Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Livet blir roligare med en SAAB

  1. #21
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 922
    Medlem#
    ja
    Ja, 9-3 ÄR en mycket trevlig bil.
    Ja, en splirrans ny V60 är säkert (jag känner inte till den i detalj) utmärkt
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Saab är mer än bilarna, det är människorna också. Så många härliga bekantskaper vi gjort under alla dessa Saab-år och flera bekantskaper har utvecklats till härliga vänner. Både min fru och jag gillar såväl Saab som människorna som hör till. Och vi åker vanlig nyttokörning med en 9-3´a SC (en ägare sen ny) och vi åker nöjeskörning med cabben (vår tredje Saab cab) på sommaren.
    Men tiden går och även om vår SC är i fantastiskt fint skick och gått helt felfritt sånär som på std fel fjädrar och CIM så har den fått nytt sällskap på gården då det nyligen blev en förnyelse på vår andrabil. Vi gillar närproducerat så det blev återigen en bil från Göteborg med motor från Skövde. Att det är många fd Saab anställda som bidragit till utvecklingen av nya V60 är det ingen tvekan om. Väldigt saabisk att köra och i lösningarna. Faktiskt tror jag att en hypotetisk nästa generation av 9-3 hade haft stora likheter med nya V60. Fast om Saab fortlevt så hade Saab kommit med den modellen långt före Volvo

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Kanske hade vi kunnat trycka in 3 barn i vår ng 9-3. Det är inte omöjligt. Men nja.
    Nä, 9-3 är INTE en stor bil. Så även om det kan gå, lär det inte bli någon njutning.
    Visserligen är väl inte 9-5 heller någon stor bil, men större. Och större är ju bättre i detta fallet.
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Synd man inte köpte en 9-5 från början... då hade det ju varit bättre.
    Helt klart. Mycket bättre. Vi är ganska många som trots allt det-var-bättre-förr-snacket-om-9-5 insett att den senaste versionen av og9-5 är riktigt trevlig. Dessutom är vi många som tror att det är den billigaste bilen att äga i den storleksklassen. Dessutom finns den fortfarande att köpa i vettigt skick.
    Den går relativt enkelt att modernisera med Android-stereo, chassi (fast sportchassit räcker långt), trim till ca 300hk, 314mm bromsar. Det kostar visserligen en liten slant att uppgradera, men inga stora pengar, och det förändrar inte att det ändå är den billigaste bilen i den storleks/kvalitets-klassen. Och en av de bästa.

    Jeremy Clarkson undrade en gång i tiden varför "alla" Saab-ägare hade ett sådant nöjt leende på läpparna. Precis som om de visste något som ingen annan visste.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Eller så gör man som 20-åriga Lukas, han har gått och dragit på sig ett svindyrt leasingavtal. Och ångrar sig efter 3 månader. Vem ska komma och rädda honom? Förmodligen ingen! Snacka om att sitta i skiten.
    Lukas resa till vuxenlivet startar i uppförsbacke.
    https://www.blocket.se/stockholm/Mer....htm?ca=11&w=3

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Eller så gör man som 20-åriga Lukas, han har gått och dragit på sig ett svindyrt leasingavtal. Och ångrar sig efter 3 månader. Vem ska komma och rädda honom? Förmodligen ingen! Snacka om att sitta i skiten.
    Lukas resa till vuxenlivet startar i uppförsbacke.
    https://www.blocket.se/stockholm/Mer....htm?ca=11&w=3
    Han har ägt den 3 månader, inte ens de... Tror det var över hans budget
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    839
    Haha och en årsskatt på 7100kr på det!!




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  5. #25
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    355
    Medlem#
    10483
    Säkert skit rolig bil, men vem köper en Merca med tvärställd motor?

    1 användare gillar detta inlägg

    Uky

    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  6. #26
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 922
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Säkert skit rolig bil, men vem köper en Merca med tvärställd motor?
    JO. Undra just hur mycket han betalar för att bli av med den?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Sökte på blocket, 142 träffar i sektionen bilar på ordet "överlåtelse". Nix, gottar mig inte åt andra människors olycka men det är tamefan hål i huvudet att ge sig in ett leasingkontrakt på 36 månader. Årskostnaden på min SAAB är lägre än vad Lukas betalar för privilegiet att köra en nya merca i en månad. Såg någon som försökte bli av med en BMW 118 efter tre månaders lycka varav 33 månader återstår, 4.8tkr/mån, jag köpte en 9 år gammal 116 (visserligen fick jag byta kamkedja, gjorde det själv) men fyller samma grundläggande transportbehov, 30 tkr.
    Jag är så nöjd, glad, tillfreds, ni fattar, med min 9-5, det är ett av familjebilvärldens bästa köp, tillräckligt gammal för att kunna skruva med men ändå tillräckligt ny för att ha en bra säkerhet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och livet blir definitivt inte roligare med en Mini för 7,1 tkr/mån, utlandsflytt, jepp, det skulle du tänkt på innan.
    Pga av utlandsflytt behöver min superfina Mini Countryman ladd-hybrid få en ny ägare. Det är ett leasingkontrakt som gör att det behöver överlåtas då vi tecknade det med BMW/Mini finans för kortare än 12 månader sedan. Bilen hämtades ut helt ny från Bavaria i Solna i maj 2019. Såväl företag som privatperson kan ta över avtalet. Det kostar idag 7124 SEK inkl moms, 5699 SEK exkl moms per månad.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 922
    Medlem#
    ja
    Påminner om Las Vegas. Hur kommer det sig att så mycket är gratis på alla casinon. Och vem betalar egentligen för alla lyxhotellen? Bilia mfl går bra, kunde vi se i första inlägget. Klart läge att köpa några aktier...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    2 981
    Min tro är att hål i huvudet beteendet beror på att folk tror att dom köper sig problemfrihet med leasing. Den hysteriska kostnaden blir då lite svår att ta till sig är min analys som amatörpsykolog. Jag gav 62kkr för min ng9-3 för drygt 5 år sedan. Den drar några tusen i reparationer varje år, nyss var det ett bromsok fram för ca 2300kr, det halkade med bromsklossar för 1000 kr lite förebyggande men onödigt tidigt. Den dyraste underhållsposten så här långt var helt nya bromsar bak för ca 4kkr. Det krävs ungefär en reparation per år samt det vanliga underhållet. Saabarna är sanslöst billiga att hålla igång och värdet för pengarna är oslagbart. De flesta varken vill meka eller har någonstans att hålla till. Jag tycker synd om dom. Det är en underbar känsla att ha full koll på bilarnas skick och behov.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #30
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    355
    Medlem#
    10483
    Kommer heller aldrig förstå det här med leasing eller än värre "personalbil" där du iprincp får stå för alla kostnader själv och dessutom blir du förmånsbeskattad på köpet..

    Köpte en OG9-3 MY99 154hk förra hösten för ganska exakt ett år sedan. Har kört lite drygt 1400mil~ och har kostat på den en E85 konvertering, nya sommardäck, bränslepump, nya högtalare och stereo samt diverse service grejer, filter, bromsar, olja, vätskor m.m.

    För dokumentation i ett Excel ark och hittintils har jag en milkostnad på 21,22:-/mil. Detta är inklusive, skatt, försäkring, inköp, delar, bränsle, lyx (högtalare, E85 mapp m.m.) och då utgår jag från att jag inte får en krona tillbaka från bilen vid skrot/försäljning eller några delar.

    Finns inga som helst incitament att köpa/leasa en sprillans ny bil, trivs inte ett dugg bättre i farsans nya V60 CC än vad jag gör i en 10år gammal 9-3SC med likvärdig diesel maskin.
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  11. #31
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    644
    Mercedes CLA-koncept har fått ganska nedlåtande kritik i många biltidningar.
    Överprissatt och prestanda inte i nivå med billigare konkurrenter.

    "Keep walking"
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    839
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Kommer heller aldrig förstå det här med leasing eller än värre "personalbil" där du iprincp får stå för alla kostnader själv och dessutom blir du förmånsbeskattad på köpet..
    Beror väl på vad man har för personalbilsavtal. På vårt jobb dras förmånsvärdet netto sen resten av leasingkostnaden på brutto. En hyfsat utrustad Skoda phev kostar 4300kr i månaden inkl allt. Påverkar ej pension etc.

    Säg att jag kör 200 mil per månad med snitt på 0.2l/mil (fullt görbart med mina förhållanden. 640kr bensin och 400kr för elen typ. Totalkostnad 5340kr.

    Jämförelse att köpa en og 9-5 för 50k:

    Värdeminskning 800kr/mån
    Rep/service 1000kr
    Skatt 150kr
    Försäkring 350kr
    Soppa: 2700kr

    Totalt 5000kr i månaden

    Jämför på en 3 årsperiod

    Finns för och nackdelar med allt givetvis.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  13. #33
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    355
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Beror väl på vad man har för personalbilsavtal. På vårt jobb dras förmånsvärdet netto sen resten av leasingkostnaden på brutto. En hyfsat utrustad Skoda phev kostar 4300kr i månaden inkl allt. Påverkar ej pension etc.

    Säg att jag kör 200 mil per månad med snitt på 0.2l/mil (fullt görbart med mina förhållanden. 640kr bensin och 400kr för elen typ. Totalkostnad 5340kr.

    Jämförelse att köpa en og 9-5 för 50k:

    Värdeminskning 800kr/mån
    Rep/service 1000kr
    Skatt 150kr
    Försäkring 350kr
    Soppa: 2700kr

    Totalt 5000kr i månaden

    Jämför på en 3 årsperiod

    Finns för och nackdelar med allt givetvis.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Var helt övertygad om att den enda "fördelen" med personbilsavtal var att leasingkostnaden utöver förmånsvärdet drogs från brutto lönen samt att försäkring stod på företaget (Tänk 18årig kille med folkbokföringsadress på Östermalm).

    Vi betalar nämligen service, däck, eventuella repartioner (dock ska dom ju täckas av garantin på en ny bil), tvätt, spolarvätska m.m.
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  14. #34
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Täby
    Inlägg
    2 736
    Medlem#
    6901
    Ska man bara tänka på kostnaden när man pratar bilägande så är det självklart billigare att köra en gammal Saab än en ny bil.

    Jag älskar Saab och kommer alltid att göra det , men jag tycker Saabarna börjar kännas fruktansvärt omoderna om man jämför med nya moderna bilar.

    Jag personligen skulle inte vilja köra en Saab som bruksbil idag. Dock glider jag gärna runt i min cab på sommaren
    Volvo V60 D3 AWD Automat -20


    Saab 9-3 Aero Cab -07

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    839
    Betalar man förmånsvärdet netto så reduceras förmånsvärdet till noll. Resten går på brutto. Eller t o m ”brutto-brutto”. Osäker där. Kallas brunettipplägg. Vanligtvis så dras väl allt på brutto så blir man förmånsbeskattad också

    I leasinkostnaden är allt inräknat. Service osv.

    Så har du lågt förmånsvärde på bilen så blir det mycket avdrag på bruttolönen och mindre på netto vilket gör det mer förmånligt. Sen så blir ju kostnaden avhängt på vad man har för marginalskatt.

    En självrisk på 7500kr betalas via brutto-brutto vilket blir ca 2500kr netto.

    Ja det är fortfarande leasing och det kostar mer än en Saab men det kan ju innebära visa förenklingar i vardagen också.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  16. #36
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 922
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Så har du lågt förmånsvärde på bilen så blir det mycket avdrag på bruttolönen och mindre på netto vilket gör det mer förmånligt. Sen så blir ju kostnaden avhängt på vad man har för marginalskatt.
    Nej, förmånsvärde är alltid en kostnad! Det enda förmånliga med förmånsvärde är namnet "förmånsvärde".


    Om man söker på privatannonser på Saab 9-5 kombi 2006-09 såhär:
    https://beta.blocket.se/annonser/hel...rt=rprice&st=s
    hittar jag 89 bilar, varav 12 begär över 30000kr och 5 över 40000kr. Rimligen är det möjligt att hitta en fin bil under 30000kr.

    Troligt maximalt prisfall på 3 år 10- max 15000kr ca 400kr/mån. Men välskött av en entusiast är det inte orimligt att få tillbaka pengarna efter 3år, som jag ser det. Dvs värdeminskning 0kr
    Sedan är ju grejen för en Saab entusiast att reparationer och underhåll av en Saab inte behöver komma i närheten av 1000kr/månad. Mina Saabar ligger betydligt under det i allafall. Senaste året i snitt klart under 200kr/mån.

    Men skall man köpa en 9-5 blir det ju en avvägning mellan inköpspris och reparation/underhåll första året.

    På en 9-5:
    Om Gt17552:an rasar kan man byta till en TD04 för 1500kr. Om man tycker stereon är föråldrad kan man sätta i en Android-stereo med handsfree, navigering, TorquePro, Spotify osv för typ 3000kr. Äger man bilen kan man installera vad man vill i den.

    Leasingbilar brukar vara ganska basic från början och utan möjlighet att uppgradera.

    Hur man än räknar så kostar en ny bil en viss summa. Varje krona arbetsgivaren betalar innebär en krona mindre i lön (eller ökad lön). Bruttoavdrag är förstås inte riktigt lika dåligt som netto rent kortsiktigt. Men långsiktigt är alltid högre kontantlön bättre än div "smarta" förmåner pga pensionseffekterna. Ju yngre man är ju större blir skillnaden!

    De brukar gissa att pensionen kommer att ligga på 40% av lönen. Med personal/förmåns/tjänste-bil och ränta på ränta effekter riskerar man att komma närmare 30%. Oavsett exakta siffror gäller principen.

    Rent ekonomiskt är det smartare att ta en 9-5 istället för att leasa, få högre lön/pension, få mer pengar över. Pengar att spara till nåt kul eller ännu högre pension eller mer fritid(mindre arbetstid) eller en riktigt-fin-Saab eller TRIMMA!!!

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    I leasinkostnaden är allt inräknat. Service osv.
    Ja, allt man slipper som ägare! Dvs säkerhetsmarginaler för att undvika förlust samt provision till leasingfirma, verkstad, arbetsgivare och så klart en bra utdelning till aktieägare och bonus till företagsledningen.

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Ja det är fortfarande leasing och det kostar mer än en Saab men det kan ju innebära visa förenklingar i vardagen också.
    Det som skiljer är hur inköp och drift betalas. Det skiljer inget alls i vad bilen kostar om man köper eller leasar, för samma bil. Att köpa en bil är väldigt mycket enklare än att leasa. Snabbt avklarat. Att betala bränsle gör man med autogiro. Samma sak med service, reparationer, underhåll. Allt betalas med ett kort. Inte mer besvär än att köpa en pizza då och då. Så, nej det är inte hanteringen i vardagen som är enklare. Det är nog snarare vardagsmiljön bakom ratten som kommer att upplevas som lite enklare, lite billigare. Mindre för pengarna helt enkelt... Det är leasing det!

    4 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Jag hjälpte en kompis som är egenföretagare att räkna på vad en "tjänstebil" kostar. Han får ta hela kostnaden med skatt+sociala avgifter som företagare samt förmånsbeskattning som privatperson, komplettera med att pensionsavsättningen för företagets kostnader var diffus/obefintlig.
    Han köpte en begagnad bil privat istället.
    Men den riktiga katastrofen är privatleasing med långa kontrakt samt relativt höga kostnader som egentligen bara är en hyra.
    Senast redigerat av Wipperman den 2019-10-17 klockan 10:34.

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Wien
    Inlägg
    353
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Mindre för pengarna helt enkelt... Det är leasing det!
    Underbart! Leasing sammanfattat.
    Jag lägger mellanskillnaden mellan en ny förflyttningsprodukt och min SAAB på leasing, dvs köper aktier i BILIA :-)
    Senast redigerat av Wipperman den 2019-10-17 klockan 10:48.

  19. #39
    Mitt resonemang gällande förmånsbil är ifall man tjänar mer 48 000+ så är det lika bra att ta en ifall man är sugen på en nyare bil, då man skattar 57% för varje krona över 43 000.

    Gällande 9-5an så är jag sjukt nöjd med bilen och enda som den saknar för att göra den modern är väl keyless, dock så känner man av att kvalitén på inredningen på många nyare bilar är bättre
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  20. #40
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    644
    Som tidigare konstaterats så...

    1. Man blir låst med ett leasingavtal som är svårt/omöjligt att bli av med.

    2. Det är trots alla sköna ord meningen att leasingföretaget skall gå med vinst.

    3. Som konsumentverket konstaterat är leasingtagaren rättslös i tolkningfrågor
    där konsumentköpslagen inte gäller. Exvis "Naturligt slitage"

    Har man en hyfsad mekhörna kan man skaffa något äldre och fixa själv.
    Känslan av att ha blåst den fina verkstaden är oöverträffad!

    Har man ingen plats att stå är en några år begagnad sak ett bra val.
    Det kostar 50 papp bara att köra ut en ny bil ur leveranshallen...

    Keyless är kul så länge inte nyckeln i rockfickan svarar när någon rycker
    i dörrhandtaget på garageplan...

    4 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. Livet som SAAB-ägare
    Av manganish i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2019-02-10, 06:53
  2. Roligare motor, 2,0 eller 2,3?
    Av krivik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-06-01, 04:51
  3. Livet med saab (skriva av mig)
    Av TSW i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 22:15
  4. Roligare ratt till saab 900 ng??
    Av mr_saab95 i forum Utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 17:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •