Det ska ju vara Torx skalle på de skruvarna från fabrik.
Det ska ju vara Torx skalle på de skruvarna från fabrik.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Just de, fast de skulle vara gulkromerade va?
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej Dagboken!
Ja då har det återigen hänt lite saker med bilen.
Har påbörjat renoveringen av midjelisterna på bilen. Blir samma koncept som det blev på min Aero, dvs mattsvart färg och matt 2k klarlack. På detta sätt så slipper jag att behandla listerna vid varje tvätt (typ). Dock så var vissa lister lite väl rostiga på baksidan. Men med lite stålborste för att ta bort det värsta. Sen blir det rostomvandlare och epoxiprimer.
Har även lagt på lite primer på de områdena där det finns spackel så det inte drar åt sig massa fukt.
Var även nere i Värnamo och KM bildemontering då de hade sista dagen för deras utförsäljning av beg delar. Hittade en HF ABS sensor till 9000 men det var allt. Såg att det fanns till og900 och tog då en VF i den lådan i hopp om att den skulle passa. Men visade sig sen att på OG900 så är det tvärtom system på deras givare jämfört med 9000. Skulle ha tagit en HF till OG900 för VF till 9000. Men men kostade mig 10kr så det gör inget.
Så det blev att montera HF och så ska jag beställa en VF från bildelsbasen.
När jag ändå var med hövet i HF hjulhus så passade jag på att tvätta det sista av oljesölet på bilen (eller ja har hjulhus av plast att tvätta också). Så nu börjar det likna komplett bil igen. =D
Det sista som blev gjort med bilen var att lägga lite Hagmans CA primer på de plåtrena ytorna i bak.
Ja de var alles för denna gången!
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Lite av varje uppdatering Glömt eller inte läst när hade du planerat in lack?
Det är inte inplanerat men börjar närma sig för att ringa runt lite och kolla på det. hehe
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Tack Konrad!
Ja jag försöker hålla så hög standard jag kan på det jag gör.
Nu ska man beställa en ABS givare så man kan få klart bromssystemet och då ner bilen från pallbockarna.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej Dagboken!
Då har man äntligen fått ihop lite delar så man har kunna måla och klarlacka så delar som behöver monteras kunde monteras. Dvs fästet för batteriet och skyddet för bränslepåfyllningsröret. Dessa två delar var redan målade men behövde få lite klarlack på sig.
Batterifästet blev bra med renoverade gängor och ny m6*33 skruv.
Blev även bra med skyddet för bränslepåfyllningsröret. I samma veva monterades fästet för krängningshämmaren då den håller fast skyddet. När det väl var på plats samt powerflex bussning till krängaren så monterades en ny och en tvättad gummiböj för bränslepåfyllningsröret. Sen även själva röret. Nu börjar det bli dags att snart få ner den på hjulen. Ska bara titta över allt så jag inte har missat något.
Efter det lilla misstaget med ABS-sensorn så kollade jag bildelsbasen och fann en HF till OG900 (det fanns VF till 9000 men ville testa och se om de till OG900 funkar), beställde hem den och hade den på 2dagar i postboxen hemma vid lägenheten. Monterade den VF och allt passade och även längden stämde, då återstod det att se om ABS lamporna i instrumentet försvann.. Vred på tändning och lamporna tändes men släcktes inte heller så startade motorn och efter en stund så var alla ABS lampor slockna! =D
Så med detta så om man söker efter ABS sensorer till 9000 med de runda svarta kontakterna så funkar det att använda sig utav OG900 men man får tänka fel när man ska välja sida i fram ( VF OG900 -> HF 9000) :P
Som sista grej innan jag åkte hem blev att lägga på lite karosserikit i bak på bilen.
Ja de var alles för denna gången!
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej Dagboken!
Då var det dags att ta tag i dörrarna på högersidan. Där fick man sig en överraskning som jag fann även på vänstersidan, dvs avklippta kablar för dörren. Denna gången så var en kontakt lös iaf men den har blivit klämd så behöver bytas. *suck*
Dörrarna skruvades lös och packades in i bilen så åkte jag iväg för att byta ut dom mot två andra som jag hade köpt tidigare för några år sedan. Började med att montera i elhärvorna i de andra dörrarna och monterade dit framdörren. Men behöver justera ena gångjärnet då dörren inte kunde stängas pga låskistan.
Den bakre dörren monterades inte då jag behövde veta om kontakten kunde bytas ut mot en hel samt om jag kunde få tag i en motsvarighet till elnätet i dörren då den var utav en annan utformning. Men vid närmare eftergranskning så finns inte den vita kontakten att köpas ny. Ett alternativ då är att byta ut de två vita kontakterna i b-stolpen mot den nyare kontakten. Eventuellt så kan jag få tag i en kontakt från en skrotbil som en jag känner har ståendes.
Annars så finns kontakt + kontaktstift att köpa nya från HedinParts. Men stiften måste vara i guld då de kostar 21kr/st!
Men har inte bara jobbat med dörrarna utan har även slipat och lagt på spackel på c-stolparna så nu är det snart helt klart innan lackeraren (som jag inte vet vem det blir än) får göra sista jobbet på.
Ja de var alles för denna gången.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej Dagboken!
Ja då har man fixat ny kontakt så man kan fixa den mosade samt byta ut den nyare kontakten i dörren mot den gamla.
Tog lite tid och insåg att man skulle behövt 2st händer till när man lödde. Men nu så är dörrens elnät klart dvs bytt ut den nyare kontakten mot den gamla. Samt så var det tur att man har en spole kvar med gammalt hederligt mjuklod som har bly i sig.
Började sen med kontakten som sitter i b-stolpen, där valde jag att köra med skarvhylsa. Dock så fick jag se att jag inte hade tillräckligt för att kunna skarva ihop den hela kontakten.. Så blir att beställa hem. Att man inte har tillräckligt med saker hemma. haha
För att fördriva tiden lite efter man hade städat upp lite efter sig så valde jag att se till att jag kunde få lite punktbelysning vid min växellådshörna. Det är bra med mycket ljus. Lampan är en gammal lampa ifrån Saab i Trollhättan. Ska tvätta den och pimpa den lite tror jag hehe
Ja de var alles för denna gången!
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej Dagboken!
I veckan så fick man hem paketet från BJP Racing. Beställde 20st skarvhylsor samt en burk skrynkelfärg.
Nu kunde man få klart skarvningen av dörrkontakten. Blev bra efter att ha lagt en halvtimme på att klippa, skala, klämma ihop, värma krympslang och lägga dit lite tejp. Härvan blev lite längre nu men hellre det än att den blev kort.
I veckan så hade jag med mig ersättnings ventilkåpan till jobbet och blästrade den. Tyvärr så fanns det frätskador efter att färg har varit borta på vissa ställen. La kemisk metall i groparna, detta fick härda medans jag jobbade med elhärvan. Så när jag var klar med härvan så slipades där jag hade lagt kemisk metall så nu är den klar för att få lite färg, skrynkelfärg. Stod mellan skrynkelfärg och vanlig mattsvart, blev skrynkelfärg då jag har länge velat pröva på detta.
Sen blev det att bli lite karosserijobb. Först ut var att justera bakdörren då den hade ett ovanligt stor springa mot bakskärmen. Var inte svårare än att loss gångjärnen lite och knacka till dom. Blev enkelt och snabbt fixat med andra ord. Dock så gick det inte lika smidigt med framdörren. Behöver köpa en startmotornyckel så jag kan lossa gångjärnen utan att behöva ta loss dörren för att justera.
Sen fortsätter slipningen av spacklingen på vänster C-stolpe, blev att lägga lite spackel igen då det blev några lågpunkter kvar.. Never ending story fortsätter alltså. :P
Ja de var alles för denna gången.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bra kämpat Bra belysning är fan värt mycket, jag försöker alltid hitta så starkt som möjligt
Blir riktigt bra! Skönt att den snart står på hjul igen
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
@schwrtzwrks - Garaget
Mr_Sunbear : Ja bra belysning är ett måste. Ska se om det kan finnas LED lysrör till denna lampan.
Schwartz: Det ska bli riktigt gött att få ställa ner den på hjulen igen. Den har fått vara en pallbocks drottning för länge nu.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej Dagboken!
Då har man äntligen fått gjort lite med bilen igen. Har varit lite letande efter startmotornycklar. Googlade lite på internet men fann bara såna att beställa från en webbutik. Vet att jag hade sett dom på biltema men de kom inte upp där, var även i butiken här i stan för att se men fann inga. Men sen när man sökte lite i deras app så helt plötsligt kom de upp och då låg de under kategorin Bil och inte verktyg.. ahhh..
Men innan jag köpte dem så hann jag med att tvätta lite saker till bilen. Ett par skärmblinkers fick dusch av rengöringsmedel och blev nästan som nya. Motorrumsbelysningen tvättades också. Istället för att va grå och tråkig så blev den klar och man kan se glödlampan (som ska bytas ut till LED för bättre ljus). Notera även Hella loggan i plasten.
Ja åter igen till starmotornycklarna. Anledningen för att jag behövde dom är för att komma åt gångjärnen till framdörren. Dessa täcks utav framskärmen och för att komma åt dom så behöver man antingen lyfta av dörren och lossa skruvarna eller så använder man starmotornyckel. Om jag inte minns fel så kan det till och med finns(fanns) ett specialverktyg för det. hehe
Men lyckades iaf att få till justeringen på framdörren tillslut. Är inte hundra procentig justering, finns lite kvar men det får bli lite specialjustering som man lärda ut på linan.
Efter att justeringen blev klar så tog jag och slipade lite spackel på framskärmen som ska bytas, la på lite finspackel, slipade till det och sen la jag på hagmans CA primer. Så nu ska det ta ett litet tag innan rosten kommer åter. När jag ändå hade primern framme så la jag lite i dörrgången höger bak.
Sen tog jag en bild på ett framtida projekt till bilen. hehe Det är bilder på 2st växellådor som ska bli en. Enligt vad man kan finna på STCS forum så verkar det finnas lite bättre drev som fanns på 80-talet men då är växellådshusen lite klena. Så en låda från en 1992 årsmodell ska huset behållas och större delen av innanmätet förutom lite drev och en stumhylsa ska monteras. Sen får vi se om jag kanske ska testa en budget diffbroms. Men den som lever får se.
När jag åkte hem så tog jag med mig sitsarna för baksätet. Tänkte de kunde tvättas och smörjas in, då jag inte ska slipa mer (vad jag har tänkt iaf). Blev rätt så bra resultat.
Före:
Efter:
Ja de var alles för denna gången!
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej Dagboken!
Då har man fått grejat med Dumbo igen.
Denna gången så hade jag med mig sitsarna till baksätet och kunde montera i dom i bilen igen. Dessa monterades ur när jag bytte handbromsvajern. Hade med dom hem och rengjorde dom.
Så började med att montera i dom igen som sagt. Lite pilligt var det med att få plats med tjocka fingrar när några skruvar skulle dit. Men till slut så var de på plats igen.
Hade med mig rengörningskitet till garaget så jag tog ryggstöden när jag var klar med att montera sitsarna. Nackstöden tog jag med mig hem och gjorde rent samt smorde in dom. Ja inredningen är inte riktigt ren som handduken visar.. Men har ju som sagt slipat både svetsar och spackel då är det inte så konstigt att det blir skitigt. :P
Som avslutning i garaget så tog jag och målade lite CA-primer på insidan av framskärmen och i dörrgången samt på c-stolpen på vänstersidan.
Ja de var alles för denna gången!
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Stiligt! Skinnet verkar ha klarat sig riktigt bra!
Vad är det för budget-diffbroms du funderar på? Jag testade en variant från racing-diffs som man sätter i en original öppen diff och det funkade urdåligt på 99an tyvärr.
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
@schwrtzwrks - Garaget
Schwartz: Jo de var den jag hade tänkt att testa. Låste den inte alls för dig eller vad var det som inte funkade?
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Den kanske låste nån gång i början men inte mer, kändes inte som att friktionen i den var tillräcklig för att orka hålla ”emot” när det släpper Definitivt inte på bana, kände ingen skillnad mot en öppen std diff.
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
@schwrtzwrks - Garaget