Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Erfarenheter av NG9-3 TTiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46

    Erfarenheter av NG9-3 TTiD

    Hej
    Trevligt att vara tillbaka bland SAAB vänner. Jag har gjort ett mellanspel med mina SAAB ar och gjorde misstage t att köpa en volvo v50 2.0d-07 i våras är inte helnöjd med den bilen kan jag säga (volvo har gjort många bra bilar men inte den modellen).
    Så idag blev det ett litet panikköp måste ju ha en bil.
    Lotten föll på en SAAB 9-3 ttid-09 18500mil och full sevad och eftersom det hela gick väldigt snabbt så han jag inte göra några större efterforskningar om modellen.
    Kamrem och vattenpump byttes vid 15900 och utöver sedvanlig service är hjullager fjädrar stotdämpare fram bytta bak så är ok bytta med klossar.
    Känns ganska väl utrustad med dieselvärmare 2tider på timer och direktstart,blåtand,kurvljus?är det standard?.
    Det enda som inte fungerade på bilen var den bakre torkan.
    Min fråga är ju då vad är era erfarenheter just med ttid modellen både ris och ros tack.
    Och hur är det med kopplingn på denna modell?
    Känns ändå bra att vara tillbaka i saab familjen

  2. #2
    Manuella kan dubbelmassvänchjulet strula
    Dieselvärmaren enheten kan strula , utöver det så är de stabila

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av drb68 Visa inlägg
    Känns ganska väl utrustad med dieselvärmare 2tider på timer och direktstart,blåtand,kurvljus?är det standard?.
    Dieselvärmare var standard på alla dieslar som såldes på svenska marknaden. Integrerad bluetooth-handsfree och kurvljus är dock extrautrustning.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Ok kopplingen kändes bra vid provkörning iallafall tog inte långt upp eller så vad kan hända med svänghjulet?.
    Diesel värmare fungerar både på direktstart och timer enlig ägare så den skall testas i dag när jag hämtar den.
    Enda rosten jag hittade var på bakre hjulhusen men mycket lite för modellen så det skall åtgärdas direkt nu innan vintern.
    kommer ni på mer så ös på.

  5. #5
    Samtliga svar på dina frågor hade du fått genom att söka på forumet. Sedan underlättar det att stava korrekt samt att använda skiljetecken. Att panikköpa en bil är sällan klokt. Lycka till med rostlagningen som ofta blir mer omfattande än förväntat.

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Jag har kört 5000 mil med min TTid. Det har varit ganska struliga mil.
    Vissa delar är slitage. Andra är ren otur eller vad man ska säga.

    * Hjullager 2 ggr fram
    * Flexrör till avgas
    * Spindelled fram
    * Stötdämpare bak
    * Sprucken packning vid insuget vilket orsakade glykolläckage. Byta insug. Riktigt j**la drygt
    * Pinnbult av i toppen. Riva ner hela fronten plus grenrör och turbo. Lyckades få ur pinnbulten på plats. Riktigt j**la drygt
    * Överladdar. Bilen gick i limp home. Byta båda magnetventilerna. Riktigt dyra i Sverige. Riktigt billiga utomlands
    * Glödstift avbrott
    * Xenonlampor
    * Varmgång i batterikablarna
    * Dålig o-ring i oljetråget. Tappar oljetrycket vid kallstart
    * Låskista förardörr låser inte dörren
    * Startbatteriet tog slut på kräm

    Utöver detta service, bromsar, kamrem + vattenpump, oljebyte automaten etc.

    Hoppas på haveri på ACn samt dieselvärmaren framöver.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Samtliga svar på dina frågor hade du fått genom att söka på forumet. Sedan underlättar det att stava korrekt samt att använda skiljetecken. Att panikköpa en bil är sällan klokt. Lycka till med rostlagningen som ofta blir mer omfattande än förväntat.
    Helt korrekt om stavfel och skiljetecken är viktigare än grundfrågan så har inte jag här att göra ,dessutom med ett blåtandstangentbord som gör lite som det vill.
    Jag har alltid skattat detta forum högt eftersom man får vettiga och bra svar, dessutom har jag sökt på forumet men det kan ju vara så att det finns fler saker som andra kommer att tänka på än det som ligger ute nu.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ibland e vissa bara onödigt tjuriga... Får man inte ställa frågor, även om de råkar vara återkommande, så har ju inte forumet något värde. Det är ju en mötesplats för entusiaster, för att dela erfarenheter. Så vi får hoppas det var lingonvecka som ställde till det... Eller är det kanske en Volvo4Ever lover? Annars kan ju denne kolla in i Facebook-grupperna och gråta ut... snacka om repeterande frågeställningar...


    TTiD är en trevlig dieselmaskin. Finns i 130/160/180hk. Jag har 3st & de har lirat på utan större probelm. Som vanligt med prylar så har vissa mer problem än andra, eller hur man vill se på det. Bilar är individer. Normal skötsel så brukar det lira på. Ibland har man otur, ibland tur. Dessa bilar är ju till åren komna med ca10år +-. Så slitage & underhåll får man räkna med. Men det får man ju även göra på en nyare kärra. Alla bilar har sina typfel.

    Kamremskitt & vattenpump är bra att sikta in sig på var 10år eller 12000mil. Detta då vattenpumpen ibland ger upp i förtid. Använd även Dex-Cool glykol med destvatten. Kan vara bra att byta var 5år då glykolen dels smörjer vattenpump, men även har andra egenskaper som gör att det är bra att byta.

    Motorolja är lämpligt med Dexos2 klassad, t.ex. Mobil1 ESP 0w-40. Byt gärna oftare än 3000mil.

    Att byta bränslefilter är sällan fel, då det kan sättas igen av vatten & alger. (inget unikt för saab, men bra att tänka på)

    I övrigt som det skrevs ovan så ger styrdonen upp ibland på Eberspächer D5WS värmarna, lödningar som släpper. (Inte heller unikt för SAAB utan ett generellt Eber. fel.) Går ofta att laga om man har egna skills.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245
    Att generatorn ger upp i förtid verkar ganska vanligt på dessa bilar. Förmodligen p.g.a. värme från motorn, den sitter lite dumt till. Det är heller inte ovanligt att det blir dålig kontakt i batteripolskona så att spänningen sjunker.
    Så om bilen börjar bli lite svårstartad och batteriet känns klent så kan det vara värt att kolla att generatorn laddar som den ska, den är inte så kul att bli stående med en generatorn som gett upp.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Tack alla för dom bra svaren . Nu efter en veckas användande av bilen så verkar allt fungera som det ska .Den är trots allt lite seg i batteriet vid start men såg att generatorn e bytt men inte batteriet så det skall bytas innan vintern.
    Parkerings värmaren går på direktstart i 30min som den skall men här komer en kanske korkad fråga ang tids inställning.
    Enligt instruktionsboken så kan man korta ner gångtiden till ex 15 min före avfärd vilket då gör att värman går 15min istället för 30min.
    Detta borde innebära att sid inställning för STARTTID är avfärds tid alltså när man skall åka , inte när värman skall starta är jag rätt ute då eller gör jag en tankevurpa?

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    SAAB har timerinställning m.a.p. när värmaren ska starta. Volvo har väl när man avser köra?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    SAAB har timerinställning m.a.p. när värmaren ska starta. Volvo har väl när man avser köra?
    Ja precis volvo sätter man tid när man skall äka/ha bilen alltså räknar den ut själv när värmaren skall starta men så funkar inte SAABen då? utan man får labba med tid när värman skall starta.
    Förövrigt har jag ju lagt denna fråga under fel rubrik kom jag på sorry men tack för svaret

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Japp,det är klassisk timer i SAAB. Med Tech2 kan man göra en grundjustering för hur lång tid värmaren skall få gå som max. Standard är 30min, men går att justera mellan 15min & 60min.

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av 225-40-19?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 14:04
  2. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  3. Erfarenheter av 9-3 TTiD
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 21:50
  4. erfarenheter av 2.8t V6 ?
    Av brandcore i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 19:45
  5. 9-3 2.3i Erfarenheter
    Av Folke_ i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-02, 17:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •