Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Färgkod grå listen stötfångare 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345

    Färgkod grå listen stötfångare 9000

    Hej!

    Undrar om någon har koll på färgkoden till den grå "listen" på 9000-stötfångarna. Har sökt här på forumet och hittade att någon skrev att den är olackad. Så är det i alla fall inte på min A-50. Jag har slipat på listen och då framträder en klart svartare nyans under.

    Tipro har en lack för stötfångare i tre olika nyanser (grå, svart och anthrazit), men känns oklart hur de ser ut i verkligheten och vilken glans den har. Någon som provat, eller hittat någon annan som liknar originalet.

    https://www.tipro.se/sv/artiklar/rob...-color-1l.html

    /Martin

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Står det inte trimcolor nånstans i krokarna där färgkoden står?


  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    trimcolor är ju inredningskoden och inte nån färgkod på det viset.
    Vilken list exakt pratar vi om ? Lika på alla eller nån speciell modell?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Listerna på Aero/A50 stötfångarna ska vara svarta, inte grå.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    och kolar man hos en lackerare så kommer en kod 176 myrgrå upp på den.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Martin H Visa inlägg
    Undrar om någon har koll på färgkoden till den grå "listen" på 9000-stötfångarna. Har sökt här på forumet och hittade att någon skrev att den är olackad. Så är det i alla fall inte på min A-50. Jag har slipat på listen och då framträder en klart svartare nyans under.
    Jag är ganska säker på att den är olackad i original. Den ska matcha listerna (eller det som ser ut som lister) runt om hela bilen. Din lack bör ha tillkommit i efterhand.

    Även original CS-spoiler ska enligt anvisningar bara lackas delvis, bakkanten ska förbli olackerad, och jag tror att anledningen är densamma - små skador ska förbli nära osynliga .

    I EPC benämns icke-A50-stötfångare MY93 och senare som svart, till skillnad från stötfångarplasten upp till MY92, som benämndes grå. Totalt fanns icke-A50 stötångare i tre varianter: Grå, svart och lackeringsbar svart - A50/Aero-varianter finns bara i lackeringsbart utförande, troligen samma plast som benämns svart lackeringsbar för de äldre.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Hej!

    Har tittat på några stötfångare och sett samma "flagning" som jag har på min framstötfångare där man ser den svartare plasten under. Bakstötfångaren är byt på bilen så den köpte jag begagnad så där har jag inte koll om den är omlackad, men jag skulle inte tro det.
    Bifogar ett par bilder som visar när jag slipat på bakstötfångaren och flagningen på den främre.

    Som Hyvens säger så upplevs nog listen som väldigt svart när den var ny, men har nog mattats och blivit lite mer mörk grå med tiden. Väldigt svårt att veta idag vilken glans och svärta det var från början.

    Jag kommer nog prova mig fram så får jag se hur det blir. Lägger ut någon bild sen när det är klart. Har en färg som kallas Rallysvart från Tipro som är halvmatt. Har kört den på de svarta metalldelen mellan stora och lilla rutan på bakdörrarna som rostat i nederkant med bra resultat, så jag provar med den först.

    /Martin
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag gick och tittade på stötfångaren på min -93 (som inte har någon flagning) och om man tittar riktigt noga i stötfångarkanten så ser det ut som det ligger en tunn film ovanpå plasten, det finns alltså en svag kant (om man går efter fingerkänslan) precis i framkanten precis innan den försvinner under bakskärmen på sidan, och om man verkligen letar där kan man se färgskiftningen mot plasten under.

    När du säger det så drar jag mig till minnes att även jag faktiskt sett stötfångare med flagningsutseende.

    Ytan på min ser väldigt mycket ut som sidolisterna, och ser väldigt mycket ut som plast och inte lack, min stötfångare ser inte ut att varit utsatt för någon överdriven polering direkt utan ser ut som just gammal, lite tråkig, plast. Ser närmast ut som ett ytskikt av plast som mattats av solens UV-strålning med tiden (och den ser numera snarare mörkgrå ut, matchande listerna, än den svart färg den bör ha haft vid leverans).

    Jag gissar nog på att det är ett plastlager som gjorts vid tillverkningen, ytan är helt slät och ser ut som den är gjuten, men det som du slipat ser onekligen ut som två lacklager.Oavsett, man ska troligen ha någon matt, grå, färg om det ska se original ut.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Japp, håller med.
    Jag provar lite och rapporterar i forumet hur det går sedan :-)

    /Martin

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Har inte CS (alltså inte CSE) helgrå stötfångare i samma färg/lack som de äldre 9000CC/CD?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Har inte CS (alltså inte CSE) helgrå stötfångare i samma färg/lack som de äldre 9000CC/CD?
    Finns grå och svart enligt EPC, man bytte på alla modeller mellan -92 och -93. Dock har man svart som alternatv även för äldre i EPC. Den lackerbara finns bara som svart, och användes parallellt med de olackade under ett antal år, inte riktigt klar på kriteriet för vilka som hade vad. Det finns CS både med lackerade och olackerade stötfångare, men jag tror att CSE alltid haft lackerade stötfångare som standard - de lackningsbara kom nog -93 i samband att CSE introducerades. 9000 CS -GLE (föregångaren till CSE) hade inte lackade stötfångare:

    1386925_2.jpg

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Har nu testat att lacka med Rallysvart halvmatt (färg från Tipro) och ställt den bredvid en annan stötfångare. Den gamla har precis som alla andra jag sett börjar flagna, men man ser också att den blivit väldigt matt. Tar man lite lackrengöring på den gamla färgen så blir den snabbt väldigt blank, så mitt tips är att den var ganska blank och har oxiderat. Dock tror jag inte att den någonsin varit helt svart, utan mörkt grå (se bilden). Den svarta blir nog snygg om jag lackar resten i rätt färg, men tror inte att den var så svar. Ska se om jag kan få tag i någon
    halvmatt mörk grå nyans och prova med den.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Nytt stötfångarhölje? Lyxigt!
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Det är ett begagnat som jag spacklat och slipat en del på. Det silverfärgade höljet följer med bilen till skadeverkstan idag så får vi se vem som gör det snyggast, de eller jag :-)
    Bilen blev påkörd av grannen för en tid sedan och nu har jag äntligen hittat en plåtverkstad som vill göra jobbet.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Har nu fått tillbaka bilen från plåtverkstaden efter krocken. De hade lackat listen med en helsvart för blank färg, så jag sätter dit den stötfångare jag lackat själv istället. Jag har nu kört med en halvmatt färg med RAL 9004 Signalsvart. Tycker att det blev riktigt bra.
    Dock har inte plåtverkstaden gjort ett bra jobb med bakskärmen, så jag får se i vår om det blir att svetsa och lacka själv istället
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Hjälp! Färgkod stötfångare OG900 1987
    Av NisseT16 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-29, 20:13
  2. Hur lossa nedre "listen" på stötfångare bak? 9-5 02-05
    Av GubbNicke i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 09:33
  3. Stötfångare-listen-fram
    Av klasse34 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 14:15
  4. Färgkod på den grå listen påkomfångare samt lister!
    Av Snigeln i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •