Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Stockholm första kommun som förbjuder Saabs miljöbilar!

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 540
    2016 fanns det 3941 ng9-3 av 2011 års modell i Sverige. De flesta av dessa är ju klassade som miljöbilar enligt dåtidens norm och de var alla Euro5, annars fick man inte sälja dem.

  2. #22
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 733
    Medlem#
    3186
    Plus alla NG9-5.

    T8 bilar fick även ändrad styrning av generatorn med möjlig avstängning av laddning.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    701
    Att bara tillåta Saab med möjlighet till etanoldrift går nog inte eftersom det blir olika regler för olika märken då, vilket knappast kan anses ok.
    Tillåter man istället samtliga bilar som kan köra på etanol så kommer man få mängder med bilar som aldrig kör etanol, vilket knappast var tanken.
    När skillnaden i pris mellan E85 och bensin blir för liten så kör väldigt många bensin. Motorer från vissa tillverkare fungerar rätt dåligt med etanol, trots att de ska fungera, med resultat att folk inte tankar E85, oavsett pris. Jag tror faktiskt att väldigt många med en biopower-bil kör bensin hela tiden, tyvärr. Själv tankar jag bensin någon gång om året. Det kan vara när jag är på en ort där E85, saknas eller som häromdagen när jag ställde mig vid en pump som saknade E85, då tankade jag 20 liter bensin och körde vidare istället för att flytta bilen.

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    11937
    Det finns ju följande scenarier:

    1. Du kör aldrig på Hornsgatan => Lev lyckligt.
    2. Du kör ibland till- och från Hornsgatan => Lev lyckligt, transport till och från fastighet verkar vara undantaget
    3. Du korsar Hornsgatan => Lev lyckligt, man får korsa Hornsgatan med gammal bil
    4. Du kör ibland via Hornsgatan => Lev lyckligt, det finns andra vägar till ditt resmål
    5. Du kör regelbundet via Hornsgatan => Lev lyckligt, det finns tunnelbana som går hela vägen under Hornsgatan.
    6. Du kör regelbundet via Hornsgatan och har cellskräck (eller något annat) som hindrar dig att åka tunnelbana => Du tillhör en liten liten minoritet som helt sonika får gilla läget och köpa en bil från 2011 eller nyare. Har du råd att regelbundet använda bil i centrala Stockholm (tänk trängselskatt och parkeringsavgifter) så lever du förmodligen ganska lyckligt och kan utan svårigheter köpa en 8 år gammal bil.

    Jag tror helt enkelt att det här inte är så mycket att bli upprörd över. Jag bor ju en knapp mil från Gamla Stan och är sedan ett par år "drabbad" av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan, Kungsgatan och Fleminggatan. Jag tar sällan någon av bilarna in till stan för det är dyrare och går långsammare än lokaltrafiken, om jag väl gör det är det för att jag har något otympligt som ska fraktas. Och av dessa få fraktresor är det ännu färre som ens går via någon av de 3 gator med dubbdäcksförbud, och dessa ytterst få gånger (1 per år?) kan man ju välja en annan väg...

    3 användare gillar detta inlägg


    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

  5. #25
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 917
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    Att bara tillåta Saab med möjlighet till etanoldrift går nog inte eftersom det blir olika regler för olika märken då, vilket knappast kan anses ok.
    Varför inte? Det är ju olika regler mellan olika märken redan idag. Tex behöver inte avgasnivåerna testat vid besiktning av någon Tesla. Det intressanta borde vara att Saabs biopower är ok, men inte t.ex. en Saab tvåtaktare...
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    Tillåter man istället samtliga bilar som kan köra på etanol så kommer man få mängder med bilar som aldrig kör etanol, vilket knappast var tanken.
    Troligen inte. Men kanske några. De flesta som behöver köra på Hornsgatan kommer alldeles säkert tanka E85 om det lagstiftas om det. Det fungerar redan idag med dubbdäcksförbudet. Vissa skiter säkert i det. Men de flest försöker så gott de kan. Och det ger den önskade effekten med minskade luftföroreningar.

    Det stora problemet är att man inte tar tillvara på alla de bilar som fortfarande har långt kvar till skrotning. Speciellt när man har ett miljötänk.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6 668
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    De flesta som behöver köra på Hornsgatan kommer alldeles säkert tanka E85 om det lagstiftas om det. Det fungerar redan idag med dubbdäcksförbudet. Vissa skiter säkert i det. Men de flest försöker så gott de kan. Och det ger den önskade effekten med minskade luftföroreningar.
    Hmm, det faktum att man lagstiftar med ett visst (påstått) syfte betyder inte automatiskt att lagstiftningen uppfyller syftet. När det gäller dubbdäck så har drivkraften för att få bort dubbdäcken de senaste 30 åren varit vägslitage - faktisk hälsopåverkan är mycket överdriven. Samma sak med miljözonslagstiftningen - den grupp bilar som sannolikt totalt skitar ner allra mest eller näst mest (euro5 diesel) får vara kvar medan de renaste (ur NO2 och partikelsynpunkt) förbjuds. Riktigt skrattretande blir det när man låter VW komma undan med resultat att dieselgate-bilarna fortsätter med sina utsläpp (vilket bara skulle kosta en blåslampa) - att specifikt sätta stopp för dem skulle säkert gett mer än marginella förbättringar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Ledig plats i hobbygarage i Ale kommun
    Av TurboLamko i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-10-16, 14:22
  2. Saabs marknadsföring –snabba miljöbilar
    Av Agent Cooper i forum Allmänt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-07-08, 01:44
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 07:04
  4. Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???
    Av perr i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 94
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 02:10
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-21, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •