Sidan 20 av 20 FörstaFörsta ... 10181920
Resultat 381 till 385 av 385

Ämne: Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo

  1. #381
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Haru kvar en fungerande T5 ventil
    Den måste vara ett unikt museum föremål
    Hehe återstår att se om den fungerar.
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Trevligt matt sober bling går före blankt bling.
    Ja lite så jag tänker.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #382
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ja det har varit lite dåligt med uppdatering det sista men har faktiskt gjort lite men pga en upptäckt så blev det genast lite gamnacke och tappad motivation..

    Det som har hänt är att när jag försökt lufta kopplingen så har den inte blivit bra hur jag än har gjort.
    Så till slut så såg jag att det var blött på tryckplatta och sen var det även pöl under bilen = läckande slavcylinder..

    Det är ju bara att ta ner lådan och renovera den. Men vore ju oklokt att inte byta kopplingen samt packboxen bakom svänghjulet när lådan ändå är nere.
    Då var det bara att leta rätt på en koppling. Det jag vet är att det inte finns att få tag på till långmotorerna (tänker då på Sachs). Men har pratat med en annan 9000 långmotor åkare om vad denne hade i sin bil.

    Så receptet blir en organisk 240mm lamell och Sachs Performance 240mm tryckplatta.

    Dock så så var detta inte en utgift som jag hade med i beräkningen samt att tiden för att göra jobbet. Så tyvärr så kommer nog inte bilen bli klar till Saab Festivalen.

    Men skulle vara kul att få klart den så man kan få åka lite i sommar med den. Men allt är ju beroende på ekonomi mm på om den blir klar...

    Aja den som lever får se.

    3 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #383
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    6234
    Men tog mig i kragen idag och började med att ta ner växellådan. Tänkte att det fick räcka så får jag gå på slavcylindern en annan dag.
    Meeen så blev det inte. Haha!!
    Fick ner lådan och då tänkte jag att det var lika bra att börja med slaven ändå. För att se om den ens gick att rädda. :P

    Var iaf fint väder medans jag höll på så fotogenkaminen behövde inte tändas idag.
    Började med att säkra upp motorn och växellådan med motorbalken. Sen var det bara att börja med att ta dän skruvar för subframen. Alla skruvar till den lossade lätt!? Men när jag hade fått bort stötdämpare, styrspindel och skulle lossa överfallet för bussningen till krängarhämmaren så gick en av de skruvarna av. Så den får jag borra ur sen. Som tur är så är det i den delen av subframen som går att ta dän.







    När subframen väl var borta så gav jag mig på skruvarna till växellådan. Har haft ner några växellådor på 9000 i mina dagar. Men denna tog priset för att vara krångligast. Den översta muttern för startmotorn var en riktig plåga! Fick skruva loss spjällhuset för att komma åt den! Men skam för den som ger sig. Så tillslut så var lådan ur bilen och slavcylindern och koppling blottad.





    Ja då man tog beslutet att riva slavcylindern så kunde man ju ändå knäppa ett par bilder på den renoveringen. Blir inte en steg för steg fotografering eller beskrivning på hur man gör. Men lite före och efter bilder blev det.
    Den var riktigt sketen när den kom ur växellådan.



    Men lite kallavfettning så blev den genast lite trevligare att greja med och hittade orsaken till varför den inte ville fungera utan bara läcka ur bromsvätska..




    Now there is your problem, man!


    Riktig äcklig inuti.

    Men sen när alla delar i slaven blev isärtagen och rosten borttagen på alla delar som var rostiga så blev den mycket trevligare och med nya o-ringar samt NOS kopplingsrör så ser den nästan helt ny ut.





    Sen så är det bra att veta för den som grejar med dessa slavcylindrar så 1992 som denna kommer ifrån så behövs det 2st reparations kit eller att man beställer en packbox om man bara väljer en reparations kit. Jag köpte båda reparations kiten eftersom jag inte visste vilken jag skulle ha vilken tur jag gjorde det hehe Den ena är till för 9000 1985-92 och den andre är för 1992-93. Packboxen jag behövde fanns i den för 1992-93.



    Sen så vad det gäller själva kopplingen så kommer det bli en organisk lamell och Sachs Performance 240mm "600" tryckplatta. Lamellen lyckades jag hitta hos KLracing. De var dom enda som hade ett lamellnav med 17splines.


    Bild nr 900.

    Ja nu måste jag beställa lite delar innan jag kan ta och sätta ihop allt igen.

    De var alles för denna gången.

    9 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #384
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    204
    Hej!

    Imponerad pannben du har :-)!

    Mvh

    Mathias

  5. #385
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av MathiasB Visa inlägg
    Hej!

    Imponerad pannben du har :-)!

    Mvh

    Mathias
    Tackar! Ja ibland så är man kanske till och med rätt jäkla envis också. Hahaha!
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •