Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ryker och luktar illa under huven OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Ryker och luktar illa under huven OG9-5

    Min 9-5 aero har fått för sig att börja ryka under motorhuven ibland, luktar riktigt illa och ser ut som röken kommer från höger sida (multiremmen).. ser inte vart det kommer ifrån men händer efter man kört bilen lite hårdare än vanligt. Har bytt alla löphjulen, generatorn och servon tidigare, kan det vara vattenpumpen som trycker ut sig kylarvatten när man belastat motorn lite hårdare? Ser inte att det försvinner speciellt mycket kylarvatten nämligen, fast kanske inte krävs mycket för att det ska lukta illa?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det brukar inte lukta illa om det är kylvätska. Det brukar lukta just kylvätska. Mer vanligt är att det luktar bränd motorolja från ett läckage som droppar ner på katalysatorn men då borde röken inte komma från området vid remmen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    För mig rök de ut därifrån också och de berodde på läckage från oljetrycksgivaren. Bytte den och motor tvätta och inget sen dess.
    Den sitter typ bakom startmotorn

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Kände en svag doft utav sött när jag var under huven förut och sniffade.. det antar jag är glykoldoft? Kollade även remmen som jag bytte för ett tag sedan och på ena sidan ser man att den har slitit lite smått ovanpå remmen. Förlorar varken olja eller vatten (inga stora mängder iaf..)

    Känns ändå mer troligt med ett litet läck från motorn då man känner den brända doften, får undersöka detta lite mer under helgen

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det brukar inte lukta illa om det är kylvätska. Det brukar lukta just kylvätska. Mer vanligt är att det luktar bränd motorolja från ett läckage som droppar ner på katalysatorn men då borde röken inte komma från området vid remmen.
    Även styrservoolja kan lukta illa. Men samma gäller att det är osannolikt att den hamnar på katalysatorn. Dock skulle ett läck i styrservots kylslinga kunna hamna där. Eller på en massa ställen. "When the shit hits the fan" Men det är bara lösa spekulationer.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Har undersökt lite mer noggrant i helgen och verkar som det kommer små droppar från oljetrycksgivaren så har beställt ny. Under tiden jag väntar så hällde jag i en halv flaska med "motortätning" i oljan och det slutade att ryka efter det

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryker och luktar illa NG9-3 TTiD
    Av Hellsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2021-05-17, 08:35
  2. Gaspådragningoch luktar illa
    Av XGranis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •