Sidan 12 av 19 FörstaFörsta ... 21011121314 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 377

Ämne: Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo

  1. #221
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!


    Efter en lång vecka utan att något har blivit gjort med bilen så fick jag äntligen lite tid för den igår.

    Fick köpt nästan allt från min inköpslista i förra inlägget. Var bara bromsrengöring som inte blev inköpt.

    Men fick klart min förstärkningsplåt till panhardstaget så det blev ditsvetsat igår. Dock inte med de snygga licens svetsarna men den sitter fast iaf. :P





    Medans staget svalnade så passade jag på att få dit vattenpumpen. Alla o-ringar smordes med vaselin så de skulle gå lätt i utan att skadas. Känns gött att man får montera dit en ny pump när man såg all rost i slangarna som sitter monterat till pumpen. Samt att den gamla inte snurrade jämt och fint. Slangarna ska för övrig tvättas och sköljas ur.



    Banjoskruven på vattenröret till turbon såg inte så fin ut när jag tog av den från gamla vattenpumpen så den blev filad, blästrad och kallblånerad. Sen fick den nya fina kopparbrickor innan montering.





    Har även fixat en ny skruv samt en lösgänga i rätt längd för ABS givaren vänster bak. Så börjar bli dags att slipa bakaxeln och måla den.



    När jag ändå var och grejade i motorrummet så tänkte jag att det är lika bra att slänga ur det felaktiga vattenkylet. Sagt och gjort! Sen så blev det mer jobb att ta med till jobbet för att förfina lite delar. Hahaha.. En hållare/skydd för motoroljekylet och remspännaren är det som ska fixas.







    Ja de var alles för denna gången.

    Haj mä säg!

    6 användare gillar detta inlägg



  2. #222
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    De tär kul att hur noggran du är och hur fint det blir.

    varför förstärker du panhardstaget?

  3. #223
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Panhard staget är förstärkt från fabrik. Men när jag blästrade staget så var förstärkningen för rostig. Var hål i den till och med.

    Ja är lika bra att va nogrann så slipper man göra om det sen om ett halvår till år.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #224
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ja då har de blivit lite mer gjort på bilen.

    Började gårdagen med att fixa med bromsledningarna. När jag lossade det längstgående bromsröret så visade det sig att jag får byta ett bromsrör till.. Det som går från pumpen ner till det längstgående. Men jag har ju lite mer kopparrör så det ska inte va några problem. :P

    Innan jag delade på bromsrören så tömde jag bromsvätskebehållaren på bromsvätska (bromsolja för oss veteraner :P ). Den var inte direkt 4år gammal kan man ju säga.. *urk*



    När jag hade fått dän bromsrören från bilen så visade det sig visst att det redan satt kopparrör på. Men men nu blir det iaf fräscha rör och kopplingar på den. :P
    De nya rören bak bockades till med de gamla som mall.





    Sen blev det inte så mycket mer med bromsarna, då jag är en perfektionist utav rang och när jag skruvade dän t-kopplingen för bromsrören så känner jag att jag måste ta med fästet och blästra det på jobbet. Kan ju inte sätta tillbaka rostiga grejer.. haha
    Så arbetet med bromsarna tog slut där. Men sen är det lite andra saker också som gör att jag inte fortsatte med bromsarna bak.
    Fästet för bromsrör och slangarna var så rostiga att jag ville slipa rent dom och lägga rostomvandlare, för att sen lägga på epoxi primer.

    På tal om epoxi primer, så köpte jag mig Biltemas epoxi primer för att testa den. Samt att Jula har slutat sälja Hagmans CA primer. Så prövade igår att lägga på lite av Biltemas i hjulhuset där jag har lite plåtren plåt.
    Det jag kan säga om den nu är att den torkar jäkligt fort hehe. Sen får vi se hur det ser ut nästa gång jag är i garaget.





    Som avslutning så la jag även på lite karosseri kit på de svetsskarvar som redan har blivit målade.



    Men detta var alles som blev gjort.

    Haj mä säjj!

    7 användare gillar detta inlägg



  5. #225
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Då har påsken passerat och blev inget gjort på bilen då jag nästan hela påsken utom idag har stått i Saab Turbo Club of Sweden´s monter på Elmia.
    Men blev lite gjort ikväll.

    Tog fram ett expansionskärl som jag rengjort efter bästa förmåga invändigt för några år sen. Velar lite om jag ska montera denna eller köpa en ny eftermarknads kärl. Humm va tycker ni andra hur jag ska göra? Den jag har rengjort är ju en aningen missfärgad..



    Har även köpt glykol för bilen med den rätta grön/blåa färgen (tror jag) :P

    Innan påsk så åkte jag till den lokala skroten och plockade lite delar som saknades och lite andra saker som kan behövas. Fynden som blev var slangböj mellan tryckrör och själlhus (den har jag lånat/sålt till en kompis haha), tätningslisten för plasten under vindrutan, sen plockade jag hållarna för handbromsvajrarna samt skruvarna till dom och så tog jag hylsorna till ABS-givarna bak då någon hade gjort ett försök att ta ner bakaxeln men inte riktigt lyckats.



    På de rostiga skruvarna ska jag ta och testa rostätaren jag köpte hos Bilfärg.se för att se hur den funkar.



    Hylsorna för ABS-givarna tvättade jag så gott jag kunde med det medlen och verktygen jag hade tillgång hemma. Ska tas med till jobbet för att rengöras grundligare.



    Ja men det var alles jag hade för denna gången.

    Haj mä säg!!

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #226
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 155
    Medlem#
    8758
    Jag skulle ju inte bytt till ett eftermarknadskärl om jag hade oskadade original. Leta efter ett finare begagnat?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #227
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle ju inte bytt till ett eftermarknadskärl om jag hade oskadade original. Leta efter ett finare begagnat?
    Alla original är lika "rena" tyvärr.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #228
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Ett nytt expasionskärl från Hedin var ju inte så dyrt, marginell skillnad mot eftermarknadskärlet!

    Edit: Kolla snabbt priserna och halva priset på ett eftermarknadskärl med klubbrabatt på Maptun, 350kr mot 698kr ett original från Hedin.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Johan-99T16 den 2023-04-11 klockan 11:54.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  9. #229
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Ja jag får se hur jag gör. Nytt är ju nytt sägs det.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #230
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Då har det blivit dags för en ny uppdatering!

    Har fått tagit ur laddluftkyl och den gamla murkna kondensorn. När jag väl tog ur dom så tog jag även dän rören med slangar till laddluftkylet och gjorde rent dom och skaffade nya slangklämmor.







    Sen så tog jag och monterade i laddluftkylet med "nya" kondensorn. Fästet (gul pil) som håller de båda kylen på plats i ovankant har blivit blästrad och grundmålat. Dock så blev skruven jag skaffat som håller kylen i nederkant, för långa så de behövs fixas nya.



    När jag väl hade gott om plats utan några kyl i vägen så tog jag dän slangar och rör samt torkfiltret. Ett A/C rör behövs köpas, men kom på att jag redan hade ett nytt torkfilter så det letade jag fram. Sen får jag kolla om tryckvakten går att laga då en av kopplingstrådarna är av. Om det inte går så får jag beställa även den.







    På kylarbalken så finns det ett skavskydd utav en kantlist. Tyvärr så har det börjat rosta under den så den togs bort och så körde jag några drag med stålborsten för att avsluta med ett lager med rostomvandlare.



    På frågan i tidigare inlägg om expansionskärlet så har jag tagit beslutet på att köra med en rengjord Saab original än att beställa en ny. Då jag har andra delar att beställa. Är ju inte ekonomisk oberoende än. :P Den rengjorda ser 100gånger bättre ut iaf än den som satt i bilen.



    Men detta var alles för denna gången.

    Haj mä säg!

    7 användare gillar detta inlägg



  11. #231
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Sen kan du rengöra den gamla och ha som reserv.
    I bra att ha lådan

  12. #232
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Hehe ja jag hoppas bara den går att få ren.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #233
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Du får smuggla in den i diskmaskinen
    Koppla bort propellern och stick in i expansionskärlet.
    Allt på egenrisk såklart...

  14. #234
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Hehe har ingen diskmaskin så den risken är väldigt låg.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #235
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Då har man skruvat lite med bilen igen. Planen var att fått svetsat lite men när man inser att man inte har kapskivor till multiverktyget så fick jag lägga ner det projektet till nya kapskivor är köpta. :P

    Men det jag hade tänkt att svetsa var sidoplåten bak. För när jag körde med blästern på lite områden som var lite rödbruna så blev det lite hål. haha
    Sen så på ett ställe så finns det spår av förra ägarens rostlagning samt rosthål. Men ska snart bli som nytt igen.







    Jag gick sen över till att få ihop motorrummet så det inte är så många tomrum där. :P Monterade tillbaka vattenkylet och skruvade tillbaka oljekylet som sitter fastskruvat i fästen på kylet. Satte även dit den renoverad sargen runt oljekylet. Dock så verkar det som att jag glömde ta kort på det och när kylfläkten sitter monterad i bilen. My bad!



    Sen gick jag över till att montera dit ac-pumpen, nya spännhjul, den tvättade och renoverade remspännaren samt en ny aggregatrem. Först så tog jag och tvättade av motorn. Den var redigt indränkt i motorolja och smuts. Ja jag ska byta packboxen bakom remskivan. Men får bli sen när bilen är åter från målaren.







    Sen så hittade jag en del till som måste köpas en ny. Termokontakten som startat och stannar kylfläkten, är båda trådarna skadade.. Har en ny termokontakt men den är inte den rätta tyvärr.






    Ja detta var alles som jag hann med på en kväll.

    Haj mä säg!

    6 användare gillar detta inlägg



  16. #236
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Då har man arbetat lite igen på bilen.

    Dock så kunde man inte hålla sig och hittade lite mer rost som måste fixas. Gahh!! Men men lika bra att ta det nu än sen. :P

    Stötdämparinfästningen i hjulhuset höger bak så var det lite bubbligt och efter lite "känning" med en huggmejsel så var det lite hål där.. Och ännu större efter att jag körde med roterande stålborste. När jag sen hade rastat multiverktyget med kapskiva och några slag med huggmejseln och hammaren så var den dåliga plåten borta.
    Slipade rent med roterande stålborste så gott jag kunde och avslutade med att lägga på rostomvandlare. Ska spraya på alu-zink grund sen innan jag svetsar dit en ny plåt.







    Efter att jag lagt på rostomvandlaren så fortsatte jag med penseljobb. Tog fram mina NOS bromsok, men de var fula pga förvaringsrost. Så tog och målade dom med silver hammarlack. Var bra väder igår också så solen agerade som tork åt mig.
    Dom blev rätt så snygga med lite ny färg på sig.



    Medans färgen på bromsoken torkade så tänkte jag att det var dags att börja dra lite nya bromsrör till bakänden. Så började med bilen från pumpen till första skarven vid torpeden/golvet. Sen när jag skulle ta det längstgående så såg jag att det satt en stor sak i vägen. Det var bränsletanken...
    Så får släppa ner den lite och för att göra mitt liv lite enklare och inte spendera onödigt med lång tid i garaget med att försöka få loss tankbanden så har jag ett specialverktyg som jag har tillverkat för detta jobb. En specialgjord hylsa med ett M8 gängsnitt i, detta för att rensa gängorna från rost. Sen en lång hylsa för att nå muttern.
    Detta är ett måste verktyg när det gäller tankband på 9000 om man vill slippa att skruven går av eller att de går gôrtungt att skruva av muttern.



    Men arbetet med bromsrören stannar här då jag kände att det fick vara nog med arbete i garaget och så var jag lite hungrig. :P

    Men det var alles!

    Haj mä säg!

    6 användare gillar detta inlägg



  17. #237

  18. #238
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Ja, idéen har jag lånat från en gammal arbetskamrat från Saab när jag jobbade där.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #239
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 116
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Var visst ett tag sen sist jag skrev här. Men nu så har jag lite material att lägga upp.

    Blev en heldag igår i garaget. Men nu har man nästan avslutat arbetet under huven. Är lite kvar att göra men nu är kylsystemet och ac-systemet nästan helt klart.
    För att kylsystemet ska bli klart så behövs det en ny termostat och termokontakt för kylfläkten och sen lite kylvätska. Och vad som gäller för ac-systemet så behövs det vakuum sugas och fyllas (om det är tätt).

    Men gårdagen började med att jag tog tag i att laga tryckvakten till ac-systemet. Någon har varit lite väl vårdslös med den och försökt laga den med eltejp..
    Klippte till en ny bit tråd från den trasiga termokontakten som hade rätt färg på tråden och kontaktstift. Sen så lödde jag dit den nya tråden och drog på en krympslang med lim.







    När den var lagad så monterade den på det nya torkfiltret och det nya torkfiltret monterades på plats i bilen. Monterade även dit den nya slangen mellan torkfiltret och kondensorn.
    Dock så har man beställt lite o-ringar i onödan då många fanns med i nya delar. T ex o-ringen för tryckvakten och den nya slangen från torkfiltret till kondensorn. Men nu har jag dom på lager ifall jag skulle behöva dom i framtiden. Haha





    En bild på hur motorrummet ser ut nu. Pilarna pekar på den nya kantlisten som också har blivit monterad men glömde ta en närbild på det...



    Sen tog jag en paus, för jag blev tydligen hungrig av allt jobb med bilen. För jäkla konstigt tycker jag.. :P
    Men när jag återvände till garaget så blev det att ta tag i rostlagningen av den bakre hörn plåten. Har lite kvar att fixa men ska ta det till veckan som kommer.







    Passade sedan på när jag var kvar som eldvakt att rengöra höger hjulhus. Då förra ägaren har sprutat på ett typ av rostskydd ovanpå smuts och grus, som släppte när man skrapade på det. Faceplam!
    Fick inte bort allt men tänkte ta och lägga body ovanpå det som är kvar och sen lite röd färg så blir det nog bra.





    Jo! Höll på att glömma! Kommer även att lägga en beställning på lite silikonslangar till laddluftsystemet. Då jag upptäckte att en slang var trasig och finns inte en enda 9000 på skrotarna runt omkring Skövde. Kommer givetvis att vara i färgen svart.

    Ja men detta var alles jag hann med för denna gången!

    Haj mä säg!

    6 användare gillar detta inlägg



  20. #240
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Snyggt jobbat

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •