Sidan 5 av 18 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 355

Ämne: Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo

  1. #81
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Vi hoppas att det går bra för din far!

    3 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #82
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Fick reda på att min far blivit inlagd på sjukhus och har blivit smittad med Covid-19....
    I den ordningen?

    Peta i er en vanlig vitamintablett om dagen med normala doser av C-vitamin och Zink, båda två har klar betydelse för imunförsvaret så du vill inte riskera att ha brist på dem. Vaccination mot de vanligaste bakteriella lunginflamationerna (normal komplikation i de allvarliga fallen) är inte heller fel, tar en vecka innan det biter, och i princip alla födda efter 2009 i Sverige har redan fått det. Båda sakerna kan förbättra oddsen lite om man blir smittad.

    Hoppas han kryar på sig, se till att han tar det lungt ett tag efteråt, det är inte helt ovanligt att man upplever sig frisk men får bakslag.
    Senast redigerat av Långmilare den 2020-04-12 klockan 15:39.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #83
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Hei Johan!

    Det er nå trist og lese, at din pappa har pådratt seg Covid 19. Men jeg håper nå, at han er på bedringens vei, og at dette løser seg til alles glede. Så får du og dine, fortsatt ha en fredfull påske.


    Mvh
    Bent

  4. #84
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Tjing tjong!

    Ja då har det blivit lite mer svetsat och slipat igen.

    Dock så blev kvällen inte lång pga ett samtal från min mor som fick kvällen att bli mindre rolig.
    Fick reda på att min far blivit inlagd på sjukhus och har blivit smittad med Covid-19.... Så blev inte så mycket gjort som sagt.

    Men ska försöka greja så mycket jag kan ändå med mina bilar. Är ju ändå en sorts terapi för mig.


    Men lite bilder på det som blev gjort.

    Ja de var alles!

    Ta hand om er där ute!
    Grymt jobb! Beklagar det med din far. Hoppas han kryar på sig!

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  5. #85
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjing Tjong!

    Ja de har varit ett tag sen jag uppdaterade här.
    Men det har sina anledningar. Den första anledningen är att min far gick bort i april, den andra anledningen har varit min bruksbil som har behövt "lite" kärlek.

    Men nu idag så fick jag ett infall att fixa med denna bilen. Och det ledde till att vänster bakskärm numer är färdigsvetsad.

    Så nu kan man lägga tid på att spackla, rostskyddsmåla, kitta mm.

    Hann att lägga två lager epoxy rostskydd på panelen längst bak. Sen till nästa gång så måste jag ta och köpa kall tennspackel. Så jag kan fixa till C-stolpen. Men det tar vi då.

    Här kommer lite bilder från kvällens verk.












    Det var alles för denna gången.

    3 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #86
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Beklagar med farsgubben... Tyvärr hamnar vi i den sitsen allihopa förr eller senare.

    Skönt ändå att vid sådana tillfällen ha en hobby och ett eller flera projekt igång som man kan ge sig på för att få rensa huvudet eller bara tänka på något annat.

    Snyggt utfört jobb, som vanlingt, kämpa på!

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #87
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Snyggt Jobbat!

    Beklagar sorgen

  8. #88
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Tråkigt att höra om far din, beklagar. Men gott att du är igång och kan pyssla med annat för att sysselsätta dig med.

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #89
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tack för orden! Ja man måste ju bearbeta sorgen med något och detta är min terapi då jag kan fokusera på detta till 100%.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tjing Tjong!

    Då har man varit och grejat lite igen med bilen. Mest med att slipa punksvetsar som man ej har kommit åt tidigare. Men nu när man har en tryckluftsdriven bandslip och en tryckluftsdriven vinkelslip så går det att komma åt i de trånga ställena.

    Sen när allt var slipat så blev det att testa något för mig något nytt. Köpte mig tennersättning, detta är ersättare för tennspackel. Har läst en del positivt om den. Så får se nu då hur bra den blir.

    När jag hade lagt på det och smetat ut det med spackelspade så penslade jag på karosserikitt på panelen i bakkant på skärmen. Givetvis så glömde jag att ta kort på det.. Men blev lite sent som vanligt i garaget. haha

    Men över till bilderna.









    Ja de var alles för denna gången.

    3 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #90
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjing tjong!

    Då var det dags för en liten uppdatering igen.

    Blev att slipa lite tennersättning och såg då att man la på lite för snålt så jag fick lägga på lite vanligt spackel. Men snart är svetsskarven på C-stolpen borta. Tennersättningen är väldigt lättslipad så de var ett stort plus!

    Har lite svetsjobb och lite annat jobb kvar men sen så är vänstersidan klar. Är väl 2-3 kvällars jobb.
    Så det går framåt iaf. Så snart får man lägga en kväll att borra bort över 100st svetspunkter igen från en annan lös bakskärm. hahaha

    Sen så har jag äntligen fått lagt ur bromsskivorna ur brukisen, som jag fick utav Znatch.

    Men nu blir det lite bilder.








    Här var det lågt efter lite slipande.






    Ja de var alles för denna gången.

    4 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #91
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjing Tjong!

    Ja då var det dags för en uppdatering igen. Dock så blir det en liten sådan då det inte har blivit gjort så mycket med bilen. Men har iaf fått slipat ner spacklet jag la på förra veckan.
    Blev hyfsat fick lägga på lite mer och slipa det igen. La lite mer spackel lagt innan jag åkte hem från garaget.

    Karosserihammaren fick rycka ut igen då jag kände en del högpunkter som behövdes masseras.
    Ventilationsgallret för kupéluften monterades för att kolla passning mot skärmen samt svetsskarven.

    Nästa gång blir det att ta och svetsa lite igen fast på baksidan av skärmen vid sparklådan längst bak sen försöka måla hjulhuset på insida så jag kan täta skarven med karosserikit.

    Nu över till bilderna!









    Det var alles för denna gången!

    6 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #92
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Beklagar din fars bortgång, tråkigt att läsa

    Har en fundering när jag läst igenom din tråd här, vad är skillnaden på rostätare och rostomvandlare?
    Man kan nästan höra vad skillnaden är, men är nyfiken på skillnaden, när använder man vad och varför liksom?

  13. #93
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu Visa inlägg
    Beklagar din fars bortgång, tråkigt att läsa

    Har en fundering när jag läst igenom din tråd här, vad är skillnaden på rostätare och rostomvandlare?
    Man kan nästan höra vad skillnaden är, men är nyfiken på skillnaden, när använder man vad och varför liksom?
    Tackar!


    Rostätare är rostborttagare på kemisk väg. Den använder jag när den roterande stålborste ej tar mer rost. Jag har tron att jag får ur mer av de rostporer som finns.

    Sen när rostätaren är borttorkad så lägger jag på rostomvandlare som förenar sig med rosten och bildar ett stabilt metallorganiskt skikt. Dvs hindrar rosten att sprida sig igen.

    Skickat från rymden

    4 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #94
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Tackar!


    Rostätare är rostborttagare på kemisk väg. Den använder jag när den roterande stålborste ej tar mer rost. Jag har tron att jag får ur mer av de rostporer som finns.

    Sen när rostätaren är borttorkad så lägger jag på rostomvandlare som förenar sig med rosten och bildar ett stabilt metallorganiskt skikt. Dvs hindrar rosten att sprida sig igen.

    Skickat från rymden
    Aha, på så vis
    Så man kan säga som så att du bearbetar rosten i tre steg, mekaniskt med stålborste, sedan rost ätare för att på kemisk väg få bort det du inte kommer åt på mekanisk väg, för att sedan köra med rostomvandlare på det som ev finns kvar i rostväg.
    Smart att köra med både hängslen och livrem när man ändå gör det så noggrannt som du gör, den tekniken ska jag anamma!

  15. #95
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Och glöm inte epoxigrund för att täppa till lagningen.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #96
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjing Tjong!

    Då har man äntligen fått grejat med bilen igen.

    Har nu bara två små plåtbitar kvar att svetsa på plats sen så är vänstersidan helt klar och redo för att få lite färg och kit där det behövs.
    Fick även lite hjälp i garaget idag också utav två vänner. En fick uppgiften att börja borra ur punktsvetsar på höger bakskärm som ska ersätta skärmen på bilen. Den andre tog på sig uppgiften att slipa rent bakre JT 3tum ljuddämparen som är till bruksbil hehe.

    Härligt när man kan få lite hjälp med sina projekt.

    Blev lite dåligt med bilder denna gången men några stycken blev det som ni får ta del utav.











    Ja de var alles för denna gången.

    4 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #97
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Blir kanon, vad använder du för tjocklek på plåten?

  18. #98
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av JKDesign Visa inlägg
    Blir kanon, vad använder du för tjocklek på plåten?
    Biltemas 0.9mm plåt är det jag använder.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #99
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Topp! Det är ju något som går att få tag på om man skulle behöva

  20. #100
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjing tjong!

    Då har man varit och grejat lite igen med bilen. Eller bilen och bilen har fått borrat bort punktsvetsar på den lösa skärmen som ska monteras sen på höger bak.

    Räknade alla punktsvetsar och kom upp i 120st exakt. Vet jag hur många jag har på skärmen som sitter på bilen. *suck*

    Men 2022 så är det Saab Festival och då tänkte jag att den skulle vara klar så man kan köra dit den och min gula 9000 Aero.

    Men men över till bilderna.














    Det var allt för denna gången. Nästa gång så ska jag ta och göra klart vänstersidan. Har en liten plåt kvar att fixa till sen är det klart.

    3 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •