Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Returarm handbroms kärvar, 9000 -98

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860

    Returarm handbroms kärvar, 9000 -98

    Hej!

    Jag har, som många andra, problem med handbromsen på min 9000. Returarmen på bromsoket höger bak kärvar och vill inte alltid dra tillbaka handbromsvajern. Finns det något sätt att fixa detta? Går det att plocka isär själva returarmen från oket?
    Jag har provat smörja upp med diverse smörjmedel och motionerat armen fram och tillbaka, men efter nån dag så kärvar det igen.
    Jag vet att det inte är själva vajern som kärvar för den har jag kontrollerat.

    Tack på förhand
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av sjodain6 Visa inlägg
    Hej!

    Jag har, som många andra, problem med handbromsen på min 9000. Returarmen på bromsoket höger bak kärvar och vill inte alltid dra tillbaka handbromsvajern. Finns det något sätt att fixa detta? Går det att plocka isär själva returarmen från oket?
    Jag har provat smörja upp med diverse smörjmedel och motionerat armen fram och tillbaka, men efter nån dag så kärvar det igen.
    Jag vet att det inte är själva vajern som kärvar för den har jag kontrollerat.

    Tack på förhand
    Ja man kan plocka isär hävarmen. Just nu kommer jag ej ihåg exakt hur man gjorde de men kan kolla sen ikväll när jag kommer hem.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det är lite besvärligt men det går att få isär.
    Mittemot hävarmen sitter i en "frostplugg".
    Knacka bort den så hittar du en låsring där inne som håller axeln med hävarmen.

    Men först måste kolven bort och därefter den gängade pinnen som kolven sitter fast på.
    Gängade pinnen sitter med en låsring som är skitsvår att få bort. Har fortfarande inte hittat nån låsringstång som klarar detta. (tips på lämplig tång mottages tacksamt).

    När gängade pinnen och den korta lösa pinnen är borta kan man ta ur axeln med hävarmen.
    Ofta har axeln rejäla rostskador... Är det inte alltför allvarligt går det att rengöra, smörja och återmontera med nya tätningar.

    Jag skulle inte ge mig på att ta isär oket om jag behöver bilen och inte har ett annat ok i beredskap eller en gömma med de smådelar som trillar ur oket.
    Lätt hänt att man förstör t.ex. frostpluggen eller någon av låsringarna så man inte får ihop det igen.
    Naturligtvis passar man på att byta packningarna och rengöra/smörja när man ändå har isär allting.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av sjodain6 Visa inlägg
    Finns det något sätt att fixa detta? Går det att plocka isär själva returarmen från oket?
    Jag har provat smörja upp med diverse smörjmedel och motionerat armen fram och tillbaka, men efter nån dag så kärvar det igen.
    Då får man inse att metoden fungerar. Men att man måste motionera/smörja mer. Samt försöka få bort illasittande rost. Dvs gör om!
    Jag har lyckats fixa fastsittande armar på detta sätt. Genom att göra om, alltså...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Vad du än gör köp inte bromsok på Biltema bak, de kärvar fortare än ett begagnat bromsok... Funkar kanske på sommaren men inte om man tänker åka vinter.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Det är lite besvärligt men det går att få isär.
    Mittemot hävarmen sitter i en "frostplugg".
    Knacka bort den så hittar du en låsring där inne som håller axeln med hävarmen.

    Men först måste kolven bort och därefter den gängade pinnen som kolven sitter fast på.
    Gängade pinnen sitter med en låsring som är skitsvår att få bort. Har fortfarande inte hittat nån låsringstång som klarar detta. (tips på lämplig tång mottages tacksamt).

    När gängade pinnen och den korta lösa pinnen är borta kan man ta ur axeln med hävarmen.
    Ofta har axeln rejäla rostskador... Är det inte alltför allvarligt går det att rengöra, smörja och återmontera med nya tätningar.

    Jag skulle inte ge mig på att ta isär oket om jag behöver bilen och inte har ett annat ok i beredskap eller en gömma med de smådelar som trillar ur oket.
    Lätt hänt att man förstör t.ex. frostpluggen eller någon av låsringarna så man inte får ihop det igen.
    Naturligtvis passar man på att byta packningarna och rengöra/smörja när man ändå har isär allting.
    Jag brukar pillra med en liten rakt o-ringsverktyg, det är inte mycket spänst i låsringen så samtidigt som man petar in den i ena "örat" på låsringen så kan man få ned en liten mejsel bakom och lirka lös den. Har nog rivit typ 10 bromsok och hittils har det aldrig varit någtot problem eller orsakat nå skador på låsringen

    Gör man denna renovering noga så har man handbroms som låser båda hjulen samtidigt på torr asfalt i 100km/h på rak väg med 205/45/16... fråga hur jag vet

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Vad du än gör köp inte bromsok på Biltema bak, de kärvar fortare än ett begagnat bromsok... Funkar kanske på sommaren men inte om man tänker åka vinter.

    Biltemaoken funkar skapligt om man byter allt gummi, kolven och glidpinnarna till original.
    Även bussningen för "pinnen" vore bra att byta till något hårdare..

    Bra tips ang låsringen !
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Verkar som att vi får skicka oken till joH900 för renovering

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Biltemaoken funkar skapligt om man byter allt gummi, kolven och glidpinnarna till original.
    Även bussningen för "pinnen" vore bra att byta till något hårdare..

    Bra tips ang låsringen !
    De jag stött på (typ 3st eller nått visserligen bara) har hävarmen varit väldigt rostig trots att oken bara varit några år men kanske haft oflyt

    Det med gummidelarna har jag också märkt, verkar gälla oavsett modell på bromsok, lite "kul" med tanke på att även de billigaste Proparts renoveringssatserna konstigt nog har funkat utmärkt för mig... De som normalt sett inte klarat av att saluföra en enda produkt med gummi som funkar verkar inte själva inte ens lita på Kineserna när det gäller bromsdelar. Nuförtiden köper jag dock inte renoveringssatser från Proparts för märkesprylar är så grymt billigt bara man letar runt lite

    Glidpinnar kan jag förövrigt säga att man INTE skall använda från QJD/QuickBrake heller som ändå är "premium", dessa är bara förzinkat svarstål och rostar på en vinter. Original glidpinnar är rostfritt (eller nån cool legering) som aldrig blir dåliga, bara borsta av.

    Hittils bara hittat att ATE gör dessa i "rätt" material och då kostar de mellan 50-150kr/st men eftersom de aldrig blir dåliga så finns de ju ingen anledning att byta

Liknande ämnen

  1. Kärvar wg staget? 9000 -97 (löst felet)
    Av arsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 15:37
  2. Vad är det för handbroms på 9000 CSE?
    Av 93t i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 17:41
  3. spänna handbroms 9000
    Av olabola i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 10:54
  4. Handbroms 9000.
    Av Percy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 13:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •