Dessutom så är det bilar med helt olika användningsområden.
    Typ jämföra en fransk liten dieselbil mot en större bensindriven bil

  15. #55
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Om du letar här så hittar du min kalkyl.
    Svar ja, du har ingen koll och trollar.

    - - - Uppdaterad - - -



    Vet inte riktigt hur många gånger jag ska upprepa detta.
    "Min SAAB kräver INTE att jag ligger och skruvar hela tiden eller åker fram och tillbaka till verkstaden".
    Otur?
    Det som verkligen är "otur" är om man köper en gammal bil och förväntar sig att det inte kräver en extra insats.
    Obducera bilen ordentlig, gör förebyggande underhåll, ha koll.
    Då blir det ett billigt och bekymmersfritt ägande.
    Att köpa en ny bil för att stereon är bättre i den nya är ett intressant förhållningssätt som säger väldigt mycket om personen.
    Jag köpte en BMW 1-serie (10 år gammal), fungerar utmärkt. Säljaren sålde för att "strålkastarna var dåliga" och stereon hade inte BT.
    Jag bytte ut lamporna (original) mot de bästa lamporna som finns på marknaden, gjorde underverk. Stereon bryr jag mig inte om.
    Marknaden behöver de som köper nya bilar, inget fel i det.
    Jag är dock helt botad efter min relation med vår fd XC90.
    Tänkte ge den en chans, körde till Kroatien, hade pass och dumlekola i handsfacket, finns ingen mekanisk knapp, det är något form av servo/motor för att öppna. Det gav lite extra spänning i tillvaron, efter massa tryckande på knappen så gick handsfacket upp och vi fattade beslutet att aldrig lägga något där.
    Vi valde att ha en lycklig skilsmässa, den nya ägaren fick byta turbon direkt på garantin.
    Det enda jag saknar på Volvon är kurvljus, men jag överlever det.
    Och ett innehav av en äldre bil medför INTE konstant skruvande.
    Vår XC90 tillbringade mycket tid på verkstaden och åkte verkligen fram och tillbaka till verkstaden, ibland med bärgare. Till slut så skickade Volvo en person som hämtade bilen när det var dags för korrigering av fabrikationsfel, då fick vi tillbaka den med uppgraderad programvara och alla "favoriter" i den fantastiska stereon var borta.
    Härligt att du har ägt referensbilarna för alla andras bilägande.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nyare Volvo har mycket problem som jag får höra om från kollegorna. En ny V70 levererades med oljeläckage från motorn och ACn lade av efter kort tid. Vid tredje försöket att fixa ACn fick dom ta bilen till en specialiserad AC-verkstad då Volvos verkstad inte hittade läckan. En nyköpt XC60 fick byta båda turbokompressorerna efter några tusen mil. Många har flera verkstadsbesök redan första året trots att de köpt helt nya bilar. Mina gamla Saabar snittar på ca en reparation per år till hittills väldigt låga kostnader. Jag slipper dessutom åka till någon tvivelaktig verkstad och betala dyrt.

    Edit: hittade en upplysande diskussion om partikelfilter och hur Volvo och Peugeot blåser kunderna medan Toyota har en fungerande lösning https://www.vibilagare.se/forum/allm...elfilter-31518
    Senast redigerat av TCarlsson den 2019-11-10 klockan 10:00.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Du är inte den som ska använda dig av uttrycket "sant i alla sammanhang".
    Dessutom så är det bilar med helt olika användningsområden.
    Typ jämföra en fransk liten dieselbil mot en större bensindriven bil
    Bilar av olika typ, absolut. Men ditt påstående:

    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jepp, den absolut största kostnaden är värdeminskning, det är något som glöms/förträngs för att få köpet av den nya bilen att framstå som en bra affär.
    antyder att värdeminskningen generellt skulle vara den största kostnaden vid nybilsköp. Det är ju uppenbart felaktigt.

  18. #58
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Som Turbo_Danne skriver så är kurvljus kul ... Tills den lilla motorn lägger av och då kostar en armatur uppåt 20 papp
    att byta. De nyaste bilarna (exvis Mercedes) har en array av LED som tänds och släcks i stället för motor
    men även dom lägger av och kostar lika mycket. Dessutom är varje sådan armatur individuelll map LED'arnas
    ljusspektrum/färgtemperatur. Det sitter en optisk kod som skall scannas av inför beställning av en ersättningsarmatur
    men den etiketten har i några fall lossnat i samband med biltvätt. Det har då blivit "ännu dyrare"...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Som Turbo_Danne skriver så är kurvljus kul ... Tills den lilla motorn lägger av och då kostar en armatur uppåt 20 papp
    att byta. De nyaste bilarna (exvis Mercedes) har en array av LED som tänds och släcks i stället för motor
    men även dom lägger av och kostar lika mycket. Dessutom är varje sådan armatur individuelll map LED'arnas
    ljusspektrum/färgtemperatur. Det sitter en optisk kod som skall scannas av inför beställning av en ersättningsarmatur
    men den etiketten har i några fall lossnat i samband med biltvätt. Det har då blivit "ännu dyrare"...
    Just ljuset var det första som gick sönder på vår XC90, tre km från avhämtningen i fabriken, en tunnel. Tydligen finns det en ljusregleringsmodul i strålkastaren, den funkade inte.
    Vi körde runt de första veckorna med vår 550 tkr bil och hade en röd varningslampa på instrumentpanelen.
    22 tkr kostar förresten en ny strålkastare, det är sedan omöjligt att byta själv då det är massa finurliga sensorer i lampan som måste kalibreras och kräver tillgång till diagnossystem, troligen måste lampornas styrprogram uppgraderas för att få samma version.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Bilar av olika typ, absolut. Men ditt påstående:


    antyder att värdeminskningen generellt skulle vara den största kostnaden vid nybilsköp. Det är ju uppenbart felaktigt.
    Jag har slutat att mata trollet.
    Senast redigerat av Wipperman den 2019-11-10 klockan 20:08.

  20. #60
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Nyare Volvo har mycket problem som jag får höra om från kollegorna. En ny V70 levererades med oljeläckage från motorn och ACn lade av efter kort tid. Vid tredje försöket att fixa ACn fick dom ta bilen till en specialiserad AC-verkstad då Volvos verkstad inte hittade läckan. En nyköpt XC60 fick byta båda turbokompressorerna efter några tusen mil. Många har flera verkstadsbesök redan första året trots att de köpt helt nya bilar. Mina gamla Saabar snittar på ca en reparation per år till hittills väldigt låga kostnader. Jag slipper dessutom åka till någon tvivelaktig verkstad och betala dyrt.

    Edit: hittade en upplysande diskussion om partikelfilter och hur Volvo och Peugeot blåser kunderna medan Toyota har en fungerande lösning https://www.vibilagare.se/forum/allm...elfilter-31518
    Intressant , du verkar aldrig ha ägt en Volvo själv? Den nyaste V70n är idag 3 år gammal , länken du hänvisar till tar upp 15 år gamla bilar , vad är det du vill säga?

    Jag har ägt 4 V70 , 2 XC60 , en V90 och nu en V60 och dom har rullat på utan några större problem likväl som mina Saabar under åren.

    Höj gärna nivån på diskussionen lite.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. AGM batterier. Värt att kosta på?
    Av Heinz_Keller i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 22:03
  2. Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?
    Av viktor89 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 21:25
  3. Vad ska en 9000 Cse 2,0t -97 kosta
    Av *aero* i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •