Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sträckgräns för bultar/muttrar

  1. #1

    Sträckgräns för bultar/muttrar

    Inte direkt SAAB-specifikt men då jag tröttnat på sönderdragna skruvar och muttrar när jag mekat med mina bilar undrar jag om det finns några tumregler för hur mycket skruvar/muttrar tål i förhållande till rekommenderat moment. Om man t.ex. tar banjoskruven som förbinder bromsslangen med oket bak på en 9-3ng så ska den dras med 40 Nm. Om man försöker lossa den, hur mycket tål den innan man drar sönder huvudet? Dubbla? Tre gånger? Tänkte i fortsättningen lossa med momentnyckeln och försöka hålla mig under den gränsen. Naturligtvis har det att göra med hur illa medfaren skruven/bulten är men nån grov gräns vore bra. Har googlat men inte hittat just detta.
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det blir nog svårt att dra nå såna lärdomar. Det kan krävas ett ganska högt moment att få loss en skruvförband första biten så att säga och det kan ju skilja avsevärt. Att det ibland brister beror mer på dålig vana ihop med fastrostade saker. har man skruvat ett tag känner man ju att nä det här förbandet har rostat ihop och då får man angripa det på annat vis.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av alwayssaab Visa inlägg
    Inte direkt SAAB-specifikt men då jag tröttnat på sönderdragna skruvar och muttrar när jag mekat med mina bilar undrar jag om det finns några tumregler för hur mycket skruvar/muttrar tål i förhållande till rekommenderat moment. Om man t.ex. tar banjoskruven som förbinder bromsslangen med oket bak på en 9-3ng så ska den dras med 40 Nm. Om man försöker lossa den, hur mycket tål den innan man drar sönder huvudet? Dubbla? Tre gånger? Tänkte i fortsättningen lossa med momentnyckeln och försöka hålla mig under den gränsen. Naturligtvis har det att göra med hur illa medfaren skruven/bulten är men nån grov gräns vore bra. Har googlat men inte hittat just detta.
    Om man drar över rekommenderat moment (ökar deformationen) brukar momentet som behövs för att dra av de efter de suttit ett tag öka mycket kraftigt. Hur mycket de tål beror på kvalité och variant, men över dubbla standard åtdragningmoment för gäng/materalkombinationen kan det typisk börja hända grejer.

    Notera även att det finns flera ställen där Saab använder 10.9 medan eftermarknadsprylar skickar med skruv och mutter i 8.8-stål.

    Om man lossar grejer så ger det väl sig ofta själv vilket moment som krävs? Standardvärden finn tabellerade lit varstans:
    http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/t...ka-grovgangor/
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Notera även att det finns flera ställen där Saab använder 10.9 medan eftermarknadsprylar skickar med skruv och mutter i 8.8-stål.

    Om man lossar grejer så ger det väl sig ofta själv vilket moment som krävs? Standardvärden finn tabellerade lit varstans:
    http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/t...ka-grovgangor/
    Notera även att många skruvar, (tror den ovannämnda banjon hör dit) har fingänga och då är det andra moment som gäller.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Jag är väl färgad av att ha lagt en oproportionerligt stor andel av garagetiden på att slåss med rostiga och ibland trasiga skruvar och muttrar. Med ökad erfarenhet kanske det löser sig så man slipper känna att "shit, nu skulle jag vilja spola tillbaks 10 sekunder till innan jag tog i på den bulten".
    SAAB 9-5 2.3t 00
    SAAB 9-3 SS 04
    SAAB 9-5 2.3t Vector 08
    SAAB 9-5ng 220hk BioPower

Liknande ämnen

  1. Flex Muttrar
    Av Aero-Pata i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 12:17
  2. flytande bultar /muttrar
    Av alex_svenne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 23:28
  3. Turbo/dp muttrar vs. mutterspräckare
    Av Frogfoot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 13:42
  4. Vevstaksskruvar/muttrar
    Av LG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 23:11
  5. Bultar/Muttrar till turbon, 9-5
    Av Brandten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •