Hej på er

Då var de min tur att få problem med min NG9-3 bensin, manuell -03.
SID/info-display säger Rattlåsfel, ABS problem, Bromsfel och Antispinn problem.
Kan inte tända lyset, inte blinkers eller varningsblinkers. Inte slå på radion.
Tänkte jag skriver ner de jag vet och gjort så att även andra får tips på hur dom kan gå till väga i felsökandet.

På min NG9-3 går de inte att vrida runt nyckeln.
Har provat båda nycklarna utan resultat.
Har ett helt nytt batteri, så problem med spänningen ska de inte vara.
Har mätt alla säkringar, ingen trasig. (Kollat säkringar vid A-stolpen och dom i motorutrymmet.)
Har plockat loss alla relän. Alla fungerar.
Drar jag en plus kabel från batteriet till startreläts utgång, så snurrar startmotorn.
Tändningslås/ISM och CIM ska vara bland de vanligaste felen.
Så beställde ett tändningslås/ISM (som enligt säljaren skulle fungera) på tradera, men nyckel går ändå inte att vrida.
Har plockat isär tändningslåset (Lite bökigt, men inte svårt) och gjort rent kontaktstiften som ska glida mot kretskortet, men icke.
Kanske vart lurade när jag köpte på Tradera, de tändningslåset kanske också var kass.
Provade med en nyckel till en annan Saab, då kom de upp i SID/info-panelen att de var fel nyckel.
Tändningslåset läser bara av nyckelns kodning, så där krävs ingen programmering.
Hittade en kväll att en jordkabel mellan chassi och växellåda var av.
Den som sitter bakom vänster framdäck. Verkar vara vanligt problem på Saab 9-3.
Om man tar en fin platt skruvmejsel så kan man på undersidan av tändningslåset pilla undan en liten fjäder som gör så att de inte går att vrida nyckeln.
Men pillar man undan den så kan man vrida nyckel ända till startläge. Men när jag gör de så snurrar inte startmotorn.
Har provat att koppla upp olika OBD2 läsare (Billigare modeller) men dom får ingen kontakt med bilen.
Vissa verkar kunna lösa sina problem genom att rycka ur och sätta tillbaka säkring 2 vid de säkringar som sitter innanför instrumentpanelen. Någon hade till om med satt en strömbrytare vid handbromsen som bröt kretsen för säkring 2. Så slapp han rycka ur den varje gång.

Väntar på att en kille med Tech2 ska komma se om han kan få ut några felkoder.
Misstänker att de är CIM som bråkar. Verkar vara ett vanligt fel på tidiga NG 9-3.
Har hittat en på nätet med samma nummer som jag funderar på att köpa och gifta in.
Funderar på om de blir störningar i spänningen när jordkabeln gick av. Kanske i värsta fall ECU'n som pajat. Hittade en killa på Youtube som visar hur man gifter ut gamla och gifter in den nya.
MEN, när jag kollar på nätet hur man gör för att gifta in både ISM och CIM så ska man kunna vrida på nyckeln. Men de kan ju inte jag-
Men de blir sista att testa. De finns även företag som kan laga ECU. Inte helt gratis, men kanske en sista utväg.
Då skickar man iväg ECU'n till dom. Dom tar en kopia på mjukvaran. Lagar eller om dom har en likadan så laddar dom ner mjukvaran och testar enheten så att den fungerar.
Tror tom att dom jag garanti på jobbet. Har för mig att de gick lös på ca 5000kr.
Finns någon som bara gjorde åt företag, men de finns även de som gör till privatpersoner.

Någon som har tankar eller idéer på vad man kan göra medans man väntar på killen med Tech2 ska komma?
Om ni haft liknande problem, hur gick de för er?
Läst en hel del här på forumet om liknande problem, för dom flesta verkar de räckt att byta tändningslåset.

Tack på förhand.

/ Daniel