Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Inget ljud i stereon NG9-3 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Inget ljud i stereon NG9-3 -06

    Hej på er!

    För två månader sedan så la ljudet av i min bilen. Det var illalåtande ljud som kom när jag åkte så stängde av stereon och efter det har den inte gått att starta. Har läst alla trådar om MOST systemet (fiber). Har ej lyckats lösa problemet och tänkte om någon har varit med om samma problem som mig? Alla varningsljus som blinkers o.s.v. låter inte. Jag har stereo icm2. Det jag har gjort är följande: testat tre olika huvudenheter, bytt amp1 samt amp2 (den som sitter ovanför cd-spelaren) samt så har jag bytt cd-spelaren. Kan inte se något kabel brott någonstans heller. När jag hittade ett klipp på Youtube på hur man gör en loop på amp1 så blinkar det rött i ena fiberkabeln när amp 1 inte var inkopplat. Det gör det inte för mig. Jag testade att lysa i fiberkabeln med en ficklampa där amp1 sitter vilket resulterade i att ena fiberkabeln blinkade rött i kontakten som sätts i huvudenheten.

    Och som jag har förstått på andras inlägg på detta forum så är det ingen idé att lämna in till verkstad då dom inte verkar har koll.

    Vet någon vart jag kan felsöka här näst?

    Om något var otydligt så skriv tillbaka så ska jag försöka förklara bättre

    Tack på förhand!

    /Jimmy

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Med Tech2 kan man få bilen att skicka meddelanden på O-bussen (även I- och P-buss kan testas på liknande sätt) och få reda på vilka enheter som svarar och vilka som inte svarar. Genom att flytta optodonen kan man sedan koppla förbi misstänkt trasig enhet eller optofiber och förhoppningsvis ringa in felet.

    DSC_3931.jpg

    http://www.saabcentral.com/forums/ar...p/t-18142.html
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    När du säger att du bytt huvudenhet menar du då EHU som sitter bakom ICM eller är det ICM du bytt ut?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tack för snabba svar! Ska testa med tech2. Både EHU och ICM är bytt. Såg att jag hade skrivit Amp2 när jag menade EHU. Någon Amp2 kan jag inte hitta i bagageluckan och antar att den inte finns till ICM2?
    Senast redigerat av 3vlig den 2018-10-09 klockan 21:50.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Om man har amp2 så används den till subwoofer i reservhjulsbaljan på kombin eller till 6x9:or på sedanen.

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av 3vlig Visa inlägg
    - När jag hittade ett klipp på Youtube på hur man gör en loop på amp1 så blinkar det rött i ena fiberkabeln när amp 1 inte var inkopplat. Det gör det inte för mig.
    Det er ICM som er "sentral" i det optiske systemet og setter ut lyssignalet, og i tilfelle bilen ikke har navigasjon er neste enhet på O-Bus AMP1. Siden ICM er skiftet og det ikke er lys inn til AMP1 bør vel feilen (fortsatt) være ifm. ICM eller fiberen mellom denne og AMP1.

    Er her navigasjon går fiber først til DVD og så til AMP1, og da kan jo feilen være DVD, sikringen til den eller fiberen ICM-DVD-AMP1.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tack för tydlig förklaring Norrbagge. Vet du om icm behövs giftas in? Har testat 3 olika huvudenheter och har svårt att tro att alla 3 skulle vara trasiga. Jag har ingen navi. Vet du vilken ordning o-busen är koppla? Tack på förhand!

  8. #8

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Når det gjelder alle fire enhetene du har skiftet inn/om sier WIS at man etter innmontering skal (med Tech2) kontrollere om enheten behøver (SPS-)programmering, og i så tilfelle skal den også giftes inn.

    Slik oppsettet for din bil er, uten Telematikk, DVD og AMP2, er rekkefølgen av enhetene på O-Bus: ICM → AMP1 → EHU (hovedenheten) → CD → ICM.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2018-10-11 klockan 10:37. Anledning: Ikke ISM men ICM!
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Montera tillbaka den icm som satt där från början och kolla sedan om det lyser något vid kontakten till amp1.
    Om du gör allt strömlöst så vaknar alla enheterna en liten stund när dom får ström första gången, kan vara bra att veta när man felsöker.
    I normala fall så måste slingan vara hel för att kunna väcka nästa enhet som är på tur i slingan men om du gör allt strömlöst så ska alla enheter skicka information om att dom finns.
    TechII testar för avbrott "baklänges" genom att se vilken enhet som inte vaknar till vid en reset.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Hej igen! Har tyvärr inte tillgång till en tech2 så kan inte felsöka via det. Har nu testat följande utan resultat: jag har satt i original stereon och kopplat ur batteriet i 5 minuter och sedan kopplat in det igen. Amp1 var urkopplat vid tillfället så jag skulle kunna se om ena fiberkabeln lyste rött där. Vilket det inte gjorde. Testade att lysa med en lampa i fiberkabeln från huvudenheten för att se om det lyste i någon av fiberkablarna vid amp1 och det gjorde det inte. Går det att felsöka på detta vis för att se om kabeln är hel? (Lyser det inte i andra änden om kabeln har brått någonstans?) när jag kollar in i huvudenheten uppifrån så ser jag att det lyser rött i enheten, så känns som att icm skickar ut rött ljus. Jag har baslåda i reservhjulsbaljan men kan inte hitta någon Amp2 i bagageluckan. (Har kombi)
    Har sätt på någon sida tidigare (har tyvärr kvar webbadressen) där det stod att o-bus var kopplad från ICM-EHU-CD-AMP1. Tack för all hjälp!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Kanon!, då har du hittat felet
    Amp2 är trasig sitter till höger bak.
    Ofta halvjobbig att få tag på och glöm ny för den är skitdyr.
    Jag har bytt min redan en gång men nu har nästa också pajat så jag håller på att laga den.
    Sitter till höger bak, du måste ta lös listen längst bak och skruven vid lastöglan sedan kan du slita sidan lite uppåt och ta ut den.
    det är även en bult i framkant som du tar med en 10:ans nyckel.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tack för instruktionen, då ska jag ta och leta rätt på den och fixa en begagnad, jag återkommer med hur det har gått

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Anledningen till att man måste upp med sidan är att det sitter en kylfläns på amp2 som sticker upp bakom sidan en bit.

  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av 3vlig Visa inlägg
    - Har sätt på någon sida tidigare (har tyvärr kvar webbadressen) där det stod att o-bus var kopplad från ICM-EHU-CD-AMP1.
    Dette er i alle fall ikke korrekt for din bil, der rekkefølgen er slik den er nevnt tidligere: ICM → AMP2 → AMP1 → EHU → CD → ICM, men nå altså med AMP2 tillagt siden denne også er aktuell i ditt oppsett. Så da finner du nok lys inn til AMP2.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Hej! Nu har jag hittat felet. Det var Amp2 som var trasigt. Så har gjort en tillfällig loop på fibern nu, så nu fungerar allt förutom baslåda tills jag har fixat en ny amp2. Tack för all hjälp!

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Stockholm, Sköndal
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -

    Helt plötsligt inget ljud ur båda dörrhögtalarna, 9-3 SC -2006

    Hej,

    Märkte i veckan att båda dörrhögtalarna slutat fungera samtidigt. Endast lite skrap/brus kommer ur dem, mest på förarsidan. Skrapet/bruset kommer även med tändningen av.

    Provat att koppla ur batteriet, men samma resultat.

    Högtalarna i instrumentbrädan och i bakluckan fungerar som vanligt.

    Någon som har något tips?

    Tack på förhand!

    Mvh.

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det låter som problem med AMP1, förstärkaren som driver dörrhögtalarna. Den sitter under en av framstolarna, kommer inte ihåg vilken. Det är väldigt vanligt med problem där. En vanlig orsak är att placeringen gör att det lätt kommer in vatten och snö.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Ort
    Stockholm, Sköndal
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det låter som problem med AMP1, förstärkaren som driver dörrhögtalarna. Den sitter under en av framstolarna, kommer inte ihåg vilken. Det är väldigt vanligt med problem där. En vanlig orsak är att placeringen gör att det lätt kommer in vatten och snö.
    Vissa säger att blinkerljudet ska vara påverkat om det är AMP1. Stämmer det? För jag har bara problem med dörrhögtalarna.

    För mig som inte är så van med detta så är säkringsbeskrivningen otydlig. Vet du vilken/vilka säkringar som rör AMP1?

    Ska kolla säkringar och kablar

    Mvh.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Lakeflax Visa inlägg
    Vissa säger att blinkerljudet ska vara påverkat om det är AMP1. Stämmer det? För jag har bara problem med dörrhögtalarna.

    För mig som inte är så van med detta så är säkringsbeskrivningen otydlig. Vet du vilken/vilka säkringar som rör AMP1?

    Ska kolla säkringar och kablar

    Mvh.
    Säkring 25 under huven.
    Om AMP1 inte har någon spänning så skulle hela ditt ljudsystem vara tyst.
    AMP1 är mest troligt halvtrasig där optiska fiberbussen fortfarande fungerar.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •