Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Pyser/pluddrar, hörs mest i 5:ans växel. OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Pyser/pluddrar, hörs mest i 5:ans växel. OG9-5

    Hej allihopa!
    Mitt första inlägg (be nice!) Har fått låna en Saab 95, 2,3t ARC Sportkombi 2005, B235E, i skrivande stund 26.600 mil, av en kollega att provköra innan ev köp. Hon ska ha så lite för den så naturligtvis förväntar jag mig nåt/några fel. Är det inget katastrofalt köper jag den. Den ryker inte vitt eller blått, går inte över normal temp, den skakar inte, den skramlar inte men när man gasar på lite i 5:an så går turbomätaren går upp till det röda men knappt över det så hörs ett ljud, kan bara beskriva det som att det hörs som en mindre avgasläcka på nåt rör och släpper man på gasen lite så försvinner ljudet. Ljudet finns även i 4:an men inte alls lika kraftigt och i 1:, 2: 3:an hörs det praktiskt taget inget varken inne i bilen eller ens med rutor nere. Jag är ingen mekaniker men känner mig hyfsat logisk så gissar lite att det kan vara i regionerna av wastegate, spjällhus, nån packning eller slang/rör nånstans.
    I övrigt så behövs en spännrulle och multiremmen bytas, vakumslangar verkar nya, växellänkage ska inhandlas på Maptun (slut i lager nu) bra däck, nyare bromsklossar och skivor runt om. Serviceboken är välfylld. Inga lager som låter. Går jämt och fint på tomgång. Sid är inte öppen, har ingen felkodsläsare.
    Någon som kan hjälpa mig ställa in siktet lite mer exakt? Vad ska jag titta efter? Kan du hänvisa till nån bild/video, skicka länk?

    Mycket tacksam för hjälp.
    Senast redigerat av RasmusA den 2019-09-29 klockan 11:44.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Avgasläckor är ofta svåra att lokalisera - men om det inte är en skarv så är det oftast rosthål (och avgassystemet är moget för byte).

    Skaffa en felkodsläsare, åtminstone en ELM327 (från 25:- och upp) för att kunna läsa motorfelkoder. ELM327 funkar till nästan alla bilar sedan 2001.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    31
    Direkt efter grenrör och turbo och före ljuddämpare sitter ett flexrör. Du ser bara det vävda skyddshöljet. När dom börjar läcka så brukar det höras ett ”bluddrande” som tilltar med tiden...svårt att se själva läckan, eftersom höljet döljer.
    Saab 9-5 Aero -04
    9-3 -01 "Nordic" (skrotad)
    Alfor...

Liknande ämnen

  1. Hur hörs en inte ok balansaxelkedja
    Av Rickard Lundgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 23:23
  2. 9-5:an hörs som kompressormatad
    Av Grenander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •