Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp Saab 9-3 modellår 2011

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    46

    Hjälp Saab 9-3 modellår 2011

    Hej alla vet inte vart ja ska skriva om detta, för att att fatta mig kort så upptäckte jag detta höger fram vid dörren typ?
    Tacksam för all hjälp och hur kan jag lösa detta , om det är verkstad eller lackering
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Svårt att se på bilderna. Men det verkar vara en kittskarv som släppt?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    46
    Hm är det svårt att åtgärda ? Och vem ska man vända sig till.
    Det var svårt att ta bra bilder på det, gick inte se så bra.
    Men tack för alla svar än så länge

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det där är vanligt förekommande. Jag vet inte varför det sker eller hur man lämpligen åtgärdar eller om det behöver göras något. Det hårda "kittet" som släpper går att pilla loss så man slipper se att det sticker ut. Vill minnas att någon här har fixat med detta tidigare, men kan inte komma på vem.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Limsträngen som går runt hela dörren mellan inner- och ytterplåt kallas avtätning.

    När dörren byggdes så påförde en robot först flänslim på ytterplåtens insida nära dess kanter. På ytterplåten lades även lim kallat antiflutter i små strängar där dörrens krockbalk sedan hamnade. Efter detta lades innerplåten i ytterplåten av robot. Ytterplåtens fals (kanter) falsades (böjdes) runt innerplåten. Efter detta påfördes avtätningen av robot. Sista steget var induktionshärdning av dörrkantens flänslim och avtätning.

    Om avtätningen släppt på din dörr så beror det troligen på att limning eller härdning inte riktigt blev 100-procentig. Kan även bero på att det fanns en aningens för mycket pressolja kvar på plåten från när plåtarna tillverkades.

    Avtätningens främsta funktion är att förhindra att vatten tränger in i flänsen så att dörren riskerar att börja rosta. Så ta bort det som lossnar och lägg på en sträng med lim/kitt och måla över med färg är mitt tips.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Limsträngen som går runt hela dörren mellan inner- och ytterplåt kallas avtätning.

    När dörren byggdes så påförde en robot först flänslim på ytterplåtens insida nära dess kanter. På ytterplåten lades även lim kallat antiflutter i små strängar där dörrens krockbalk sedan hamnade. Efter detta lades innerplåten i ytterplåten av robot. Ytterplåtens fals (kanter) falsades (böjdes) runt innerplåten. Efter detta påfördes avtätningen av robot. Sista steget var induktionshärdning av dörrkantens flänslim och avtätning.

    Om avtätningen släppt på din dörr så beror det troligen på att limning eller härdning inte riktigt blev 100-procentig. Kan även bero på att det fanns en aningens för mycket pressolja kvar på plåten från när plåtarna tillverkades.

    Avtätningens främsta funktion är att förhindra att vatten tränger in i flänsen så att dörren riskerar att börja rosta. Så ta bort det som lossnar och lägg på en sträng med lim/kitt och måla över med färg är mitt tips.
    Okej ska kolla på det tackar ������ men jag tänkte på en sak det är ju inte själva dörren utan plåten innan dörren. Vet inte om det syns bra, eller så är det du menar������
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Johan_rack den 2019-10-08 klockan 10:17.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Jag kanske borde skaffa glasögon. Alternativt så får du låta bli att tvätta och polera bilen så att lacken inte är spegelblank.

    Med risk för att se fel en gång till: Det är framskärmens avtätning som lossnat va? Den flänsen/kanten är gjord på samma sätt som dörrens. Först flänslim på ytterplåtens insida, sedan montering av gavelplåten, falsning kant, sist avtätningen innan induktionshärdning.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Jag kanske borde skaffa glasögon. Alternativt så får du låta bli att tvätta och polera bilen så att lacken inte är spegelblank.

    Med risk för att se fel en gång till: Det är framskärmens avtätning som lossnat va? Den flänsen/kanten är gjord på samma sätt som dörrens. Först flänslim på ytterplåtens insida, sedan montering av gavelplåten, falsning kant, sist avtätningen innan induktionshärdning.
    He he inte ditt fel dåliga bilder ås ja som förklara dåligt.
    Men som du säger är det skärmen precis innan dörren man kan se i glipan när man öppnar stänger, tog några bättre bilder.
    Men vem kan åtgärda det och ska man vara rädd för rost, ås svårt att svara från mobilen
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Jag kanske borde skaffa glasögon. Alternativt så får du låta bli att tvätta och polera bilen så att lacken inte är spegelblank.

    Med risk för att se fel en gång till: Det är framskärmens avtätning som lossnat va? Den flänsen/kanten är gjord på samma sätt som dörrens. Först flänslim på ytterplåtens insida, sedan montering av gavelplåten, falsning kant, sist avtätningen innan induktionshärdning.
    Okej så nu har jag varit lite snabbt hos en verkstad han såg inte specielt men han såg att den hade varit krockad,säkert därför det är som det är där.

    Men kan man åtgärda det han såg det snabbt eftersom glipan är lite större på stället svårt att förklara men de har inte fått ditt skärmen rätt skiljer några milimeter.
    Tex om du kollar på bilen och följer linjen längs bilen så ska den gå rakt ___ så där men hos mig är det så här__- så kan man säga
    är det värt att åtgärda och hir kan man kolla upp det mera ??

Liknande ämnen

  1. Artikelnummer kabelstam bakljus NG9-3 -11
    Av imported_Larzan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-07-28, 22:07
  2. OG 9-3 - från vilket modellår funkar OBD2?
    Av pegul i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-11, 21:52
  3. Förändringar på NG9-3 för MY2011
    Av aero_piloten1 i forum Allmänt
    Svar: 138
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 22:38
  4. vilket modellår fixades vevhusventilationen för gott på 235
    Av Garten47 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 20:17
  5. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 11:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •