Sidan 20 av 20 FörstaFörsta ... 10181920
Resultat 381 till 392 av 392

Ämne: Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo

  1. #381
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 109
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Haru kvar en fungerande T5 ventil
    Den måste vara ett unikt museum föremål
    Hehe återstår att se om den fungerar.
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Trevligt matt sober bling går före blankt bling.
    Ja lite så jag tänker.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #382
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 109
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ja det har varit lite dåligt med uppdatering det sista men har faktiskt gjort lite men pga en upptäckt så blev det genast lite gamnacke och tappad motivation..

    Det som har hänt är att när jag försökt lufta kopplingen så har den inte blivit bra hur jag än har gjort.
    Så till slut så såg jag att det var blött på tryckplatta och sen var det även pöl under bilen = läckande slavcylinder..

    Det är ju bara att ta ner lådan och renovera den. Men vore ju oklokt att inte byta kopplingen samt packboxen bakom svänghjulet när lådan ändå är nere.
    Då var det bara att leta rätt på en koppling. Det jag vet är att det inte finns att få tag på till långmotorerna (tänker då på Sachs). Men har pratat med en annan 9000 långmotor åkare om vad denne hade i sin bil.

    Så receptet blir en organisk 240mm lamell och Sachs Performance 240mm tryckplatta.

    Dock så så var detta inte en utgift som jag hade med i beräkningen samt att tiden för att göra jobbet. Så tyvärr så kommer nog inte bilen bli klar till Saab Festivalen.

    Men skulle vara kul att få klart den så man kan få åka lite i sommar med den. Men allt är ju beroende på ekonomi mm på om den blir klar...

    Aja den som lever får se.

    3 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  3. #383
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 109
    Medlem#
    6234
    Men tog mig i kragen idag och började med att ta ner växellådan. Tänkte att det fick räcka så får jag gå på slavcylindern en annan dag.
    Meeen så blev det inte. Haha!!
    Fick ner lådan och då tänkte jag att det var lika bra att börja med slaven ändå. För att se om den ens gick att rädda. :P

    Var iaf fint väder medans jag höll på så fotogenkaminen behövde inte tändas idag.
    Började med att säkra upp motorn och växellådan med motorbalken. Sen var det bara att börja med att ta dän skruvar för subframen. Alla skruvar till den lossade lätt!? Men när jag hade fått bort stötdämpare, styrspindel och skulle lossa överfallet för bussningen till krängarhämmaren så gick en av de skruvarna av. Så den får jag borra ur sen. Som tur är så är det i den delen av subframen som går att ta dän.







    När subframen väl var borta så gav jag mig på skruvarna till växellådan. Har haft ner några växellådor på 9000 i mina dagar. Men denna tog priset för att vara krångligast. Den översta muttern för startmotorn var en riktig plåga! Fick skruva loss spjällhuset för att komma åt den! Men skam för den som ger sig. Så tillslut så var lådan ur bilen och slavcylindern och koppling blottad.





    Ja då man tog beslutet att riva slavcylindern så kunde man ju ändå knäppa ett par bilder på den renoveringen. Blir inte en steg för steg fotografering eller beskrivning på hur man gör. Men lite före och efter bilder blev det.
    Den var riktigt sketen när den kom ur växellådan.



    Men lite kallavfettning så blev den genast lite trevligare att greja med och hittade orsaken till varför den inte ville fungera utan bara läcka ur bromsvätska..




    Now there is your problem, man!


    Riktig äcklig inuti.

    Men sen när alla delar i slaven blev isärtagen och rosten borttagen på alla delar som var rostiga så blev den mycket trevligare och med nya o-ringar samt NOS kopplingsrör så ser den nästan helt ny ut.





    Sen så är det bra att veta för den som grejar med dessa slavcylindrar så 1992 som denna kommer ifrån så behövs det 2st reparations kit eller att man beställer en packbox om man bara väljer en reparations kit. Jag köpte båda reparations kiten eftersom jag inte visste vilken jag skulle ha vilken tur jag gjorde det hehe Den ena är till för 9000 1985-92 och den andre är för 1992-93. Packboxen jag behövde fanns i den för 1992-93.



    Sen så vad det gäller själva kopplingen så kommer det bli en organisk lamell och Sachs Performance 240mm "600" tryckplatta. Lamellen lyckades jag hitta hos KLracing. De var dom enda som hade ett lamellnav med 17splines.


    Bild nr 900.

    Ja nu måste jag beställa lite delar innan jag kan ta och sätta ihop allt igen.

    De var alles för denna gången.

    10 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #384
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    205
    Hej!

    Imponerad pannben du har :-)!

    Mvh

    Mathias

  5. #385
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 109
    Medlem#
    6234
    Tackar! Ja ibland så är man kanske till och med rätt jäkla envis också. Hahaha!
    Senast redigerat av Vfr den 2024-05-08 klockan 00:02. Anledning: Ingen mwning att citera hela inlägget precis före.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #386
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 076
    Medlem#
    3471
    Usch, tråkigt jobb med slaven och demontera växellådan med det tillkommande arbetet. Men det såg ju ut att vara behövligt och bra det händer nu när då ändå var i garaget och inte ute på äventyr och blev stående. Så kanske lite tur i oturen ändå att det hände. Bra kämpat!
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #387
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 109
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Usch, tråkigt jobb med slaven och demontera växellådan med det tillkommande arbetet. Men det såg ju ut att vara behövligt och bra det händer nu när då ändå var i garaget och inte ute på äventyr och blev stående. Så kanske lite tur i oturen ändå att det hände. Bra kämpat!
    Tackar! Ja det är ett tråkigt jobb men är inte jättejobbigt för en som är van.

    Tjoflöjt!

    Ja en liten uppdatering igen då.

    Ja sökandet efter tryckplatta fortsätter. Finns inte en enda Sachs Performance hos de jag har försökt beställa ifrån här i landet. Men fick tips om Tenaci tryckplatta som ska vara likvärdig. Så får bli att beställa en och se.

    Men idag så blev det att plocka ner kopplingen och svänghjulet som satt på bilen. Målet var att komma åt packboxen på baksidan för att se vad måtten är på den för att beställa från kullagret.com, dessvärre så hade de inga upplagda på hemsidan så blir att beställa från ADbildelar imorgon.

    Men kopplingen som satt på bilen var en Sachs original 240mm fast hade en klisterlapp med texten LuK AS Germany. Kan va så att någon har köpt ett LuK kopplingskit men då har LuK köpt det av Sachs och lagt det i sin egna förpackning och satt på klistermärket. hehe



    När väl kopplingen och svänghjulet var borta så var det dags att gå på med kallavfettning. Har läckt olja från både packboxen vid vevaxeln men även mellan topplocket och motorblocket. Men som sagt med lite avfettning och pensel så blev det rent och fint.





    När man hade tvättat lite så fick man se att någon har kört med den blåadöden (som jag kallar packningssilikon). Detta är därför jag inte rekommenderar folk att ha packningssilikon utan en flytande packning som är aeronob (dvs härdar när det fattas syre) t ex Loctite 518.



    Men men när det var rent så tog jag och demonterade packboxen från kåpan och vevaxeln. Måtten är 88*108*12mm verkar som att det är lite av en specialare då de vanliga packboxarna som har innermåttet 88mm verkar har yttermåttet 110mm... Så blir som sagt att beställa från ADbildelar hehe.



    När jag ändå hade oljeuppsamlaren framme så passade jag på att tvätta lite fler saker. T ex styrväxeln och lite delar till växellådan. Blev inte som nytt men det blev renare.









    Svänghjulet då, hur är det? Jodå de är inte så farligt. Ska tvättas (syns spår efter oljeläckaget från packboxen) och sen blästras. Tror inte jag behöver slipa det då det inte är blåanlöpt.
    Kopplingen var inte dålig den heller. Men väljer ändå att köpa en ny tryckplatta, den gamla tryckplattan sparas dock.









    Men detta var alles som jag hann med idag.

    9 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #388
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 109
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ja då har man fått fixat lite med bilen igen.

    Efter flera försök så lyckades jag att få dit packboxen bakom svänghjulet. Går man efter instruktionerna på förpackningen så ska man inte behöva ha någon olja på packboxen. Men efter att ha tittat på en youtuber som monteras liknande packbox från elring och efter ett litet tag så började den läcka och när han efter lite mejlkonversation så sa elring att man ska smörja dom vid montering. Så de blev lite olja på min packbox.



    Sen gav jag mig på svänghjulet. Skrev sist att det skulle tvättas. Då menade jag att det skulle tvättas på jobbet. Men blev att köra med roterande nylonborste i borrmaskinen på den sidan där kopplingen är monterad. Efteråt så tog jag och kollade om den behövdes slipas. Men var inte så dålig att jag tog beslutet att montera den igen på bilen utan att slipa.
    Baksidan av svänghjulet tvättades först med kallavfetting och mässingborste, sen la jag på 5-56 och borstade med mässingsborsten och torkade av med trasa. Blev helt okej resultat.









    Sen gjorde jag rent skruvarna till svänghjulet. Vid montage så la jag Loctite 270 (Stark låsvätska) på gängorna då detta är rekommenderat till 9-5. Tänkte att det kanske är bra att ha det på dessa också.



    Nu ska jag ta och beställa nya o-ringar samt packbox till slavcylindern så man kan bygga ihop den igen och sen ta med växellådan och tvätta den. Växellådan är lite smutsig och när den väl är lös från motorn så kan man ju tvätta rent den.
    O-ringarna och packboxen kommer att beställas ifrån kullagret.com.

    Ja det var alles för denna gången!

    7 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #389
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 109
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ja då har man äntligen semester och kan börja vara mer i garaget. hehe

    Har fått hem mina o-ringar och radialtätning till slavcylindern som jag beställde av kullagret.com. Så jag tog tag i att montera ihop slavcylindern. Dock så var jag tvungen att testa o-ringarna så de passade. Då det var lite udda mått som jag fick beställa, men de passade och tätade. Radialtätningen visste jag skulle passa då det var samma mått som den gamla och nya (ProParts). Så nu känner jag mig lite mer trygg att det kommer att hålla tätt.





    Sen har jag tagit beslutet att köra med gamla tryckplattan då en Sachs inte går att uppbringa och andra alternativ inte heller verkar gå att få tag i. Antingen så passar de inte eller så är de också slut i lager.
    Så det blir gammal tryckplatta och ny lamell. Tryckplattans yta mot lamellen fräschades upp lite med roterande nylonborste. Sen monterades kopplingen på svänghjulet. Skruvarna låstes med Loctite 243 (normal starkt) och momentdrogs med 22Nm. :P









    Sen kunde jag bara inte låta bli att renovera skruvar och muttrar till växellåda och subframen.. Haha!!
    Så de har blivit blästrade och sen elförzinkade samt gulpassiviserade. Synd att man inte har tid eller råd att skicka in subframen för omgalvanisering.
    Men det ska bli kul att få höra vad besiktningsteknikern säger sen.





    Ja det blev ingen montering av växellådan, då jag vill tvätta av den först innan jag monterar den. Den är smutsig av olja + grus/sand och när den ändå lämpligt är ur från bilen så blir det ju mycket lättare och smidigare att tvätta den.

    Men det var alles för denna gången!

    10 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #390
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 076
    Medlem#
    3471
    Sista bilden vilket bling bling Det där med radialtätningar och monteras med lite olja är väl ändå standard. Så har jag gjort i alla år. Montera torrt på en roterande axel känns lite väl…

    Snyggt blir det.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #391
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 109
    Medlem#
    6234
    Ja gulpassivisering blir attans snyggt. Sen är det som knark, man vill bara göra mer och mer.

    Jo det är ju sedan gammalt med att man smörjer radialtätningar vid montage. Men kollar man som sagt på instruktionerna på förpackningen så pga materialet så ska det inte behövas. Men körde det säkra före det osäkra.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #392
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 109
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ja då har man lagt några timmar i garaget igen.

    Denna gången har fokuset varit på att få dit växellådan och subframen. Det jag fick börja med innan något annat var att montera urtrampningslagret. Det beställdes ifrån ADbildelar i stan. Blev ett från Sachs, hittade ett från SKF på hemsidan men när jag var i butiken så fanns den inte att beställa. Inte heller kunde ett urtrampningslager från Luk beställas så det alternativet som fanns kvar var Sachs. :P





    Sen när den var monterad så kunde jag placera lådan så jag kunde lyfta dit den på plats. Ja det gick faktiskt relativt snabbt att få lådan på plats. Var inte så tungt denna gången. Lådan tvättade jag av tidigare i veckan. Blev inte 100% ren men 97% renare än innan iaf.













    När lådan väl var på plats och skruvarna var dragna, så kunde jag ta och titta på den avdragna skruven till överfallet för krängarhämmargummit. Började med att borra ett genomgående hål för att få ner en pinne ur mitt skruvutdragarkit. Slutade med att den pinnen gick av sen när jag försökte lossa delen av skruven. Försökte sen svetsa på mutter (se bilden med ring för hur många försök jag gjorde) för att se om det kunde få loss skruven, men nä! Så blev att borra upp till 6.5mm och sen försöka få lossa de tunna delarna som fanns kvar. Fick till slut ur de kvarvarande delarna och körde sen med gängtapp för att se att det fanns goda gängor för den nya skruven.





    Sen var det bara att montera upp subframen till bilen. Gick smärtfritt och titta så fint det blev med de gulplätterade skruvarna.





    Nu återstår det bara att koppla ihop det jag har kopplat lös och skruva tillbaka det jag har skruvat dän. :P

    Det var alles för denna gången!

    11 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •