Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Startproblem OG9-3 -99 T5

Hybridvisning

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Startproblem OG9-3 -99 T5

    Skulle bara ner och lägga i båten så körde båten till rätta vid rampen, stängde av motorn, gick ut och fixade spännbanden. Sedan när jag startade bilen så tände den till men dog efter 1 sekund. Nötte på startmotorn - men icke - helt stendöd. Varvräknaren rör sig.

    Har sedan några veckor haft "ryck" vid fullgas (bilen har steg 1). Har trott att detta har varit en dålig tändkassett men inte kommit till skott att byta. Provade att byta kasetten till en "halvdålig" jag har liggandes hemma (där jag hade misständningar på fullgas också, men värre, vilket blev löst med bättre begagnad kassett). -> bilen fortsatt stendöd. Bogserade hem. Lät bilen stå några timmar. Lyfte på baksätet och la örat emot medan jag slog på tändningen, hörde ett svagt surrande och bilen startade. Den gick i 10 sekunder sen dog den - stendöd igen.

    Fyllde då på 6 liter bensin för reservlampan lös. Tänkte att kanske har bränslemätaren fått spel eller något. Mätaren gick upp så lampan slutade lysa. Bilen tände till igen men startade inte.

    Lyssnar jag nu vid pumpen när jag slår på tändingen hörs ingenting. Det klickar i elcentralen under ratten (jag rev ner brädan för att försöka lokalisera relät men jag fattar inte hur man kommer åt det?).

    Det lutar åt bränslepumpen men jag bytte den i samband med köp av bilen (pump från maptun) för drygt 2 år sedan. Slangen som lossnat i pumpen? Men då hade den väl inte startat igen. En pump ska ju hålla längre än så? Känns som det är långsökt med relät men värt givetvis att kolla upp.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Lyssnar jag nu vid pumpen när jag slår på tändingen hörs ingenting. Det klickar i elcentralen under ratten (jag rev ner brädan för att försöka lokalisera relät men jag fattar inte hur man kommer åt det?).
    Tänk på att det är en viss tid KL15 måste vara av innan den slås på för att få primingen att löpa, kan det vara 30 sekunder kanske, eller 60, någon får gärna fylla i.
    Men det låter ju misstänkt med pumpen... Att den borde hålla längre än två år, det håller jag nog med om, men du får väl antagligen undersäka så att du inte har vatten och / eller grus i tanken innan du börjar skälla på leverantören av pumpen..
    Det är ju ganska vanligt att klammorna på påfyllningsröret rostar bort på dessa modeller, kolla det.

    Och, jag hade nog sett till att ha ordentligt med soppa i tanken också, för att utesluta ett sådant rookie-fel..

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vilken pump monterades? Piratdel?

    Har slangen lossnat så går pumpen ändå så den borde höras.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Att den går 1 sekund efter start och sedan är död är vad som brukar hända om pumpen stannat - uppbyggt tryck efter backventilen vid bensinpumpen räcker ungefär till det.

    Prova att försöka mäta hur mycket ström pumpen drar - jag vet dock inte riktigt hur, i en og9-3 är det inte lika enkelt att komma åt matningen till pumpen som i 9000 och og9-5. Pumpen borde dra runt 6A om du tvångskör den med avslagen tändning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Nu var jag ute i morse och kikade. När jag la tändningen till "on" så hör jag pumpen i några sekunder. Bilen startar och går fint i ca 10-20 sekunder. Sen hostar den till och dör. är sedan stendöd efter det.

    Lyssnar jag då vid bränslepumpen så hör jag inget surr när jag lägger örat mot pumpen. Jag drog även ur nyckeln och väntade i 2 minuter men inte heller då hörde jag något surr från pumpen när jag sedan vrider till "on".

    Nu har den två gånger startat när den har fått stå en stund... mycket märkligt tycker jag?

    Som sagt, hällde på ca 7 liter soppa igår och mätaren ligger strax under 1/4 men tidigare är min erfarenhet att mätaren snarare alltid visar mindre än vad som faktiskt finns i tanken. Pumpen skulle väl fortfarande gå även vid soppatorsk? Givetvis är det enkelt att fylla upp lite mer soppa för att vara säker... men känns bara som en slump att bränslenivån var låg vid tillfället - eller kan det få en "halvdålig" pump att ge sig?

    Jag monterade denna: https://www.maptunparts.se/branslesy...pump-saab.html

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Nu har den två gånger startat när den har fått stå en stund... mycket märkligt tycker jag?
    Nja, det tycker nog inte jag att det är.
    Det kan bero på t.ex värmeutveckling p.g.a att den går trögt till att det fastar skräp i den eller vad som helst.

    Just så betér sig ju ofta pumpar som sjunger på sista versen, en del påstår sig ju t.o.m kunna skrämma igång dom genom att "bonka" på diverse ställen för att skapa vibrationer som då gör att den sprattlar igång en kort period till....

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Lyssnar jag då vid bränslepumpen så hör jag inget surr när jag lägger örat mot pumpen.
    Jag vet inte om jag missförstår dig här, men om du lyssnar efter pumpens ljud EFTER att motorn stannat, så är det oavsett pumpens skick tyst här, för direkt som varvtalssignalen faller bort så bryts strömmen till bränslepumpen, av olika anledningar.

    Med tanke på symptomen, och det faktum att pumpen inte är mer än två år gammal så skulle jag misstänka;
    1. Skräp i tanken, lyft tankarmatur och inspektera samt se över tankpåfyllningsrören och dess klämmor.
    2. Vevaxelgivare? Rör sig rpm-nålen i huvudinstrumenteringen när startmotorn driver runt motorn vid de tillfällena som motorn inte startar?

    Det är ju också ganska enkelt att montera dit någon sorts mätutrustning, multimeter eller dylikt, för att enkelt kunna konstatera om spänning finns fram till pumpen vid de olika tillfällena.

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg



    Jag vet inte om jag missförstår dig här, men om du lyssnar efter pumpens ljud EFTER att motorn stannat, så är det oavsett pumpens skick tyst här, för direkt som varvtalssignalen faller bort så bryts strömmen till bränslepumpen, av olika anledningar.

    Med tanke på symptomen, och det faktum att pumpen inte är mer än två år gammal så skulle jag misstänka;
    1. Skräp i tanken, lyft tankarmatur och inspektera samt se över tankpåfyllningsrören och dess klämmor.
    2. Vevaxelgivare? Rör sig rpm-nålen i huvudinstrumenteringen när startmotorn driver runt motorn vid de tillfällena som motorn inte startar?


    // Andreas
    Tack för all input!

    Jag var lite otydlig. När bilen har dött och man drar ur nyckeln, väntar 1 minut och försöker igen - då hör jag inget surr.

    Jag ska koppla ur kontaktdonet och koppla på en lampa för att utesluta att pumpen inte får ström.

    Förra gången jag bytte pumpen gick det att skrämma igång pumpen genom att banka på tanken. Det funkar inte nu.

    Bilen har ju haft ryck på fullgas och det uppstod efter ”häftig” rondellkörning samt varvräknaren på det röda. Kanske någon skit kom in i pumpen då



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ett alternativ är ju att tvångsmata pumpen. Då visar det sig om den går.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Kan man göra det med armaturen på plats?

    Vad är enklast? Bygla relät? Hur får man ner elcentralen så man kommer åt relän?

    Eller kan man dra två kablar från batteriet och lägga på + och - på stiften som är på armaturen?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Något av det funkar ju såklart.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Och passa på och mät strömmen med en multimeter samtidigt - om den är väsentligt under 6A har du problem i bränslesystemet, vid slangbrott i armaturen brukar det bli ungefär 3A. Så slipper du ta upp pumpen för att kontrollera.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Ge mig orken att ta tag i detta. Den kommer nog få stå ett tag och så får det bli tåget.

    Tur man har redundans i form av nyare Saab

    Rätt komiskt... bestämde mig förra veckan att köra personalbil istället.

    Bilens reaktion: ”ska du inte ha mig ska ingen ha mig”


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Ge inte upp nu! Du har ju ett jättebra tips som är lätt att utföra. Du sa det själv, ta en dubbel kabel typ högtalarkabel från batteriet och sätt direkt på pumpen. Är ju det enklaste du kan göra för att se om det är fel på pumpen. Eftersom du bytt pump så antar jag att du har kapat upp golvet redan eller tog du ner tanken? Hur som helst så borde du komma åt kontakten. Behöver du hjälp med att veta vilka stift du ska sätta strömmen på så säg till, vi finns ju här
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag vet exakt vad jag ska göra men med två barn och en arg gravid sambo så är det svårt att hitta orken.

    Ska försöka göra ett ryck snart!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Är det en t5 med röd tändkasett rör sig inte varvräknaren vid start...

    Skickat från min POCOPHONE F1 via Tapatalk

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Citat Ursprungligen postat av mackan78 Visa inlägg
    Är det en t5 med röd tändkasett rör sig inte varvräknaren vid start...

    Skickat från min POCOPHONE F1 via Tapatalk

    Varvräknaren hoppar till när man drar på starten. Är detta fel?



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Nu har jag mätt och jag får 12V några sekunder efter tändningen slås på om jag mäter mellan den svarta grova kabeln och den svartgröna grova kabeln. Ibland fick jag utslag och ibland inte (svårt att hålla multimetern rätt).

    Tänkte för säkerhetsskull tvångsköra pumpen. Men vilken är + resp minus på stiften i armaturen (grönsvart eller svart kabel motsvarande på kontaktdonet)?

    Jag fick ner elcentralen för relän men jag fattade inte vilket som var relät för pumpen. Det står ”I” i instruktionsboken men svårt att se på plasten på relähållaren..


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Om varvräknaren rör sig eller inte beror på flera saker, det är inte så enkelt som att det beror på T5 eller T7. Det finns T5 där den rör sig och T5 där den inte rör sig, jag vet inte hur det ska vara på din modell.

    SVart = Jord, Svart/Grön = +12V enligt WIS.

    Pumpreläet ska ha position 22b:1 (under instrumentbrädans vänstersida) och enligt bild i WIS är sitter det i mitten av de tre kvadratiska reläerna som sitter utmed en av lådans kanter.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Grymt stort tack!

    Försökte byggla relät (petade i en kabel mellan terminalerna för dom stora stiften). Dock blev kabeln varm och smälte lite så kändes sådär.

    Jag gjorde detta med bilen av och kontaktdonet utdraget ur armaturen - förstår inte varför det gick ström genom kabeln när jag byglade relät eller tänker jag helt fel?

    (Kabeln var dock i klenaste laget, typ 1.5scmm)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Nu har jag kollat ytterligare....

    Drog 12v direkt från batteriet och la på pumpen. Till min förvåning startade pumpen! Körde den i ca 30 sekunder.

    Hmm. Satte tillbaka kontaktdonet och provstartade bilen - stendöd fortfarande

    Tog bort kontaktdonet och la 12v direkt på pumpen igen - pumpen går då ej.

    Högst förvirrande.... säkerställde att det var kräm i kablarna men nu är pumpen stendöd.

    Slutsats: kan inte tänka mig något annat än att pumpen är kass!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5
    Av GabrielMijat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:32
  2. [LÖST] 9-5 -00 Startproblem
    Av alwayssaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-02-21, 12:32
  3. [LÖST] Startproblem NG9-3 TiD -07
    Av Joel_e i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 15:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •