Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Dörr- och centrallåsproblem men inte som de flesta andra? NG9-3 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Dörr- och centrallåsproblem men inte som de flesta andra? NG9-3 -04

    Som rubriken lyder är det bekymmer med lås och dörrar.

    Det startade med att förardörren inte går att öppna, vare sig utifrån eller från kupén. Inte med fjärr och inte heller med nyckel i låset. Låset går upp med fjärren och nyckel (knappen på dörrsidan åker upp) men handtagen får inte dörren att öppna.

    Dagen efter samma sak som tidigare med förardörren. Kör bilen och stannar. Bilen står ett par timmar. Kommer tillbaka till bilen. Nu går inte fjärren alls.

    Ägaren byter batteri i fjärren men det hjälper inte. Endast en fjärr finns. Jag misstänker att den måste initieras, vilket blir svårt då man inte kommer in i bilen.

    Frågor som följer:
    Har felen med varandra att göra?
    Har någon varit på bilen och försökt ta sig in? Spekulation självklart!
    Går det att komma in i bilen utan att knacka en ruta?
    Om inte vilken ruta är lättast att byta?
    Styrenhet till centrallås?
    Bilens batteri?

    Hoppas ni har idéer

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det luktar oåtgärdat mekaniskt trassel i förardörren som resulterat i att låskontrollern överlastas och inte kan låsa upp övriga dörrar (överströmskontrollen finns i andra Saabar så jag antar att den finns i ng9-3 också).

    Så kan man inte ha det. Måste vara relativt lätt och billigt att åtgärda med delar från skroten om man inte låter det bli följdskador.

    Efter batteribyte i fjärr måste nyckel synkas om ja, men det borde bara vara att trycka ett antal extra gånger på nyckel.

    Om den sista nyckeln slutar fungera så är det mycket som måste bytas i bilen, så undvik det. Så länge det finns andra nycklar med ingift transponder för tändningen som fungerar utan fjärrstyrningsfunktionen duger de för att manövrera bilen, men om detta saknas rekommenderas att snabbt skaffa extranyckel.

    Om man låser upp med fjärren kommer man in via andra dörrarna, eller automatlåser bilen för att förardörren inte öppnar? I det senare fallet får man rycka i handtaget i lämplig dörr vid rätt tillfälle.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    9-3ss synkar genom att sätta nyckeln i tändningslåset. Det brukar gå bra att låsa upp minst en gång ändå efter batteribyte.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det luktar oåtgärdat mekaniskt trassel i förardörren som resulterat i att låskontrollern överlastas och inte kan låsa upp övriga dörrar (överströmskontrollen finns i andra Saabar så jag antar att den finns i ng9-3 också).

    Så kan man inte ha det. Måste vara relativt lätt och billigt att åtgärda med delar från skroten om man inte låter det bli följdskador.

    Efter batteribyte i fjärr måste nyckel synkas om ja, men det borde bara vara att trycka ett antal extra gånger på nyckel.

    Om den sista nyckeln slutar fungera så är det mycket som måste bytas i bilen, så undvik det. Så länge det finns andra nycklar med ingift transponder för tändningen som fungerar utan fjärrstyrningsfunktionen duger de för att manövrera bilen, men om detta saknas rekommenderas att snabbt skaffa extranyckel.

    Om man låser upp med fjärren kommer man in via andra dörrarna, eller automatlåser bilen för att förardörren inte öppnar? I det senare fallet får man rycka i handtaget i lämplig dörr vid rätt tillfälle.
    Man kom in genom de andra dörrarna när fjärren funkade, då var det förardörren som inte gick att komma in i. När fjärren slutade fungera så kan man inte komma in vare sig med fjärren eller nyckeln i förardörren. Det var endast förardörren som öppnades när man använde nyckel.
    Det finns en andra nyckel som transpondern till tändningslåset fungerar i. På den nyckeln är det fjärröppningen som inte fungerar.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    "Efter att nytt batteri monterats i fjärrkontrollen är endast ett mindre antal fjärrkontrollsaktiveringar möjliga innan synkroniseringen med bilen förloras. Tryck därför inte upprepade gånger på fjärrkontrollens knappar direkt efter batteribytet. Lås upp bilen och sätt fjärrkontrollen i tändlåset för att synkronisera fjärrkontroll och bil." Citat från sidan 53 i instruktionsboken till min 9-3 2005.

    Det kan vara så att armen från handtaget till dörrlåset har hoppat av. Kanske har någon varit där och pillat med något verktyg utifrån?

    Här https://saabwisonline.com/b1/9-3/200...to-remove-577/ kan du se hur det ser ut inne i dörren. Klicka på pilarna i vänsterkanten av texten.

    Hur man öppnar bilen i det läget har jag ingen aning om. Kanske någon här vet? Låsen till fällningen av baksätet sitter ovanför ryggstödet inne i kupén. Troligen inte möjligt att nå via skidluckan mitt i ryggstödet. Kanske går att nå med lämpligt verktyg som förlängare.

    Edit: slog mig just att du får förmodligen inte heller upp bakluckan så det sista var inget bra råd.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    "Efter att nytt batteri monterats i fjärrkontrollen är endast ett mindre antal fjärrkontrollsaktiveringar möjliga innan synkroniseringen med bilen förloras. Tryck därför inte upprepade gånger på fjärrkontrollens knappar direkt efter batteribytet. Lås upp bilen och sätt fjärrkontrollen i tändlåset för att synkronisera fjärrkontroll och bil." Citat från sidan 53 i instruktionsboken till min 9-3 2005.

    Det kan vara så att armen från handtaget till dörrlåset har hoppat av. Kanske har någon varit där och pillat med något verktyg utifrån?

    Här https://saabwisonline.com/b1/9-3/200...to-remove-577/ kan du se hur det ser ut inne i dörren. Klicka på pilarna i vänsterkanten av texten.

    Hur man öppnar bilen i det läget har jag ingen aning om. Kanske någon här vet? Låsen till fällningen av baksätet sitter ovanför ryggstödet inne i kupén. Troligen inte möjligt att nå via skidluckan mitt i ryggstödet. Kanske går att nå med lämpligt verktyg som förlängare.

    Edit: slog mig just att du får förmodligen inte heller upp bakluckan så det sista var inget bra råd.
    Låter som ett fall för verkstaden. Nej bakluckan går inte heller att öppna. Får nog bli en ruta isåfall.

    Är det någon som vet om förardörrens låskista också är styrenheten för centrallåset? Jag tänker om den är kass så kan den inte öppna de andra dörrarna. Två fel samtidigt vilket man blivit lurad av förr.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Att knacka in en ruta gör inte att du får upp dörren.

    Du måste antingen låsa upp förardörren mekaniskt med nyckel eller elektriskt för att kunna öppna förardörren/dörrarna inifrån.

    Jag misstänker att det är läge att kalla in en professionell låssmed.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Kanske är orelevant, men jag vet att dörrklädseln på bakdörrarna går att ta loss med dörren stängd, och att man därefter kan släppa på spärren mekaniskt. Bör gå att göra samma sak ifram, men att knacka en ruta för att det "kanske går" känns så där.. Obs allt detta baseras på mitt eget byte av låskista i en bakdörr som gått i baklås.

    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php?p=1517350

    Marz

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Dörr går inte att stänga OG9-3
    Av Kentasweden i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-02-16, 20:11
  2. Dörr ej stängd i SID, innerbelysning släcks inte NG9-3
    Av zandman72 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-01-08, 23:38
  3. Låset på EN dörr funkar inte, 9-5 -99
    Av massareg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-12-15, 16:32
  4. Dörr som inte krånglar
    Av ejo84 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •