Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Låg kompression i motorn NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    12

    Låg kompression i motorn NG9-3 B207

    Jag har av olika anledningar börjat skruva med en Saab 9-3 2.0 liters turbo motor från 2007, etanol. Bilen startade inte och den hade både bränsle och gnista. Till slut gjorde jag ett kompprov och fick väldigt dåliga värden. Lyfte på ventilkåpan och såg då att kamkedjan gått av. Eftersom vi både bogserat och kört på startmotorn så gjorde jag ett nytt komp test med följande värden där kammarna var ställda så att ventilerna var stängda: cyl1: 4kg, cyl2: 6,5kg, cyl3: 2,5kg, cyl4: 7kg.

    Krockar ventiler med kolvarna på denna motorn? Om ja, varför finns det i så fall lite kompression?

    Vad säger dessa komp värden? Låga värden men ventilerna verkar som dom stänger? Är man dum om man chansar med ny kedja och smäller ihop utan att lyfta toppen? Bilen är bara värd 15000kr så vill bara få den att rulla ett år till. Kommer kompressionen gå bakvägen? Eller täta bättre när den blivit varm?

    Ventilerna öppnar och stänger som dom ska och motorn är lätt att dra runt. Kan ventilerna vara böjda ändå?

    Ny kamkedjesats från Tyskland kostar 2300kr. Helst vill jag bara skrota bilen men det är svärfars bil och man vill ju inte göra sig ovän med svärfar

    Men vill helst inte sätta ihop allt med ny kedja och sen renovera toppen. Vad tror ni?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Jag hade problem med min 05:a för många år sedan. Jag vill minnas att mekanikern sa att det är någon form av kollapsande tryckare i den motorn, B207, som då hade fått bytas. Det skulle innebära att om tryckaren blir utsatt för våld så att ventilen skulle gå i toppen, så kollapsar tryckaren istället och får bytas. Istället för att ventilerna kröks alltså...

    Nu vet jag inte om jag kommer ihåg allting rätt, men det kan säkert någon annan verfiera eller dementera.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    12
    Tack för svar. Någon som kan bekräfta om det finns ”kollapsande” tryckare? Går ventiler och kolvar fritt på denna motor när kamkedjan gått sönder?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    12
    Lyft toppen eftersom jag trodde ventilerna var aningens böjda men dom verkar ha klarat sig men behövde slipas in. Nu är ventilerna inslipade men jag skulle behöva diverse åtdragningsmoment till B207 motorn, vart kan jag hitta detta? Ska montera toppen så diverse åtdragningsmoment för detta arbete behövs. Och ventilerna krokar om kamaxlarna är ställda så att ventilen är i bottenläge, men kamaxlarna verkar vilja vara i ett neutralt läge så det har nog gjort så att ventilerna klarat sig samt att det gick att göra komprov även utan kamkedja.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tickande ljud, låter som något är löst motorn. B207 NG9-3
    Av buhu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-09-03, 18:30
  2. Svårstartad när motorn är varm NG9-3 B207
    Av kenjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-07-19, 16:39
  3. Svårstartad när motorn är kall NG9-3 B207
    Av Spawn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-11-04, 10:29
  4. [LÖST] Får inte upp motorn i arbetstemperatur B207
    Av olofa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-12-23, 17:08
  5. hur bra håller orginal motorn på NG9-3 Aero -04 B207
    Av qoud me nutrit me destrui i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •