Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Byta motor från og9-3 till og9-5

  1. #1
    Sugmotor Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -

    Byta motor från og9-3 till og9-5

    Min 9-5:a 02 började låta konstigt för 2 veckor sedan, misstänkte att vevlagerna hade gett sig vilket dom hade när jag plockade ner oljetråget för att kolla. Bytte dom och 4 mil senare var dom nya också slut, misstänker att vevaxeln blivit så pass deformerad.

    Till huvudfrågan som rubriken angiver, har kommit över en 9-3:a 00. Bilen är ganska sunkig med motorn låter bra med sina 19 000 mil.

    Tanken var att jag skulle plocka ur 9-3:ans motor för att sätta den i min 9-5:a, vet inte hur mycket motorerna skiljer varann men dom ser precis lika dana ut.

    Är det möjligt att göra denna operation och vad innebär det, någon som provat detta. Motorfästena ser ut att gå å flytta från 9-5:an. Behövs tech 2?

    Tack på förhand
    Projekt SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Nu på vägen igen

  2. #2
    Ska bara vara att flytta över motorn egentligen å återanvända motorfästena från 9-5an. Tech2 behövs om motorvolymen skiljer sig
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  3. #3
    Sugmotor Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Var precis det svaret jag hoppades på, båda bilarna har 2.0 ecopower motor så det borde funka
    Projekt SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Nu på vägen igen

  4. #4
    Bara att byta, rekommenderar dock rengöra tråget å de innan.
    Samt om du hitta en td04 så montera den, så blir bilen lite mer bulletproof och lättare när motorn ändå är ute
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  5. #5
    Sugmotor Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Bara att byta, rekommenderar dock rengöra tråget å de innan.
    Tråget har jag planerat att rengöra, med tanke på hur oljesilen ser ut efter sina mil är det nog väl inverterad tid när man ändå kommer åt.

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Samt om du hitta en td04 så montera den, så blir bilen lite mer bulletproof och lättare när motorn ändå är ute
    Ny turbo är inte planerat i nuläget, som student är pengarna ganska små.

    Återkommer när jag börjat riva bilen
    Projekt SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Nu på vägen igen

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 725
    Medlem#
    6973
    Är 9-3an en 185hk? Isf har den grå bränslespridare och något högre kompresson än en 9-5 2002. Programvaran kommer att behöva anpassas för detta.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Båda bilarna är 150 hästare
    Projekt SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Nu på vägen igen

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 725
    Medlem#
    6973
    Är det ens en Trionic7 motor i 9-3an då? Eller kan det vara en -01a? 10e siffran i VIN svarar på frågan.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -

    Byta motor från 9-3og till 9-5og

    Donatorn är gjord september 2000 med svart tändkassett så det borde bara en T7:a

    Vad är/står VIN nån stanns
    Projekt SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Nu på vägen igen

  10. #10
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    352
    Medlem#
    10483
    Kika om det sitter någon luftmassemätare på 9-3an isåfall är det en "T7"-motor, bör även vara samma spridare har jag för mig. Annars är det väl bara att flytta över dina nuvarande.

    Passa på att kika på turbons kondition när du enda har motorn ur bilen.
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 725
    Medlem#
    6973
    VIN står lite varstans. Bla i registreringsbeviset, de sista siffrorna står på nummerskylten eller på torpedväggen vid plasten över torkarna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    VIN står lite varstans. Bla i registreringsbeviset, de sista siffrorna står på nummerskylten eller på torpedväggen vid plasten över torkarna.
    Tack alltid lär man sig nåt bytt

    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Kika om det sitter någon luftmassemätare på 9-3an isåfall är det en "T7"-motor, bör även vara samma spridare har jag för mig. Annars är det väl bara att flytta över dina nuvarande.

    Passa på att kika på turbons kondition när du enda har motorn ur bilen.
    En luftmassemätare sitter det så nog är det en T7:a

    Turbon tänkte jag flytta från 9-5:ans motor eftersom den inte gått jätte många mil sedan renoveringen
    Projekt SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Nu på vägen igen

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 725
    Medlem#
    6973
    Eftersom MY00 bara fanns som 185hk eller Viggen 230hk med Trionic7 så är det rimligast att det är en MY01 OG9-3 du har. Denna motorn är identisk med 9-5 MY02 förutom att det sitter en sil under spjällhuset på 9-3 motorn.
    Byt o-ringarna över och under spjällhuset när det är isär. Det behövs ofta.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Vi får kika på det
    Projekt SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Nu på vägen igen

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 979
    MY2000 fanns även 9-3 Aero B205R 205hk med Trionic 7

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-genom-tiderna
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 725
    Medlem#
    6973
    Såklart. Missade det. Men det fanns ingen 150hk T7 som MY00.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    995
    sen skiljer sig väl transmissionskåpan och sumpen mellan 9-3 och 9-5?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 725
    Medlem#
    6973
    Nej, det är samma oljetråg på alla B2x5 förutom 9-5 B235R 00-03. Transmissionskåpan är samma på alla B2x5. OG9-3 med B2x4 har samma kåpa. Ändringen kom -97 om jag minns rätt, så det kan även finnas någon ng900 som har samma kåpa.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Sugmotor Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Skönt å höra, planerar som sagt att bara byta motorn dvs behåller min gamla växellåda
    Projekt SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Nu på vägen igen

  20. #20
    Sugmotor Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Håller på att byta motor på min 9-5 02, donatorn är en 9-3 00. Fick tanken om jag även skulle plocka 9-3:ans växellåda då jag tycker den upplevs roligare pga lägre utväxling.
    Gäller det även min 9-5:a att växellådan inte kommer passa från 9-3:an?

Liknande ämnen

  1. byta motor i en cc -90 från en 2,0T till en 2,3T kortmotor
    Av ederby i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 18:31
  2. Byta motor 9000 från -93 till -92 Hur mycket jobb.
    Av phoenix__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 16:27
  3. Byta motor i en 900 från v6 till turbo Möjligt ???
    Av xor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 22:52
  4. Byta motor från fördelare till di
    Av guzten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 18:09
  5. Byta motor från 87 till 89 ... 9000 Turbo CC
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •