Hej,

har en relativt nyinköpt ng900 2.0 185hk från 1997 (manuell), ej modifierad/trimmad.
Tidigare ägare (sen 2002) var en äldre kvinna som mestadels kört bilen sommartid och lämnat in för service varje år.
Bilen har gått ca 22k och är för sin ålder i bra skick.

Men, den är ruggigt slö för att vara 185hk. Nu var det förvisso ett tag sen jag regelbundet körde bilar under 200hk men min flickvän har en 9-3 -99 på 130hk som nästan går bättre. Bättre som i snabbare acceleration mm.

Enligt bilens turbomätare så laddar den som den ska, vid 4-500 rpm så ligger nålen nästan i max på det gula, och faller så fort jag släpper gasen.
Motorn känns svag vid dragläge (har fått motorstopp ett par gånger vid rödljus) och det händer inte riktigt något förrens vid 3-3500 rpm, och inte ens då är det så jättemycket.

Eventuellt relaterat: av alla saabar jag ägt eller kört så är den här absolut sämst när det kommer till motorbromsning. Att lägga i 3an när man ligger i 70-80 gör i princip ingenting för att sänka hastigheten.

Jag är lättlärd men kan inte så mycket när det kommer till att meka med bilen. Har sökt på nätet men inte hittat någon som verkar lida av samma problematik.

Vad bör jag kontrollera (och i ett senare skede åtgärda) för att få ordning på bilen?