Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 42 av 42

Ämne: Livet blir roligare med en SAAB

Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Hos min förra arbetsgivare kunde jag ta ut en sk. personalbil. Det var ganska vanligt förekommande i företaget. Vill minnas att det gick via ALD & 36mån avtal. En kollega tog ut en BMW 5-serie touring 2018. Blev efter några veckor påkörd på en parkering med smitning. Han fick pynta 10.000kr ur egen ficka i självrisk. En annan kollega slutade innan 36 månader hade gått & fick lämna tillbaka VW Passaten, hon fick pynta 40.000kr ur egen fick för att lämna tillbaka i förtid.

Jag räknade på det, "skrämdes" av bieffekterna ovan, således hoppade jag inte på erbjudandet om personalbil & köpte mig en 9-3 SS TTiD -2011 som pendel & jobbebil. Har inte ångrat det & framförallt inte då jag lämnade det företaget efter ett år.

Så kolla upp alla synvinklar som kan kosta...

Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Hos min förra arbetsgivare kunde jag ta ut en sk. personalbil. Det var ganska vanligt förekommande i företaget. Vill minnas att det gick via ALD & 36mån avtal. En kollega tog ut en BMW 5-serie touring 2018. Blev efter några veckor påkörd på en parkering med smitning. Han fick pynta 10.000kr ur egen ficka i självrisk. En annan kollega slutade innan 36 månader hade gått & fick lämna tillbaka VW Passaten, hon fick pynta 40.000kr ur egen fick för att lämna tillbaka i förtid.

Jag räknade på det, "skrämdes" av bieffekterna ovan, således hoppade jag inte på erbjudandet om personalbil & köpte mig en 9-3 SS TTiD -2011 som pendel & jobbebil. Har inte ångrat det & framförallt inte då jag lämnade det företaget efter ett år.

Så kolla upp alla synvinklar som kan kosta...
    Det är nog ganska vanligt med taskiga personalbilsavtal som inte är ett dugg bättre än privatleasing.

Vi har försäkring som går in och täcker om man skulle sluta innan 36 månader. Självrisk 4650kr som går på bruttolöneavdrag. Dock gäller lite anorlunda vilkor om man slutar inom ett år. Då täcker bara försäkringen en viss del av värdefallet. Så minst ett år ska man ha bilen... annars kan det bli dyrt.

Alla jag pratat med på min arbetsplats har enbart bra erfarenhet av personalbil. Ingen har åkt på extra kostnader - även vid återlämning av bil med diverse skador.

Jag tror det är viktigt att man är fullt medveten om vad man ger sig in på. Givetvis ska man ju ha ambitionen att vara kvar på företaget i 36 månader.

Egentligen så gillar jag absolut inte tanken på att vara bunden till något men i mitt fall nu så är det nog ganska bra för mig att inte ge sig på något nytt jobb på några år, det kommer med största sannolikhet ge mig mycket fokus på familjen istället för att känna ”ny på jobbet stressen”.

Det jag funderat över mer och mer är nog att behålla en av saabarna. Helst av allt ng 9-3an. Det blir mycket kostnader för bilar under föräldraledigheten men när väl båda är på jobbet igen så kommer jag nog tacka mig själv att jag behållt den - och framför allt så kommer jag ha det där leendet kvar på läpparna!

På tal om ng 9-3an gäller det att få tummen ur och få på noxudolen i skärmkanterna innan rosten börjar härja loss!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

1. Livet som SAAB-ägare
    Av manganish i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2019-02-10, 06:53
  2. Roligare motor, 2,0 eller 2,3?
    Av krivik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-06-01, 04:51
  3. Livet med saab (skriva av mig)