Sidan 11 av 18 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 355

Ämne: Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo

  1. #201
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Nu har jag inte gjort något av rostlagning till denna uppdateringen tyvärr. Men har fått blästrat lite saker och upptäckt att jag får rostlaga stödprofilen som sitter under reservhjulsbaljan.







    Momentstaget till bakaxeln med fäste blev också blästrat. Fästet fick även lite grundfärg på sig. Bussningarna ska inhandlas och sedan bytas.





    Sen var jag i Trollhättan hos en jag känner och köpte ett bakre hjullager. Sen när jag kom hem så kom jag på att jag hade ju köpt ett bakre hjullager av en kompis för några år sedan visserligen inte Saab Original men är ju nytt.






    Letade upp mina NOS bromsoken jag visste jag hade. Ska putsas upp och målas så de inte börjar få den fula rostbruna färgen. De främre broms oken har även NOS bromsbelägg.





    När jag plockade för att få fram bromsoken hittade jag lite andra delar som också är NOS som jag kommer att byta ut. Dock så är de främre hjullagren inte NOS men nära på.











    Ja de var alles för denna gången.

    Haj mä säg!

    5 användare gillar detta inlägg



  2. #202
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!


    Ja då har man vart och grejat lite grann dock så blev jag inte klar med svetsningen då gasen tog slut. Men nästa vecka blir det att byta tub och göra klart det sista. Samt så behöver jag fortfarande köpa slipband till bandslipen hehe.

    Men jag gav inte upp för dagen bara för att skyddgasen tog slut. Nä jag fortsatte riva bakaxeln lite. Så nu är panhard staget och ett annat snestag borttaget från bilen.
    En skruv hade muttern ingått i en förening med skruven så den lyckades jag dra av. Hoppsan...





    Så blir att blästra dom på jobbet samt köpa nya bussningar till panhard staget. Fästet till snestaget finns fortfarande att beställa av Hedin Parts (Fd Orio Parts / Saab Parts) =D Så det ska beställas!

    Fortsatte riva lite på delarna till bakaxeln och tänkte att jag kanske får ur skruven till nedre fästet på stötdämparen och till krängaren. Men den satt fast rejält som de brukar så blir att kapa skruven sen när jag har sänkt ner hela bakaxeln... Hade det redan på känn att det skulle sluta så här...
    Men tog loss upphängningen för krängaren och i det arbetet så blev det så att jag numera har en blånagel.. Var jätteskön känsla... mmm... NOT!







    Men fick en liten överraskning när jag kollade upp numret på gummit till krängaren. Den är till Ø18mm och inte Ø19mm. Så får ta och mäta själva axeln för att se va det är. Dessa bilar fick ju sportchassi som standard. Men tror inte någon har bytt ut kränginghämmaren bak. Spännande är det iaf. :P

    Ja de var alles för denna gången!

    Haj mä säg!

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #203
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    En eloge för din insats, grymt jobbat!

    Mvh

    Mathias

  4. #204
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tack så mycket!

    Ja är lite jobb kvar att göra. Sen blir det som sagt ett jobb på denna bilen, som jag gjorde på den gula. Lite synd att jag inte behöll pappmallen för det jobbet. 23728-fae052043528ac51ead2088c6805f15b.jpg

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #205
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Hade lite tråkigt idag så åkte och knåpade ihop ett nytt skydd som sitter framför fästet för bakre krängningshämmaren. Detta jobb gjorde jag även på den gula så ångrar lite att jag inte sparade den pappmallen jag gjorde då. Men nu har jag sparat denna. Vet ju aldrig om jag behöver den igen eller om någon annan behöver få ett skydd tillverkat då dessa har utgått från lagret. :P

    Men började med att ta fram det gamla skyddet och platta till det. Den var i sämre skick än väntat.



    När jag hade plattat ut den så var det dags att malla av den. Lite fick jag var så dåligt att jag fick kolla på bilder från den gule för att se hur plåtbiten skulle se ut. Tur man har en dagbok med bra dokumentation. :P





    Sen vart det bara att klippa ut plåtbiten så att den fick rätt form, borra hål och kolla så allt stämmer.





    Så nu ska denna och lite andra delar med till jobbet för att blästras och få ett lager med grundfärg.

    Sen till veckan så ska det inköpas färg och lite slippapper till fingerfilen. Samt byta flaska med skyddsgas till svetsen.

    Ja de var alles för denna gången!

    Haj mä säg!

    5 användare gillar detta inlägg



  6. #206
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Här händer inte mycket just nu då jag ännu inte har fått bytt ut flaskan med skyddsgasen till svetsen. Men under tiden så har man ägnat sig åt att riva lite bakaxel. Börjar bli dags att ta ner den helt. Frågan är om man ska våga ge sig på att lossa ABS givarna eller om man ska låta dom va.. :P

    Fick mig en trevlig överraskning när jag tog dän övre fästet på höger stötdämpare bak. Har sett lite brunt runt fästet men nu när stötdämparen är ur vägen så såg jag att metallen är inte mjuk där iaf.



    Sen tog jag och rev vänstersidan på bromsok, bromsskivor, rester av det som en gång var en bromssköld och hjullager. Lossade "lite" rost när man höll på.. Haha
    Men är förvånad över att alla skruv lossade med tanke på hur de såg ut.







    Sen satt jag och tänkte lite på om jag skulle beställa nya bromssköldar men innan jag hade bestämt mig så hörde en person av sig i mitt närområde av sig och sa att denna hade 2st nya bromssköldar liggandes. Åker och tittar på dom och bestämmer mig för att köpa dom. Dock så har de lite förvaringsrost och lite förvaringsskador. Men kommer att fixa det och måla dessa i silver sen.



    Har även fått hem hålsågen som jag beställde från Harald Nyborg då de var dom ända (ur de vanliga varuhusen) som hade 78mm. Så nu kan jag borra hålet för tankpåfyllningen. Så ska försöka finna tid för att byta gasflaskan så man kan få klart allt plåtjobb nu när bitarna börjar falla på plats!




    Ja de var alles för denna gången!

    Haj mä säg!

    4 användare gillar detta inlägg



  7. #207
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    ABS-givarna brukar gå sönder om man försöker ta bort dem. Samt att man kan behöva värma på skruvarna för att få bort dem utan risk för att de går av. Så jag skulle undvika att ta bort dem om det går, om man nu inte behöver byta dem pga. glapp i kabeln eller kabelbrott (den normala orsaken att man behöver byta givare).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #208
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Jo de är jag medveten om att dom gör. Var lite med glimten i ögat jag skrev som jag skrev. Men får se om jag ger man in i den fajten eller om jag lossar kontakterna till givarna bara. Har nämligen skruvar till krängaren/stötdämparna som har ingått i en förening med varandra. Därför är tanken att plocka ner axeln, för att få lite mer utrymme att kunna få loss dom med lite våld...

  9. #209
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Efter en vecka med inget gjort så fick jag tid att greja lite med Dumbo igen.

    Fortfarande så lyser skyddsgasen med sin frånvaro men den som väntar på något gott. Haha!

    Fortsatte arbetet med att få ner bakaxeln. Började med att lossa fästet för handbromsvajern på bärarmen vänster bak. Rostiga och fulla med skräp var skruvarna så en av dom gick av.. Högersidan gick det liite bättre, ingen skruv gick av men behöver 4st nya. Ska se om jag inte har några i lager. :P







    Sen när vajrarna till handbromsen var ur vägen så placerades domkraften under bakaxeln och skruvarna till främre länkarmsbussningarna lossades och vips så hade man en lös bakaxel. Nu kan man arbeta lite lättare med den. Har en liten fight med skruven till krängningshämmaren/stötdämparna nämligen.



    Någon timma senare så hade jag vunnit striden och det återstod endast en bakaxel med bärarmar.
    Sen har man lite delar som ska blästras och målas. Undrar när man ska hinna med allt....





    Sen så har jag förberett arbetet med att återmontera ytterskärmen. Har slipat bort de mesta av rosten och penslat på rostomvandlare på den lilla rost som fanns kvar. Sen ska det på med svetsprimer.





    Ja mer än så här blev det inte i garaget denna gången. :P

    Haj mä säg!

    6 användare gillar detta inlägg



  10. #210
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ja nu äntligen så kommer det lite bilder på att jag har svetsat igen. Dvs jag har fått bytt gasflaskan till svetsen! =D

    Så arbetet fortsatte där jag slutade svetsa sist. Sen blev det två hål till som kapades upp och lappades igen.
    Baljan börjar nästan se ut som ett lapptäcke nu haha



    I väntan på att se så att ingen svetsloppa startade någon eldsvåda så passade jag på att plocka ner fästet för tvärstagen till bakaxeln. Operationen blev till en tävling, som jag gick segrande ut ur och skruv samt mutter förlorade. :P Dock så under tävlingen så gav fästet mig en dusch med rost i ansiktet.
    Fästet och lite till ska med till jobbet för att blästras och målas. Ska även pressa ur lite bussningar i ett stag också.



    Hade en plan innan jag åkte till garaget att jag skulle ha borrat upp ett hål för tankpåfyllningsröret. Meeeeen så blev det inte, svetsningen och demonterings arbetet drog ut på tiden och orken försvann...
    Men har ännu en gång kommit till insikt att dokumentera det arbetet man gör är väldigt bra. För ännu en gång så har jag hittat en bild från renoveringen utav min gula 9000 Aero visat mig hur något ska va. Har en bild på vart hålet för tankpåfyllningen ska va, så nu kan man ögonmåtta lite.
    Kommer att tillfälligt sätta dit ytterplåten för att se att det jag har ritat upp är rätt.






    Ja det var alles för denna gången!

    Haj mä säg!

    6 användare gillar detta inlägg



  11. #211
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ja då var det dags igen för en liten uppdatering.

    Inför denna gången så var jag förbi den lokala ADbildelar butiken och köpte mig ny zinkspray. Fast denna gången hittade jag en Alu-zink spray och tänkte denna måste jag testa. hehe



    En detalj som blev målade med den vanliga zinksprayen var skruvhållaren för fästet till krängningshämmaren i bak. Efter lite nya skruv och en sväng i kratchen på jobbet så fick den lite grundfärg för att jag tog bort lite av varmgalvet.



    Sen så har jag börjat måla lite delar till bakaxeln och här får ni smakprov på färgen som bakaxeln kommer att få. =D



    Ja som ni ser så blir det guld och inte svart eller silver som många brukar ta. :P

    Sen så svetsade jag igen ett rosthål så nu är det klart. Så jag började lite smått passa in ytterplåten så jag kunde kolla om mitt ögonmått stämde sist men de var lite felinställt så får kalibrera det någon gång.
    Men snart så sitter ytterplåten på plats måste först bara ta med hörnplåten i bak för att blästra den lite. Då hinner jag grada av hålet jag borrade lite mer och lägga på grundfärg.
    Måste beställa Talladegaröd 2k färg också kom jag på nu när jag skriver... Men det är små saker.









    Det som fattas mer är lite bussningar, stötdämpare så kan jag montera tillbaka bakaxeln. Men innan jag gör det så ska bromsrören och slangarna bytas.

    Ja det var alles för denna gången!

    Haj mä säg!!

    9 användare gillar detta inlägg



  12. #212
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    Som vanligt snyggt jobbat!

  13. #213
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tack Konrad!

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #214
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ännu ett garagebesök och fått gjort lite och då menar jag lite med bilen.

    Men först så blir det en uppdatering på vad som har blivit inköpt till bilen. Beställde hem en ny slang som sitter mellan påfyllningsröret och bränsletanken då den som satt på bilen var dålig. Har den andra på gång hem också dock inte ny utan begagnad då de inte finns att köpa nya.
    Sen blev det även en ny "bricka" med skruv för ena tvärstaget för bakaxeln och det högra tankbandet. När jag kollade upp den i reservdelskatalogen så blev jag förundrad över att den fanns att köpa ny fortfarande, så jag bara beställde en. :P



    Sen så glömde jag visa i förra inlägget hur många svetstänger som det gick åt för att hålla allt på plats. Fast skulle ha behövts fler men så är det när man inte har mer och massa delar till bilen att köpa. Så får bli till att klara sig på denna mängden.



    Över till denna gångens arbete.
    Valde vägen att försöka få dän ABS-givarna på bakaxeln. De är ju kända för att sitta fast och skruvarna som håller dom, M6 skruvar. De vill så gärna gå av när man försöker lossa dom.
    Började på högersidan, där lossade skruven efter lite rostlösare och lite våld från hammaren. Men när jag försökte lossa skruven till den vänstra givaren så tycktes det ett svagt ögonblick som att skruven lossade. Men ack så fel jag hade... Skruven gick av som ett brev på posten..
    En liten bit satt kvar utanför hålet så tänkte att rörtången borde rå på den. Men efter att ha lossat ett gängvarv så gick den biten också av.
    Så de blev te att borra ur sista biten och sen gick jag upp till 6.3mm hål så jag kunde göra nya gängor för lösgänga. Dock så var alla lösgängor jag hade för korta. Så måste fixa en som passar längdmässigt.

    Men det viktigaste är att båda givarna är borta, så den kampen vann jag!








    När vinsten över ABS-givarna så tog jag och dränerade ur all "kylvätska" som fanns i systemet. Var mer vatten än glykol så det var bara bra att få ur det samt så blir det bra när jag ska ta och byta vattenpumpen mot en NOS vattenpump. Dock så förlorade jag kampen över avtappningspluggen för kylvätskan som sitter i kylet. När jag drog åt pluggen så var jag lite för stark så en ny får införskaffas.





    Sen som avslutning på dagen, så blev det lite målat med Hagmans CA primer. Så nu kan man ta och beställa lite 2k Talladegaröd sprayfärg. Så de kan bli lite rött och fint igen.








    Ja de var alles för denna gången!

    Haj mä säg!

    9 användare gillar detta inlägg



  15. #215
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Snyggt jobbat, kämpa på!
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  16. #216
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tackar! Ja jag ska beställa lite röd färg i helgen samt stötdämpare. Får bli dags att göra det nu.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #217
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Dags för ännu en uppdatering. Blev inte så mycket gjort idag heller men tid tog det. :P

    Gav mig på plåten som sitter under reservhjulsbaljan, den visade ju sig ha lite rosthål efter att jag hade blästrat den. Så de blev åtgärdat med lite ny plåt.
    Ska tas med till jobbet för att blästras igen samt grundmålas.









    Sen kastade jag mig under bilen (eller ja jag kröp in under) och med ett måttband som vapen så mätte jag upp längden på bromsrören till höger och vänster bak. När måtten var tagna så kröp jag ut ifrån bilen och rotade i lagret efter bromsrör och kollade om jag hade tillräckligt med rör.
    Jag slapp åka och köpa rör iaf.
    Så två rör kapades till i de längderna jag hade mätt upp. Men eftersom jag inte har ett skruvstäd (står i önskelistan) i garaget så får det bli att jag tar med mig koningsverktyget och rören till jobbet och fixar till dom där.
    Men jag behöver köpa ett nytt T-block som rören ansluts till. ABS systemet jag har på denna bilen har bara en bromsledning som går till i bak som sen grenar sig ut till hjulen.





    Så när jag inte kom så mycket längre med bromsrören så hoppade jag på att försöka få loss vattenpumpen. Har faktiskt under mina drygt 20år med Saab aldrig bytt en vattenpump på någon av mina bilar. Så detta blir min första.
    Men fick inte dän den denna gången men med nya krafter och verktyg så kommer den va ur nästa gång.
    Eftersom kylsystemet hade mer vatten än glykol så har det rostat fint i vattenpumpen. Så kommer bli att få köra med lite sköljning av kylsystemet sen när motorn kan startas..




    Sen har jag beställt stötdämparna bak så de borde komma denna veckan sen hoppas jag. Ska ta och beställa lite 2k grundfärg och 2k röd färg så man kan få dit ytterplåten. Då blir det mer fokus på att få bilen rullande för egen maskin.

    Ja men det var alles för denna gången!

    Haj mä säg!

    5 användare gillar detta inlägg



  18. #218
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Fungerar ABS:en som den ska? Annars kanske du ska passa på att byta till Mark IV-system när du ändå håller på med bromsrören (eftersom Mark IV inte har T-blocket), detta eftersom det dels inte är någon brist på reservdelar till Mark IV, dels för att Mark IV håller betydligt bättre.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #219
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ja det funkar, fast vet inte om jag lyckas laga sönder det nu när det kommer bli nya rör, slangar och bromsvätska.
    Det återstår att se.

    Sen så är det TCS på bilen. Det är inte kompatibelt med ABS MK IV, det är också en anledning till att det inte blivit ombyggt.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #220
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Idag så har det blivit ytterst lite gjort med bilen. Men har konstaterat vad som behövs köpas in och har även köpt in lite saker samt plockat fram saker från lagret. :P

    Sist gång så såg jag att det sitter fel vattenkyl i bilen, ett kyl som saknar uttaget för termokontakten för kylfläkten. Samt att A/C kondensorn är skrot. Kollade lite i lagret av kyl och fann ett vattenkyl och en kondensor i okej skick. Kan må bättre utav lite färg på sig.



    Sen blev det lite fler svetstänger inköpta idag, anledningen är att en utav dom ska bli ett specialverktyg för gummibussningar. Instruktionen för verktyget är taget ifrån verkstadshandboken. Men att få två andra svetstänger är ju aldrig fel.



    Sen blev det lite tillverkning utav en ny förstärkningsplåt. När jag blästrade panhardstaget så hade rosten ätit såpass mycket på förstärkningsplåten att jag valde att den ska bytas ut. Idag blev det dags att göra det. Ska ta med plåten till en kompis för att få plåten bockad. Tur att man hade lite 2mm plåt hemma så man kunde fixa en ersättningsbit.





    Fortsatte även arbetet med att byta vattenpumpen. Fick loss den gamla idag och när den väl var borta så passade jag på att tvätta av motorn lite bakom pumpen. Men hade glömt att beställa en ny o-ring som inte följde med den nya pumpen. Så det får beställas innan den nya monteras på bilen.



    Bilder på hur smutsigt det var bakom pumpen.

    Före


    Efter

    Så tills nästa gång så ska det köpas:
    1st o-ring
    Bromsrör 10m
    T-koppling bromsrör
    Bromsrengöring.

    Men detta var alles för denna gången!

    Haj mä säg!

    6 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •