Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Livet blir roligare med en SAAB

  1. #41
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hos min förra arbetsgivare kunde jag ta ut en sk. personalbil. Det var ganska vanligt förekommande i företaget. Vill minnas att det gick via ALD & 36mån avtal. En kollega tog ut en BMW 5-serie touring 2018. Blev efter några veckor påkörd på en parkering med smitning. Han fick pynta 10.000kr ur egen ficka i självrisk. En annan kollega slutade innan 36 månader hade gått & fick lämna tillbaka VW Passaten, hon fick pynta 40.000kr ur egen fick för att lämna tillbaka i förtid.

    Jag räknade på det, "skrämdes" av bieffekterna ovan, således hoppade jag inte på erbjudandet om personalbil & köpte mig en 9-3 SS TTiD -2011 som pendel & jobbebil. Har inte ångrat det & framförallt inte då jag lämnade det företaget efter ett år.

    Så kolla upp alla synvinklar som kan kosta...

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Hos min förra arbetsgivare kunde jag ta ut en sk. personalbil. Det var ganska vanligt förekommande i företaget. Vill minnas att det gick via ALD & 36mån avtal. En kollega tog ut en BMW 5-serie touring 2018. Blev efter några veckor påkörd på en parkering med smitning. Han fick pynta 10.000kr ur egen ficka i självrisk. En annan kollega slutade innan 36 månader hade gått & fick lämna tillbaka VW Passaten, hon fick pynta 40.000kr ur egen fick för att lämna tillbaka i förtid.

    Jag räknade på det, "skrämdes" av bieffekterna ovan, således hoppade jag inte på erbjudandet om personalbil & köpte mig en 9-3 SS TTiD -2011 som pendel & jobbebil. Har inte ångrat det & framförallt inte då jag lämnade det företaget efter ett år.

    Så kolla upp alla synvinklar som kan kosta...
    Det är nog ganska vanligt med taskiga personalbilsavtal som inte är ett dugg bättre än privatleasing.

    Vi har försäkring som går in och täcker om man skulle sluta innan 36 månader. Självrisk 4650kr som går på bruttolöneavdrag. Dock gäller lite anorlunda vilkor om man slutar inom ett år. Då täcker bara försäkringen en viss del av värdefallet. Så minst ett år ska man ha bilen... annars kan det bli dyrt.

    Alla jag pratat med på min arbetsplats har enbart bra erfarenhet av personalbil. Ingen har åkt på extra kostnader - även vid återlämning av bil med diverse skador.

    Jag tror det är viktigt att man är fullt medveten om vad man ger sig in på. Givetvis ska man ju ha ambitionen att vara kvar på företaget i 36 månader.

    Egentligen så gillar jag absolut inte tanken på att vara bunden till något men i mitt fall nu så är det nog ganska bra för mig att inte ge sig på något nytt jobb på några år, det kommer med största sannolikhet ge mig mycket fokus på familjen istället för att känna ”ny på jobbet stressen”.

    Det jag funderat över mer och mer är nog att behålla en av saabarna. Helst av allt ng 9-3an. Det blir mycket kostnader för bilar under föräldraledigheten men när väl båda är på jobbet igen så kommer jag nog tacka mig själv att jag behållt den - och framför allt så kommer jag ha det där leendet kvar på läpparna!

    På tal om ng 9-3an gäller det att få tummen ur och få på noxudolen i skärmkanterna innan rosten börjar härja loss!!




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #43
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Alla ni här som genom glada tillrop och väldigt konstruktiva råd gör att ägandet av en SAAB blir en väldigt lätt "börda".
    Tack.
    Varsågod och tack själv.

    Angående trådens titel "Livet blir roligare med en Saab" så kan jag hålla med. Anekdot från i tordags: Var ute och gick längs en väg när jag möter två bilar. Den första bilen var en svart Porsche Cayenne och hjärnans spontana tanke blev "det är faktiskt lite trevligt när folk unnar sig en lite roligare bil när de får den möjligheten. Kul!" Bilen efter Porschen var en vit og900 sedan i fint bruksmässigt originalskick. Då var det hjärtat som reagerade och såg till att jag vände på huvudet och tittade efter Saaben när den passerade samtidigt som en känsla av saknad och önskan att äga en vit og900 formades. Tror att matematikern Blaise Pascal (ni vet han som fått ge namn åt tryckenheten) var inne på rätt spår när han myntade uttrycket "Hjärtat har sina skäl som förståndet inte förstår sig på". Detta uttryck är verkligen något som jag jag kan känna igen mig i vad gäller Saabar. Att det troligen är billigare att äga och köra en gammal Saab än att betala för en ny leasingbil är en trevlig bieffekt som jag ser det.

    Min nyaste Saab fyller 14 år nu i oktober och börjar närma sig 7500-mils-servicen. Jag har sparat alla bränslekvitton och liknande, men har inte sammanställt något Excel-dokument med utgifter. Kan dock konstatera att enda kostnaden utöver bränsle, skatt och service hittills är byte av de främre fjädrarna. That's it. Å andra sidan, min äldsta Saab från 1975 har nog allt utom möjligen trippmätaren bytts på (till ungefär en total kostnad av vad det kostade att få bytt fjädrarna på den andra bilen) men det är en helt annan historia.

    Jag förstår ändå dom som önskar sig ett så enkelt bilåkande som möjligt. Alla kan inte vara människor som gillar att byta torkarmotor i snöblandat regn, ser fram emot bromsklossbyten eller gärna tvättar och polerar sin bil under fler timmar än den körs under året.

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Det jag funderat över mer och mer är nog att behålla en av saabarna. Helst av allt ng 9-3an. Det blir mycket kostnader för bilar under föräldraledigheten men när väl båda är på jobbet igen så kommer jag nog tacka mig själv att jag behållt den - och framför allt så kommer jag ha det där leendet kvar på läpparna!

    På tal om ng 9-3an gäller det att få tummen ur och få på noxudolen i skärmkanterna innan rosten börjar härja loss!!
    Det ena utesluter ju inte det andra
    Jag har haft personalbil i snart tre år och ska snart byta till en annan, men har behållt min trogne Saab.
    Då har man ju haft en bil man kan lita på i alla fall
    En personalbil är väl dessutom väldigt förmånligt, på mitt jobb i alal fall, med lagom lång föräldraledighet då det finns en försäkring som går in och tar kostnaden för bilen de månaderna.

    Som motivation till att behålla 9-3an har jag kört med att vi behöver en bil med manuell låda när det så småningom blir dags för dottern att börja övningsköra men det är väl inte hela sanningen...

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  5. #45
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Det jag funderat över mer och mer är nog att behålla en av saabarna. Helst av allt ng 9-3an. Det blir mycket kostnader för bilar under föräldraledigheten men när väl båda är på jobbet igen så kommer jag nog tacka mig själv att jag behållt den - och framför allt så kommer jag ha det där leendet kvar på läpparna!

    På tal om ng 9-3an gäller det att få tummen ur och få på noxudolen i skärmkanterna innan rosten börjar härja loss!!
    Bra tänk. Och så har ni ju något pålitligt när leasingbilen står på verkstaden och mekanikerna febrilt försöker förstå vad som är fel med elektroniken/datorerna....
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Jag förstår ändå dom som önskar sig ett så enkelt bilåkande som möjligt. Alla kan inte vara människor som gillar att byta torkarmotor i snöblandat regn, ser fram emot bromsklossbyten eller gärna tvättar och polerar sin bil under fler timmar än den körs under året.
    Absolut. Men, som sagts tidigare, leasing betyder inte enklare utan dyrare. Man kan lämna in vilken bil som helst till verkstaden. Har man inte tid/ork/vilja/kunskap är det väldigt klokt. Kanske till och med i ännu högre grad om man äger bilen själv!
    Citat Ursprungligen postat av OveS Visa inlägg
    Det ena utesluter ju inte det andra
    Jag har haft personalbil i snart tre år och ska snart byta till en annan, men har behållt min trogne Saab.
    Då har man ju haft en bil man kan lita på i alla fall
    En personalbil är väl dessutom väldigt förmånligt, på mitt jobb i alal fall, med lagom lång föräldraledighet då det finns en försäkring som går in och tar kostnaden för bilen de månaderna.

    Som motivation till att behålla 9-3an har jag kört med att vi behöver en bil med manuell låda när det så småningom blir dags för dottern att börja övningsköra men det är väl inte hela sanningen...
    Det tycker jag är vettigt. Att det sedan blir mer tid att skruva på Saaben när den inte måste vara i drift varje dag är väl oxo en fördel... Så dottern skall kunna köra säkert, såklart!

    Hörde i veckan en bekant, som alltid låter verkstaden göra allt på sin entusiastbil, en MB SL. Det funkar jättebra och är mycket bekvämt.
    Fast han hade tagit in tre offerter på service på märkesverkstad nyligen. En verkstad hade angivit byte av 4 tändstift. Fast den bilen har en V8! Alla hade angivit olika antal tändstift, kommer inte ihåg om någon fick det rätt. Och den V8-motorn har två tändstift per cylinder, dvs 16st. Så man kan ju undra hur bra koll märkesverkstäderna har på 10år gamla bilar av lite mer udda modell... ...som våra Saabar numera oxo är...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638

    Usel affär

    Intressant artikel om de kostnader som tillkommer vid leasing.
    Faktarutan med statistik var även intressant.
    Jag äger min SAAB och skruvar själv, för mig känns det rätt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Livet som SAAB-ägare
    Av manganish i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2019-02-10, 07:53
  2. Roligare motor, 2,0 eller 2,3?
    Av krivik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-06-01, 05:51
  3. Livet med saab (skriva av mig)
    Av TSW i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 23:15
  4. Roligare ratt till saab 900 ng??
    Av mr_saab95 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •