Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 8910
Resultat 181 till 191 av 191

Ämne: Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo

STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

Då har det hänt lite med bilen. Nu är det inte mycket kvar tills hjulhuset är klart hoppas på att man kanske kan fixa det helt under julledigheten.

Men nästa gång så ska området för tankpåfyllningen va klar om inget oförutsett händer.

Ja nä det finns väl inte så mycket mer att säga just nu. Så över till bilderna!

Det var alles!

7 användare gillar detta inlägg

STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

Då kör vi en liten juluppdatering!

Har fått nu fått klart plåtarbetet på innerskärmen där tankpåfyllningen är. Känns bra att ha fått det klart nu. Har varit en last som har känts svårt att få till men med facit i hand så var det inte jättesvårt.

Så nu kan man fokusera på tröskellådan så att man sen kan få dit ytterplåten snart! =D När ytterplåten är på plats, då kan jag ta den rosten på hjulhuset som är i bagaget och reservhjulsbaljan. Det är det sista av rostlagning som är kvar. När plåtarbetet är klart så kan man påbörja mekaniska arbetena som t.ex bromsrör/bromslangar byte.

Sen en bonusbild på min halvmask där en svetsloppa har bränt lite på ena filtret. Inte så kul att ligga och svetsa uppåt. haha!

Ja detta var alles för denna gången!

6 användare gillar detta inlägg

Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    Mycket tid o jobb nedlagda på detta. Bra jobbat

1 användare gillar detta inlägg

//Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Mycket tid o jobb nedlagda på detta. Bra jobbat
    Ja de är några timmar nerplöjt på detta. Men det får ta den tiden. Vill inte göra om det om ett år.

Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

Då blir det en sista uppdatering för 2022.
    Snart är det säsong 2023, kommer bilen va klar då? Vem vet..

Idag så är tröskeln nästan helt klar. Har bara en liten plåtbit kvar att svetsa dit undertill. När den lilla plåtbiten är på plats så ska fokus hamna på nedre delen i bakkant på skärmkanten.
    När det är klart där så kan jag testmontera ytterplåten och se om den passar.

Innan ytterplåten kommer svetsas dit så ska det grundmålas och sen målas med 2k Talladega röd så rosten ska få lite motstånd.

Men nu har jag goda förhoppningar på att jag i slutet av januari lägga svetsmunstycket åt sidan och ägna mig åt mekaniska arbeten.

Nu över till bilderna.

Ja det var alles för denna gången.

5 användare gillar detta inlägg

STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Medlem#
    6234
    Tjoflöt!

Första uppdateringen 2023.

Idag var jag och köpte en eldriven bandslip från Jula. Får se hur länge denna håller. :P

Sen så är tröskeln numera klar. Svetsade dit den plåtbiten som saknades. Så nu kan man släppa den sidan. =D
    Dock så glömde jag fota detta. men känns hur gött som helst att den är klar nu!

Sen så ska man inte slänga alla spillbitar som man får över när man kapar till plåt mm. Låter snålt men de kan faktiskt komma till användning senare.
    Vilket hände idag. Blev bitar gjorda till en del av skärmkanten till hjulhuset. Dock har jag inte svetsat dit dom än.
    Då hade jag fått stanna kvar längre i garaget och det ville jag inte då magen skrek på mig om att den ville ha mat. Att den aldrig är nöjd... :P

Sen så är det även bra att dokumentera mycket av det man gör, för då får man "mallar" för olika delar.

Men nu går vi över till bilderna så får de säga sitt.

Så nästa gång blir det att svetsa ihop bitarna jag kapat/klippt till idag. Börjar bli riktigt spännande nu!

Men detta var alles för denna gången!

STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

Här kommer en uppdatering från två tillfällen vid garaget detta för att få ihop lite fler bilder så det blir lite roligare inlägg.

Nästa gång så kan jag börja svetsa dit plåtbiten som jag har svetsat vid sidan om av bilen. Biten blev inte snygg men den kommer att göra sitt jobb.

Sen när denna plåt är fastsvetsad på bilen så kommer jag öppna bagaget och slänga ur reservhjulet och hoppa in i bagaget med vinkelharry i högsta hugg och med ett maniskt skratt kapa bort lite rost från hjulhuset som är i bagaget.
    Då kanske ni tänker att "men ska han inte montera dit ytterplåten först?", nja vill få klart hjulhuset helt och hållet innan ytterplåten passas in och hålet för tankpåfyllningen borras och gradas.

Då var det dag för bilderna, och vi kickar igång det!

De var alles för denna gången! H
    Haj mä säg!

STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

Ja då har man lagt några timmar i garaget och spenderat lite tid med Dumbo. :P

Men nu så är skärmkanten på innerskärmen klar!! Så nu kan jag ta rosten i bagaget innan jag kan montera dit ytterplåten för att se hur mycket jag har gjort bort mig. haha!

När jag hade slipat klart svetsfogarna så dammsugade jag ur bagaget på rost och slipdamm. Jag ville sen se hur det såg ur under ljuddämpande asfaltmattan. Så blev att hugga sig fram men till slut så var man igenom och kan sen nästa gång lägga på petroleumbaserad avfettning för att ta det sista av mattan.

Dock så blev man lite deppig när man inspekterade hålet i hjulhuset inifrån bilen.

Men nu så känns det riktigt roligt att va i garaget. Nu när man ser att det verkligen tar på rosten! =D

Men detta var alles för denna gången.

Haj mä säg!

Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Hej!

Väl kämpat

STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Medlem#
    6234
    Tackar!

Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Medlem#
    6234
    Tjoflöjt!

Då har man kollat över rosten i bagaget.. Blev mer än vad det såg ut från början.... men det är bara att ta det en bit i taget så blir det mindre och mindre där också.

Hoppade nästan in i bagaget med kapen i högsta hugg. Maniskt skratt var det ont utav när jag kapade men ska bli spännande att se om jag får till det bra det jag kapade bort. :P

Börjar med innerskärmen så man blir klar med det, då kan man svetsa på annat ställe i bagaget. När man är eldvakt så kan man borsta av den plåtrena plåten och måla det. Man får ju va effektiv med tiden man är i garaget.

Sen mallades hålet ut och överfördes till en plåtbit och börjat bocka mot rör mm för att få till formen i grovt. Men är ej klar med det, är svårt att få till allt utan rätt verktyg. #bonnamekdeluxfrånSchlätta
    Och jag har fortfarande inte lärt mig att bara skriva upp eller ner. ;P

Ja de var alles för denna gången!

Haj mä säg!

Liknande ämnen

1. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43
  2. Saab 9000 -88, ta delar från Saab 9000 -96?
    Av error76 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 14:28

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •