Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 66

Ämne: Värt att kosta på min OG9-5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Kan du rekommendera något bra Peugeut forum?
    Jag tänkte predika hur överlägsen en SAAB är jämfört med en ny fransk kvalitetsprodukt :-)

    4 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 606
    Den mest ekonomiska bilen jag haft är en 9000 köpt för 20.000 kr (lågmilad) körde den i 5-6 år och 15.000 mil.
    Sålde den för 6000 kr så värdeminskningen blev väl 14.000 kr på 5 år. Största rep.kost. var byte av soppa pumpen så klart och däck *8st.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Kan du rekommendera något bra Peugeut forum?
    Jag tänkte predika hur överlägsen en SAAB är jämfört med en ny fransk kvalitetsprodukt :-)
    Finns inget svenskt forum vad jag känner till..

    Sedan har jag väl aldrig sagt att min bil är överlägsen en 9-5:a? Det enda jag säger är att så som jag kör, så kostar min bil mindre än en 9-5:a att äga. Det tillsammans med driftsäkerheten väger tungt för mig.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Vad har du för egen erfarenhet av driftsäkerheten i en 9-5?
    Har du någon egen erfarenhet av att äga en bil >10 år gammal?

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    204
    Som sagt så är jag mer eller mindre uppväxt i 9-5:or. De har dock alltid varit nyare än 10 år. Inget stort fel på driftsäkerheten i det fallet.

    Sedan har jag själv ägt ett antal bilar som varit över 10 år gamla(dock ingen Saab) Om man som jag kör 300 mil i månaden så är det rätt mycket reparationer på så gamla bilar. Exempel på saker jag bytt är hjullager, stötdämpare, fjäderbenslager, bromsrör, skivor, belägg osv.

    Sådant händer inte på bilar som är nyare än 10 år i princip (möjligen bromsbelägg)

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Konstigt, hade en BMW E39 för några år sedan, köpte när den hade gått 12t mil, körde 10t mil med den.
    Ett bromsok, en vattenpump, en kylare, en slang.
    När jag köpte bilen så gick jag igenom den ordentligt, bytte stötdämpare, megaservice utöver normalt.
    Fungerade hur bra som helst. Kostnaden per mil var försumbar i förhållande till en nyare bil.
    Jag har gjort samma sak med min SAAB, har koll på den tekniska statusen.
    Vad exakt är det du försöker uppnå?
    Är den så himla kass/tråkig så att du måste försöka rättfärdiga det innehavet med ekonomiska aspekter på ett SAAB forum?

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Som sagt så är jag mer eller mindre uppväxt i 9-5:or. De har dock alltid varit nyare än 10 år. Inget stort fel på driftsäkerheten i det fallet.

    Sedan har jag själv ägt ett antal bilar som varit över 10 år gamla(dock ingen Saab) Om man som jag kör 300 mil i månaden så är det rätt mycket reparationer på så gamla bilar. Exempel på saker jag bytt är hjullager, stötdämpare, fjäderbenslager, bromsrör, skivor, belägg osv.

    Sådant händer inte på bilar som är nyare än 10 år i princip (möjligen bromsbelägg)
    Känns som du behöver gå igenom bilarna bättre innan du köper dem? såna saker märker man av snabbt.

    Sedan låter det som att en sunfleet eller liknade tjänst hade passat dig bättre än att äga en bil och du är ute efter billigaste möjliga per år

    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Konstigt, hade en BMW E39 för några år sedan, köpte när den hade gått 12t mil, körde 10t mil med den.
    Ett bromsok, en vattenpump, en kylare, en slang.
    När jag köpte bilen så gick jag igenom den ordentligt, bytte stötdämpare, megaservice utöver normalt.
    Fungerade hur bra som helst. Kostnaden per mil var försumbar i förhållande till en nyare bil.
    Jag har gjort samma sak med min SAAB, har koll på den tekniska statusen.
    Vad exakt är det du försöker uppnå?
    Är den så himla kass/tråkig så att du måste försöka rättfärdiga det innehavet med ekonomiska aspekter på ett SAAB forum?
    Låter som killen inte har koll tyvärr och trollar

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  8. #28
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 736
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Konstigt, hade en BMW E39 för några år sedan, köpte när den hade gått 12t mil, körde 10t mil med den.
    Ett bromsok, en vattenpump, en kylare, en slang.
    När jag köpte bilen så gick jag igenom den ordentligt, bytte stötdämpare, megaservice utöver normalt.
    Fungerade hur bra som helst. Kostnaden per mil var försumbar i förhållande till en nyare bil.
    Jag har gjort samma sak med min SAAB, har koll på den tekniska statusen.
    Vad exakt är det du försöker uppnå?
    Är den så himla kass/tråkig så att du måste försöka rättfärdiga det innehavet med ekonomiska aspekter på ett SAAB forum?
    Jag förstår inte riktigt vart du vill komma heller? Alla kanske inte vill åka i 10-15 år gamla bilar utan tycker det är trevligare med något nyare?
    Jag beundrar verkligen alla som håller liv i gamla Saabar och håller dessa på vägarna , men förståelsen för dom som väljer nått annat är verkligen noll här inne.
    Alla vill inte ligga och skruva själv eller åka fram och tillbaka till verkstaden , visst bilen kanske fungerar jättebra om man har tur ,har man otur så gör den inte det , men folk kanske inte är sugna på att chansa.
    Vissa lägger hellre lite mer pengar per månad för att åka något modernare och för enkelhetens skull , vad är det för fel med det?

    OG9-5 är en jättefin och trevlig bil men den är tyvärr gammal jämfört med dagens bilar.
    Det var en av dom säkraste bilarna som fanns 1997 när 9-5an släpptes , tyvärr är den omsprungen av många konkurrenter idag.
    Gammal drivlina (5vxl manuell eller 5vxl automat) , det enda stödsystemet som finns är ABS/ESP , ingen autobroms , ingen döda vinkeln varning , ingen adaptiv farthållare , ingen "city saftey" , visst dessa saker är inget måste men är "nice to have" etc...

    Nyaste exemplaret av OG9-5 är idag 10 år gammalt och det har hänt en hel del sedan dess.
    Volvo V60 D3 AWD Automat -20


    Saab 9-3 Aero Cab -07

  9. #29
    Tror han vill komma fram till att nyare är inte alltid bättre, kolla hans Excel kalkyl och tråd mot hans XC90 2017 så förstår man hans tankesätt

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Känns som du behöver gå igenom bilarna bättre innan du köper dem? såna saker märker man av snabbt.

    Sedan låter det som att en sunfleet eller liknade tjänst hade passat dig bättre än att äga en bil och du är ute efter billigaste möjliga per år



    Låter som killen inte har koll tyvärr och trollar
    Att hitta en 10 år gammal bil utan någon form av defekt är nästan omöjligt. Det man kan räkna med är att undvika exemplar som har dålig koppling, dålig växellåda, missljud i motorn etc. Ingen av mina bilar har haft sådana problem.

    Stötdämpare, fjäderbenslagringar, bromsar, hjullager osv går ofta sönder på så gamla bilar. Det är oundvikligt.
    På vilket sätt har jag inte koll menar du? Jag har presenterat en kalkyl som visar att min bil inte är dyrare att äga än en 9-5. Ingen har ännu ifrågasatt någon punkt i den.

  11. #31
    Wait what? Så du menar att ALLA bilar äldre än 10år har dålig kopplingen, växellådan och missljud? Jag kan ge dig flera bilar som har rullat 30K+ UTAN Några av dessa fel!
    Din kalkyl är helt orealistisk, du utgår från bränslekostnaden och inget annat, det är helt olika bilar, helt olika ålder och om du vill basera allt på bränsle kostnaden så kan man lika gärna köra en Nissan Micra. Ska du jämnföra bilar så tar du bilar i samma klass och prestanda...

    Jag kan presentera kalkyl på mitt ägarskap med en 14 år gammal bil där både Försäkring, reservdel, arbetskostanden kommer vara billigare än din 308an.
    Sedan ska vi prata billig bil så kan du man lika gärna köra en Nissan micra eller en Auris...
    Utöver det så är INTE det monitära värdet allt, jag betalar gärna 0.3dl milen för bättre prestanda,ergonomi,ljudisolering,lädersäten och premiumkänslan genemot 308 som känns äckligt billig på insidan med all plast


    Så helt enkelt du trollar
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Att hitta en 10 år gammal bil utan någon form av defekt är nästan omöjligt. Det man kan räkna med är att undvika exemplar som har dålig koppling, dålig växellåda, missljud i motorn etc. Ingen av mina bilar har haft sådana problem.

    Stötdämpare, fjäderbenslagringar, bromsar, hjullager osv går ofta sönder på så gamla bilar. Det är oundvikligt.
    På vilket sätt har jag inte koll menar du? Jag har presenterat en kalkyl som visar att min bil inte är dyrare att äga än en 9-5. Ingen har ännu ifrågasatt någon punkt i den.
    Om du letar här så hittar du min kalkyl.
    Svar ja, du har ingen koll och trollar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag förstår inte riktigt vart du vill komma heller? Alla kanske inte vill åka i 10-15 år gamla bilar utan tycker det är trevligare med något nyare?
    Jag beundrar verkligen alla som håller liv i gamla Saabar och håller dessa på vägarna , men förståelsen för dom som väljer nått annat är verkligen noll här inne.
    Alla vill inte ligga och skruva själv eller åka fram och tillbaka till verkstaden , visst bilen kanske fungerar jättebra om man har tur ,har man otur så gör den inte det , men folk kanske inte är sugna på att chansa.
    Vissa lägger hellre lite mer pengar per månad för att åka något modernare och för enkelhetens skull , vad är det för fel med det?

    OG9-5 är en jättefin och trevlig bil men den är tyvärr gammal jämfört med dagens bilar.
    Det var en av dom säkraste bilarna som fanns 1997 när 9-5an släpptes , tyvärr är den omsprungen av många konkurrenter idag.
    Gammal drivlina (5vxl manuell eller 5vxl automat) , det enda stödsystemet som finns är ABS/ESP , ingen autobroms , ingen döda vinkeln varning , ingen adaptiv farthållare , ingen "city saftey" , visst dessa saker är inget måste men är "nice to have" etc...

    Nyaste exemplaret av OG9-5 är idag 10 år gammalt och det har hänt en hel del sedan dess.
    Vet inte riktigt hur många gånger jag ska upprepa detta.
    "Min SAAB kräver INTE att jag ligger och skruvar hela tiden eller åker fram och tillbaka till verkstaden".
    Otur?
    Det som verkligen är "otur" är om man köper en gammal bil och förväntar sig att det inte kräver en extra insats.
    Obducera bilen ordentlig, gör förebyggande underhåll, ha koll.
    Då blir det ett billigt och bekymmersfritt ägande.
    Att köpa en ny bil för att stereon är bättre i den nya är ett intressant förhållningssätt som säger väldigt mycket om personen.
    Jag köpte en BMW 1-serie (10 år gammal), fungerar utmärkt. Säljaren sålde för att "strålkastarna var dåliga" och stereon hade inte BT.
    Jag bytte ut lamporna (original) mot de bästa lamporna som finns på marknaden, gjorde underverk. Stereon bryr jag mig inte om.
    Marknaden behöver de som köper nya bilar, inget fel i det.
    Jag är dock helt botad efter min relation med vår fd XC90.
    Tänkte ge den en chans, körde till Kroatien, hade pass och dumlekola i handsfacket, finns ingen mekanisk knapp, det är något form av servo/motor för att öppna. Det gav lite extra spänning i tillvaron, efter massa tryckande på knappen så gick handsfacket upp och vi fattade beslutet att aldrig lägga något där.
    Vi valde att ha en lycklig skilsmässa, den nya ägaren fick byta turbon direkt på garantin.
    Det enda jag saknar på Volvon är kurvljus, men jag överlever det.
    Och ett innehav av en äldre bil medför INTE konstant skruvande.
    Vår XC90 tillbringade mycket tid på verkstaden och åkte verkligen fram och tillbaka till verkstaden, ibland med bärgare. Till slut så skickade Volvo en person som hämtade bilen när det var dags för korrigering av fabrikationsfel, då fick vi tillbaka den med uppgraderad programvara och alla "favoriter" i den fantastiska stereon var borta.
    Senast redigerat av Wipperman den 2019-11-08 klockan 08:48.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Wait what? Så du menar att ALLA bilar äldre än 10år har dålig kopplingen, växellådan och missljud? Jag kan ge dig flera bilar som har rullat 30K+ UTAN Några av dessa fel!
    Din kalkyl är helt orealistisk, du utgår från bränslekostnaden och inget annat, det är helt olika bilar, helt olika ålder och om du vill basera allt på bränsle kostnaden så kan man lika gärna köra en Nissan Micra. Ska du jämnföra bilar så tar du bilar i samma klass och prestanda...

    Jag kan presentera kalkyl på mitt ägarskap med en 14 år gammal bil där både Försäkring, reservdel, arbetskostanden kommer vara billigare än din 308an.
    Sedan ska vi prata billig bil så kan du man lika gärna köra en Nissan micra eller en Auris...
    Utöver det så är INTE det monitära värdet allt, jag betalar gärna 0.3dl milen för bättre prestanda,ergonomi,ljudisolering,lädersäten och premiumkänslan genemot 308 som känns äckligt billig på insidan med all plast


    Så helt enkelt du trollar
    Visst går det att åka billigare än i en ny 308. Men en 9-5 är inte billigare om man som jag kör 300 mil i månaden. Det visar min kalkyl.

  14. #34
    Fast jo om du räknar med inköpskostnaden...Och kör du så lite så är det dags att fundera på alternativa transporter som Sunfleet m.m om du verkligen vill få ner kostnaden

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    204
    Jag kör 300 mil i månaden. Det blir 3600 mil om året..

    Så här skrev jag i den andra tråden. Vad är det som inte stämmer menar du?

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    På vilket sätt skulle en 9-5 vara billigare för mig att äga? Jag kör som sagt ca 300 mil i månaden med min 308 SW som drar 0,5 liter milen. En 9-5 drar inte under 0,8 liter milen.

    0,3*30 = 90

    9-5:an skulle förbruka 90 liter mer bränsle i månaden, vilket blir 90*15 = 1350 kr i månaden om bränslet kostar 15 kr/litern.

    Peugeoten köpte jag för 135 000 kr för två år sedan. Ett rimligt antagande kan vara att den är värd 35 000 kr om tre år. Då har jag på 60 månader (5 år) en värdeminskning på 100 000/60 = 1667 kr/mån

    Skillnaden är nu bara 317 kr/mån. Det blir 317*12=3804 kr/år. Bara skatten äter nästan upp den skillnaden om du väljer en bensindriven 9-5. Min bil är fortfarande skattebefriad. Väljer du en som går på E85 så sparar du kanske 2000 kr/år på 9-5:an

    2000*5= 10000 kr över att reparera för under 5 års tid. Tre verkstadsbesök, sen är 9-5:an en förlust rent ekonomiskt.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    2000*5= 10000 kr över att reparera för under 5 års tid. Tre verkstadsbesök, sen är 9-5:an en förlust rent ekonomiskt.

    Min SAAB har varit en gång på verkstad, det var för att jag "råkade" kapa av ett rör till kondensorn när jag skulle åtgärda ett fäste till styrservot.
    Kul, kör din lilla Peugeut.
    Jag brukar köra såna där bilar ibland, vanliga som hyrbilar.
    Ingen själ, inget mos, ingenting.
    Påminner väldigt mycket om att dricka ljummet vatten till osaltade snabbmakaroner.
    Trolleri.

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 473
    Förstår fortfarande inte varför så många tar upp värdet på en bil när de ska laga den? Eller förstår gör jag väl men det har ju egentligen ingen koppling eftersom alla bilar kostar pengar. Åker man billigt i några år utan reparationer så blir det jättedyrt ett år istället och det är nog ofrånkomligt oavsett vilken bil man har. Visst kan det kännas surt att kosta på en 3000kr bil 10000 men det har ju inget med värdet att göra utan det är ju vad det kostar att ha bil. Alternativet är ju att köpa en nyare och dyrare och amortera istället och ibland även ta ännu dyrare verkstadsnotor när styrmodulen för 49k lägger av och ingen beg finns. Köpa en ny bil är ju trevligt och roligt på all vis men varför pratar man inte om värdeminskningen som en kostnad på samma sätt som att man tycker att man absolut bör skrota bilen om man måste laga den?
    Vad är liksom värst? tappa 100k det första året eller att lägga 10k på en bil med lågt värde?

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Min SAAB har varit en gång på verkstad, det var för att jag "råkade" kapa av ett rör till kondensorn när jag skulle åtgärda ett fäste till styrservot.
    Kul, kör din lilla Peugeut.
    Jag brukar köra såna där bilar ibland, vanliga som hyrbilar.
    Ingen själ, inget mos, ingenting.
    Påminner väldigt mycket om att dricka ljummet vatten till osaltade snabbmakaroner.
    Trolleri.
    Lagar du själv så blir det givetvis billigare. Men delar är inte heller gratis. Att du skulle komma undan med 2000 kr extra i reparationer per år jämfört med en ny bil är en illusion. Bara en uppsättning bromsar så har du eldat upp flera års reparationsbudget.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Förstår fortfarande inte varför så många tar upp värdet på en bil när de ska laga den? Eller förstår gör jag väl men det har ju egentligen ingen koppling eftersom alla bilar kostar pengar. Åker man billigt i några år utan reparationer så blir det jättedyrt ett år istället och det är nog ofrånkomligt oavsett vilken bil man har. Visst kan det kännas surt att kosta på en 3000kr bil 10000 men det har ju inget med värdet att göra utan det är ju vad det kostar att ha bil. Alternativet är ju att köpa en nyare och dyrare och amortera istället och ibland även ta ännu dyrare verkstadsnotor när styrmodulen för 49k lägger av och ingen beg finns. Köpa en ny bil är ju trevligt och roligt på all vis men varför pratar man inte om värdeminskningen som en kostnad på samma sätt som att man tycker att man absolut bör skrota bilen om man måste laga den?
    Vad är liksom värst? tappa 100k det första året eller att lägga 10k på en bil med lågt värde?
    Sant, säg att ett kopplingsbyte på en 9-5 kostar 8 tkr, i mitt fall blir det ca 40% av bilens värde enligt bilpriser.se
    Kommer jag att skrota om kopplingen rasar?
    Självklart inte, jag tar kostnaden då bruksvärdet är enormt.
    Jag har förresten roat mig att jämföra värdeminskningen/mil för vår fd XC90 med de kostnader jag haft för att köra min 9-5 i 4t mil. 9-5 är helt avskriven och snart får jag betalat att köra den :-)

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    204
    Nyckeln till det resonemanget är väl att man kan skrota bilen och köpa en annan med fungerande koppling till ett lägre pris.

Liknande ämnen

  1. AGM batterier. Värt att kosta på?
    Av Heinz_Keller i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 21:03
  2. Värt o kosta på en ng900 2.0t talladega ?
    Av viktor89 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 20:25
  3. Vad ska en 9000 Cse 2,0t -97 kosta
    Av *aero* i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •