Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Länkarmar till og9-5. Passar dessa från Biltema? Med PowerFlex!

  1. #1
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Question Länkarmar till og9-5. Passar dessa från Biltema? Med PowerFlex!

    När jag såg hur snabbt mina renoverade länkarmar blev rostiga igen och konstaterade att andra har samma problem. När dessutom besiktningsmannen hävdade att de var notoriska och att han underkände "en i veckan, minst". Samt att Biltema säljer en skapligt billig. Då fick jag en idé.

    Istället för att demontera bussningar, ta bort rost, måla X gånger, montera PowerFlex på originalarmarna, så gör man det på Biltema armarna. Fast slipper ta bort rost, men lägger ett par lager extra med lack som skydd. 3-4 lager typ.

    Så, någon som provat: passar Biltemas länkarmar 72-3078 & 72-3079 bra på og9-5?
    Synpunkter på denna idé?


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2
    Kör de på min när jag behövde köpa ett par snabbt, de funkar bra so far Gått ett år bara dock...
    Vill du ha med powerflex så har Neobrothers för bra peng!
    Annars säljer propart samma som biltema för typ 600kr lr ngt

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ingen koll på svaret på frågan men Hagmans Primer CA har fungerat väldigt bra på mina fjäderben och bakom innerskärmarna fram på ng9-3. Den eller liknande epoxiprimer i 2 eller 3 tjocka lager skulle jag tro fungerar på länkarmarna också.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Hur behandlade du de du renoverat? Ser man till att får bort all rost med t ex blästring eller kör elektrolys och en bra grundfärg (typ CA) och vettig topplack och kanske t om nått tunnflytande rostskydd (finns transparent om det är en "finbil") så ska det inte behöva va nått problem med begagnade armar.

    Värt att tänka på är att ofta lacken är så kass på Kines-stålprylar så att du ev åker på att slipa dem plåtrena. Har varit ute både för att färg släpper fläckvis (pga dålig vidhäftning mot stålet) och att färgen från fabrik reser sig när jag mattat ned och grundad med vettig grundfärg själv och då blir oavsett resultatet skit.

    Sen kan jag nog nästan säga att oavsett så är det nog ingen färg som håller emot vinterkörning speciellt länge vid kanter etc, det börjar alltid krypa lite efter 1-2år tycker jag. Rostskydd typ Dinitrol tunnflytande vax verkar dock fungera bra men det känns som du är ute efter finish mer än rostskydd?

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Kör de på min när jag behövde köpa ett par snabbt, de funkar bra so far Gått ett år bara dock...
    Vill du ha med powerflex så har Neobrothers för bra peng!
    Annars säljer propart samma som biltema för typ 600kr lr ngt
    OK då är det inget problem med passformen.
    Jo Neobrothers med powerflex är ju ca 1000kr billigare än Speedparts original utan bussningar...
    Proparts platsar väl i Biltema-klassen, minst. Var hittade du dem för 600kr?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    OK då är det inget problem med passformen.
    Jo Neobrothers med powerflex är ju ca 1000kr billigare än Speedparts original utan bussningar...
    Proparts platsar väl i Biltema-klassen, minst. Var hittade du dem för 600kr?
    Neobrothers har jag för mig är renoverade org armar


    Tror det var mekster eller skruvat, var ett år sen sedan jag kollade

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Hagmans Primer CA har fungerat väldigt bra på mina fjäderben och bakom innerskärmarna fram på ng9-3. Den eller liknande epoxiprimer i 2 eller 3 tjocka lager skulle jag tro fungerar på länkarmarna också.
    Jag har oxo bra erfarenhet av CA. Även som täckfärg faktiskt. Har planerat kleta den i framskärmarna på ng9-3. Så tack för svaret!
    Annars körde jag 3-4 lager Biltemas lösningsmedelbaserade klarlack på burk på nya dämpare och fjädrar till 9-5. De ser fortfarande nya ut. Så min tanke är att bara man kompletterar med rejält med färg håller nog det mesta. Sämre lär det i alla fall inte bli.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Hur behandlade du de du renoverat? Ser man till att får bort all rost med t ex blästring eller kör elektrolys och en bra grundfärg (typ CA) och vettig topplack och kanske t om nått tunnflytande rostskydd (finns transparent om det är en "finbil") så ska det inte behöva va nått problem med begagnade armar.
    Elektrolys, grundfärg och Biltema fälgfärg (tänkte den skulle passa så nära fälgen) Men kanske var det för tunt. 1-2 lager CA + lack var väl annars tanken.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Värt att tänka på är att ofta lacken är så kass på Kines-stålprylar så att du ev åker på att slipa dem plåtrena. Har varit ute både för att färg släpper fläckvis (pga dålig vidhäftning mot stålet) och att färgen från fabrik reser sig när jag mattat ned och grundad med vettig grundfärg själv och då blir oavsett resultatet skit.
    Det är ju en risk att det släpper... Annars borde det funka med att lägga ordentligt med topplack tycker jag.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Sen kan jag nog nästan säga att oavsett så är det nog ingen färg som håller emot vinterkörning speciellt länge vid kanter etc, det börjar alltid krypa lite efter 1-2år tycker jag. Rostskydd typ Dinitrol tunnflytande vax verkar dock fungera bra men det känns som du är ute efter finish mer än rostskydd?
    Tror jag oxo. Men det hade varit skönt att slippa kladdet. Fast det är väl egentligen bara dumt att skippa det. Antagligen finns det nån anledning att man smetar på rostskydd.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det var nyligen en tråd uppe där 9-5 länkarm gått sönder vid den inre främre infästningen. Jag har själv sett detta på en bil med Scantech länkarmar. Detta gör mig tveksam till piratdelarna, och jag monterar hellre en begagnad originaldel.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Elektrolys, grundfärg och Biltema fälgfärg (tänkte den skulle passa så nära fälgen) Men kanske var det för tunt. 1-2 lager CA + lack var väl annars tanken.

    Det är ju en risk att det släpper... Annars borde det funka med att lägga ordentligt med topplack tycker jag.

    Tror jag oxo. Men det hade varit skönt att slippa kladdet. Fast det är väl egentligen bara dumt att skippa det. Antagligen finns det nån anledning att man smetar på rostskydd.
    Vad var grundfärgen för grundfärg? Fälgfärgen antar jag var "vanlig" sprayfärg? Lär ge nära noll rostskydd/motståndskraft typ i hjulupphängning känns det som så där har vi nog problemet

    Det hjälper ju förövrigt inte speciellt bra att lägga på ett tjockare lager topplack om det understa lacket mot underlaget inte fäster, det som släpper blir bara då ett tjockare lager typ

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det var nyligen en tråd uppe där 9-5 länkarm gått sönder vid den inre främre infästningen. Jag har själv sett detta på en bil med Scantech länkarmar. Detta gör mig tveksam till piratdelarna, och jag monterar hellre en begagnad originaldel.
    Det är ju ganska illa. Jag menar Scantech kan ju inte ha suttit på så väldigt länge. Det måste ju skett ett byte.

    Jag har kollat på nätet. Det finns ett ganska stort utbud av eftermarknadslänkarmar. Det är visserligen svårt att se. Men jag tycker mig ana att de allra flesta av dessa ser exakt likadana ut. Samma tillverkare?

    Ja, beg original brukar jag oxo föredra. Kanske blir det ändå. Men det kändes skönt att slippa renovera...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Känns som det inte lär va nån direkt idé och konkurrera, måste vara ganska liten produktion ändå då det bara är just 9-5 som har denna trots allt. Gissar de alla olika märken som finns alla är "märken" som oftast kör rebranding typ

    Jag personligen hade räknat med det va "same shit" om det inte var Lemförder eller liknande t ex.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-11-02, 06:41
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •