Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Livet blir roligare med en SAAB

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    Livet blir roligare med en SAAB

    Ekonomi var en faktor att jag valde en fin-fin SAAB men inte det som gör att jag fortsätter. Jag tycker att känslan av att äga min bil, inte nödvändigtvis bara den ekonomiska aspekten utan även att ha kontroll. Jag gillar att skruva, gör det med allt, lagade espressomaskinen förra veckan och skruvar nu på en gammal BMW som jag har.
    Den förra bilen vi hade, XC90-2017 (köptes ny, felköp pga hård arbetsbelastning) var inte lånefinansierad men det kändes inte som att jag ägde den då det var omöjligt att skruva på den själv. Volvo kontaktade oss regelbundet för "systemprogramuppgraderingar" alternativt åtgärda tekniska brister, det vara bara att lämna ifrån sig bilen och sedan få tillbaka den med nytt utseende på "infotainment" systemet pga uppgraderingen.
    Att betala massa pengar för att köra en trist förflyttningsprodukt kommer aldrig att ske.
    Alla ni här som genom glada tillrop och väldigt konstruktiva råd gör att ägandet av en SAAB blir en väldigt lätt "börda".
    Tack.

    Mvh
    Anders

    Leasing är en bra affär.
    leasing.jpeg

    Så här ser mitt ägande ut, skriver av bilen på 25% per år, delar med 33%



    Screenshot from 2019-09-16 09-02-20.jpg

    3 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Det är bra bilar men personligen så är jag i skiftet där Saab för mig kommer gå bort som familjebil.

    Jag har två st Saabar nu. 2 barn just nu och en tredje på G.

    Bränslepumpen havererade på gammelsaaben (9-3 -99) förra veckan, precis när vi behövde två bilar som mest.

    Stressigt att få ihop tiden med meckande men igår fick jag bytt pumpen.

    Nästa år kommer vi bara behöva en bil, en större. Så för min del så kommer jag göra av mig med båda saabarna och köra personalbil (Skoda superb phev). Det blir typ lika dyrt i månaden som att ha två Saabar. Tiden räcker helt enkelt till längre att mecka.

    Jag kommer bli lite mer död inombords men om kanske två år kommer jag försöka köpa en Saab cab! (Man måste ju drömma)

    (Första årsmodellerna av SPA bilarna är bedrövliga, jag hoppas Volvo har fått ordning på det för företagets skull. Jag hade gärna velat ha en ny Volvo men det är helt orimligt dyrt)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Bränslepumpen havererade på gammelsaaben (9-3 -99) förra veckan, precis när vi behövde två bilar som mest.
    Sån't händer. Men bara för att bilen är gammal behöver man inte mecka själv. Man kan lämna in på verkstad för stort och smått, det mesta jobb på min og9-5 görs på verkstad förutom någon enstaka sak här och där väljer jag att göra själv (när jag anser att jag hinner och är sugen). Visst, verkstadsräkningarna ligger i snitt på 15kkr per år (service + rep) men det är fortfarande påtagligt billigare än något med ansenlig värdeminskning. Det är bara att hosta upp de där tusenlapparna + en hyrbil några dagar.

    Och varje gång jag eventuellt tänker tanken "äsch, nu kanske det är dags att byta upp sig" så har någon bekant bilstrul på sin betydligt nyare bil. Värst i modern tid är mina grannar som haft sin V70 av sen årsmodell på märkesverkstad i 5 veckor nu och de har fortfarande inte hittat varför den inte startar...

    Så jag är inte övertygad om att nyare bil innebär mindre huvudvärk, utan det är bara att inse att problemfri bil är en utopi. De är komplicerade maskiner i utsatt miljö som tarvar underhåll, även de som är nya.
    Det enda som är mindre huvudvärk med t.ex. leasing är att du betalar en enda räkning (samt slutfakturan vid återlämning när den nitiske besiktningsmannen anser att hela huven måste lackas om p.g.a. några stenskott) istället för flera olika för service, hyrbil medan bilen är på verkstad, försäkring, finansiering o.s.v.

    Att du behöver byta bil för att få plats med 3 barn är en annan sak...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag har övervägt detta fram och tillbaka sååå många gånger.

    Tyvärr så litar jag inte längre på den gamla saaben. Även om den är nitiskt servad.

    Jag är så glad att jag fick stopp på ett bra ställe - rusningstrafik i Gbg hade varit en mardröm!

    Vad händer nästa gång? Generatorn pajar? Osv...

    Jag hade gärna behållt Ng 9-3an som andrabil (den vi har som familjebil nu) men det blir för dyrt då vi knappt behöver två bilar nästa år. Det är isf att spara den tills den behövs men säljer jag den så får jag iaf loss lite pengar.

    Det fina med personalbil är att dom knappt bryr sig när man lämnar tillbaka den och eventuella självrisker är på brutto brutto avdrag.

    Och får jag stopp så ringer jag bara bärgaren och behöver inte ha dåligt samvete över att jag kört en gammal bil där jag kanske glömt kontrollera något...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ja kan man få personalbil och är beredd att betala vad det kostar så är det en relativt problemfri lösning. Ska man betala själv och gillar att meka och ha full kontroll så finns det ingen bättre lösning än en väl beprövad entusiastbil av bra fabrikat som t ex Saab. Alla fel man kan råka ut för har redan andra haft tusentals gånger och all information därom finns på forum som detta.

    I senaste ViBilägare finns en artikel om en Mercedes C220 som är 2,5 år gammal. Bilen har en vattenläcka via en kabelhärva i torpedväggen. Det är inte klarlagt hur läckan har gått till. Vattnet har orsakat kortslutningar och skadad elektronik, kablage och sensorer. Felsökningen har naturligtvis som vanligt inte lyckats klargöra exakt vad som är skadat eller inte skadat. Detta kan ju hända vilken bil som helst. Det som är unikt för Mercedes är att varken bilhandlaren, generalagenten eller försäkringsbolaget vill bidraga med någon ersättning för skadan. Man skyller på att bilen inte är servad på auktoriserad verkstad. Orsaken till det var att kön till service var för lång. Bilen är köpt av KVD som kräver bevis för att felet fanns vid köpet. Reparationen kostade 85000 kr så här långt.

    Mercedes är ett s k premiummärke som konsekvent har behandlat sina kunder som skit. Ni minns väl rostskandalen och deras 30-åriga rostgaranti. Som sagt, det kostar att vara okunnig och köpa dyrt skit.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Och får jag stopp så ringer jag bara bärgaren och behöver inte ha dåligt samvete över att jag kört en gammal bil där jag kanske glömt kontrollera något...
    Dåligt samvete över att ringa efter hjälp för att du "klantat" dig? Sådant brukar växa bort med åldern...

    Har man en bil som mår bra (inga lysande motorlampor, inga missljud, inget ryckande o.s.v.) är det ytterst sällan man blir stående helt plöstligt under färd. Det är i princip bara bränslepumpen som kan ha den effekten. Övriga problem brukar komma smygande med tiden eller visar sig i samband med start (d.v.s. bilen startar inte eller går uppenbart skit vid start). Så man kan ha dåligt samvete över att blockera trafiken om man inte skött om sin bil, men itne om bränslepumpen plötsligt pajar.

    Jag har för övrigt en tidigare en kollega som fått stopp i söderledstunneln i Stockholm (en av de känsligaste ställena) mitt i morgonrusningen med sin 4 månader gamla Toyota...

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Vi hade en X90 från den första generationen, så bra.
    Köpte därför den nya osett, total katastrof.
    Jag kör ibland hyrbil, visst, dom är bra, stolarna är sköna och bra dunk i stereon. Påminner tyvärr om den där måltiden med osaltade snabbmakaroner nersköljt med ljummen lättmjölk, löser uppgiften men ingenting mer.
    Någon gång så hamnar man i ett "point of no return" dilemma med sin SAAB, jag skjöt upp det genom massiv rostskyddsbehandling. Mekaniskt underhåll kombinerat med preventivt underhåll genom att byta ut komponenter innan dom går sönder blir ändå billigt.
    Eller köpa en X7, 116 kr/milen :-)
    https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bi...romsearch=true
    Senast redigerat av Wipperman den 2019-09-20 klockan 11:08.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ska man betala själv och gillar att meka och ha full kontroll så finns det ingen bättre lösning än en väl beprövad entusiastbil av bra fabrikat som t ex Saab. Alla fel man kan råka ut för har redan andra haft tusentals gånger och all information därom finns på forum som detta.
    Och även om man inte gillar att mecka själv blir verkstadsräkningarna humana när det är "kända" fel som återkommer - då är felsökningen och felavhjälpningen snabbt överstökad och reservdelar lätta att få tag på.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Ska man lämna in en bil så gäller det som alltid att hitta bra verkstäder som vet vad dom sysslar med på just den bilmodellen. Och som man litar på. Då kan man iaf vara någorlunda övertygad om att inte betala oändligt mycket för sina reparationer. Kan man sen växla av med att göra enklare saker själv så blir det naturligtvis billigare.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Jag åker Saab pga trivs med den och har alltid gjort. Har en 08 9-3 BP Nu som jag gav 9000 för härom månaden.

    Håller på att uppgradera till helskinn som jag kom över för 600 kr på skroten. Den har idag kostat dryga 13k ink inköp. Delar såsom fjädrar bromsar m.m men jag lever efter devisen att jag har köpt bilen jag äger den jag har råd att laga den när den går sönder.

    Har en vän som har en Audi med rasad maskin som stått i ett år snart då han har lån på bilen inga garantier el försäkring som kan träda in. Det skulle kosta 37kkr att byta till en bättre beg motor ink arbete och förbrukningsmtrl. Han har dryga 80kkr kvar i lån och dom står runt 120kkr nu så han sitter i en jäkla rävsax.

    Visst jag skulle gärna ha en helt ny bil men inte kostnaden som det medför.

    Därför är jag en av dom som håller Saab arvet vid liv.


  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Läs ViBilägare, det botar effektivt lusten att kasta bort pengar på en ny bil.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Att KÖPA en annan bil än Saab står inte på min agenda. Usch och fy att ÄGA en ny/relativt ny bil där man ändå har en risk att hamna på verkstan med dyra kostnader. Nej då kör jag hellre gammal saab där man faktiskt själv kan fixa saker eller lämna in till en bra verkstad och faktiskt veta vilket jobb dom ska utföra.

    I mitt fall så har jag inte tid längre att mecka med bilen och att lämna in bilen/bilarna är inte aktuellt. Det blir alldeles för dyrt.

    Då tycker jag i mitt fall en laddhybrid (har tillgång till laddning hemma) för 4500kr netto i månaden där allt ingår är en bra deal. Räknar man ihop vad service/reperation/besiktning/skatt osv kostar på en Saab av "nyare" årsmodell kostar så är det inte mycket dyrare med denna lösningen för min del.

    Men visst.... hur man än räknar så är en Saab billigare - även med hög förbrukning. Men tiden som jag slipper lägga på bilar (och ångesten över att behöva fixa bilarna) försvinner.

    Antaligen så kommer jag köpa en Saab som andrabil lite längre fram i tiden. Då kommer nog lusten tillbaka att mecka!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Det är bra bilar men personligen så är jag i skiftet där Saab för mig kommer gå bort som familjebil.

    Jag har två st Saabar nu. 2 barn just nu och en tredje på G.

    Bränslepumpen havererade på gammelsaaben (9-3 -99) förra veckan, precis när vi behövde två bilar som mest.

    Stressigt att få ihop tiden med meckande men igår fick jag bytt pumpen.
    Fast om man inte har originaldelar så löper man risk att det inte håller så länge, kan inte riktigt se att det är ett Saab-problem.

    Numera byter jag även bränslepump preventivt vid 25000 mil (precis som generator/generatorkol), efter den enda gång min 9-5 i signaturen drabbats av oplanerat stopp.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Nej det är inget Saab-problem. Det jag menar är när man kör äldre bilar.

    Jag skulle aldrig få för mig att köpa nyare bil. Innebär ju ångest de lux att äga en bil som kostar skjortan att laga om den går sönder. Sen också när man har småbarn behöva vara rädd om bilen för att inte tappa andrahandsvärdet. Därav att enda vettiga alternativet för mig blir personbil i form av laddhybrid.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Skillnaden är att jag har ingen som helst ångest av att köra i mina gamla Saabar. Risken för att de skulle stanna plötsligt är inget som överhuvudtaget sysselsätter några av mina hjärnceller. Måste säga att jag nog är aningen oroligare när jag kör hyrbilar.

    Däremot så skulle min oro antagligen vara värre om det vore t.ex. en fransk bil och/eller en bil som jag inte hade koll på servicetillståndet på.

    De enda överraskningarna med mina Saabar skulle vara att jag några gånger gjort bort mig hemmavid och behövt hjälpbatteri för att komma iväg.

    Har f.ö. inte ens assistans på dem, och hittills har det varit ren besparing...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag har assistans men då för att jag även har en 32 år gammal BMW samt en Lotus, billig försäkring om det händer något.
    När bränslepumpen gick sönder på SAABen i somras så fick vi bärgning samt hyrbil via assistansförsäkringen, den är nu finansierad för några år framöver.
    Ska inte bli djup och filosofisk men jag tycker att en bils själ är så viktig, det har SAABen och en leasad ny förflyttningsprodukt kan aldrig ge mig den känslan.

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Om man låter en verkstad sköta all service och underhåll finns det lite att tänka på. Speciellt om man är van att göra allt själv.
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Ska man lämna in en bil så gäller det som alltid att hitta bra verkstäder som vet vad dom sysslar med på just den bilmodellen.
    Det är mitt främsta argument mot att köpa en bil nyare än 5-6år helst skall den vara ca10år.
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Och som man litar på.
    INGEN vet vad de sysslar med på nya bilar! Dvs har man en ny bil finns det INGEN verkstad man kan lita på.
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Då kan man iaf vara någorlunda övertygad om att inte betala oändligt mycket för sina reparationer.
    Men det utesluter att man har en nyare bil.
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Kan man sen växla av med att göra enklare saker själv så blir det naturligtvis billigare.
    Och/eller roligare!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Jag skulle aldrig få för mig att köpa nyare bil. Innebär ju ångest de lux att äga en bil som kostar skjortan att laga om den går sönder. Sen också när man har småbarn behöva vara rädd om bilen för att inte tappa andrahandsvärdet.
    Andrahandsvärdet sjunker exakt lika mycket oavsett vem som äger bilen. Det är den som använder bilen som betalar oavsett vem som äger bilen. Den enda skillnaden är att den som äger bilen endast behöver betala vad det kostar. Hyr/leasar/personalbil/osv innebär att det finns minst en mellanhand, ofta flera, som alla skall tjäna på någon använder bilen. Som Wipperman noterade går det bra för Bilia och det är leasingen som drar in pengarna. Vem betalar? Jo användaren. För det är nämligen den ende som betalar in pengar till uthyrare/leasingfirma/arbetsgivare(via löneavdrag/lägre lön).

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Därav att enda vettiga alternativet för mig blir personbil i form av laddhybrid.
    Med tre barn i familjen bör man rimligen om möjligt ha en bil per vuxen med körkort i familjen som jag ser det. När man går från 4 i familjen till 5, funkar det helt enkelt inte att gå från 2 till 1 bil.

    Om 4 eller färre skall åka funkar en nuvarande Saab utmärkt. Tom en Saab cab kan funka med små barn om man inte måste ha med en stor barnvagn.

    Skall alla ut och åka med allt som hör till av barnvagnar (2st?) osv vill man ha en stor bil. (=STOR BIL).
    Ta med familjen och titta på och provkör en ca 10år gammal välskött 6sits Chrysler Grand Voyager, alt motsv el större USA-bil, sen vill man inte ha nån liten laddhybrid. Inte ens om försäljare och MP säger att den är stor, för det är den inte. Om man jämför med en STOR bil alltså...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Det må vara ett meck med gamla bilar men senaste veckorna har jag fått tillbaka ”saabenergin”. Livet blir roligare med saab, ja så kan det nog vara det jag tycker är att man faktiskt känner sig levande bakom ratten - att det är något man identifierar sig med.

    Kanske hade vi kunnat trycka in 3 barn i vår ng 9-3. Det är inte omöjligt. Men nja. Synd man inte köpte en 9-5 från början... då hade det ju varit bättre.

    Vi får se var detta slutar men antagligen blir det en Skoda superb phev men kanske att man behåller en av saabarna också. Men fasen... det blir dyrt under föräldraledigheten. Men sen när båda är på jobbet igen behöver vi två bilar. Behåller man då ng 9-3an som andrabil har man en riktigt stabil fordonsflotta hemma.

    Ng 9-3 med st1 är ju förbannat rolig att köra! Chassit är ju grymt!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #20
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Saab är mer än bilarna, det är människorna också. Så många härliga bekantskaper vi gjort under alla dessa Saab-år och flera bekantskaper har utvecklats till härliga vänner. Både min fru och jag gillar såväl Saab som människorna som hör till. Och vi åker vanlig nyttokörning med en 9-3´a SC (en ägare sen ny) och vi åker nöjeskörning med cabben (vår tredje Saab cab) på sommaren.
    Men tiden går och även om vår SC är i fantastiskt fint skick och gått helt felfritt sånär som på std fel fjädrar och CIM så har den fått nytt sällskap på gården då det nyligen blev en förnyelse på vår andrabil. Vi gillar närproducerat så det blev återigen en bil från Göteborg med motor från Skövde. Att det är många fd Saab anställda som bidragit till utvecklingen av nya V60 är det ingen tvekan om. Väldigt saabisk att köra och i lösningarna. Faktiskt tror jag att en hypotetisk nästa generation av 9-3 hade haft stora likheter med nya V60. Fast om Saab fortlevt så hade Saab kommit med den modellen långt före Volvo

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Livet som SAAB-ägare
    Av manganish i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2019-02-10, 07:53
  2. Roligare motor, 2,0 eller 2,3?
    Av krivik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-06-01, 05:51
  3. Livet med saab (skriva av mig)
    Av TSW i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 23:15
  4. Roligare ratt till saab 900 ng??
    Av mr_saab95 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •