Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Söker välfungerande Saab, köpråd önskas!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Söker välfungerande Saab, köpråd önskas!

    Hallå! Har planer på att inom närmsta året börja plugga, så behöver då sänka lite omkostnader. Då det kommer till bildelen så är jag sugen på att sälja min nuvarande Volvo och köpa en billig och välfungerande Saab istället. Har en budget på cirka 60 000kr, men då tanken är att eventuellt överskott även ska gå till en framtida studentbuffert så vill jag hellre komma så billigt som möjligt undan. Det optimala utifrån det vore att hitta nån fin pärla för omkring 30-50k. Har kikat runt på blocket ett par månader nu men inte vågat slå till pga olika orsaker trots att jag hittat några riktigt intressanta bilar. Söker Saab 9-3 sedan/kombi och även 9-5 sedan. Helst automat pga bekvämligheten. Är själv egentligen inte särskilt kunnig om varken bilar eller Saab om man jämför med vad folk förmodligen är på detta forum. Därför skulle det kännas lite tryggare om man kunde få lite råd och tips här.

    https://www.blocket.se/vastmanland/S..._87345990.htm?

    https://www.blocket.se/stockholm/Saa...6.htm?ca=9&w=3

    https://www.blocket.se/uppsala/Saab_...8.htm?ca=9&w=3

    https://www.blocket.se/sodermanland/...2.htm?ca=9&w=3

    https://www.blocket.se/vastmanland/S...6.htm?ca=9&w=3

    https://www.blocket.se/ostergotland/...6.htm?ca=9&w=3

    https://www.blocket.se/stockholm/Saa...9.htm?ca=9&w=3

    Vilken eller vilka av dessa skulle ni rekommendera mig att gå vidare med? Sen tänkte jag på servicebiten. Vad kan jag räkna med går sönder eller behöva byta ut pga vanligt slitage och vad för servicekostnader vi isåfall snackar om för dessa bilar rent generellt? Självklart förstår jag ju att man kan ha otur och att saker man kanske inte räknar med kan gå sönder också. Personligen så lockas jag ju av 9-5:an eller den äldre 9-3:an pga av priset och de relativt låga miltalen. För en glad amatör som mig så känns ju det som att dessa bilar kommer kunna rulla många mil till. Sen känns det som en mindre risk då det är ungefär halva priset för dessa bilar jämfört med de andra, dessutom att de har färre mil på nacken som sagt. Dock så kan jag ju tänka mig att det kanske kan vara så att jag kan behöva räkna med större servicekostnader att jag kan behöva byta lite fler grejer på dessa två bilar än de övriga då de andra är minst 5 år yngre. Sen vill man ju såklart också ha en så ny och "modern" bil som möjligt, vilket också blir ett litet dilemma då.

    MVH

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Att köpa bil från bilfirma i Eskilstuna skulle jag avråda dig från och såg att du titta på en 9-3 med 2.8l motor. Inte ett bra alt när du skulle plugga då den drar en del soppa plus dyr skatt. Samt räkna att oftast så kostar Aero en del mer i försäkring samt skatt pga högre effekt samt är lite mer värda. Sen tror jag att 9-3 och 9-5 är rätt liknade ang service/rep kostnader. Sen gäller det att ha tur ibland kan man köra 30000mil utan större problem ibland 3 när man köpt bil. Lycka till med köpet

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Vad är dåligt med firman i Eskilstuna?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen till STCS forum!

    Är att behålla din nuvarande Volvo inte ett alternativ? Vad är det som gör att den är dyr i drift? Hur mycket planerar du köra per år?

    En bils kostnader oavsett bilmärke är värdeminskning, skatter, försäkring, bränsle, service och eventuella lånekostnader. Utöver detta tillkommer olika stora reparationer som kan vara byte av glödlampa till byte av havererad motor.

    Kör du få mil per år så är en biopower som kan tankas med bensin och etanol oftare billigare att köra en en dieseldriven bil. Detta då dieselbilarna oftast har högre skatt. Ibland är en bil med stor motor dyrare i skatt, men billigare i försäkring. (Min 9-3 Aero -06 med V6:an på 2,8l var tusenlappen billigare i försäkring och lika mycket dyrare i skatt än motsvarande 9-3 med 1,8t-motorn.)

    Jag hade börjat med att kolla skatt och försäkring på de bilar du funderar på att köpa. Utan att veta gissar jag att en ng9-3 med 1,8t biopowermotor ligger bra till. Kan du tänka dig en bil utan turbo så finns det några sådana Saabar också som ofta har lågt inköpspris.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tackar!
    Nja då min i dagsläget största kostnad som jag kan kapa är Volvon, som kostar 3000kr/mån bara i lån och försäkring, så skulle det underlätta väldigt mycket om jag fick ner den kostnaden. Då jag pendlar 3 mil till jobbet enkel resa varje dag och jobbar udda tider på ett tvåskift så finns det inga optimala alternativ i kollektivtrafiken. Eftersom jag även har planer på att jobba kvar lite extra helger osv under studietiden blir jag på ett sätt beroende av bil. Men till och från högskolan kommer jag förmodligen åka kollektivt. Så förutom till jobbet några gånger i månaden så är det väl typ till mataffären och andra vardagliga saker men inga längre sträckor som bilen kommer köras.

    Har kollat upp de flesta bilarna så noggrant man kan med skatt, försäkring, om de gått igenom besiktningar osv. Men undrar hur mycket man ska dra åt sig öronen för en bil som tidigare fått göra ombesiktning vid ett eller flertal gånger? Givetvis om det är upprepande kanske man ska kolla vidare. Hur stor är även skillnaden på en bil med turbo kontra en utan? Dvs 1.8 vs 2.0 om jag förstått saken rätt?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    I den prisklassen du letar är det föregående ägares behandling som brukar vara det stora problemet. En bil med eftersatt service kan kosta 20000:- för att komma ikapp, såsom bromsar, avgassystem, stötdämpare, lyktor samt diverse småproblem i motor/transmission. Det du ska hålla ögonen öppna efter är en bil som inte var tänkt att säljas, och en säljare som har brytt sig om bilen.

    Om du inte vill meka själv och har en äldre bil är det viktigt att hitta en passande verkstad att serva den på - lägg till Ort i din profil så kan nog någon som bor i närheten ge förslag på lämpliga sådana.

    När det gäller 9-5 så har den två saker som behöver kollas vid köp, rost och om den har oil-sludge-problem (framför allt 2003 och tidigare). En första kontroll är om vevhusventilationen är fungerande, har den aldrig servats är den nästan säkert trasig, slangar och backventiler måste bytas ibland - hur det ligger till speglar ofta vilken (verkstad) som servat bilen. Ett av de bättre sätten att kontrollera motorns status ordentligt är att mäta kamkedjespännaren.

    Om dessa två punkter är Ok, så är en välskött 9-5 (dvs. inget uppdämt servicebehov) med Södertäljemotor trevlig - det är ovanligt att den ger oväntade hål i plånboken, inga riktigt dyra reservdelar som inte enkelt kan hittas på skroten.

    Sedan kan man göra som jag och välja 9000 istället, men ännu lättare med felsökningen men lite mer att tänka på med reservdelar - dock inte särskilt problematiskt än för 95-98 (vilka har mycket små inbördes skillnader)

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Varför går inte alla bilar genom besiktningen alltid? Den som servar och underhåller bilen först när besiktningen underkänner har nog inte bytt olja speciellt ofta om man säger så...

    Varför ens fundera på annat än sådana som alltid gått igenom på första? Orsaken är ju inte tur utan motsatsen nämligen en i jämförelse välskött bil.

    På en bil som är över 10 år är det viktigaste att kolla säljaren. Är ägaren en skötsam pedant över 50år köp. En 19åring som säljer sin första bil nej tack! Vad det är för bil är inte lika noga. Kanske lite överdrift, men det ligger mycket sanning i detta.

    Sedan är det smart att köpa en modell som det finns många av. Ingen udda motor osv. Då finns det mycket reservdelar och kunnande. Det ger billigare bilägande.

    Ja! 9000 är ju väldigt cool!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Vad är dåligt med firman i Eskilstuna?
    Mycket oseriösa firmor i Eskilstuna

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Synd, dom har många Saabar där omkring
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Jag skulle som flera andra satsa på en 9000.
    Reservdelar finns ofta på skroten ,än så länge.
    Och kolla upp vad som är bytt t.ex. bränslepumpen.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733
    Tittar du på 9-3 NG (från 2003) så får du en pålitlig motor om du väljer 1,8t eller 2,0t (samma motor, olika mjukvaror). Lägger du dessutom in ett steg 1 får du en rolig motor som ändå är relativt snål på bränsle.
    1,8i som är den enda 9-3NG utan turbo är en väldigt ovanlig bil men ska tydligen vara snål om än tråkig.
    Utöver det finns ju V6, men kanske inte rätta valet om du är ute efter en bränslesnål bil, och diesel. Om du kör få mil lär du dock inte tjäna på diesel iom högre fordonsskatt.
    Jag skulle inte köpt en av den tidigaste årsmodellen då de hade en del elektronikstrul men från 06 och framåt är de pålitligare.
    Om du är ute efter att byta stereo till en eftermarknads är 07 och framåt lättare då tidigare har optisk fiber i ljudsystemet men annars funkar mellan och toppsystemen bra som de är (i mitt tycke).
    Saker att se upp med är brustna fjädrar, oljeläckage vid servobehållaren och rost i skärmkanter.
    Själv har jag en 9-3 SC 1,8t -06 med MapTun steg 1 inladdat sen 2009 och den bara rullar på. Har bytt fjädrar runt om, packboxen till styrservon, bromsok bak och bränslepump utöver normalt underhåll.
    Småsaker på de 19500 mil jag kört så reparationskostnaden per mil är väldigt låg.
    Allt hänger på tidigare ägare och hur underhållet varit givetvis.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

Liknande ämnen

  1. Köpråd önskas: Saab 9-3 2.0T -05
    Av lacha i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-01-17, 16:34
  2. Walkie Talkies, köpråd önskas
    Av MrStcs i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 20:52
  3. Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99
    Av *ölänningen* i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •