Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Värde på Saab T8 special

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Värde på Saab T8 special

    Tacksam om någon kan ge ett ungefärligt värde på en T8 special, 21 000 mil. Bilen är i bra bruksskick, taket är vidgjort, läderklädseln är sprickfri, lite rost finns på framdörrarna.
    Tyvärr har jag krockat bilen och är osäker på hur den ska värderas inför samtal med försäkringsbolaget. Det finns ju inga till salu så därför är jag osäker på värdet.

    Tackar på förhand, Kryll

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Alltid svårt att värdera en bil med så lite info och utan bilder.

    Någonstans 20-40kkr borde den väl ligga utefter vad du beskriver.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för svaret,
    Jag undrar om prisintervallet du nämner är aktuellt. Efter att en längre tid ha letat efter saab 900 turbo, på senare tid även 900 i, så verkar det nog som om 20 - 40 000 gäller
    900 i i vettigt skick.

    Med vänlig hälsning, Kryll

  4. #4
    En T8 special i bruksskick med rostiga dörrar är nog närmare eller under 20 tkr. Det relativt låga miltalet har mindre betydelse för värderingen.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Värde på Saab T8 special

    Som sagt svårt att ge en mer exakt prisbild utan tydligare beskrivning. Men ”bra bruksskick med lite rostiga dörrar” låter inte i mina öron som ett superfint exemplar.

    Man har varit och kollat på många ”väldigt fina bilar” under åren och insett hur olika man kan tycka

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    För 1½år sedan sålde jag en som var i ungefär det skicket.
    Den var välhållen och oskruvad men hade några mindre rostskador men klarlacksläpp över hela bilen.
    Såldes för ca 25 då och jag antar att priset idag ligger 5-10kkr högre.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Tacksam för alla kommentarer

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    För 1½år sedan sålde jag en som var i ungefär det skicket.
    Den var välhållen och oskruvad men hade några mindre rostskador men klarlacksläpp över hela bilen.
    Såldes för ca 25 då och jag antar att priset idag ligger 5-10kkr högre.
    Jag vet att det finns olika uppfattningar och att lite text inte kan ge en perfekt beskrivning. Vad jag har att utgå ifrån nu är de annonser som jag (inte) hittar. Där ligger 900 i som jag sagt runt 20 - 40 kkr. Jag har även sett vad man kan få betala för ett komplett kjolpaket. Det finns väldigt få original turbo 900, speciellt 3 dörrars, så jag har nog att göra för att hitta en. T8 special ser jag aldrig, bara min krockade, Aero, mjukis och 900i har jag redan.

    Hälsningar, Kryll
    Senast redigerat av Vfr den 2019-09-27 klockan 20:42. Anledning: Fixat radbrytningarna

  8. #8
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Värde på Saab T8 special

    Jämför du då med en 900i med 8V motor från 89? För annars blir ju jämförelsen inte så rättvis.

    Visst att modellen har fått/ kommer få ett uppsving. De flesta är ju trots allt skrotade just för delarna den har, men motorn och dess bränslesystem är ju fortfarande ingen hit tyvärr. Det är väl just detta som alltid gjort denna modellen en aning kall på marknaden jämfört med motsvarande Aero.

    Begär 50kkr av försäkringsbolaget och prova, det är ju en förhandling.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag är tacksam för alla svaren. Vi tycker nog ungefär samma och jag känner mig rätt säker på priset nu. Bilen ska skrotas men jag vill behålla delarna för att utrusta en mjukis som är
    ombyggd till fullturbo.

    Roligt att jag snabbt fick rätt många svar och det troligen av sådana som tycker lika mycket om saab som jag, från 2t till 9.3.

    Hälsningar, Kryll

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Tyvärr är det stor skillnad på en entusiasts och ett försäkringsbolags uppfattning om pris på en 30 år gammal bil som dessutom är rostig.
    Men, jag håller med, för en av oss skulle den helt klart kunna vara värd dessa summor... (20-30k)

    Lycka till, håller tummarna!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Hur går det med värderingen för trådskaparen? Uppdatering vore önskvärd!

Liknande ämnen

  1. Värde Saab 900 t8 special?
    Av granberg85 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 12:05
  2. Og 900 Special blir mer special."strul såklart"
    Av lillen 761 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 23:21
  3. Svar: 163
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 00:05
  4. Saab special :)
    Av Robin C i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 19:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •