Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Reda ut vakuumstyrningen för ventilation og900cv -93

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 970
    Medlem#
    Dolt

    Reda ut vakuumstyrningen för ventilation og900cv -93

    Frågorna gäller en Saab og900 cabriolet -93.

    Jag försöker reda ut oredan som bilen drabbats av under sina första levnadsår i Italien. Tidigare så upptäcktes att kablarna till motorns tändspoles anslutningar blivit polvända. Detta löste jag med forumets hjälp för några veckor sedan. Men under den felsökningen demonterade jag knäpanelen och hittade då lite vakuumslangar till ventilationen som hängde lösa eller inte satt som de skulle. Det tänkte jag nu åtgärda.

    (Jag har ännu inte kontrollerat att slangarna verkligen sitter på rätt plats på vakuumfördelaren, så en liten brasklapp slängs in redan här för säkerhets skull.)

    Bild på vakuumservo 7 och vakuumslangarna runtomkring. (Innan kortet togs idag drog jag ur vakuumslang -1- ur vakuumservo 7.)


    Bild på recirkulationens magnetventil. Ingen slang ansluten till övre anslutningen.



    Utgångsläge innan felsökning:

    Ingen vakuumslang inkopplad till recirkulationens magnetventils övre uttag. (Magnetventilen strax ovanför motorstyrboxen.)

    Vakuumslang -1- inkopplad till vakuumservo 7.

    Vakuumslang -5- pluggad och upptejpad i närheten av vakuumservo 7.

    Vakuumslang -6- hängde lös i närheten av vakuumservo 7.

    Vakuumservo 7 är enligt verkstadshandböckerna 2-stegs servo till luftklaffarna som styr luften till golvets ventilation, men vad jag kan se/känna så är ett 1-stegs som nu är monterat i bilen. Sitter monterad till höger om värmeväxlaren.



    Så som jag tror att det ska vara:

    Vakuumslang -1- inkopplad till recirkulationens magnetventil övre uttag.

    Vakuumslang -5- inkopplad till vakuumservo 7 första steget.

    Vakuumslang -6- inkopplad till vakuumservo 7 andra steget.

    Vakuumservo 7 ska vara ett 2-stegs vakuumservo med artikelnummer 9422940 eller 9480534.



    Vad jag önskar hjälp med att reda ut:

    1. Kan någon bekräfta att jag tror rätt när det gäller vakuumslangarnas dragning?

    2. Har känt runtom vakuumservo 7 utan att känna någon andra anslutning. Ska detta vara ett 2-stegsservo även på årsmodellen 1993? Var på servo 7 sitter den andra anslutningen? Eller är det 1-stegs som gäller trots vad EPC och handböcker säger?

    3. Startat bilen och kontrollerat när vakuumslangarna -5- och -6- har vakuum. Får det inte att gå ihop med varken "Service Manual 900 OG Factory 16V M85-M93" eller "Saab 900 Verkstadshandbok 8 kaross M 1979-84". Är väl inte hela världen när det blåser på fötterna då "Service Manual" och "Verkstadshandbok 8" inte kan komma överens. Kanske ser olika ut under modellåren?

    Min bil:
    Orangea prickar betyder att vakuumslang -5- har vakuum.
    Lila prickar betyder att vakuumslang -6- har vakuum.


    Bild ur "Service Manual 900 OG Factory 16V M85-M93".



    Bild ur "Saab 900 Verkstadshandbok 8 kaross M 1979-84".



    Bild ur "Saab 900 Verkstadshandbok 8 kaross M 1979-84".



    Bild ur "Saab 900 Verkstadshandbok 8 kaross M 1979-84".




    Om det nu är så att min bil har ett 1-stegs vakuumservo som styr luftflödet till fötternas luftkanaler så finns det en enkel lösning som jag ser det. Jag pluggar vakuumslang -6- och kopplar in vakuumslang -5- till vakuumservo 7. Dock så vill jag ju hellre göra det rätt än enkelt, och då är det ett 2-stegs vakuumservo med artikelnummer 9422940 eller 9480534 som ska vara monterat med vakuumslangarna -5- och -6- anslutna verkar det som


    Hoppas jag fått alla bilder och bokstäver rätt nu.
    Senast redigerat av mioh den 2019-09-13 klockan 22:47.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. [Update] Hjälp mig att reda ut frågor angående ABS/ESP NG9-3
    Av McGilljam i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 15:07
  2. Snabb hjälp ang ventilation & ACC
    Av Chaoz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 13:06
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 12:23
  4. Drivknutar og900 - hjälp mig reda ut detta.
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 17:44
  5. Hjälp mig att reda ut detta med 5/112
    Av Break out i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 16:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •