Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kedjeproblem NG9-5 A20N

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Kedjeproblem NG9-5 A20N

    Hej!

    Har en 9-5 -11 Bio Power Turbo4 (A20N motor). För ca en månad sedan så fick jag felkod motor som pekade på kamaxelgivarfel P0010 Kan ju vara givaren, oljeventilen som vrider kammen, sliten kamkedja mm.

    Nu på senare tid så upplever jag ett missljud från motorn. Tickande på tomgång, som övergår till täta "knackningar" vid gaspådrag. Känt fel på dessa motorer är ju att glidskenorna kan gå sönder, och kanske vanligast är balansaxelkedjans glidskena vid spännaren.

    Nu till mina undringar:

    - Finns det ett bra sätt att ta reda på om så är fallet, eller behöver man öppna och titta? (USB-kamera uppifrån?)
    - Någon som vet var man kan få tag i kedjesatser? Vet att vissa verkstäder byter dessa kedjor, men har inte lyckats få något svar från dem om de går att köpa från dem. Orio har inte, speedparts har inte, mekonomen har inte.

    Har en video med ljud som tyvärr inte går att ladda upp här ( .mov) Den ligger på 9-5 NG gruppen på facebook, men den är tyvärr sluten grupp.

    /Martin

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Klart som korvspad att Orio har kedjorna. Deras portal verkar dock ligga nere nu på morgonen, jag vet att de brukar utföra databasunderhåll på helgmornar.
    Ett tips är dock att inte anlita vilken verkstad som helst. En viktig fråga till verkstaden är huruvida de bytt på en A20-motor innan. Det har hänt mer än en gång att min polare som driver SAAB-verkstad har bytt kedjor på just A20 ganska snart efter att någon annan gjort det. Av någon anledning så är det tydligen väldigt lätt att göra fel, be mig inte om detaljer, har jag inga.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Hej!

    Har inte varit och frågat själv, men enligt ett svar på facebookgruppen så är kedjesatsen restad till 2020, viket oftast brukar betyda att de inte kommer ta in den igen. Kamkedjan finns, men inte hela satsen.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Finns det inte någon ekvivalent kedjesats hos Opels reservdelar? Det är ju en GM motor som används i fler bilar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Är det denna?
    https://www.maptunparts.se/original/12635447

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Yes, den är det. Klart man kan ta det på maptun också, korkade mig *facepalm*

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Då finns den ju även här
    https://shop.speedparts.se/sok/12635447

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Finns det inte någon ekvivalent kedjesats hos Opels reservdelar? Det är ju en GM motor som används i fler bilar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Är det denna?
    https://www.maptunparts.se/original/12635447
    Jo samma används i Insignia Astra m.m

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Problemet med Maptune och speedparts uppsökta sortiment är väl att de pekar på Orio, men om den är slut där så blir det ändå problem.
    Kedjan borde ju inte behöva bytas, utan sannolikt så är det ju någon glidskena som gått av. En kedja bör ju hålla upp emot 40 k mil, och denna har bara gått 14, med oljebyte var 1000:e mil.
    Jag får väl helt enkelt riva och se hur det ser ut, och sedan börja leta delar.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Man kan ju kolla baklänges på innehållet, det finns ju även fler saker än det som ingår i satsen.

    Diagram
    https://www.esaabparts.com/viewparts...ection=6193588

    Kedjesats
    https://www.esaabparts.com/saab/parts/12635447

    - - - Uppdaterad - - -

    Samt att om man knatar in till en GM/Opel verkstad som inte tar från Orio, så borde det gå att få fram 12635447 .

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Kedjan kan absolut vara slut (heh). Det är inte alls ovanligt på vare sig A20 eller A28 även om det är vanligast på A28, där är väl 15000 mil max, typ.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Har nu lyft på ventilkåpan och försöker inspektera. Kamkedjan är ju lite lös mellan kamdreven, men svårt att säga om det är onormalt mycket. Någon som vet om man kan avlasta spännare och skruva ur och titta hur långt ut den är på samma sätt som på B204 och B205?

    Balansaxelkedjan är ännu svårare att bedöma, men med en magnet så kan jag lyfta den ca 5mm på den sträckan som man kommer åt rakt ned i kamkedjans glipa.

    Får väl pallra mig till Hedins bil på måndag och se vad de kan få tag i....

    /Martin

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Nu vet jag inte vad GM-original använder för tillverkare av kedjorna m.m.. Men det finns hos andra reservdelsställen, om man söker på art.nr.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Tack för tipsen Fredrik. Bilderna med art.nr. är kanon!

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Tyvärr har det ju visat sig att även originalgrejerna är dåliga. Kedjorna är vad jag vet made in china även från GM. Det har ju byts kedjor och allting på bilar som haft det bytt för några tusen mil sen. Satsen speedparts har ska enligt de själva ha förstärkta kedjor.

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Jag vet att SP har en förstärkt kedjesats för 2,8Lit V6:an. Har de även för A20 så är det ju bra.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Nu har det i alla fall löst sig. Fick tillslut tag i en sats för både kam och balansaxelkedja till B207-motorn i England ( Neo brothers). Var dessutom riktigt bra pris på den. Allt passar ju ändå förutom kamdreven. Men man är ju förundrad över att dessa kedjor inte går att uppbringa inom Sveriges gränser. Har säkert vari i kontakt med 10 olika firmor och verkstäder utan framgång.
    Tyvärr så löste det inte mitt problem, utan det är något annat som låter

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •