Sidan 13 av 19 FörstaFörsta ... 31112131415 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 369

Ämne: Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo

  1. #241
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Tackar tackar! En gör så gott en kan så att säga.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #242
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Då var det dags igen för en uppdatering!

    Har varit dåligt med garagetid under semestern. Trodde det skulle bli mer tid när man var ledig. Men tyvärr så dog motivationen i början av semestern.
    Men nu så ska det skruvas, svetsas mm för att få klart bilen inför SaabFestivalen nästa år. Då ska man fira att Saab 9000 fyller 40år.

    Men idag så blev det iaf en timma drygt i garaget då jag glömde kolla om jag kunde låna med ett stegborr hem från jobbet. Så blev bara lite slipning av bakaxeln. Sen när jag hade slipat klart så la jag på ett lager med rostomvandlare på ena sidan.





    Bakaxeln kommer att sen målas med en guldfärg som de andra delarna till den har blivit målade med.
    Har fått monterat dit några powerflex bussningar i momentstagen till bakaxeln. Men de andra polyuretanbussningar jag hade beställt till dom passade inte..

    Men ska fixa dit några gummibussningar istället.



    Sen fick jag se att en jag känner la upp på fejjan att han hade en ställning som gör en vanlig borrmaskin till en "pelarborr". Han ville ha 100kr för den så slog till. Kan va ett bra steg i att skaffa en riktig pelarborr.



    Ja detta var alles för denna gången!

    8 användare gillar detta inlägg



  3. #243
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Ett enkelt borrstativ som du skaffat är bättre än man tror. Jag köpte ett för ngt år sedan främst till när jag renoverar kopplingskorgar och måste centrera och borra rakt i 20 mm djup då underlättar stativet grymt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #244
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    336
    Medlem#
    -
    Jag har pelarborrmaskin och fräs som får göra samma jobb ibland, men ett stativ har varit på tapeten en längre tid. Dom är användbara om dom kan borra igenom egen bas, finns saker som bara kan göras med ett sånt...

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 900 T16 -1990

  5. #245
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Ja någonstans måste man ju börja. I mitt framtida garage så ska de finnas en svarv och pelarborrmaskin.


    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #246
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    OBS! Lite olika utseende på bilderna i detta inlägg pga fotograferat med mobiltelefonen och kameran!

    Efter litet uppehåll med andra bilar som har behövt kärlek, så har jag nu fått lite tid med denna bilen igen.

    Har fått fixat med kylsystemet som inte höll tätt. Bytte den lilla o-ringen på vattenpumpen. Beställde en original och fick då se varför den andre jag monterade inte höll tätt. :P



    När det arbetet (som tog längre tid än beräknat) så gav jag mig på att byta ut det läckande kylet. Känns gött med ett nytt kyl. Billigt var det inte men men vad gör man liksom?
    Kylvätskan blandades till utav Valvoline G48 och batterivatten och hälldes i systemet och det verkar hålla tätt nu. =D









    Sen har sista (vad jag vet nu) plåten för hjulhuset blivit klar efter några månaders bearbetning... Fick ta med den till jobbet för att borra upp 22mm hålet. När det var gjort så fick den en dusch i glasblästern för att få bort lite ytrost.



    Bakaxeln har fått lite färg på sig men inte helt och hållet. Behöver en lite mindre pensel för vissa delar.



    Har börjat lossa delar på framvagnen också. Tänkt om man kunde göra klart något på bilen istället för att påbörja nya saker. Haha




    Ja de var alles för denna gången!

    9 användare gillar detta inlägg



  7. #247
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Då har man fått grejat med bilen igen.

    Nu har man äntligen fått tummen ur och fått svetsat dit sista plåtbiten i hjulhuset. Woho!!
    Dock så blev det svetsat med strul. Vet inte vad det var som orsakade strulet men blev iaf inte det proffsiga svetsarna gjorda.. Men är ju tur att det är ingen som ska titta där. :P



    När jag sen var kvar som brandvakt (som blev långt över 1 timma haha) så plockade jag ner hjulupphängningen höger fram som jag påbörjade sist gång. Blev återigen överraskad över hur vissa skruvar bara lossar. Skruven till ABS-givaren lossade utan att gå av!!
    Men vet inte riktigt hur jag ska göra med bärarmen.. Vet att jag ska ha helt nya liggandes. Ska man byta ut dessa eller ska man bara tvätta de som sitter på bilen just nu? humm..





    När jag sen var klar med hjulupphängningen så gav jag mig på bakaxeln lite. Den är ju målad och klar och bromsoks hållarna samt bromssköldarna är också målade. Så tänkte att allt kunde monteras igen innan den monterar tillbaka på bilen.
    Men vill ju inte montera rostiga och fula skruvar som håller bromsokshållarna men hittade inga skruvar i rätt längd. Vad gör man då? Jo man anpassar några som är för långa så att de blir i rätt längd. :P
    Val av vapen för denna operation blev bågfil och svetstång (har inget skruvstäd fortfarande) sen fila till änden så gängorna blir fina och det blir lättare att skruva i skruvarna.
    Resultatet då? Ja jag blev rätt nöjd när allt satt på plats! =D













    Så nu blir det att börja leta upp skruv och muttrar att köpa hem så bakaxeln kan monteras tillbaka sen. Men först så måste hjulhuset samt undersidan av bagaget målas med talladega röd täckfärg och krängningshämmaren slipas, målas och få nya bussningar.
    Men nu är jag på gång igen!

    Ja det var alles för denna gången!

    6 användare gillar detta inlägg



  8. #248
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Bra jobbat, jag röstar för att du blästrar och målar och behåller dom nya bärarmarna i bra ha lådan ett tag till.

  9. #249
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Skulle egentligen då vilja galva dom igen som de är original. Ja jag är galen men det underlättade att jobba på Saab. Dock så är bärarmarna bak målade och inte galvade.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #250
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7660
    Jag röstar på rengöring, det går alltid att byta/renovera länkarmarna senare Gött att du är igång igen, hösten är på ingång och är det roligare att vara i garaget
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  11. #251
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Hehe okej. Får ta och rengöra dom då.

    Ja det är gott att va igång igen. Snart dags att få dit ytterplåten. Så kan man börja beställa hem lite saker igen.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #252
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    En liten, ja en pytteliten uppdatering!

    Gjorde en liten beställning på saker från Maptun (eller som vissa skriver Maptune haha). Ja bilderna nedan visar vad jag beställde.


    Ett stabstag då jag redan hade ett nytt.


    Nya dammskydd och genomslagsgummin.


    Nya mellanlägg mellan fjäder och fjäderskål.


    Sen har vi det riktiga godiset. Bilstein B6!


    Hade även med mig hörnplåten till jobbet så jag kunde blästra den en sista gång innan den monteras på bilen.


    Som avslutning på garagebesöket idag så blev det lagt lite karosserikit.




    Ja de var alles för denna gången!

    8 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #253
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Även små framsteg är framsteg.
    Kämpa på!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #254
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Hehe jajo. Är lite många järn i elden just nu men är på g mot att bli klar med en del.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #255
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

    Ännu en liten uppdatering. Men är lite pga att man saknar grejer och vissa saker måste fixas till innan man kan få dit saker.

    Men nästa gång så ska jag fixa till så jag kan måla och sen fixa den lilla rosten som finns på ytterplåten innan den monteras.

    Denna gången så svetsade jag dit ny plåt som ytterplåten ska fästas i. Den blev lite lilla åtgången när jag tog dän den som satt på bilen.





    Glömde att ta en bild på hur det blev. Men nu så finns det fräsch plåt att svetsa i och då blir det lite mindre svordomar från mig.

    Sen när jag redigerade bilderna förra gången så kom jag på att jag har ju glömt att borra upp ett hål för EVAP (tankurluftningen) vid hålet för bränslepåfyllningen. Så de blev gjort idag. Men med bakslaget att stegborret är fortfarande för litet... Bahh får ta mig råd och köpa ett helt enkelt i veckan.





    Gick på framvagnen igen. Tog ner fjäderbenet och delade på det. Där har jag övre fjäderskålen som ska tas med till jobbet och blästras och målas innan jag kan montera ihop det igen. Var ingen dum idé att köpa denna fjäderpressen, måste ha ägt den i 10år nu.



    Skrothögen växer och växer, börjar bli dags att åka iväg till återvinningscentralen igen. :P



    Men innan jag packade ihop och åkte hem så tvättade jag av strukturbenet och fjädertornet för att se hur det ser ut. Var inte så farligt bara lite ytrost som jag tar vid ett senare tillfälle (tror dock att jag kommer röra det ändå om jag känner mig själv rätt haha).






    Ja de var alles för denna gången!

    8 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #256
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Bra jobbat Det där med rostiga fjäderbenstorn är skumt att det råkar hända på ng9-3 men inga andra. Iofs är väl det skönt med.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #257
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Fjäderbenstornen kan rosta ordentligt på tidiga 9000 CC också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #258
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Bra jobbat Det där med rostiga fjäderbenstorn är skumt att det råkar hända på ng9-3 men inga andra. Iofs är väl det skönt med.
    Ja det är lite skumt. Kan va så att det är väldigt tunt med färg i dom på 9-3. Men är bara vad jag gissar..

    - - - Uppdaterad - - -

    Tjoflöjt!

    Ja då har man fått grejat lite med bilen samt varit och köpt lite delar till den.
    Men vi börjar med vad jag har gjort med bilen.

    Fick köpt mig ett stegborr så jag kunde få borrat upp hålet för tankavluftningen. Nu så ska jag bara måla med 2k Talladegaröd så kan jag montera dit gummigenomföringen och sen få dit ytterplåten. Drömmer fortfarande om att slippa använda svetsen något mer på bilen. Men det lär dröja tror jag haha!





    Fick även hem mina Kilen fjädrar från Hova. Så snart så kan man få dit även chassidelar.





    Som avslutning på kvällen så tog jag och målade lite ställen där jag har slipat och lagt på rostomvandlare. Testar som jag kanske sagt tidigare Biltemas epoxi grund nu då Jula tydligen har slutat sälja Hagmans CA primer.






    Sen i helgen som var nu så var jag i Nyköping på Arnö lagret. HedinParts hade lagerreducering på Saab delar. Hittade lite delar både till denna bilen men även lite till min 9-5:a. Sen gjorde jag även en bytes affär med en annan 9000 åkare i Nyköping, vilket slutade med att jag fick med mig hem "lite" växellådsdelar till äldre 9000. Haha!



    Nytt motorfäste behövs till denna bilen och hittade av en slump en kvar.


    Mellanlägg till fjädrar och fjäderskål hade jag redan men dessa kunde jag inte missa att slå till på när priset var mycket bra.


    Nya lister till framskärmarna.


    Ny list till vindrutan.


    Nya krängarpendlar. Har redan köpt men original är ju original. Haha!


    En ny bärarm men fanns endast till vänster..


    Och till sist så köpte jag nya ABS sensorer. Dock till bak men borde gå att få dom att passa i fram.


    Ja de var alles för denna gången!

    6 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #259
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Var det mycket att handla på Orio/Hedin parts? Alltid kul med nya original delar att skruva dit.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #260
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Var väldigt blandat utbud. Men fanns lite till 9000 som sagt men allt är ju nästan slut numera. Hade inte gjort något om höger bärarm hade funnits. Hehe

    Hittade iaf lite roliga och bra att ha till 9-5:an också.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •