Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Enkelt byte av backventil vevhusventilation OG9-5 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    31

    Enkelt byte av backventil vevhusventilation OG9-5 -04

    Backventilen i ”lilla kretsen” i vevhusventilationen är ökänd. Utbytesdelen har varit slut kanske fortfarande är det. Min hade spruckit, verkstadens lösning var att limma ihop den....men dom testade inte funktionen...Köpte Maptune ventil som är avsedd för 8mm slang och kräver lite finurlighet att montera. Efter att ha bläddrat i den enorma mängden inlägg om backventiler, testat olika sätt att få bort den gamla från det hårda pcv röret men misslyckats, så tog jag till en lite brutal men enkel metod:
    Allt som behövs är: 1 backventil i alumininium från Maptun, 6-10 cm transparent oarmerad 8mm pvc slang (är olje och bensinbeständig, även om den hårdnar), 1 slangklämma för pvc slangen, Lite diskmedel.
    1. Koppla loss gummislangen mellan insug och ventil
    2. Såga av svarta hårda pvc röret som kommer upp från oljefällan, jäms med ventilens slangstos på sugsidan, fila kanterna runda
    3. Stryk lite diskmedel på röränden, tryck på pvc slangen några cm. Ingen slangklämma behövs för här är det undertryck!
    4. Skär av slangen lagom lång för att passa på ventilen med ngn cm emellan.
    5. Tryck på slangen på ventilens sugsida (det är en pil på ventilen som visar hur luften kan passera). Den sitter tight men jag satte en slangklämma för säkerhets skull
    6. Montera gummislangen med slangklämma på trycksidan.
    7. Sätt tillbaka i hållaren på ventilkåpan, så den hålls varm och go, och inte fryser igen vintertid
    KLART!
    Saab 9-5 Aero -04
    9-3 -01 "Nordic" (skrotad)
    Alfor...

  2. #2
    Mitt tips är att köpa en färdig slang med aluminium backventilen på. Kostar 155kr och så slipper man hålla på kämpa sig och chansen att den spricker. Detta kräver dock en lite längre mejsel för att trycka på tabben.

    Ett tips är annars köpa backventilerna från tex Aliexpress, samma ventil som maptun säljer kostar runt 10kr-15kr där

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Mitt tips är att köpa en färdig slang med aluminium backventilen på.
    Dvs ProParts HD variant.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Svar: 46
    Senaste inlägg: 2020-11-12, 17:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •