Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Defekt stereo NG9-3 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -

    Defekt stereo NG9-3 -06

    Ska åka och kolla på en Saab 9-3 2,0T Vector -06 imorgon.
    I annonsen står det att stereon ej funkar (vad felet är står inte).

    Läste att det inte går att plocka ut de stereorna, men det borde väl gå att sätta in en stereo längre ner i mittkonsollen och dra ny + kabel samt jordkabel och leta upp original högtalarkablarna och skarva in dom i den nya stereon m.m?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Sök i forumet finns en hel del om det där


  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Troligen mindre omständigt att laga felet istället för ett helt nytt stereobygge.

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Han som jag köpte av har bilfirma och han sa att han gått igenom amp och kört tech2. Han hade lagt ner 30 timmar på att leta fel på stereon utan att lyckats.
    Själva cd enheten surrar när jag trycker på eject, men själva radio delen är svart och självklart inget blinkersljud.

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av andersjohansson84 Visa inlägg
    ....han sa att han gått igenom amp och kört tech2. Han hade lagt ner 30 timmar på att leta fel på stereon utan att lyckats.
    Då har han ju antingen haft helt fel strategi eller så ljuger han helt enkelt för dig.
    1. Kontrollera spänningsmatning till samtliga enheter.
    2. Kontrollera så att MOST-bussen är korrekt ansluten i samtliga inom systemet ingående delar. ( ICM -> AMP2 -> AMP1 -> EHU -> CDX -> (ICM) )

    Huvudmisstänkt AMP1, därefter ICM.

    Beroende på vilken spec. på anläggningen det är varierar dragningen av MOST-bussen, AMP1 ja/nej AMP2 ja/nej DVD/NAVI ja/nej

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Om det är amp1, är den svår att byta?
    Är det en sån här jag länkar?
    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...-amp1-amp2-034

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Anledningen till att du får få kommentarer är att det är jobbigt att förklara, men för att du ska få ljudet att fungera så måste fiberslingan vara hel.
    Denna fiber går mellan varje enhet och till sist tillbaka till huvudenheten, tänk som att informationen ska snurra runt i slingan med början från huvudenheten och till sist tillbaka till den.
    I varje enhet(inkl. cd/amp/huvudenhet/icm m.m) på slingan så sitter det en transceiver(sändare/mottagare) och om någon av dessa inte skickar vidare signalen så är det tyst.
    Ibland är även icm(skärmen) svart.
    Hur felsöker man då detta?
    Först måste du identifiera vilket system du har, dom större systemen har fler enheter än dom mindre.
    Är man lite tekniskt kunnig så kan man koppla förbi vissa saker genom att låta fibern loopa utan att gå in i tranceivern och på detta sätt utesluta olika enheter.
    Det finns lite andra småknep som man kan använda t.ex så sänder enheterna en liten stund så fort dom får spänning(detta för att huvudenheten ska veta vilka burkar som är med på tåget)
    Om jag inte kommer ihåg helt fel så är den kortaste slingan man kan loopa mellan ehu och icm.
    ehu sitter monterad långt in bakom icm(panelen)
    Det är i ehu som bussarna i bilen pratar med varandra och det är där can bussenens blinkersinformation snappas upp av ehu och skickas till audiobussen.
    Lite patetiskt när det gäller blinkersljud är att den förstärkaren sitter i ehu men aktiveras aldrig p.g.a avbrott i ljudbuss/fiberslingan.
    Börja med att lista ut vilken modell du har, är bilen sedan eller SC, sittet det en panel utan lcd skärm eller vad har du?
    Panelen kallas icm och finns som icm1,2 eller 3.<- googla.
    Bilen jag köpte hade också verkstad undersökt och bytt massor av moduler men helt glömt att det fanns ett slutsteg även bak(amp2) som sitter i vissa bilar.
    På kombin som köpte var felet i amp2 som sitter monterar längst bak till höger under en lucka i lastutrymmet.
    Om man har kombi(SC) och amp2 så sitter även subwoofer i reservhjulsbaljan, jag tror att sedanen har amp2 till vänster vid säkringspanelen och dubbla bashögtalare i hatthyllan.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Jag tror det är icm2, googlade och den var mest lik. Det är en 9-3 kombi (Vector) 2.0T 2006.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Kanon!, då är det bara att kolla om du har någon sub i locket till reservhjulsbaljan.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-04 klockan 19:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Men är det svårt att byta amp1 och amp2 ifall det skulle vara någon av dom?
    Och är det sån jag länkar som är amp1 eller amp2?

    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...-amp1-amp2-034
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-04 klockan 19:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Dom är inte så svåra att byta.
    Du har länkat till en fiberkabel och den är förmodligen inte trasig.
    Felsök först hela systemet innan du börjar byta saker.
    Det vanligaste felet är amp1 som sitter under förarstolen eftersom den ofta får fuktskador.
    Om du har en amp2 så är den ofta också fuktskadad p.g.a en lite korkad placering vid kupeventilationshålet där vatten kan komma in utifrån om inte allt fungerar/skyddar som det skall.
    Kommer du att behöva amp1 eller amp2 så lägg ut en köpesannons eller kolla på någon lokal demontering.
    amp1 ny kostar ungefär lika som värdet på bilen och amp2 2-3ggr så mycket.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-04 klockan 19:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Kolla för skoj skull under sätet fram och såg att det inte fanns någon amp1, sedan kollade jag bak och det fanns ingen 2a heller och 2an hade dom loopat fiberoptiken.. får klara mig utan stereo en stund, blir för dyrt att köpa 2st begagnade

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    AMP2 skulle kunna vara så från fabrik = att den aldrig haft någon AMP2. Fiberbussen måste vara "hel" runt hela slingan och har man ingen AMP2 monterad så måste den vara loopad från fabrik. Isåfall är det bara AMP1 som du verkligen saknar för att få bilen som den var.

    Fast det är ju märkligt om han på bilfirman säger att han "gått igenom amp" när det inte finns någon AMP ö.h.t.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Jag såg att fiberoptiken blinkade en röd lampa där amp1 ska vara, men bara en. Ska en blinka eller båda?

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Menar du i ena änden av dom två fiberändarna som komer till AMP1? Isåfall är det nog som det ska eftersom signalen går runt på ett håll i fiberringen och inte baklänges.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    En test skulle kunna vara att själv loopa fibern vid AMP1 lite halvprovisoriskt t.ex med ett sugrör eller ngt annat som har rätt dimension och kanske lite mera styvt så att riktningen blir rätt. Då borde man kunna se om saker går igång även om man inte får ngt ljud för dörrhögtalarna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Precis det var det jag menade

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja, man tycker ju att stereon borde tända sig. Får testa om jag hittar något att loopa med imorgon
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-04 klockan 19:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Det finns ju lite sådana här grejor att köpa också, som tillfällig lösning tills man fått tag på en förstärkare och det är sedan ett utmärkt felsökningsverktyg;



    Annars är det som Vfr säger, att man kan peta ur ledarna ur "kontaktdonet" och försöka hitta något som ledarna precis går in i, föra in dom från varsitt håll och hoppas på att tillräckligt mycket ljus hittar fram för att det skall sprattla igång.

    En bra sak med att det blinkar rött under förarstolen är ju i alla fall att ICM:en antagligen är OK samt att loopen bak i skuffen också är OK.

    // Andreas

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Vart hittar man en sådan fin sak? Hittade på eBay men finns det ingen närmare som säljer dessa så man slipper vänta i flera veckor?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-10-04 klockan 19:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Förstör inte fiberkablaget om du ska försöka dig på en "loop", ta det försiktigt.
    Vad kostar en amp1 idag?
    Jag har en lös liggandes men eftersom dom är bräckliga så har jag varit rädd om den.
    Det skrotas väldigt många 9-3 2003-2006 just nu och jag tror att dom flesta sitter kvar när dom knycklar ihop bilarna.
    Lokala självplocket betalade jag 400:- för an amp2, tror dom kör enhetspris för alla dessa typer av burkar oavsett bilar.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero 2,8 vs Opel Vectra opc 2.8
    Av Gyllis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-07-17, 10:15
  2. Saab Vectra...
    Av jellybear i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 18:10
  3. Opel Vectra A med saab B204E T5 motor
    Av two40 i forum Projekt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2014-04-20, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •