Selleri och bacon, en ny diet ifrån USA.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Kul att den startade. Bra jobbat
Tack! Ja nu ska man bara få den att gå rent.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Idag så fick jag motorn att gå rent.
Efter att ha pratat med en gammal kollega från min tid på Saab så visade det sig att man var tvungen att ha slangen mellan intercoolern och tryckröret på plats.
Jag hade i min tanke att det inte skulle behövas. Utan trodde att utan den slangen så skulle jag bara va utan laddtryck.
Men ack så fel jag hade.
Så nu kan jag fokusera på att få dit abs sensorer och byta handbromsvajer, så man kan få ner bilen på hjulen igen.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej Dagboken!
Då har man fått gjort lite med bilen igen.
Efter att ha talat med en gammal kollega från Saab så fick jag tips om att kolla över slangar mm för trycksidan av luften till motorn. Då han hade varit med om att sin ena sons bil gick precis som min och då var det slangarna till intercoolern som var felet.
Jag hade inte monterat en slang (den mellan intercooler och tryckröret till spjällhuset) då den var en aningen hård och inte var helt lätt att montera. Men gav mig på jobbet igen att montera den. Efter 30min och en del svordomar och ett skärsår från en slangklämma så var slangen på plats.
Dags att provstarta motorn igen... Håller tummarna.. Och motorn startar och går rent!!
Så lät motorn gå en stund på tomgång för att få upp lite värme på oljan i motorn. Sen skulle motoroljan tömmas.
Men såg såg att när jag la mig under bilen att oljetråget och även motorn såg väldigt sölig ut så det fick tvättas innan jag tömde ut oljan.
Men så tog det lite för lång tid med att tvätta rent oljetråget mm så jag tänkte att motorn behövde varmköras igen. Men då startade inte motorn... För dåligt med soppa i tanken.. Orkade inte åka och köpa bensin så åkte hem för dagen.
Men sen med en ny dag och ny energi så köpte det 5liter bensin och fyllde på det varmkörde motorn igen och tömde oljan och den såg allt mer än ren och fräsch ut. Så idag ska jag åka och köpa lite ny olja till motorn och fylla på.
I handlingsplanen så tänkte jag även byta packboxen bakom remskivan på vevaxeln. Motorn och delar runt omkring var ju duktigt klenigt av olja och grus (finns fortfarande ställen kvar att tvätta) så visste att den läckte. Men inte att den läckte så här duktigt! Har ju bara teststartat och varmkört motorn lite (max 20min sammanlagt). Men redan har den läckt såpass mycket att det blev tydliga spår på motor och subframen.
Men lite motion av mutterknacken så lossades skruven för remskivan och sen byttes packboxen. Dock så får vi se om jag tar och gör om bytet av packboxen då jag inte fick till den helt plan. Men det får tiden visa om det håller tät eller inte.
Passade givetvis på att putsa av tappen på remskivan så den har en fräsch yta mot packboxen. Men tyvärr så bommade jag att ta en bild på när den nya packboxen var på plats. Och att jag måste komma på något sätt att låsa motorn nu när skruven ska momentdras.
Ja nu ska det köpas lite delar och olja till motorn sen så ska den vara good to go och då blir det arbete i bromsens tecken. Montera abs-givare och byta en handbromsvajer.
Men det får det blir senare nästa vecka.
De var alles för denna gången!
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bra jobbat Lööfet, kommer bli kanon detta!!
Johan Carlsson#2661
Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
Tech2 med Candi finnes
Blev inget byte av ventilkåpspackningar igår då ADbildelar inte hade hemma eller i centrallager. Så det fick beställas.
Men fick i ny motorolja som jag inhandlade från Biltema. Och efter en provstart och lite tomgångskörning så såg jag inga läckor kring oljenivågivaren eller bakom remhjulet. Dock vid ventilkåpan så finns det fortfarande läckage eftersom de inte byttes.
Så nu kan jag släppa motorn och fortsätta med bromsarna och se till att få målat lite delar till bakre hjulupphängningen.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hm ventilkåpspackning borde ju finnas överallt kan man tycka den spänner sig från 1984 till 2010 typ å det är ju några bilar det.
Jo men den jag vill ha är antingen Saab Original eller Elring då jag av erfarenhet vet att dessa håller bäst.
Men annars så ja de finns överallt typ.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Har du annat du behöver har Trodo Elring ventilkåpspackningen.
Är från Trodo jag har beställt packningen ifrån.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej dagboken!
Då har man fått packningen till ventilkåpan från Trodo. Packningen är ifrån Elring (av erfarenhet så håller dessa bättre kvalitet än t ex ProParts), beställde även en packbox till remskivan då jag inte var helt säker på att jag fick dit den rätt men den verkar än så länge hålla tätt.
Sen började jag att demontera ventilkåpan. Finns lite tecken på att det har används silikon vid montering. Men det var inte lite silikon!! Jäklar vad man har lagt på. Som tur är så verkar inget ha åkt ner i motorn!
På insidan av ventilkåpan så fanns det spår av lite långt emellan oljebytena. Dvs det fanns lite koks, men det tvättade jag bort så det inte var så mycket kvar.
Sen efter lite sanering av silikon och koks så åkte den nya packningen dit. Det smidiga med 9000s ventilkåpa är att den har ingjutna "hullingar" som håller fast packningen. På så sätt så slipper jag använda fett för att "klistra fast" packningen.
Sen när jag var klar så ser man att det inte finns några spår efter silikon massakern! :P
När jobbet med ventilkåpan var klar så gav jag mig på att försöka rädda abs-givaren för vänster fram. Men misslyckades tyvärr, rosten vann då de blev 1-0 där. Så får leta efter en ny eller begagnad.
Tänkte först att ta en ny bakre som jag visste att jag hade. Började mäta kabel längd och de var samma. Flyttade över lite gummifästen men hejdade mig sen och funderade lite om det inte går lite för bra.. Ja visst så är det skillnad på längden på hylsan som skruven sitter i. Den hylsan bestämmer ju hur långt ner sensorn ska gå i hålet. Så därför blev det beslut på att leta efter ny eller begagnad.
Ja det var alles för denna gången!
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Förstår inte varför dom tog bort "hullingarna" på senare ventilkåporna.
Jäkla fipplande annars.
Nä precis. Kanske var för att snabba på gjutning en eller något.
Men på de utan hullingarna så använder jag fett för att hålla packningen kvar.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bra jobbat, fattar inte hur vissa vräker på med silikon eller flytande packning som stelar lossnar med risk att skapa andra problem. Saabs röda är bra även om rester av den behöver saneras lite.
Okunskap är nog största boven bakom det hela skulle jag säga till att man vräker på med olika tätningsmedel.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej Dagboken!
Då har man varit i garaget och kämpat igen.
Denna gången så blev handbromsvajern VB bytt. Har sagt att Saab 9000 är genomtänkt och lätt att skruva med. Men just byta handbromsvajer VB är inte en riktigt genomtänkt grej.. Men men efter några milda svordomar och lite krypande under bilen och inredningsmattan så var vajern bytt. För att sen justerat båda vajrarna så nu har man även fungerande handbroms på bilen.
Passade även på att tvätta av mittkonsolen när den ändå var ur bilen.
När allt jobb med handbromsens var klart så tänkte jag kolla så att mitt jobb med ventilkåpan blev bra. Dvs att den håller tätt!
Startade motorn och lät den gå lite. Till en början så såg det ljust ut, MEN sen såg jag olja titta fram..
Det är inte packningen som läcker utan det är en spricka i ventilkåpan! Hur den har kommit till vet jag inte men nu så har jag iaf hittat den och behöver således byta ventilkåpa. Tur i oturen så har jag en 2.3 för långmotor som satt i min 9000 Aero. Så de blir att ta fram den göra i ordning den och sen montera i bilen.
Ja de var alles för denna gången!
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Fast är fortfarande okunskap när man lägger mycket silikon ändå även om det är en läckande piratpackning skulle jag säga. Alltså man vet inte eller tänker inte på hur mycket som pressas ut när man drar åt skruvförbandet.
- - - Uppdaterad - - -
Hej Dagboken!
Var och slängde lite skräp som jag hade i garaget. Sen kunde jag inte hålla mig borta från att skruva lite på bilen hehe.
Det blev lite fokus på bakvagnen denna gången. Så fick monterat ABS-sensorer på båda sidorna, momentdra skruvförband samt montera momentstag på vänster sida.
Så nu är det dags att ta och måla lite saker så jag kan lägga klarlack på delar som ska monteras i bakvagnen så den kan bli klar.
När jag monterade de renoverade hållarna för handbromsenvajern på bärarmarna så hittade jag inte rätt skruvar så de fick bli dessa med torx fattning så länge.
Ja de var alles för denna gången.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY