Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur mycket är egentligen en 9-5 NG 2011 Aero värd?

  1. #1

    Hur mycket är egentligen en 9-5 NG 2011 Aero värd?

    Pga. familjesituation har det blivit dags för mig att sälja min pärla. En fullutrustad Saab 9-5 Turbo6 XWD Aero, modell 2011, 17000 mil, rostskyddsbehandlad, Ditecbehandlad, Hirsch performance package 330 hk, kamkedja bytt för några månader sedan, fullservad, för att nämna några features... Innan jag lägger upp en annons vill jag rådfråga expertisen här. Vad tycker ni att denna bil ska vara värd? Jag har naturligtvis gjort vissa efterforskningar, men ärligt talat inte hittat en jämförbar 9-5:a ute. Bilen köptes av mig under min tid i Schweiz och importerades av mig personligen (därav utländska plåtar på bifogad bild).
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av swiss_saab den 2019-09-13 klockan 10:59.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av swiss_saab Visa inlägg
    Pga. familjesituation har det blivit dags för mig att sälja min pärla. En fullutrustad Saab 9-5 Turbo6 XWD Aero, modell 2011, 17000 mil, rostskyddsbehandlad, Ditecbehandlad, Hirsch performance package 330 hk, kamremsbyte för några månader sedan, fullservad, för att nämna några features... Innan jag lägger upp en annons vill jag rådfråga expertisen här. Vad tycker ni att denna bil ska vara värd? Jag har naturligtvis gjort vissa efterforskningar, men ärligt talat inte hittat en jämförbar 9-5:a ute. Bilen köptes av mig under min tid i Schweiz och importerades av mig personligen (därav utländska plåtar på bifogad bild).
    Det finns enl car.info 160 st sådana här bilar i Sverige. Saab finns inte sedan ca 10 år. Det finns antagligen extremt få, om ens någon mekaniker som har kunskap OCH erfarenhet av att serva och reparera denna bil. Hur är det med reservdelar tror du? Anledningen till att du inte hittat nåon jämförbar bil "ute" är väl att det finns inga. Eller så få att man uppfattar det som att denna bil inte existerar. Vem tror du är intresserad att betala mer än 10000kr för en bil som kan vara skrot vilken dag som helst?

    Det räcker med att en reservdel saknas för att bilens värde skall vara 0kr.

    160bilar. Den är endast intressant för någon som samlar på bilar. Men det är inte en med 17000mil på mätaren som en samlare vill ha. Antalet bilsamlare är mycket litet. De som är intresserade ha säkert redan en i nyskick i samlingen. Så, tyvärr jag tror det blir väldigt svårt att ens få ett skambud.

    Nyfiken. Vad är det för familjesituation som gör att du funderar på att sälja?

    Alltså det är ju en väldigt fin och speciell bil du har. Det smartaste är väl att behålla den. Eftersom du ens behöver fråga vad bilen är värd tror jag att den är värd väldigt mycket mer för dig än för någon potentiell köpare. Du kommer antagligen känna det som att du ger bort den om du säljer den.
    För jag tror faktiskt inte någon är intresserad att betala mer än ett 4-siffrigt belopp för en begagnad ca 10år gammal bil med 17000mil på mätaren där tillverkaren gått i konkurs och det inte finns reservdelar eller ens verkstäder samt inga mekaniker som känner till bilmodellen. De flesta skulle nog tacka nej om de så fick den gratis.

    För 99,99% av dem som skall köpa en ny (=beg) bil finns det ingen som har en sådan som din med på önskelistan. Se bara på dig sjlälv, du vill ju göra dig av med den...

    Men som alltid, finns det någon som vill ha just en sådan bil som din går den säkert att sälja. Men jag skulle värdera den till 0kr och se det som en ren "bonus" om någon vill betala mer. Men det är jag det...

    Smartast är antagligen att behålla den och njuta så länge det går. Näst smartast är nog att lägga ut den på ebay eller tradera med utrop 1kr. Då täcker man hela världen. De som är intresserade kommer att se den och även bjuda seriöst!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Förlåt, men har du slagit huvudet Mr.O?
    Det har aldrig någonsin varit så hett med ng9-5 som det är nu. Folk står mer eller mindre på kö för att få köpa fina ng9-5!

    Anledningen till att du inte ser speciellt många till salu är att de oftast säljs innan de kommer ut i säljkanalerna som folk ser. Bror köpte en Aero6 för mindre än 2 månader sen. Absolut fullutrustad inklusive SBZA (blindspot-varning), gått 11000 mil. Han gav 290000, och det då endast eftersom jag känner säljaren. Säljaren hade bud på en bra bit över 300 redan innan bilen nått blocket eller handlare.

    Så, åter till trådskaparens bil. Exakta värdet på bilen är väldigt beroende på utrustning och bilen verkar ju välutrustad, panoramatak, ventilerade stolar, Harman Kardon, men den verkar inte ha baksätesunderhållning?
    Sen är det väl möjligen milen som avskräcker från att köpa en Aero6 på grund av kamkedjan.

    I vilket fall så är swiss_saab välkommen att kontakta mig på PM för jag har nog en köpare på bilen, som är beredd att betala för det han vill ha.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av bollman den 2019-09-12 klockan 07:24.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Intressant men svårt för mig att förstå att folk betalar så mycket med tanke på riskerna med reservdelsförsörjningen om en inte alltför avlägsen framtid. Vore det en MC så kunde man ju baxa in den i vardagsrummet och ha som prydnad när den inte går att hålla igång längre men det går ju inte med bilen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Förlåt, men har du slagit huvudet Mr.O?
    Det har aldrig någonsin varit så hett med ng9-5 som det är nu. Folk står mer eller mindre på kö för att få köpa fina ng9-5.
    Ja det känns som det är någon som inte riktigt hängt med i verkligheten. Mr.O är helt fel ute med sin långa utläggning gällande ng-9-5.

  6. #6
    Håller med Bollman.

    Runt 200'-250' om bilen är i ypperligt skick, kanske ännu mer. 9-5 Aero V6 har kamkedja (samt multirem).

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Vad är det för risker med reservdelarna? Läget är ju bättre än på ng9-3 faktiskt!
    De som äger ng9-5 är beredda att ge i princip vad som helst för att hålla dem fräscha så det finns reparationssatser till i princip allt som inte Orio ser till att tillhandahålla.
    Dessutom är ju motordelar, växellådor, ja, det mesta mekaniska, delat med Opel och väldigt många andra GM-bilar. Det sätts många Opel-märkta delar på SAABarna.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Än så länge är det väl ingen fara med reservdelar så men man ska ju inte krocka bak iallafall. Då kan det nog bli besvärligt och tungrott eftersom varken ledramp eller bakjus finns att tillgå nytt. Fina begagnade är det redan skapliga pengar på.

  9. #9
    Tack för svar! Jag har ägt denna bil under rätt många år nu och reservdelar är allt som oftast inget problem överhuvudtaget! Det är enstaka delar som inte finns. Ett exempel är "ljusrampen" alltså längsgående LED-panelen baktill. Istället för att köpa en ny fick jag montera ut delen och skicka den på lagning. Ang. kamkedja, den är precis bytt på denna bil, splajs ny (kvitto finns)! Ang. utrustning, det är nära nog allting den har, baksätesunderhållning ville jag inte ha för vill inte att kidsen ska stirra på skärm för mycket, det blir en hel del av det ändå.

    - - - Uppdaterad - - -

    Just det, bromsljus får man skicka på lagning också... Men det går lätt som en plätt, jag ska ha ett extra bromsljus någonstans också som följer med bilen så man behöver inte vara utan det bara för att en lampa slocknat. För övrigt ingår extra uppsättning original Saab-fälgar med vinterdäck i köpet. Vet inte om jag vågar lägga upp på blocket än då jag fortfarande är lite osäker på värdet. Ang. att behålla bilen, har funderat på det men har bara en garageplats, vill inte att någon av bilarna ska stå ute.

  10. #10
    Annons postad här på forumet! Kolla in för fler bilder...

  11. #11
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    717
    Panoramatak...Hade jag haft plats och pengar hade den varit såld.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. Hur mycket sliter egentligen kallstarter?
    Av victorcarlstedt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 22:55
  2. Hur mycket gör polyuretan egentligen?
    Av sandnes94 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 14:41
  3. Vad är min brors 9-5SC Aero värd egentligen?
    Av Andreas_Lofgren i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •